LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] schutting plaatsen

Alles over onderhouden van de tuin, hoveniersbedrijven etc.
miriam42
Berichten: 21
Lid geworden op: 25 jan 2010 21:37

schutting plaatsen

Ongelezen bericht door miriam42 »

Hallo
Ik wil graag een schutting plaatsen op de erf afscheiding maar kan ik mijn buurvrouw verplichten om mee te betalen of hoe werkt zoiets
wij hebben allebeide een huurhuis?

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: schutting plaatsen

Ongelezen bericht door dhc »

Zie Burgerlijk wetboek, boek 5, art. 49,1 :

Ieder der eigenaars van aangrenzende erven in een aaneengebouwd gedeelte van een gemeente kan te allen tijde vorderen dat de andere eigenaar ertoe meewerkt, dat op de grens van de erven een scheidsmuur van twee meter hoogte wordt opgericht, voor zover een verordening of een plaatselijke gewoonte de wijze of de hoogte der afscheiding niet anders regelt. De eigenaars dragen in de kosten van de afscheiding voor gelijke delen bij.

Bronnen:
wetten.overheid.nl/zoeken_op/BWBR0005288/Boek5/Tit...

stofzuigertje

Re: schutting plaatsen

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik vind de schutting plaatsen wel redelijk, maar.....
als ik moet meebetalen en misschien binnenkort wil verhuizen is dit geld verspillen dus of ze mee betalen, vragen kan maar verplichten lijkt mij niet mogelijk.

Als U een erg dure zou uitzoeken en ik weiger te betalen?
Als ik een andere wil mag ik aan mijn zijde deze plaatsen en aan Uw kant Uw voorkeur want niet iedereen wil dezelfde schutting.

Een schutting op erfgrens zal wel van beide buren worden dus als ze weigeren te betalen moet U deze op eigen grond zetten.
Als ik een huis koop of huur met reeds geplaatste schutting op grens ga ik er vanuit dat ik ook 50% eigenaar ben.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: schutting plaatsen

Ongelezen bericht door dhc »

Hé Gozik, ben je blind ofzo?
Mijn verwijzing naar het BW kun je niet negeren, en als je niet op de hoogte bent van wetgeving op dit gebied, laat je onnozele commentaar achterwege.
De wet kan iemand dus wel verplichten mee te betalen, maar dat zal in Rusland niet zo zijn....

elmo43
Berichten: 542
Lid geworden op: 03 sep 2009 19:53

Re: schutting plaatsen

Ongelezen bericht door elmo43 »

Ik ben het gedeeltelijk met stofzuiger eens, blijkbaar bij huurhuizen het anders is zoals dhc aangeeft.
Ik weet bij een koophuis dat als jij niet die schutting met je buren samen wilt doen je op je eigen grond de schutting neer moet zetten en niet op de scheidingslijn.

Dirkie
Berichten: 2935
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: schutting plaatsen

Ongelezen bericht door Dirkie »

Om in dezelfde termen te blijven: Hé dhc, ben je blind ofzo? Je kunt verwijzen naar het BW, maar jouw verwijzing begint met
Ieder der eigenaars
. En dat zijn ze geen van beiden, want het ging om huurwoningen :mrgreen: :mrgreen:

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: schutting plaatsen

Ongelezen bericht door dhc »

En als het huurwoningen zijn dan blijf je lekker met je tengels van de schutting af, die is nl ook van de verhuurder!

angel1978
Berichten: 11067
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: schutting plaatsen

Ongelezen bericht door angel1978 »

dhc schreef:En als het huurwoningen zijn dan blijf je lekker met je tengels van de schutting af, die is nl ook van de verhuurder!
Helaas is ook dat niet waar !
De erfafscheiding is bij een huurwoning van de huurder.
Indien het een afscheiding betreft tussen 2 percelen in en is deze OP de erfgrens gezet, dan zijn automatisch beide aangrenzende huurders eigenaar... ( voor de helft )

Let dus op waar je de schutting neerzet.. Als je niet wilt dat je buren voor 50% eigenaar worden, dan moet je deze dus niet op de erfscheiding zetten !
Overigens zijn ze dan nog steeds niet verplicht om mee te betalen als je dat toch doet..

Beste is gewoon om even te overleggen met de buren en dan te kijken of het mogelijk is om de kosten te delen.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: schutting plaatsen

Ongelezen bericht door dhc »

Ik ken genoeg situaties waarbij verhuurder in het contract stelt dat erfafscheidingen eigendom zijn, en bljiven van de verhuurder.
In voorkomende gevallen zal dat ook weer niet zo zijn, ook overleggen met je buren is niet altijd mogelijk. Beide partijen moeten accoord gaan met plaatsing en we weten allemaal dat dit tegenwoordig wat lastiger is....

angel1978
Berichten: 11067
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: schutting plaatsen

Ongelezen bericht door angel1978 »

Ik ken genoeg situaties waarbij verhuurder in het contract stelt dat erfafscheidingen eigendom zijn, en bljiven van de verhuurder.
Correct. Dat had ik ook eerst tussen aanhalingstekens staan, maar dat is later weer verloren gegaan.. Gedeeld eigendom geldt dus alleen als het niet contractueel is vastgelegd.
ook overleggen met je buren is niet altijd mogelijk
Dan maar beter niet precies op de grens zetten, maar er tegenaan.
Beide partijen moeten accoord gaan met plaatsing en we weten allemaal dat dit tegenwoordig wat lastiger is....
Je mag 'm daar gewoon ongevraagd neerzetten, maar verliest daarmee ook 50% van het eigendomsrecht.. Slim is dat dus niet.. Beste blijft dus tegen de grens aan ( de buren kunnen dan met hun eigen afscheiding hetzelfde doen ) of in goed overleg ( inclusief kosten ).

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: schutting plaatsen

Ongelezen bericht door S. »

Wat heel tricky is met zo'n erfafscheiding is dat wanneer je deze lastig kunt verwijderen, zoals een gemetselde muur bijvoorbeeld, en je krijgt nieuwe buren die het ding weg willen hebben, of hij scheurt stuk en is aan vervanging toe, dan zul je mee moeten helpen aan het verwijderen ervan, of 50% kosten hiervoor betalen.

Kijk daar dus goed mee uit. :wink:
Wanneer je buren iets excentrieks zoals een muur willen, waak erdan voor dat deze op het eigen erf komt te staan. Ook de fundering!

miriam42
Berichten: 21
Lid geworden op: 25 jan 2010 21:37

Re: schutting plaatsen

Ongelezen bericht door miriam42 »

Oke dank je wel ik weet nu wel meer dus denk dat ie inderdaadt op mijn gedeelte komt.

Gesloten