LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ANWB en incasso

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
HM van den Brink

ANWB en incasso

Ongelezen bericht door HM van den Brink »

Ikheb het volgende meegemaakt:
Bij ING heb ik mijn 2e rekening opgezegd en vervolgens de ANWB ingelicht dat de rekening waarvan afgeschreven werd niet meer op mijn naam stond.
Op zeker moment bleek ik ineens op mijn andere rekening bij ING rood te staan. Het was mij niet duidelijk hoe dat kon en wat schetst mijn verbazing:
De ANWB had zonder mij verder in te lichten zomaar een andere rekening van mij opgespoord en daarvan de ca. 85 euro voor Wegenwacht en ANWB-lidmaatschap geïncasseerd. Kan dat zomaar? Volgens de ANWB wel.
Zou dat zo zijn, dan heeft de ANWB bij mij toch zoveel goodwill verpeeld dat ik beter mijn lidmaatschap kan opzeggen na 35 jaar. Als lid mag je toch minstens weten dat die incasso van een andere rekening gaat plaatsvinden.
Het bevestigt nogmaals mijn indruk dat de ANWB er niet meer voor de leden is maar zelf een grote commerciële instelling is geworden (zie ook de vele brieven met reclame voor hun diensten)

gerland

Re: ANWB en incasso

Ongelezen bericht door gerland »

Die andere rekening zullen ze wel "opgespoord" hebben, omdat u de informatie over dat rekeningnummer ooit aan de ANWB gegeven hebt.
U hebt de ANWB gemachtigd en zo te zien hebt u geen poging gedaan de machtiging in te trekken, noch heeft u uw lidmaatschap beëindigd.
Wat was uw bedoeling? Gratis lid blijven?

HM van den Brink

Nee, acceptgiro krijgen en weer melden dat geld van een andere rekening (bij RABO) afgeschreven moet worden. Maar nu gebeurt er iets waar je geen weet van hebt en dat middels een eeenvoudig bericht gewoon gemeld had kunnen worden.

gerland

Nee, acceptgiro krijgen en weer melden dat geld van een andere rekening (bij RABO) afgeschreven moet worden.
Dan had u dat de ANWB moeten vertellen: ik wil niet meer automatisch betalen, maar per acceptgiro. Zo te zien hebt u dat nagelaten.

HM van den Brink

Ik had hen geschreven, vantevoren al, dat het geld van een andere rekening afgeschreven moest worden. Maar dan nog: informeer je klanten.

gerland

Ik had hen geschreven, vantevoren al, dat het geld van een andere rekening afgeschreven moest worden. Maar dan nog: informeer je klanten.
Dat is nieuwe informatie: u stelt dat niet in uw openingspost, die daarmee onvolledig blijkt.
U heeft dus aangegeven dat het geld van een andere rekening afgeschreven moest worden, maar u heeft daarbij niet aangegeven aan de ANWB welke rekening dat dan moest zijn?

HM van den Brink

volgens mij wel en wel diverse keren. Op de oorspronkelijke acceptgiro's stond dat verkeerde nummer ook al. Ook toen heb ik gereageerd.
Maar ik laat dit verder rusten. Wat mij vooral trof was dat zomaar zonder kennisgeving een andere rekening gezocht kon worden en daarvan geld afschrijven.
Wat mij betreft tot hier toe.

Guardian72
Contacteer:

Ongelezen bericht door Guardian72 »

gerland schreef:
Dat is nieuwe informatie: u stelt dat niet in uw openingspost, die daarmee onvolledig blijkt.
U heeft dus aangegeven dat het geld van een andere rekening afgeschreven moest worden, maar u heeft daarbij niet aangegeven aan de ANWB welke rekening dat dan moest zijn?
Volgens mij toch niet - in de openingspost:
HM van den Brink
Ik heb het volgende meegemaakt:
Bij ING heb ik mijn 2e rekening opgezegd en vervolgens de ANWB ingelicht dat de rekening waarvan afgeschreven werd niet meer op mijn naam stond.
Daarnaast zou het niet mogen zijn dat willekeurig wel bedrijf, gaat incasseren van een rekening waarvan zij geen machtiging hebben.
Wijziging van rekening gebeurt wel vaker (soms onvrijwillig - DSB) maar zolang er geen machtiging voor de nieuwe rekening is, dan houd het op, dient men of daarom te vragen, of een acceptgiro te zenden.

Zomaar ergens gaan incasseren is misbruik van het automatisch incasso systeem

HM van den Brink

Ik ben het helemaal met u eens en om dit nuecht eens onder deaandacht te brengen van meer mensen, vind ik het noodzakelijk dit eens duidelijk geformuleerd te zien.
Ik hoop dat betreffende instanties dit ook gaan beseffen.

gerland

@Guardian72
Volgens mij toch niet - in de openingspost:..
Wat bedoel je precies?

In de openingspost wordt slechts gemeld dat een rekening bij ING is opgezegd en dat de ANWB geïnformeerd is over het feit dat de rekening waarvan werd afgeschreven (een andere rekening?) niet meer op naam van TS staat.

Als TS later meldt dat eerder ook nog is aangegeven dat het geld van een andere rekening afgeschreven moest worden (maar niet van welke rekening), dan blijkt daaruit dat de openingspost niet volledig was.

Lastig voor de discussie!

Guardian72
Contacteer:

Ongelezen bericht door Guardian72 »

@ Gerland,

mogelijk is de onduidelijkheid dan oorzaak van de problemen.
Maar, als je een bedrijf meld "deze rekening is er niet meer" .. dan zou je mischien kunnen verwachten dat men leest "automatische incasso kan niet meer, stuur acceptgiro".

Ik blijf het overigens wel vreemd vinden dat men zomaar van een andere rekening geld haalt - waarvoor geen machtiging is verstrekt.

Gesloten