| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] HP en privacy
HP en privacy
De adapter van mijn 6 weken oude netbook is doorgebrand, en omdat dit natuurlijk onder garantie valt heb ik contact opgenomen met HP. Als je het servicenummer à 1,30 p.m. belt krijg je eerst een privacystatement van een minuut of drie te horen. Op zich vind ik het al schandalig dat ze je expres zo lang aan de lijn houden, maar wat me het meest tegen de borst stuit is dat ze zeggen dat als je aan de lijn blijft, ze je adresgegevens mogen gebruiken voor o.a. marketingdoeleinden.
Ik had het productnummer op dat moment niet bij de hand, kon dus niet verder met het telefoongesprek en ben toen later op hun site verder gegaan. Ik wil toch een nieuwe adapter zodat ik mijn netbook weer kan gebruiken.
Op de site is het precies hetzelfde verhaal, in hun privacystatement staat ook weer dat ze je adresgegevens mogen gebruiken voor marketingdoeleinden, en als je het daar niet mee eens bent je maar niet van hun site gebruik moet maken.
Het komt er dus op neer dat je bij HP een keuze hebt tussen garantie en privacy. Als je aanspraak wilt maken op de garantie, moet je je privacy opgeven, en als je je privacy wilt behouden, kun je geen gebruik maken van de garantie.
Ik ben echt niet zo'n privacystrijder, maar ik zit ook helemaal niet te wachten op spam van HP. Niet via e-mail, en zeker niet via de post of telefoon. Als ik wat van HP wil kopen, ga ik zelf wel naar de winkel maar ze moeten mij niet lastigvallen.
Volgens mij is dit in strijd met Europese richtlijnen en de Telecomwet van 2004. Is hier iemand die meer over privacywetgeving weet en die mij kan vertellen of dit inderdaad zo is? Ik wil graag een boze e-mail hierover naar HP sturen, en misschien ook wel de OPTA op de hoogte stellen, maar dan wil ik wel graag eerst weten of dit inderdaad zo is.
Weet iemand dit?
Arlo
Ik had het productnummer op dat moment niet bij de hand, kon dus niet verder met het telefoongesprek en ben toen later op hun site verder gegaan. Ik wil toch een nieuwe adapter zodat ik mijn netbook weer kan gebruiken.
Op de site is het precies hetzelfde verhaal, in hun privacystatement staat ook weer dat ze je adresgegevens mogen gebruiken voor marketingdoeleinden, en als je het daar niet mee eens bent je maar niet van hun site gebruik moet maken.
Het komt er dus op neer dat je bij HP een keuze hebt tussen garantie en privacy. Als je aanspraak wilt maken op de garantie, moet je je privacy opgeven, en als je je privacy wilt behouden, kun je geen gebruik maken van de garantie.
Ik ben echt niet zo'n privacystrijder, maar ik zit ook helemaal niet te wachten op spam van HP. Niet via e-mail, en zeker niet via de post of telefoon. Als ik wat van HP wil kopen, ga ik zelf wel naar de winkel maar ze moeten mij niet lastigvallen.
Volgens mij is dit in strijd met Europese richtlijnen en de Telecomwet van 2004. Is hier iemand die meer over privacywetgeving weet en die mij kan vertellen of dit inderdaad zo is? Ik wil graag een boze e-mail hierover naar HP sturen, en misschien ook wel de OPTA op de hoogte stellen, maar dan wil ik wel graag eerst weten of dit inderdaad zo is.
Weet iemand dit?
Arlo
-
seconds-out
Re: HP en privacy
mrmidi schreef:De adapter van mijn 6 weken oude netbook is doorgebrand, en omdat dit natuurlijk onder garantie valt heb ik contact opgenomen met HP.
Je kan beter met je klacht naar de verkopende partij gaan.
Die moet zorgen dat het weer in orde komt.
Met HP heb jij niks te maken.
Dat heb ik in eerste instantie ook gedaan, maar daar werd mij aangeraden het via HP te doen. Via hen kon het ook, maar dan moest ook het netbook mee opgestuurd worden, wat ik onzin vind omdat die niet defect is en ik ook liever niet doe omdat ik mensen ken die hier slechte ervaringen mee hadden, die hadden hun laptop opgestuurd (voor een defecte accu), kregen een prachtige nieuwe laptop terug, maar hun oude laptop die verder in orde was, waren ze kwijt met al hun persoonlijke data erop. En via de winkel (Paradigit) zou het ook nog eens minimaal 4 weken duren, en het zou via HP waarschijnlijk sneller gaan.
Het gaat mij niet om die kapotte adapter, ik heb er alle vertrouwen in dat ik een nieuwe zal krijgen, of het nu via HP is of via Paradigit.
Het gaat mij om de vraag of ze dit zo mogen doen bij HP, omdat het volgens mij zoals ik al zei in strijd is met Europese richtlijnen en de Telecomwet van 2004.
Arlo
Het gaat mij niet om die kapotte adapter, ik heb er alle vertrouwen in dat ik een nieuwe zal krijgen, of het nu via HP is of via Paradigit.
Het gaat mij om de vraag of ze dit zo mogen doen bij HP, omdat het volgens mij zoals ik al zei in strijd is met Europese richtlijnen en de Telecomwet van 2004.
Arlo
-
jeanne-veghel
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik ook weleens hulp vraag aan HP
omdat ik nog niet veel ervaring heb met bepaalde zaken en ik ben
zeer tevreden over de online hulp en verder heb ik eigenlijk geen
vervelende ervaringen tot nu toe door die verklaring gehad.
Ik wordt niet lastig gevallen met spam of wat dan ook
en ben altijd correct geholpen.
omdat ik nog niet veel ervaring heb met bepaalde zaken en ik ben
zeer tevreden over de online hulp en verder heb ik eigenlijk geen
vervelende ervaringen tot nu toe door die verklaring gehad.
Ik wordt niet lastig gevallen met spam of wat dan ook
en ben altijd correct geholpen.
Met alle respect en niet kwaad bedoeld, maar aan deze reacties heb ik weinig. Ik geloof graag dat HP goede service geeft en daar heb ik ook alle vertrouwen in. Mijn vraag gaat niet over hun producten of service, maar over privacy, vandaar ook dat ik het in dit forum (overig juridisch) heb geplaatst.
Of ze nu wel of geen spam sturen, ik ben het er niet mee eens dat zij zich dit "recht" toe-eigenen en dit in de toekomst alsnog kunnen gaan doen, en volgens mij geeft de Telecomwet van 2004 mij daarin gelijk ("confirmed opt-in").
Maar ik ben geen jurist, dus zou ik graag antwoord willen op mijn vraag, van iemand die meer weet van privacywetgeving.
Of ze nu wel of geen spam sturen, ik ben het er niet mee eens dat zij zich dit "recht" toe-eigenen en dit in de toekomst alsnog kunnen gaan doen, en volgens mij geeft de Telecomwet van 2004 mij daarin gelijk ("confirmed opt-in").
Maar ik ben geen jurist, dus zou ik graag antwoord willen op mijn vraag, van iemand die meer weet van privacywetgeving.
-
Guardian72
- Contacteer:
Mischien een tip - gebruik je werkadres en werkemail.
Dit kan soms helpen.
Dit kan soms helpen.
Ik weet dat het allemaal goed bedoeld is, maar ik ben niet geïnteresseerd in hoe goed de ondersteuning van HP is of hoe ik deze situatie kan omzeilen. Ik ben vlot en correct geholpen door HP en de adapter is inmiddels onderweg. En ik ben zelf ook slim genoeg om te verzinnen dat je een ander adres kunt gebruiken.
Ik wil weten of het legaal is hoe HP je voor de keuze stelt tussen privacy en ondersteuning, en hoe zij het zo goed als onmogelijk maken aanspraak op de garantie te maken zonder je privacy op te geven.
De enige manier om hier onderuit te komen, is door bezwaar aan te tekenen. En bij mijn weten is dit zgn. "opt-out"-beleid in strijd met Europese richtlijnen en de Nederlandse Telecommunicatiewet van 2004. Volgens mij is het verplicht een "confirmed opt-in"-beleid te hanteren, d.w.z. je moet actief toestemming geven voordat zij je persoonlijke gegevens voor marketingdoeleinden mogen gebruiken.
En of ze nu in de praktijk wel of niet spam (ongevraagde geadresseerde reclame) sturen, is voor mij niet relevant. Het gaat mij erom dat als je met hen contact opneemt, je automatisch toestemming daarvoor geeft, en ze dit in de toekomst alsnog mogen gaan doen. Misschien dat ze mij over een paar jaar, als mijn netbook verouderd is, aanbiedingen gaan doen. Misschien ook niet. Ik ben het er in ieder geval niet mee eens dat zij zich dit recht toe-eigenen. Ik wil zelf die keuze kunnen maken.
Ik dacht dat ik bij Radar wel iemand zou kunnen vinden die mijn vraag kan beantwoorden, en volgens mij ben ik ook duidelijk genoeg geweest, maar als niemand hier er een zinnig antwoord op heeft, ga ik het wel bij de OPTA navragen.
Ik wil weten of het legaal is hoe HP je voor de keuze stelt tussen privacy en ondersteuning, en hoe zij het zo goed als onmogelijk maken aanspraak op de garantie te maken zonder je privacy op te geven.
De enige manier om hier onderuit te komen, is door bezwaar aan te tekenen. En bij mijn weten is dit zgn. "opt-out"-beleid in strijd met Europese richtlijnen en de Nederlandse Telecommunicatiewet van 2004. Volgens mij is het verplicht een "confirmed opt-in"-beleid te hanteren, d.w.z. je moet actief toestemming geven voordat zij je persoonlijke gegevens voor marketingdoeleinden mogen gebruiken.
En of ze nu in de praktijk wel of niet spam (ongevraagde geadresseerde reclame) sturen, is voor mij niet relevant. Het gaat mij erom dat als je met hen contact opneemt, je automatisch toestemming daarvoor geeft, en ze dit in de toekomst alsnog mogen gaan doen. Misschien dat ze mij over een paar jaar, als mijn netbook verouderd is, aanbiedingen gaan doen. Misschien ook niet. Ik ben het er in ieder geval niet mee eens dat zij zich dit recht toe-eigenen. Ik wil zelf die keuze kunnen maken.
Ik dacht dat ik bij Radar wel iemand zou kunnen vinden die mijn vraag kan beantwoorden, en volgens mij ben ik ook duidelijk genoeg geweest, maar als niemand hier er een zinnig antwoord op heeft, ga ik het wel bij de OPTA navragen.
-
jeanne-veghel
mrmidi schreef:Ik weet dat het allemaal goed bedoeld is, maar ik ben niet geïnteresseerd in hoe goed de ondersteuning van HP is of hoe ik deze situatie kan omzeilen. Ik ben vlot en correct geholpen door HP en de adapter is inmiddels onderweg. En ik ben zelf ook slim genoeg om te verzinnen dat je een ander adres kunt gebruiken.
Succes dan maar bij de Opta. Die zullen uw vraag zeker kunnen beantwoorden.
-
Guardian72
- Contacteer:
Even ter verduidelijking.mrmidi schreef: En bij mijn weten is dit zgn. "opt-out"-beleid in strijd met Europese richtlijnen en de Nederlandse Telecommunicatiewet van 2004. Volgens mij is het verplicht een "confirmed opt-in"-beleid te hanteren, d.w.z. je moet actief toestemming geven voordat zij je persoonlijke gegevens voor marketingdoeleinden mogen gebruiken.
De eerste zijn richtlijnen. Geen harde wetten.
De telecomwet / privacy wet geeft mischien die confirmed opt-in aan - maar door je gegevens achter te laten, is voor HP het confirmation - mischien moet je later dan nog op OK drukken als je gegevens correct zijn.
HP zal dit juridisch gezien echt wel dichtgetimmerd hebben.
Ik denk ook dat HP het juridisch dichtgetimmerd heeft, en natuurlijk heb je de keuze om ze niet te bellen, hun site niet te bezoeken en geen adresgegevens achter te laten. Maar dit betekent dus ook dat je geen aanspraak kunt maken op de garantie, waar je voor zover ik weet wettelijk gezien (en volgens henzelf) toch recht op hebt. Want daarvoor zul je toch contact met ze moeten opnemen. Het is dus een beetje een grijs gebied, vandaar dat ik er duidelijkheid over wil.
Ik snap dat richtlijnen nog geen harde wetten zijn, maar ze zeggen zelf in hun privacystatement dat "HP haar privacybeleid consequent heeft bevonden met de richtlijnen die gelden in de V.S. en de Europese Unie". Dat vraag ik me dus af...
Ik zal dus eens contact opnemen met de OPTA, zij zullen waarschijnlijk wel duidelijk kunnen verschaffen en hopelijk kunnen ze HP zover krijgen dat ze hun beleid veranderen.
Ik snap dat richtlijnen nog geen harde wetten zijn, maar ze zeggen zelf in hun privacystatement dat "HP haar privacybeleid consequent heeft bevonden met de richtlijnen die gelden in de V.S. en de Europese Unie". Dat vraag ik me dus af...
Ik zal dus eens contact opnemen met de OPTA, zij zullen waarschijnlijk wel duidelijk kunnen verschaffen en hopelijk kunnen ze HP zover krijgen dat ze hun beleid veranderen.
Op de site van de OPTA word je als consument doorverwezen naar ConsuWijzer; ik heb mijn vraag daar gesteld dus we zullen het wel horen.
-
joost15051955
Voor nadere info omtrent privacy kun je ook hier even kijken :
http://sites.google.com/site/jeroeninc02
Ga naar de pagina "Beveiliging" en ga naar "Vindt u privacy belangrijk?"
http://sites.google.com/site/jeroeninc02
Ga naar de pagina "Beveiliging" en ga naar "Vindt u privacy belangrijk?"
Dat doen ze helemaal niet: u kunt gewoon naar de winkel gaan!....hoe zij het zo goed als onmogelijk maken aanspraak op de garantie te maken zonder je privacy op te geven.
Dat u een andere keuze maakt, omdat de winkel meer tijd nodig heeft of bepaalde eisen stelt, is uw goed recht, maar ook volledig uw verantwoordelijkheid.
Het is daarom onzin te stellen dat HP het zo goed als onmogelijk maakt aanspraak op garantie te maken zonder privacy op te geven.
U mag mij wel tutoyeren hoor 
Ik schreef niet voor niets "zo goed als onmogelijk" i.p.v. "onmogelijk". Ik wéét dat je naar de winkel kunt gaan, en dat heb ik ook gedaan. Als je daar aangeraden wordt het via HP te doen omdat je dan waarschijnlijk binnen een week geholpen bent tegenover minimaal 4 weken, lijkt mij de keus makkelijk. Dat het nu alsnog wat langer duurt omdat de adapters niet meer op voorraad zijn, is weer een ander probleem, waar ik via de winkel ook tegenaan gelopen zou zijn.
Maar oké, ik had die keuze in dit geval kunnen omzeilen en de winkel een nieuwe adapter kunnen laten regelen. Maar wat als je online, bij HP zelf, wat koopt? Dan kun je alleen bij hen terecht... En wat dan, achteraf bezwaar maken, eerst een keer na de aankoop en daarna nog een keer als je aanspraak wilt maken op de garantie? Dát is nu juist wat volgens mij in strijd is met die richtlijnen en de Telecomwet. Volgens mij is sowieso het achterlaten van je persoonlijke gegevens nog geen "confirmed opt-in"; je moet echt actief toestemming geven.
(Over die Europese richtlijnen gesproken, het woord "richtlijn" impliceert wel vrijwillig, maar het zijn wel degelijk harde regels. Elk EU-land is verplicht deze richtlijnen in zijn wetgeving te verwerken. Zie hier. In ons land is dat dus de Telecomwet van 2004)
Zoals ik al zei, het is een grijs gebied; dat maak ik ook op uit de reactie van ConsuWijzer waarin ik weer word doorverwezen naar het CBP (College Bescherming Persoonsgegevens) omdat deze vraag "buiten haar werkgebied valt". Blijkbaar kan ConsuWijzer er ook niet met zekerheid een antwoord op geven; als het een duidelijke zaak was geweest, hadden ze dat denk ik wel gedaan.
@Joost, bedankt voor de link, je komt dan terecht op mijnprivacy.nl, de site van het CBP waar ik in de mail van ConsuWijzer ook naar verwezen word.
Ik ga dus naar het volgende kastje, wordt vervolgd...
Ik schreef niet voor niets "zo goed als onmogelijk" i.p.v. "onmogelijk". Ik wéét dat je naar de winkel kunt gaan, en dat heb ik ook gedaan. Als je daar aangeraden wordt het via HP te doen omdat je dan waarschijnlijk binnen een week geholpen bent tegenover minimaal 4 weken, lijkt mij de keus makkelijk. Dat het nu alsnog wat langer duurt omdat de adapters niet meer op voorraad zijn, is weer een ander probleem, waar ik via de winkel ook tegenaan gelopen zou zijn.
Maar oké, ik had die keuze in dit geval kunnen omzeilen en de winkel een nieuwe adapter kunnen laten regelen. Maar wat als je online, bij HP zelf, wat koopt? Dan kun je alleen bij hen terecht... En wat dan, achteraf bezwaar maken, eerst een keer na de aankoop en daarna nog een keer als je aanspraak wilt maken op de garantie? Dát is nu juist wat volgens mij in strijd is met die richtlijnen en de Telecomwet. Volgens mij is sowieso het achterlaten van je persoonlijke gegevens nog geen "confirmed opt-in"; je moet echt actief toestemming geven.
(Over die Europese richtlijnen gesproken, het woord "richtlijn" impliceert wel vrijwillig, maar het zijn wel degelijk harde regels. Elk EU-land is verplicht deze richtlijnen in zijn wetgeving te verwerken. Zie hier. In ons land is dat dus de Telecomwet van 2004)
Zoals ik al zei, het is een grijs gebied; dat maak ik ook op uit de reactie van ConsuWijzer waarin ik weer word doorverwezen naar het CBP (College Bescherming Persoonsgegevens) omdat deze vraag "buiten haar werkgebied valt". Blijkbaar kan ConsuWijzer er ook niet met zekerheid een antwoord op geven; als het een duidelijke zaak was geweest, hadden ze dat denk ik wel gedaan.
@Joost, bedankt voor de link, je komt dan terecht op mijnprivacy.nl, de site van het CBP waar ik in de mail van ConsuWijzer ook naar verwezen word.
Ik ga dus naar het volgende kastje, wordt vervolgd...