| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] ABN-AMRO en Fortis. Gevolgen fusie voor klanten ?
ABN-AMRO en Fortis. Gevolgen fusie voor klanten ?
Vanaf 1 april 2010, zo luiden diverse berichten, gaan de Fortis-kantoren verdwijnen en gaat Fortis op in ABN-Amro. Een Fortisklant wordt daardoor - zo lijkt het - vanzelf ABN-Amroklant, zij het dat dat werkelijke samensmelten pas in juli 2010 zal plaatsvinden. Veel bruikbare informatie geven de banken hun klanten niet. Wat gebeurt er bijvoorbeeld als ik bij beide banken een rekening heb ? Worden die op een hoop gegooid ? Wordt de gegerandeerde 100.000 die ik bij Fortis heb en de gegarandeerde 100.000 die bij ABN Amro rust, plotseling een rekening van 2 ton, die maar voor de helft is gegarandeerd ? Welke voorwaarden gaan gelden voor mijn hypotheek ? Wat als ik een krediet heb bij zowel Fortis als ABN ? Of als ik rood sta bij de een, en een positief saldo bij de ander ? Wordt dat zo maar even verrekend ? Het lijkt mij raadzaam om vooralsnog, bij gebrek aan informatie van de zijde van die banken (alleen ABN-Amro verwijst op haar website naar een persbericht met weinig informatie voor de klant) de gelden die nu bij Fortis staan maar even over te hevelen naar een bank die los staat van ABN-Amro, en daar te parkeren tot er meer duidelijkheid is gegeven door de banken.
-
FiscaalJurist
Re: ABN-AMRO en Fortis. Gevolgen fusie voor klanten ?
Het eerste slachtoffer van de fusie is al gevallen: De kas. Bij ABN AMRO hebben ze geen kassen meer. Je kunt alleen geld bestellen. Ik moet zo naar de bank voor een fors bedrag dat ik in het buitenland nodig heb. In dit land accepteren ze alleen euro biljetten waar geen enkel scheurtje in zit. ABN AMRO kan mij niet garanderen dat ik biljetten krijg zonder scheurtjes omdat de kas dus weg is.clipper schreef:Vanaf 1 april 2010, zo luiden diverse berichten, gaan de Fortis-kantoren verdwijnen en gaat Fortis op in ABN-Amro. Een Fortisklant wordt daardoor - zo lijkt het - vanzelf ABN-Amroklant, zij het dat dat werkelijke samensmelten pas in juli 2010 zal plaatsvinden. Veel bruikbare informatie geven de banken hun klanten niet. Wat gebeurt er bijvoorbeeld als ik bij beide banken een rekening heb ? Worden die op een hoop gegooid ? Wordt de gegerandeerde 100.000 die ik bij Fortis heb en de gegarandeerde 100.000 die bij ABN Amro rust, plotseling een rekening van 2 ton, die maar voor de helft is gegarandeerd ? Welke voorwaarden gaan gelden voor mijn hypotheek ? Wat als ik een krediet heb bij zowel Fortis als ABN ? Of als ik rood sta bij de een, en een positief saldo bij de ander ? Wordt dat zo maar even verrekend ? Het lijkt mij raadzaam om vooralsnog, bij gebrek aan informatie van de zijde van die banken (alleen ABN-Amro verwijst op haar website naar een persbericht met weinig informatie voor de klant) de gelden die nu bij Fortis staan maar even over te hevelen naar een bank die los staat van ABN-Amro, en daar te parkeren tot er meer duidelijkheid is gegeven door de banken.
Dat oudere mensen de kas zullen missen is blijkbaar niet relevant
Dat zou dan inhouden, voor Fortis-klanten, die nu nog wel contant kunnen opnemen en contant kunnen storten, dat zij vanaf 1 april 2010 ook met die gekheid worden geconfronteerd. En dat je je geld dus voor 1 april daar weg moet halen om te voorkomen dat je op 2 april bij ABN Amro geld moet "bestellen" om je geld van de Fortisrekening op te kunnen nemen. Ik wil niet eens te maken hebben met een bank waar ik niet normaal cashgeld kan opnemen.
-
FiscaalJurist
Je kunt uiteraard nog wel gebruik maken van de geldautomaat, maar een bedrag met 5 cijfers haal je daar nietclipper schreef:Dat zou dan inhouden, voor Fortis-klanten, die nu nog wel contant kunnen opnemen en contant kunnen storten, dat zij vanaf 1 april 2010 ook met die gekheid worden geconfronteerd. En dat je je geld dus voor 1 april daar weg moet halen om te voorkomen dat je op 2 april bij ABN Amro geld moet "bestellen" om je geld van de Fortisrekening op te kunnen nemen. Ik wil niet eens te maken hebben met een bank waar ik niet normaal cashgeld kan opnemen.
Je bent dus gebonden aan je daglimiet op de bankpas. Ik ga het zo mee maken
Ik heb de website van ABN-amro er op nagekeken, en het is nog veel erger: je kunt per dag, met hun "nieuwe" betaalpassen maximaal nog maar 500 euro opnemen bij hun geldautomaten. Dus zelfs een bedrag van vier cijfers haal je niet.
Die bank stelt haar klanten wel heel erg op rantsoen !
Die bank stelt haar klanten wel heel erg op rantsoen !
Inderdaad kun je met de ABN AMRO wereldpas slechts EUR 500,00 per dag opnemen bij de geldautomaat. Echter kun je deze limiet heel eenvoudig via de website van ABN AMRO aanpassen.
Ik snap het probleem niet zo, voor de meeste klanten is EUR 500,00 per dag ruim voldoende. Voor betalen geldt een limiet van EUR 2500,00. Aangezien je in de meeste winkels gewoon kunt pinnen, lijkt mij het probleem niet groot.
In de bankgebouwen staat binnen een pinautomaat, waar je overigens ook geld in kunt storten. In deze automaten zitten briefjes van honderd, zodat je bij grote bedragen niet met een heel pak geld loopt.
Aangezien Fortis en ABN AMRO een bank worden lijkt het mij logisch dat de garantie voor EUR 100.000 is, dus niet 2-maal.
Verreken van debetstanden mag niet zomaar, alleen als de debetstanden ongeoorloofd zijn. Normaal gesproeken informeren ze u eerst over deze ongeoorloofde debetstand alvorens tot verrekening over te gaan.
Ik snap het probleem niet zo, voor de meeste klanten is EUR 500,00 per dag ruim voldoende. Voor betalen geldt een limiet van EUR 2500,00. Aangezien je in de meeste winkels gewoon kunt pinnen, lijkt mij het probleem niet groot.
In de bankgebouwen staat binnen een pinautomaat, waar je overigens ook geld in kunt storten. In deze automaten zitten briefjes van honderd, zodat je bij grote bedragen niet met een heel pak geld loopt.
Aangezien Fortis en ABN AMRO een bank worden lijkt het mij logisch dat de garantie voor EUR 100.000 is, dus niet 2-maal.
Verreken van debetstanden mag niet zomaar, alleen als de debetstanden ongeoorloofd zijn. Normaal gesproeken informeren ze u eerst over deze ongeoorloofde debetstand alvorens tot verrekening over te gaan.
WilWil,
Ik blijf het een slechte zaak vinden dat klanten drie weken voor de datum van 1 april 2010 nog steeds geen informatie van hun bank of van hun ongevraagde toekomstige bank hebben ontvangen. Wel een persbericht doen uitgaan, maar niet de moeite nemen om je klanten eerst te informeren, geeft blijk van dedain. En ook bij de call-centra van de banken is het informatiegehalte van het bekende laagwaardig niveau. Als de medewerkers al niet is opgelegd om bij "moeilijke" vragen vooral te zeggen dat men het antwoord niet weet. Zo dwing je mensen toch om - in afwachting van heldere informatie - het zekere voor het onzekere te nemen, en hun geld - al is het maar voor een half jaar - elders te parkeren. Buiten dat: iemand moet toch zelf kunnen bepalen of hij/zij klant van ABN-amro wil worden. Ook voor mensen met een gewone betaalrekening betekent een "stille" overdracht immers dat zij van de ene dag op de andere ongevraagd met een bank worden geconfronteerd die de hoogste tarieven voor betaalverkeer rekent, twee maal meer zelfs als de goedkoopste. En waar, zo als je ook al aangeeft, maar beperkt geld kunt opnemen, of dat drie dagen van tevoren moet "bestellen".
Neen, bij dit dedain voor de klant past maar een reactie: "Heren bankiers, ik neem mijn geld op, zoek het eerst maar gezellig met elkaar uit, en tegen de tijd dat je me de juiste en heldere informatie kunt geven, spreken we elkaar weer."
Ik blijf het een slechte zaak vinden dat klanten drie weken voor de datum van 1 april 2010 nog steeds geen informatie van hun bank of van hun ongevraagde toekomstige bank hebben ontvangen. Wel een persbericht doen uitgaan, maar niet de moeite nemen om je klanten eerst te informeren, geeft blijk van dedain. En ook bij de call-centra van de banken is het informatiegehalte van het bekende laagwaardig niveau. Als de medewerkers al niet is opgelegd om bij "moeilijke" vragen vooral te zeggen dat men het antwoord niet weet. Zo dwing je mensen toch om - in afwachting van heldere informatie - het zekere voor het onzekere te nemen, en hun geld - al is het maar voor een half jaar - elders te parkeren. Buiten dat: iemand moet toch zelf kunnen bepalen of hij/zij klant van ABN-amro wil worden. Ook voor mensen met een gewone betaalrekening betekent een "stille" overdracht immers dat zij van de ene dag op de andere ongevraagd met een bank worden geconfronteerd die de hoogste tarieven voor betaalverkeer rekent, twee maal meer zelfs als de goedkoopste. En waar, zo als je ook al aangeeft, maar beperkt geld kunt opnemen, of dat drie dagen van tevoren moet "bestellen".
Neen, bij dit dedain voor de klant past maar een reactie: "Heren bankiers, ik neem mijn geld op, zoek het eerst maar gezellig met elkaar uit, en tegen de tijd dat je me de juiste en heldere informatie kunt geven, spreken we elkaar weer."
-
FiscaalJurist
Net terug van de bank. Vele biljetten hadden dus scheurtjes en deze komen volgens medewerkster rechtsstreeks van DNB. Gescheurde geld weer gestort en toen bij andere automaat weer nieuw geld opgenomen. Na 5 trsnacties had ik eindelijk biljetten zonder scheurtjes. Ik snap dat dit niet dagelijks voortkomt, maar om vijf keer de kou in te moeten.
Grappig was wel het volgende. Ik stort de gescheurde bankbiljetten bij een multifunctionele geldautomaat en neem daarna bij dezelfde automaat het geld weerop. Krijg ik dezelfde biljetten terug
Ze kunnen je limiet ophogen op je pas aan de balie, want daar liep ik uiteraard ook tegen aan
Grappig was wel het volgende. Ik stort de gescheurde bankbiljetten bij een multifunctionele geldautomaat en neem daarna bij dezelfde automaat het geld weerop. Krijg ik dezelfde biljetten terug
Ze kunnen je limiet ophogen op je pas aan de balie, want daar liep ik uiteraard ook tegen aan
Ik heb onlangs nog 10.000.- opgenomen bij een abn amro kantoor met mn pas. Grotere bedragen moet je bestellen maar als je een gezamenlijke rekening hebt met 2 passen kun je dus max. 20.000.- opnemen. Ik zit nu even in mijn portemonnee te kijken en er zitten 5 biljetten in en allemaal zonder scheuren dus ik herken het verhaal van gescheurd geld niet.
-
verkeersleider
Even een korte opmerking over die opname limiet.
Die is idd 500 euro per dag maar die kun je op kantoor laten verhogen tot 10.000 euro per dag.
Dat moet toch wel voldoende zijn denk ik.
Die is idd 500 euro per dag maar die kun je op kantoor laten verhogen tot 10.000 euro per dag.
Dat moet toch wel voldoende zijn denk ik.
Laat ik beginnen om te zeggen dat het een voldongen feit is dat ABN eigenaar is geworden. En ABN is in handen van de overheid. Er is besloten dat het een bank gaat worden en Zalm moet deze opdracht uitvoeren en uiteindelijk de boel met winst weer verkopen. Dat kan je vervelend vinden maar het het niet zoveel zin om daarover te klagen. Dat zijn voldongen feiten. Kan je daar niet mee leven dan moet je naar een andere bank gaan, maar die conclusie trek je ook zelf, du vanwaar de vragen nog?
Nu naar je vragen zelf:
MAar geod ik bergijp dat je 2 ton hebt, 2 kredieten en een hypotheek en je graag rood staat. Kortom een bijzondere financiële huishouding.
Nu naar je vragen zelf:
Ik denk niet dat dat zonder overleg gaat gebeuren. Is niet logisch op de korte termijn.Wat gebeurt er bijvoorbeeld als ik bij beide banken een rekening heb ? Worden die op een hoop gegooid ?
Volgens mij is dat nu al. Doordat Fortis een volledige dochter is, geld volgens mij het deposito garantie stelsel maar één keer. Dat kan je navragen bij de bank of DNB.Wordt de gegerandeerde 100.000 die ik bij Fortis heb en de gegarandeerde 100.000 die bij ABN Amro rust, plotseling een rekening van 2 ton, die maar voor de helft is gegarandeerd ?
Dezelfde als die je nu hebt. Bank kan niet zonder jouw toestemming zomaar de voorwaarden wijzigen.Welke voorwaarden gaan gelden voor mijn hypotheek ?
Dan heb je 2 kredieten.Wat als ik een krediet heb bij zowel Fortis als ABN ?
Gewoon niet onterecht rood staan, dan is het geen probleem en ook beter voor jezelf.Of als ik rood sta bij de een, en een positief saldo bij de ander ?
MAar geod ik bergijp dat je 2 ton hebt, 2 kredieten en een hypotheek en je graag rood staat. Kortom een bijzondere financiële huishouding.