LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
bewaarder
Berichten: 68
Lid geworden op: 17 jan 2009 17:27

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door bewaarder »

Obvion zal nooit meer de risico opslag verlagen. Zeker nu niet !! Ze adverteren zelfs op hun eigen site dat ze klanten gaan compenseren ( goede zaak dat compenseren ) maar we betalen allemaal de rekening in de toekomst. Ze maken gebruik van de tik door nu over te komen als '' we zijn fout geweest '' we zijn zo goed we gaan iedereen helpen. Misbruik maken van de situatie dus. Net als dat slijmverhaal van die poppensnor op het journaal die allemaal zo goed weet wat de hypotheekrente gaat doen via de site van de hypotheker. Belangenverstrengeling heet zoiets. Ze hebben zelfs een link geplaatst ( effe kotsen ) dus

Ze zullen hem ook niet verhogen de eerste jaren.

Ga ervan uit dat we de komende jaren plezier zullen hebben van de variabele en dat we voorlopig niet boven de 4% gaan komen inclusief oplag. Dus het kan voorlopig wel uit.

hansconsument
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 nov 2008 11:56

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door hansconsument »

Obvion heeft inmiddels aangegeven dat zij, in tegenstelling tot wat in hun persbericht staat, nog geen bericht aan de betreffende klanten hebben gestuurd.
Er is ook nog geen datum van de uitvoering bekend.
Zodra er meer duidelijkheid is zullen de klanten pas worden geïnformeerd.

De nota over oktober is nog gewoon met 1,35% opslag.
Daar er straks de wettelijke rente wordt betaald over het teveel betaalde bedrag is dat dus gunstig voor de klanten.
Deze rente van 4% is goed in vergelijking met de huidige spaarrente.

Laat Obvion dus maar rustig aan doen met de uitvoering van de regeling.
Een verreken datum in het begin van 2010 lijkt mij erg fijn.
Het bedrag telt dan voor de inkomstenbelasting niet als spaargeld en hoeft dus niet meegeteld te worden voor de vermogensheffing.
Bovendien blijft de hypotheekrente aftrek over 2008 en 2009 dan ook lekker hoog.

Duidelijkheid over welke voorwaarden er nu voor wie gelden komt er hopelijk met de brief van Obvion.

bewaarder
Berichten: 68
Lid geworden op: 17 jan 2009 17:27

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door bewaarder »

ABN Amro verhoogt variabele hypotheekopslag van 2 naar 2,5%
Staatsbank ABN Amro komt met een flinke kostenverhoging voor haar klanten met een variabele hypotheek. De opslag op de 1 maands euriborleningen wordt per 1 november verhoogd van 2 naar 2,5%.


Opslag
In mei werd de opslag al verhoogd van 1,3 naar 2,0%. Voor klanten met een gemiddelde hypotheek van 200.000 euro scheelt dit per jaar 2400 euro aan rente, 200 euro per maand.



Kleine lettertjes
De directeur van de afdeling Preferred Banking van ABN Amro stelt dat conform de voorwaarden de inviduele opslag bij euriborleningen kan worden verhoogd. Klanten kunnen dan wel binnen een maand van hun totale contract af.

Euribor
De euribor is vandaag overigens op het laagste niveau ooit uitgekomen. De totale hypotheekrente voor de klanten blijft dus net onder de 3%. ABN Amro kan overigens voor 1% lenen bij de ECB, met als bedoeling om deze lage rente door te geven aan de klanten.

© RTLZ.nl



STELLING: OBVION IS DE VOLGENDE DIE DE OPSLAG GAAT VERHOGEN NAAR 2%





<< terug© 2009 RTL Nederland | Contact | Colofon
Adverteren | Gebruiksvoorwaarden | Privacy statement | RTL home

2herman
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 nov 2008 09:55

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door 2herman »

Heb via Kifid laten weten dat Obvion zich schuldig maakt aan een artikel in de Wet oneerlijke handelspraktijken. Heb daarbij de website van 2006 bijgevoegd waarin door Obvion wordt meegedeeld dat bij daling van de rente dit direct werking heeft in lagere maandlasten!! Wat bleek, de rente daalde in oktober 2008 maar de maandlasten gingen stijgen!! Misleiding ten top dus in combinatie met de vermelding op de offerte van een vaste opslag! En daar moet Kifid n.m.m. wat mee doen. Ook gemeld aan de AFM!

mirella1st
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 jun 2007 13:19

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door mirella1st »

Ik heb vandaag een brief gekregen van Obvion dat ik 50% van de verhoging terugkrijg en dat de opslag per 1 december 1,00% wordt.
Krijgt iedereen 50% terug? Zo niet, hoe wordt dan bepaald wie er 100% of 50% terugkrijgt?

hansconsument
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 nov 2008 11:56

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door hansconsument »

Zojuist ook een brief van Obvion gekregen dat de opslag met terugwerkende kracht volldig ongedaan gemaakt is.
Tevens dat er later een bericht komt over de terugbetaling.

Wie 50 en wie 100 (en ook wie 0) procent krijgt staat op de obvion site.
Zie :
http://www.obvion.nl/web01/nl/html/alge ... lemaan.asp
En ook :
http://www.obvion.nl/filesystem/Obvionp ... gemoet.pdf
(en ook in de brief die al eerder aan allen gestuurd is door KIFID)

Helaas geeft deze brief nog geen antwoord op de vraag welke versie van de voorwaarden er nu geld voor de diverse categoriën klanten.
Misschien dat dat met de nu toegezegde volgende brief komt.

mirella1st
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 jun 2007 13:19

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door mirella1st »

Bedankt hansconsument, ik had dit nog niet gelezen op de site van Obvion.
Het is mij nu duidelijk.

Oracle
Berichten: 57
Lid geworden op: 04 nov 2008 11:02

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door Oracle »

We zijn inmiddels aan het sparen geslagen. Wel een verademing dat de rente laag is. Er komt tzt vast weer een verrassing dus de reserves kunnen we beter niet uitgeven. En ja, we zouden de rente graag vastzetten maar op de één of andere manier vindt Obvion het helaas niet nodig om de vaste rente te verlagen.

Hoe zit het eigenlijk met de verhoging van de vaste opslag. Dit was vanwege de gevolgen van de veranderingen op de kapitale markt. Hoe zit het eigenlijk met die markt ? Is er reden om die vaste opslag weer te kunnen verlagen?

JohanVe
Berichten: 86
Lid geworden op: 06 nov 2008 10:48

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door JohanVe »

Hé Allen,

Het is lang geleden maar er is nieuws :lol: de rechtzaak is afgerond

Na alle negatieve verhalen, nadat de Vereniging Eigen Huis adviseerde om het maar accepteren, na de negatieve uitspraak van Kifid, na de negatieve aanbeveling van de Ombudsman, enz, enz. Toch bleef ik ervan overtuigd dat dit niet klopte en dat er toch duidelijk uit de voorwaarden bleek dat de vaste opslag toch echt moest worden geïnterpreteerd als onveranderlijk. We hebben volgehouden en een rechtzaak gestart.

Enne raad eens, hetgeen wat wij allang wisten zal worden bevestigd. Obvion zal over enkele weken met de uitspraak van de rechter in het ongelijk worden gesteld. De letterlijke woorden van de rechter waren:

Vast in deze context kan niets anders betekenen dan vast tot Sint-Juttemis.

Dus......

mirella1st
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 jun 2007 13:19

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door mirella1st »

Dus dat houdt in dat de opslag voor de variabele rente niet meer verhoogd kan worden in de toekomst?
En wordt de opslag dan weer teruggedraaid naar 0,65%??

JohanVe
Berichten: 86
Lid geworden op: 06 nov 2008 10:48

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door JohanVe »

Dit houdt volgens de rechter in dat de vaste opslag door Obvion moet worden teruggebracht naar 0,65% met terugwerkende kracht tot november 2008.

Let wel, dit is een uitspraak van de rechter tijdens de zitting. Over enkele weken zal de officiele uitspraak volgen. Verder is dit natuurlijk nog alleen voor mij geldig. Hoe dit verder gaat verlopen is natuurlijk nog spannend.

double trouble
Berichten: 65
Lid geworden op: 05 nov 2008 17:24

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door double trouble »

Johan,

Update
Wij hebben de rechtzaak ook gewonnen. Geen hoger beroep mogelijk.
Alles is deze maand financieel afgerond.

Opslag is terug gedraaid naar 0,65%.

hansconsument
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 nov 2008 11:56

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door hansconsument »

Beste JohanVe en double trouble.

Gefeliciteerd met het behaalde resultaat.

Van welke datum zijn de voorwaarden die bij julie van toepassing zijn?

Staat er in jullie offerte "+ een vaste opslag + eventuele opslag(en) voor niet gegarandeerde leningen"
En in de voorwaarden "en kent een opslag die periodiek door geldgever wordt bepaald"?
En is nu de uitspraak dat het periodiek bepalen niet op de vaste opslag slaat maar op de opslag voor niet gegarandeerde leningen?

double trouble
Berichten: 65
Lid geworden op: 05 nov 2008 17:24

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door double trouble »

Hans,

Offertetekst: Het tarief wordt de 1e van iedere maand opnieuw vastgesteld op basis van de stand van de 1-maands EURIBOR rente per de laatste werkdag van de vorige maand + een vaste opslag + eventuele opslag(en) voor niet gegarandeerde leningen. Dit tarief is de hele maand geldig.’

De voorwaarden van maart 2006.

JohanVe
Berichten: 86
Lid geworden op: 06 nov 2008 10:48

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door JohanVe »

Ook ik heb precies dezelfde voorwaarden en offertetekst.

Gefeliciteerd Double Trouble. Dan hebben we toch niet voor niets al onze noeste arbeid verricht. Hoe komt het dat er geen recht op hoger beroep meer is? Omdat de termijn is verstreken of een andere reden?
De Vereniging Eigen Huis is heel erg geïnteresseerd in je vonnistekst. Ze zijn inmiddels aan het onderzoeken of ze iets kunnen betekenen voor alle andere gedupeerden dus..... Ik heb daar nu een contactpersooen dus als ik iets kan moet doorgeven ofzo hoor ik het wel.

Zijn er nog meer die al hebben gewonnen?

manintveldg
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 mar 2010 14:34

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door manintveldg »

Mijn 3-maands variabele rente is nog extremer verhoogd; van 0,9% naar 2,0%, zie ook onderstaande link als u hetzelfde is overkomen;
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 38#p987938

hansconsument
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 nov 2008 11:56

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door hansconsument »

double trouble en JohanVe,

Bedankt voor de reactie.
Ik heb dezelfde offerte text, maar de voorwaarden van 2007.
Helaas staan die van 2006 ook niet meer op de Obvion site.
Kan één van julie aangeven wat er precies in de voorwaarden van 2006 staat over het aanpassen van de opslag?

In die van 2004 staat er op blz 4 bij 4. Maandvariabele rente:
"Het rente percentage wordt gebaseerd op de zogenaamde Euribor-rente en kent een vaste opslag van 0,65% Deze opslag blijft gedurende de gehele looptijd van de lening gelijk."

In die van 2007 staat er op blz 20 bij 21 Rentevast periode van een maand, onder C:
"Het rentepercentage wordt gebaseerd op de zogenaamde ‘referentierente’ (1-maands Euribor) en kent een opslag die periodiek door geldgever wordt bepaald, zie http://www.obvion.nl"

Graag verneem ik de text uit die van 2006.
Alvast bedankt.

JohanVe
Berichten: 86
Lid geworden op: 06 nov 2008 10:48

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door JohanVe »

In die van 2006 staat letterlijk hetzelfde. Kortom, je hebt een erg grote kans dat een rechtzaak gaat lukken. Heb je een rechtsbijstand? Dan heb je met de uitspraken van zowel mij als Double Trouble alle recht op ondersteuning bij een rechtzaak. Er is immers een zeer goede kans van slagen. Go for it.
Mocht je geen rechtsbijstand hebben, dan kan je wellicht contact opnemen met de Vereniging Eigen Huis. Een advocaat daar is bezig om voor iedereen recht te halen.
Double Trouble heeft blijkbaar zonder hoger beroep mogelijkheden gelijk gekregen. Das interessant. Hou er bij mij rekening mee dat ik bij mijn mijn hoger beroep in het ongelijk wordt gesteld. Omdat mijn rechter na 5 minuten nadenken zonder twijfel aangaf dat ik in het gelijk zou worden gesteld, is de kans dat Obvion dit zal winnen zeer gering.

Hierdoor ook een oproep aan iedereen die reeds in het gelijk is gesteld. Maak je bekend bij de VEH zodat we samen ook voor de anderen een grote vuist kunnen maken voor een algemene uitspraak!

JohanVe
Berichten: 86
Lid geworden op: 06 nov 2008 10:48

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door JohanVe »

In die van 2006 staat letterlijk hetzelfde. Kortom, je hebt een erg grote kans dat een rechtzaak gaat lukken. Heb je een rechtsbijstand? Dan heb je met de uitspraken van zowel mij als Double Trouble alle recht op ondersteuning bij een rechtzaak. Er is immers een zeer goede kans van slagen. Go for it.
Mocht je geen rechtsbijstand hebben, dan kan je wellicht contact opnemen met de Vereniging Eigen Huis. Een advocaat daar is bezig om voor iedereen recht te halen.
Double Trouble heeft blijkbaar zonder hoger beroep mogelijkheden gelijk gekregen. Das interessant. Hou er bij mij rekening mee dat ik bij mijn mijn hoger beroep in het ongelijk kan worden gesteld. Omdat mijn rechter na 5 minuten nadenken zonder twijfel aangaf dat hij mij in het gelijk zou stellen sta ik er erg goed voor en is de kans dat Obvion dit zal winnen zeer gering.

Hierdoor ook een oproep aan iedereen die reeds in het gelijk is gesteld. Maak je bekend bij de VEH zodat we samen ook voor de anderen een grote vuist kunnen maken voor een algemene uitspraak!

Nu is het zaak om het feit dat Obvion steeds verlies zo bekend mogelijk te maken zodat iedereen die het al had opgegeven toch nog actie onderneemt. Wie heeft hier een idee voor hoe dit het beste kan?????

peter1974
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 aug 2009 12:20

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door peter1974 »

Wij hebben vorig jaar 2009 maart als een van de laatsten de variabele hypotheek kunnen afsluiten en schrokken ook van de opslag van 0.65 naar 1.35%.

De gewonnen rechtszaak geldt dus niet voor mensen die na 2007 deze hypotheekvorm hebben afgesloten? :x

Gesloten