LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Boomwortels
Boomwortels
Hallo,
Mijn buren hebben twee jaar geleden bomen in hun tuin gezet. Omdat zij hun tuin helemaal verder betegeld hebben heb ik last van de wortels in mijn tuin.
Omdat de bomen kennelijk kennelijk niet in de diepte wortelen maar in de breedte
komt het gras in mijn tuin waar een wortel ligt omhoog en krijg ik kale plekken en is het gazon niet meer vlak wat het maaien erg lastig maakt. Ook in de borders heb ik dit probleem.
De buren zijn hierover niet aanspreekbaar.
Kan ik deze wortels bij de erfafscheiding zomaar afzagen?
Gaarne een reactie.
B.v.d.
Mijn buren hebben twee jaar geleden bomen in hun tuin gezet. Omdat zij hun tuin helemaal verder betegeld hebben heb ik last van de wortels in mijn tuin.
Omdat de bomen kennelijk kennelijk niet in de diepte wortelen maar in de breedte
komt het gras in mijn tuin waar een wortel ligt omhoog en krijg ik kale plekken en is het gazon niet meer vlak wat het maaien erg lastig maakt. Ook in de borders heb ik dit probleem.
Kan ik deze wortels bij de erfafscheiding zomaar afzagen?
Gaarne een reactie.
B.v.d.
-
Re: Boomwortels
Beste
Dat zou ik in ieder geval niet doen. De boom kan daardoor haar stevigheid verliezen en omwaaien bij een goede stormKan ik deze wortels bij de erfafscheiding zomaar afzagen?
-
*
Heeft u hinder van de bomen en/of hagen van uw buren omdat deze u het recht op zon, licht of uitzicht zouden ontnemen
dan kunt u bij uw naaste buur het verzoek indienen om de bomen of hagen te verwijderen
Het verstandigst is het om dit eerst mondeling te doen. Wordt er door uw buren geen actie ondernomen dan kunt u het verzoek nogmaals schriftelijk kenbaar maken. Indien u buren, zelfs bij een herhaaldelijk verzoek, geen actie ondernemen kan het zinvol zijn deze zaak uit handen te geven. Ga in ieder geval nooit zelf, zonder toestemming van uw buren, kappen of zagen in de boom of haag.
Heeft u hinder van de bomen en/of hagen van uw buren omdat deze u het recht op zon, licht of uitzicht zouden ontnemen
dan kunt u bij uw naaste buur het verzoek indienen om de bomen of hagen te verwijderen
Het verstandigst is het om dit eerst mondeling te doen. Wordt er door uw buren geen actie ondernomen dan kunt u het verzoek nogmaals schriftelijk kenbaar maken. Indien u buren, zelfs bij een herhaaldelijk verzoek, geen actie ondernemen kan het zinvol zijn deze zaak uit handen te geven. Ga in ieder geval nooit zelf, zonder toestemming van uw buren, kappen of zagen in de boom of haag.
Heb hier hetzelfde met de wortels van een boom van de gemeente.
Gemeente hierop aangesproken, maar volgens de wet ben ik op eigen terrein hier zelf voor verantwoordelijk.
Dus afzagen mag.
Ton
Gemeente hierop aangesproken, maar volgens de wet ben ik op eigen terrein hier zelf voor verantwoordelijk.
Dus afzagen mag.
Ton
-
Het hangt natuurlijk een beetje van de grootte van de wortels af, maar als je aan een zijde alle wortels afzaagt heeft de boom echt onvoldoende stabiliteit.
Wie is aansprakelijk als deze staks op je huis valt ?
Dat denk ik dus niet.TonGr schreef:Heb hier hetzelfde met de wortels van een boom van de gemeente.
Dus afzagen mag.
Ton
Je mag helemaal niets zagen aan bomen van de gemeente, en voor het zagen of kappen van eigen bomen, heb je een vergunning nodig en wel van de gemeente.
Ook denk ik, dat deze laconische uitspraak van de gemeente niet zo geformuleerd was.
Dat valt nog wel te bezien.
Het relevante wetsartikel is BW. Artikel 5:44:
"1. Indien een nabuur wiens beplantingen over eens anders erf heenhangen, ondanks aanmaning van de eigenaar van dit erf, nalaat het overhangende te verwijderen, kan laatstgenoemde eigenaar eigenmachtig het overhangende wegsnijden en zich toeëigenen.
2. Degene op wiens erf wortels van een ander erf doorschieten, mag deze voor zover ze doorgeschoten zijn weghakken en zich toeëigenen."
Lees eventueel ook de rest van artikel 5 (vanaf 5:37) even door.
Het relevante wetsartikel is BW. Artikel 5:44:
"1. Indien een nabuur wiens beplantingen over eens anders erf heenhangen, ondanks aanmaning van de eigenaar van dit erf, nalaat het overhangende te verwijderen, kan laatstgenoemde eigenaar eigenmachtig het overhangende wegsnijden en zich toeëigenen.
2. Degene op wiens erf wortels van een ander erf doorschieten, mag deze voor zover ze doorgeschoten zijn weghakken en zich toeëigenen."
Lees eventueel ook de rest van artikel 5 (vanaf 5:37) even door.
De gemeenten hebben dit probleem landelijk aan zien komen en dit dus wettelijk vast laten leggen om aansprakelijkheid te voorkomen.
Mijn tuinhuis komt dus 10cm de lucht in nu, is dus mijn probleem volgens de gemeente.
Mag de wortels dus wel weg halen, en zal dit ook zeker doen.
Mijn tuinhuis komt dus 10cm de lucht in nu, is dus mijn probleem volgens de gemeente.
Mag de wortels dus wel weg halen, en zal dit ook zeker doen.
Natuurlijk is het afhankelijk van de grote/dikte van de wortelen.seagoing racer2 schreef:Het hangt natuurlijk een beetje van de grootte van de wortels af, maar als je aan een zijde alle wortels afzaagt heeft de boom echt onvoldoende stabiliteit.
Als de boom zoals al hierboven is beschreven instabiel wordt en omvalt, neem een goede advocat!
-
Das een lekker advies, kun je echt wat mee...Als de boom zoals al hierboven is beschreven instabiel wordt en omvalt, neem een goede advocat!
Heb de gemeente ambtenaar precies verteld waar het om gaat.
Zijn antwoord was duidelijk, op mijn terrein is het mijn verantwoordelijkheid.
Mocht de boom omvallen, dan valt die maar.
Zijn antwoord was duidelijk, op mijn terrein is het mijn verantwoordelijkheid.
Wat is jou advies dan... i.p.v. kritiek!seagoing racer2 schreef:Das een lekker advies, kun je echt wat mee...Als de boom zoals al hierboven is beschreven instabiel wordt en omvalt, neem een goede advocat!
-
Niet aan de wortels zitten, maar met behulp van praten het geheel oplossen
Ik denkleonleon schreef:Hallo,
B.v.d.
Dat is pas advies, lezen is belangrijk!seagoing racer2 schreef:Niet aan de wortels zitten, maar met behulp van praten het geheel oplossen
-
Als de buren niet aanspreekbaar zijn, dan stuur je ze een schrijven, desnoods aangetekend via de advokaat.
Het is beter nu een advocaat te gebruiken dan pas als de boom omligt.
Dat met de advokaat heb ik alleen aangehaald, omdat TS deze uitspraak heeft gedaan en zich niet bewust is, wat het voor gevolgen kan hebben.seagoing racer2 schreef:Als de buren niet aanspreekbaar zijn, dan stuur je ze een schrijven, desnoods aangetekend via de advokaat.
Ik denk een beetje lichtzinnig gedacht!
TonGr schreef: Mocht de boom omvallen, dan valt die maar.
Let wel, ik bedoel dit in mijn geval.TonGr schreef:
Wat betreft TS is dit eigen verantwoordelijkheid.
In Rotterdam geldt er een regel tbv boomwortels: Alles kleiner van doorsnede dan een ouderwetse knaak kan je zo weghakken.
Dikkere wortels zijn wortels die zorgen voor stabiliteit.
Als de boom een beetje scheef staat van jouw tuin af en als ook de wind nog richting de buren waait, dan zijn het trekwortels en kan die alleen maar omvallen richting de buren.
Hoe groot is de boom eigenlijk en hoe dik?
Dikkere wortels zijn wortels die zorgen voor stabiliteit.
Als de boom een beetje scheef staat van jouw tuin af en als ook de wind nog richting de buren waait, dan zijn het trekwortels en kan die alleen maar omvallen richting de buren.
Hoe groot is de boom eigenlijk en hoe dik?
De doorsnede van de stam van de boom is nu ongeveer 15 cm op 1 meter hoogte. De betreffende wortel is ongeveer 6 cm. De hoogte is nu 10 meter. Volgens kenners kan dit soort bomen wel 30 meter hoog worden.
Men kan wel een advocaat in de arm nemen dan heb je meteen een burenruzie en daar zit ik ook niet op te wachten en gaat je ook nog veel geld kosten.
Men kan wel een advocaat in de arm nemen dan heb je meteen een burenruzie en daar zit ik ook niet op te wachten en gaat je ook nog veel geld kosten.