LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tijdelijk reisproduct en Ex-student

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
Tjalzor
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 jun 2009 09:18

Tijdelijk reisproduct en Ex-student

Ongelezen bericht door Tjalzor »

Een aantal jaren geleden was het voor mij mogelijk om een studenten OV-chipkaart aan te vragen en heb dit dus ook in die periode gedaan. Sinds Maart 2009 heb ik dan ook de OV-chipkaart ontvangen. Echter ben ik vanaf September 2009 afgestudeerd en heb dan ook geen recht meer op een OV-kaart. Dit allemaal keurig en netjes afgehandeld bij de IB-groep.

Nu in begin 2010 wil ik gaan reizen met mijn OV-chipkaart. Dit gezien de studenten OV-chipkaart, na het geen recht meer hebben op de OV-kaart, een gewone persoonlijke OV-chipkaart moet zijn geworden. Ik heb hier toen € 50,- op gezet om mee te kunnen reizen. Tot mijn verbazing betaalde ik voor mijn reis echter niets. Na veel uitzoekwerk kwam ik er achter dat op mijn OV-chipkaart een product was geplaatst (zonder mijn weten) wat kenbaar een "Tijdelijk" studenten pakket was. Gezien ik geen recht meer heb op een studenten pakket (laat staan een tijdelijk pakket) heb ik gemaild met ovchipkaart.nl om dit pakket eraf te laten halen. Na 2 weken eindelijk een reactie. Echter een automatisch bericht met een standaard antwoord welke naar iedereen was gestuurd met de antwoorden op de meest gestelde vragen. Ik heb tussen toen en nu nog 3 mail gestuurd met hetzelfde verzoek. Tot drie keer toe antwoord gekregen (met telkens 2 weken tussenpauze) waar ik niets mee kon. Het laatste antwoord heb ik uiteindelijk toch maar geprobeerd. Dit was het stopzetten van mijn OV-kaart bij de IB-groep (welke ik al in sept 2009 heb gedaan). Bij de IB-groep kreeg ik te horen dat ik geen recht meer had op de OV-kaart en dit ook keurig had afgerond in sept 2009.

Eind Februari (op het moment dat ik het gebouw van de IB-groep verlaat) bel ik nu eindelijk met het nummer van OV-chipkaart.nl (10 cent per min). Zij laten mij weten dat ik een sleutel moet halen van een ophaal station om dit product stop te zetten. Dit proberen, maar geen sleutel te vinden.

Weer bellen. Krijg ik het antwoord om toch maar eerst mijn OV-kaart stop te zetten bij de IB-groep en vervolgens weer proberen deze sleutel te bemachtigen.

Ook dit weer geprobeerd, weer mislukt. Nu reis ik nog steeds gratis met mijn OV-chipkaart.

Hoe moet ik nu verder gaan handelen, om eventuele boetes te voorkomen en toch gebruik te kunnen maken van mijn ov-chipkaart??

Margreet1988
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 jan 2010 12:42

Re: Tijdelijk reisproduct en Ex-student

Ongelezen bericht door Margreet1988 »

Ik weet dat het in rotterdam/amsterdam bij de loketen van het vervoer daar dat het kan (weet dat het in rotterdam ret zijn) daar moest je eerst ook heen voordat alles zoals nu. Weet niet of je daarn in de buurt woont :P

Tjalzor
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 jun 2009 09:18

Re: Tijdelijk reisproduct en Ex-student

Ongelezen bericht door Tjalzor »

Dat is dus ook 1 van de dingen die ik ook al eerder heb geprobeerd, maar dan aan het NS loket van Groningen. Ik werd daar glashard weg gestuurd met de opmerking dat ik het ov-chipkaart nummer maar eens moest bellen.

En nee, ik woon daar niet echt in de buurt. Ik zit namelijk in Friesland.

En helaas ben ik ook niet van plan om naar Rotterdam te gaan. Dit gezien dit mij gewoon ruim 40 euro gaat kosten aan vervoerskosten om iets van een pas te halen dat ik nooit heb willen hebben/ erop heb gezet.

Margreet1988
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 jan 2010 12:42

Re: Tijdelijk reisproduct en Ex-student

Ongelezen bericht door Margreet1988 »

Lol ken dat probleem, had ik vorig zomer (nu wel na problemen met weer ov recht beetje geluk gehad dat het tijdelijke recht er nog op stond)..


Maar dat er geen comnunicatie tussen die 2 niet goed verlooop was ik ook lang en breed achter :P

der'uit!
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 mar 2010 14:31

Re: Tijdelijk reisproduct en Ex-student

Ongelezen bericht door der'uit! »

Ik heb exact hetzelfde probleem! Ik kwam er vanochtend achter dat mijn recente OV-reizen mij inderdaad helemaal niets hebben gekost. Ik ben bang dat ik straks beboet ga worden vanwege het gebruik van een studentenreisproduct waar ik helemaal niet om gevraagd heb!

Bij inlevering van mijn 'ouderwetse' OV-kaart in juli 2009 vroeg ik de meneer van het postkantoor nog of ik mijn chipkaart niet moest inleveren of aan moest laten passen, en de meneer antwoordde dat ik de chipkaart mocht houden en dat deze automatisch een standaard persoonlijke OV-chipkaart zou worden. Nu blijkt dit dus niet het geval te zijn geweest.

Als iemand meer informatie heeft over wat ik hieraan zou moeten doen, dan hoor ik dit graag. Ik ben geenszins van plan om hiervoor naar Amsterdam of Rotterdam te reizen!

Evabosch8
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 mar 2010 16:52

Re: Tijdelijk reisproduct en Ex-student

Ongelezen bericht door Evabosch8 »

Ik zit met het probleem dat ik mijn OV reisproduct geactiveerd heb in januari, maar in februari ben afgestudeerd. Ik heb het reisproduct via de site van DUO stopgezet. Dit is alleen een tijdelijke stopzetting, er staat een datum bij tot eind maart.
Nu heb ik vandaag Connexxion gebeld en deze hebben mij verteld dat ik de OV-chipkaart naar hen moet opsturen, dan kunnen zij voor mij het reisproduct eraf halen en zou ik hem daarna terug ontvangen (met begeleidende brief) naar Connexxion, Postbus 3048, 2001 DA in Haarlem.
Ik denk dat ik dit maar doe met de aangetekende post gezien ik anders geen mogelijkheid zie.
Natuurlijk is het niet handig gezien ik dan tijdelijk geen OV-chipkaart heb om op te kunnen reizen, maar ik denk dat dit de enige mogelijkheid is.
Succes!

Tjalzor
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 jun 2009 09:18

Re: Tijdelijk reisproduct en Ex-student

Ongelezen bericht door Tjalzor »

Ben gisteren naar Utrecht geweest (gezellig naar spoorwegmuseum) en had nog wat tijd over op het centraal station. Ik ben daar naar het NS loket geweest en daar hebben ze mij dus nu binnen 2 min geholpen van dit tijdelijke product. Op dit moment heb ik dus (hopelijk, want je weet maar nooit) een dood normale persoonlijke OV-chipkaart om mee te reizen op saldo. Wat ze dus hier in het noorden (friesland en groningen) niet konden, kon dus wel in Utrecht.

Margreet1988
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 jan 2010 12:42

Re: Tijdelijk reisproduct en Ex-student

Ongelezen bericht door Margreet1988 »

Of ze zijn nu tot de conclusie gekomen verrek dat moeten we ook nog meer punten van maken :P zit wel 6 dagen tussen, en vanaf morgen kan je niet meer reizen met de tijdelijke oplossingen.

Of ze doen wat met onze klachten :P

Evabosch8
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 mar 2010 16:52

Re: Tijdelijk reisproduct en Ex-student

Ongelezen bericht door Evabosch8 »

Het NS loket in Hengelo heeft mij verteld dat ze het reisproduct niet van mijn OV-Chipkaart konden verwijderen en ik dat zelf moest doen via het oplaadt automaat. Dit automaat geeft geen enkele mogelijkheid voor verwijderen, alleen voor ophalen. Ga het misschien nog in Enschede proberen, maar wordt dus weer van het kastje naar de muur gestuurd....helaas als verwacht

ketela88
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 jun 2010 19:29

Re: Tijdelijk reisproduct en Ex-student

Ongelezen bericht door ketela88 »

Ik ben al vanaf februari dit jaar bezig om mijn studentenreispakket eraf te krijgen, en ook ik wordt van het kastje naar de muur gestuurd. Eerst heb ik me afgemeld bij Duo, en toen een maand later kreeg ik een bericht van Duo dat ik het reispakket er zelf vanaf moet halen (met een internet site erbij, waar dus werkelijk niks staat over het verwijderen van het reispakket) :(
Ik ben daarna nog naar het station geweest om te kijken of iemand er daar wat aan kon doen of er iets over wist. Het enige wat ik te horen kreeg was dat ik niet de enige was die met dit probleem rondliep en dat ze het voor de rest ook niet wisten.
Ook heb ik zelf bij verschillende ov-chip automaten geprobeerd om het eraf te krijgen, maar tevergeefs......

Ik ben bang dat door deze ontwetendheid over de ov-chipkaart ik en misschien nog veel meer studenten straks worden gestraft met een vette boete :(.

Sarakim
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 jun 2008 14:40

Re: Tijdelijk reisproduct en Ex-student

Ongelezen bericht door Sarakim »

Dat gevoel heb ik dus ook. Ik ben in maart afgestudeerd en heb me meteen afgemeld voor het recht op de studiefinanciering én OVchipkaart. Hiervan heb ik ook bevestiging gekregen op papier van DUO dat ik me had afgemeld voor beide. Daarnaast me aangemeld bij de OVchipkaart online voor automatische incasso zodat ik me geen zorgen hoefde te maken over onvoldoende saldo.
Echter bleek bij het reizen dat er steeds geen geld van af werd gehaald. Geen melding van afgeboekt geld in de bus maar alleen een 'goede reis' en 'bedankt tot ziens'. Ik heb toen gebeld naar het DUO dat het er op leek dat ondanks mijn opzegging/afmelding (hoe je het ook wil noemen) er blijkbaar nog altijd op het studentenproduct werd gereist. Mij werd verteld dat ik alles goed gedaan had en me geen zorgen hoefde te maken, dat de verwerking wellicht een weekje kon duren. Ik heb dat weekje gewacht, echter kreeg ik nog altijd geen afboekingen. Ik heb toen nóg een keer gebeld naar DUO. Daar werd me verteld dat ik wellicht nog op het tijdelijke product aan het reizen was, dat ze die er niet goed afkregen ofzo. En dat het dan na 16 maart voorbij zou zijn want dat was de dag dat alle tijdelijke producten werden stopgezet. Ik gevraagd of ik dan nog wat moest doen als er na 16 maart nog altijd gratis reizen op stond. Daarop werd gezegd dat zij dan ook niet meer wisten wat er gedaan moest worden. Enfin, na 16 maart dus nog altijd gratis reizen.
Ik, vanwege m'n geweten, toch nog maar een keer gebeld. Mij werd wéér verteld dat ik alles echt goed heb gedaan en zij er niets meer aan konden doen, dat ik verder geen boete van ze kon verwachten etc. Maar het zat me niet lekker. Dus ik naar zo'n punt bij de AH to Go en de normale AH (waar ik het product ook had opgehaald) en ook daar kon ik er niets aan doen verder zelf.
Al met al heb ik er een telefoontje of vier/vijf tegenaan gegooid, is me telkens verteld dat ik er verder niets aan kon doen zelf, heb ik gekeken bij zo'n automaat, heb ik me online aangemeld en kreeg ik het product er via OVchipkaart dus óók niet van af en had ik op een gegeven moment dan genoeg geruststellingen gehad dat ik het wél goed had gedaan.

Inmiddels is mijn product op 16 juni op miraculeuze wijze TOCH van mijn kaart af gegaan en reis ik sinds die tijd gewoon op m'n automatische incasso met elke keer twintig euro op de kaart.

Ik ben nu weer eens naar de OVchipkaart site geweest en nu staat er ineens dat je ná afmelding van je studentenreisproduct binnen 12 dagen naar een apparaat moet om je abonnement er af te halen! Ik heb verdorie 4/5 keer gebeld om te vragne of er echt niet nog een actie van mij werd verwacht, heb op alle fronten eigen initiatief getoond om het te regelen en NERGENS is me OOIT zoiets verteld. Ik zit nu echt te zenuwpezen dat ik straks in eens een boete van het DUO krijg die in dit geval dan geloof ik €68 per halve maand, dus een totaal van zo'n €478 zou opleveren.
Ik heb eigenlijk het vermoeden dat ze die 'product eraf halen binnen 12 dagen' ná mijn afmelding hebben ingesteld want dit was écht niet op de site te vinden in maart/april/mei. Ik heb me suf gezocht elke keer, maar er stond toen niets over het stoppen van je reisproduct op de OVchipkaart site. Op de site van het DUO staat ook nog altijd niets over het 'ophalen van het stopzetten' wat nu dus wél op de OVchipkaart site te vinden is. Ook heb ik daar nooit enige berichtgeving van ontvangen of is me daar telefonisch iets over verteld.
Op de site van DUO staat het volgende over stopzetten
e moet je studentenreisproduct dan stopzetten. Doe dit online. Je kunt je studentenreisproduct ook telefonisch stopzetten via (088) 424 76 99.
Wanneer stopzetten?

Zet je studentenreisproduct op tijd stop. Op tijd is vóór of op de vijfde werkdag van de eerste maand waarin je geen recht meer hebt op studiefinanciering.

LET OP: Je mag gedurende deze vijf werkdagen niet met je studentenreisproduct reizen. Doe je dat wel, dan kan het OV-bedrijf je een boete opleggen.

Voorbeeld: Je hebt recht op studiefinanciering tot en met 30 juni. Je moet uiterlijk de vijfde werkdag van juli je studentenreisproduct stopzetten.
Uiterste stopzetdata 2010
5 februari, 5 maart, 9 april, 10 mei, 7 juni, 7 juli, 6 augustus, 7 september, 7 oktober, 5 november, 7 december.
Stopgezet en dan?

Nadat je je studentenreisproduct hebt stopgezet, krijg je een bericht. Je kunt ook online zien dat je je studentenreisproduct hebt stopgezet. De Studenten OV-chipkaart, het pasje, mag je na het stopzetten houden. Die kun je gebruiken als persoonlijke OV-chipkaart waarop je andere reisproducten en saldo kunt laden.
niets over binnen 12 dagen ná online stopzetten nog naar een apparaat om het er af te halen dus.

Erg 'fijn' als OVchipkaart/vervoerder en DUO blijkbaar andere 'spelregels' hanteren en er maar van uitgaan dat je dat ruikt als ex-student. Als ik mijn kaart via DUO verkrijg en via DUO stopzet en DUO zegt 'alles is goed, jij kan er verder niets aan doen' verwacht ik niet dat de vervoersmaatschappij blijkbaar aanvullende informatie heeft waar DUO me niet van op de hoogte weet te brengen.
Enfin, voorlopig nog geen boete gekregen overigens, en ook geen verdere berichtgeving van DUO of OVchipkaart, maar mocht zoiets er wel komen ga ik er zeker bezwaar tegen maken.

Noot: vriendin van me is in mei afgestudeerd, exact dezelfde problemen met haar OVchipkaart stopzetten. Afmelden, alles goed gedaan volgens DUO maar nog altijd gratis reizen. Bij haar is op een gegeven moment door iemand van een vervoersbedrijf wel gezegd dat ze het bij een automaat kon stopzetten, maar die automaat leek die functionaliteit helemaal niet te bezitten? Ze kon het in ieder geval ook niet stopzetten. Zij reist niet veel met het OV en weet nu eigenlijk nog altijd niet of het is stopgezet.

Bob-Henk
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 jun 2010 14:15

Re: Tijdelijk reisproduct en Ex-student

Ongelezen bericht door Bob-Henk »

Mooi dat je nu gratis reist natuurlijk, maar het zou niet moeten kunnen. De beveiliging van de OV-chipkaart is overigens nog steeds niet goed. Ik kan me best indenken dat de communicatie en procedures aan de achterzijde ook niet op orde zijn.

In ieder geval succes!

NetAfgestudeerd2010
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 sep 2010 20:11

Re: Tijdelijk reisproduct en Ex-student

Ongelezen bericht door NetAfgestudeerd2010 »

Ik lees op de site van DUO/IB-Groep dat je inderdaad na het opzeggen op de site ook je reisproduct moet verwijderen bij de ophaalautomaat.

Je verwijdert het reisproduct door weer voor 'bestelling ophalen' te kiezen.

Staat uitgelegd op de site. Het verwijderen van het reisproduct staat voor je klaar in de vorm van een 'bestelling'. Ik ga het zelf binnenkort proberen, maar het klinkt acceptabel.

Kan iemand dit al bevestigen?

Sarakim
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 jun 2008 14:40

Re: Tijdelijk reisproduct en Ex-student

Ongelezen bericht door Sarakim »

Ik neem aan dat dat dan wel zal moeten werken, maar het ging in dit topic er eerder ook over dat dit eerst (begin 2010) dus allemaal niet vermeld stond. Sterker nog, ook als je er meerdere keren over belde wist niemand je te vertellen dat dit nodig was. Dit lijkt dus aangepast door DUO.

Emelief
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 jun 2011 22:14

Re: Tijdelijk reisproduct en Ex-student

Ongelezen bericht door Emelief »

Ik heb ook zoiets meegemaakt.

Heb na mijn afstuderen in januari 2010 netjes mij uitgeschreven bij duo en mijn reisproduct stopgezet.
DACHT IK!
Want het bleef actief! Ik heb een kortingskaart aangeschaft en reisde op kaartjes. Dus elke keer kaartjes kopen.
Toen voor een paar maanden op vakantie naar Nieuw-Zeeland.
Toen ik terug kwam las ik het fijne bericht dat mijn kaart nog steeds actief was. Dit wilde ik dus meteen stoppen. Maar dat was niet mogelijk. Dat kon alleen middels een formulier via internet dat je krijgt als je je uitschrijft. Maar dit had ik al gedaan (dit was blijkbaar wel doorgekomen). Aan de telefoon vertelde ze me dat het per direct stop gezet zou worden. Dit gebeurde dus niet (bleek bij navraag aan de conducteur). Van het stopzetten activeren bij een automaat heb ik nog nooit gehoord. dat heb ik toen in ieder geval nergens gelezen en dat hebben de telefoondames mij ook zeker niet gezegd!
Pas na een bezwaarbrief waarin ik verzoekte om directe stopzetting is dit gebeurd. Op mijn bezwaarbrief zijn ze verder niet ingegaan want de twee weken van bezwaar maken waren verlopen... (Ik zat in Nieuw-Zeeland!)
een keer heb ik een boete betaald in de hoop van het gezeik af te zijn. 68 euro. Maar dat bleek maar voor een maand. De boetes bleven komen, in totaal 450 Euro! Hier ben ik niet op in gegaan want ik vind het zoooooooo onrechtvaardig!!! Ik heb het wel stopgezet! Ik weet nog hoe en waar ik aan de tafel zat te zoeken. te vloeken omdat het zo ingewikkeld was en mn opluchting toen het gelukt was. Ik heb mn kortingskaart gekocht, ik heb mn treinkaartjes en busritjes betaald. Ik heb niks verkeerd gedaan! En toch kan zo een bedrijf zeggen: Wij vinden van wel en nu moet jij ons geld geven. Echt absurd!!!!!!!

en nu heb ik een brief van de deurwaarder dat ze donderdag mijn huis met of zonder mijn medewerking mogen binnenkomen om beslag te leggen op mijn goederen. Streeeeeeeeeeeeeess!!!!! Wat moet ik nou doen???!!!!

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: Tijdelijk reisproduct en Ex-student

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

***CENSUUR! TROS RADAR
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 03 jan 2012 23:14, 1 keer totaal gewijzigd.

inekevanvliet
Berichten: 295
Lid geworden op: 14 sep 2008 23:29

Re: Tijdelijk reisproduct en Ex-student

Ongelezen bericht door inekevanvliet »

emelief
neem aan dat je overal copieen van hebt die je hebt geschreven en hebt gekregen

kunnen ze je niks maken

Emelief
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 jun 2011 22:14

Re: Tijdelijk reisproduct en Ex-student

Ongelezen bericht door Emelief »

kopieen waarvan?

Ik heb heel veel afschriften van de ns kaartjes en mijn kortingskaart en mn Nieuw-Zeeland ticket. Ik heb ook een kopie van de bezwaarbrief.
Van de stopzetting heb ik geen bewijs, want dat is dus blijkbaar niet doorgekomen. Maar ik was er toen niet op bedacht dat dat nodig was en dat het anders voor zulke problemen zou zorgen...

het incassobureau en de deurwaarder zijn in dit geval hetzelfde bedrijf. Ik heb geen weet van een rechtzaak die is geweest...

inekevanvliet
Berichten: 295
Lid geworden op: 14 sep 2008 23:29

Re: Tijdelijk reisproduct en Ex-student

Ongelezen bericht door inekevanvliet »

neem aan dat dit toch genoeg copieen zijn om te bewijzen

Emelief
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 jun 2011 22:14

Re: Tijdelijk reisproduct en Ex-student

Ongelezen bericht door Emelief »

Nou, hoeveel bewijs ik ook heb, omdat ik niet binnen twee weken bezwaar heb gemaakt kunnen ze alles gewoon zo van tafel schuiven...

Dat is toch raar! dat omdat hun systeem zo ingewikkeld in elkaar zit, net-afgestudeerden hier de dupe van worden!
echt belachelijk!

Gesloten