DEN HAAG - Het kabinet wil onredelijk hoge, buitengerechtelijke incassokosten aan banden leggen. De vergoeding voor incassokosten wordt straks berekend als percentage van het bedrag dat de schuldenaar aan de schuldeiser is verschuldigd, met een minimumbedrag van 40 euro.
Dat bleek vrijdag na afloop van de ministerraad. Zo mag bijvoorbeeld niet meer dan 150 euro aan incassokosten worden gevraagd, als een rekening van 1000 euro niet is betaald.
De schuldeiser is verplicht eerst een aanmaning te sturen voordat hij de incassokosten in rekening kan brengen. Op die manier krijgt de schuldenaar veertien dagen de gelegenheid om alsnog de vordering te voldoen.
Het kabinet wil vooral consumenten en kleine bedrijven, zoals eenmanszaken, beter beschermen tegen te hoge incassokosten. (ANP)
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Kabinet pakt te hoge incassokosten aan
Kabinet pakt te hoge incassokosten aan
Re: Kabinet pakt te hoge incassokosten aan
Da's een loffelijk streven.alfatrion schreef:Het kabinet wil vooral consumenten en kleine bedrijven, zoals eenmanszaken, beter beschermen tegen te hoge incassokosten. (ANP)
Maar hoe word je als consument beschermd als een incassobureau tóch meer kosten in rekening brengt (of onterechte, of te snel, niet volgens de (nieuwe) regels etc. etc.)... wetende dat betalingen altijd éérst op de kosten en pas dan op de hoofdsom worden afgeboekt...
Moeten we 't dan met z'n allen op rechtszaken laten aankomen om ons gelijk te halen?
Als het gaat om een bedrag dat een ander van jou eist maar daar geen recht op heeft, dan hoef jij toch niet je gelijk te gaan halen? Dan betaal je gewoon niet (alles)!
Na het zure zou volgens Balkende toch ook het zoete komen? Daar merkt tot nu toe ook niemand wat van.
Het is niet moeilijk een wetsartikel te schrijven waarin staat dat incasso voor een bepaalde groep maximaal ...% van de hoofdsom met een maximum van ... euro mag bedragen toch?Maar hoe word je als consument beschermd als een incassobureau tóch meer kosten in rekening brengt
Je vraagt dan het bedrag (of de hele vordering dus) te onderbouwen. Kunnen ze dat niet, of kun je één en ander weerleggen is er niets aan de hand. Maar laat het nooit liggen, neem altijd contact op met de eiser.Als het gaat om een bedrag dat een ander van jou eist maar daar geen recht op heeft, dan hoef jij toch niet je gelijk te gaan halen?
Da's inderdaad niet moeilijk, maar mijn vraag was meer hoe men ervoor gaat zorgen dat zo'n wet ook daadwerkelijk wordt nageleefd.Het is niet moeilijk een wetsartikel te schrijven waarin staat dat incasso voor een bepaalde groep maximaal ...% van de hoofdsom met een maximum van ... euro mag bedragen toch?Maar hoe word je als consument beschermd als een incassobureau tóch meer kosten in rekening brengt
Klopt, maar zoals ik al zei: betalingen worden éérst op de (incasso)kosten en pas dán op de hoofdsom afgeboekt.Citaat:
Als het gaat om een bedrag dat een ander van jou eist maar daar geen recht op heeft, dan hoef jij toch niet je gelijk te gaan halen?
Je blijft dus te boek staan als wanbetaler omdat de hoofdsom niet volledig wordt voldaan, met als (uiterste) consequentie het stopzetten van een dienst (internet, telefoon, of je aanvullende ziektekostenverzekering wordt opgeschort).
Papier is geduldig hoor.
Wat ik hier zo leuk aan vind, dit kabinet kan en mag helemaal niets meer doen, ze zijn demissionair.
Dus ze mogen geen beslissingen meer nemen, dus hoe willen dit dan gaan bereiken?
Nou niet dus!
Dus ze mogen geen beslissingen meer nemen, dus hoe willen dit dan gaan bereiken?
Nou niet dus!
Zodra de wet incassokosten definitief is dan is het eigenlijk niet zo heel moeilijk.
Betaling hoofdsom, evt rente, en bedrag incassokosten conform deze wet.
bij de betalingskenmerk ook vermelden dat incassokosten conform wettelijk voorschrift zijn voldaan.
Uiteraard zullen er bedrijven zijn die het er niet mee eens zijn, maar ook voor hen is de wet de wet.
En laat ze dan maar komen met de dagvaarding, ga naar de zitting, laat je betaling zien en laat het veroordelen in de gemaakte kosten.
Maar dan moeten we wel wachten totdat die wet er door is.
Betaling hoofdsom, evt rente, en bedrag incassokosten conform deze wet.
bij de betalingskenmerk ook vermelden dat incassokosten conform wettelijk voorschrift zijn voldaan.
Uiteraard zullen er bedrijven zijn die het er niet mee eens zijn, maar ook voor hen is de wet de wet.
En laat ze dan maar komen met de dagvaarding, ga naar de zitting, laat je betaling zien en laat het veroordelen in de gemaakte kosten.
Maar dan moeten we wel wachten totdat die wet er door is.
kaarsje69 schreef:Wat ik hier zo leuk aan vind, dit kabinet kan en mag helemaal niets meer doen, ze zijn demissionair.
Nou niet dus!
Wat mag een demissionair kabinet?
De vraag is nu of een demissionair kabinet minder mag doen dan een kabinet dat dat niet is. Duidelijk is dat een demissionair kabinet meestal minder kan: er is geen politieke steun meer voor het kabinet.
Zuiver juridisch is een demissionair kabinet volledig bevoegd: het kan wetsvoorstellen indienen, besluiten nemen, Nederland in het buitenland vertegenwoordigen. Wel is er een algemeen idee dat zo'n kabinet zich moet beperken tot spoedeisende zaken en onderwerpen die politiek niet controversieel zijn. Controversiële onderwerpen, zo is het idee, moet het kabinet maar overlaten aan een volgend kabinet dat weer het vertrouwen heeft van de Tweede Kamer. Je moet niet over je graf heen willen regeren.
Het is omstreden of dit idee nu berust op gewoonterecht, of dat het alleen gaat om politiek fatsoen. Bovendien is de norm vaag: wat is controversieel? Is iets controversieel als de grootste oppositiepartij er anders over denkt dan de regering?
In de praktijk wordt vooral gekeken welke partijen na de verkiezingen wel eens zouden kunnen gaan regeren: met die partijen wordt vooral rekening gehouden. Na de ontijdige val van het eerste kabinet-Balkenende in 2002 beperkte het kabinet het begrip "controversieel" heel sterk: als een voorstel genoeg steun kreeg in de Tweede Kamer, vond het kabinet het voorstel niet controversieel. Dit had er waarschijnlijk mee te maken dat de regeringspartijen CDA en VVD vastbesloten waren na de verkiezingen door te regeren. Men zag dus niet zoveel reden om rekening te houden met de oppositie. (bron: wikipedia)
Als je naleving wil afdwingen als overheid kun je daarvoor de consumentenautoriteit inzetten.kiz schreef:]Da's inderdaad niet moeilijk, maar mijn vraag was meer hoe men ervoor gaat zorgen dat zo'n wet ook daadwerkelijk wordt nageleefd.
Als jij tekst en uitleg hebt gegeven en dat bedrijf schrijft jouw toch in (publieke) registers als zijnde een wanbetaler dan is dat een goede aanleiding voor een rechtzaak.Klopt, maar zoals ik al zei: betalingen worden éérst op de (incasso)kosten en pas dán op de hoofdsom afgeboekt.
Je blijft dus te boek staan als wanbetaler omdat de hoofdsom niet volledig wordt voldaan, met als (uiterste) consequentie het stopzetten van een dienst (internet, telefoon, of je aanvullende ziektekostenverzekering wordt opgeschort).
Da's niet helemaal wat ik bedoel.alfatrion schreef:Als jij tekst en uitleg hebt gegeven en dat bedrijf schrijft jouw toch in (publieke) registers als zijnde een wanbetaler dan is dat een goede aanleiding voor een rechtzaak.Klopt, maar zoals ik al zei: betalingen worden éérst op de (incasso)kosten en pas dán op de hoofdsom afgeboekt.
Stel, bedrijf X brengt mij herinneringskosten in rekening, die ik betwist. Ik betaal de rekening zónder de extra kosten. De betaling wordt eerst op de kosten afgeboekt, zodat ik -volgens de logica van bedrijf X- dus niet de volledige rekening heb betaald en dus een betalingsachterstand heb. Dat leidt er dan toe dat de dienst van bedrijf X (bijvoorbeeld internet, telefoon of aanvullende ziektekostenverzekering) wordt opgeschort. Daarmee sta ik dus bij bedrijf X (en niet publiekelijk) geregistreerd als wanbetaler, met alle vervelende consequenties van dien.
Volgens jou moet ik dan een rechtzaak aanspannen om de onterechte kosten van tafel te krijgen en de dienstverlening weer te laten herstellen.
De gemiddelde rechtsbijstandverzekering komt niet in actie voor bedragen beneden een bepaalde drempel (en herinneringskosten of het minimum aan incassokosten van € 37,- liggen daar heel vaak ver onder).
Dan ben ik als consument toch helemaal niet beschermd?
Buiten het kabinet om, het gaat toch niet werken zolang incasso een vrij en ongecontroleerd beroep is. iedereen mag er een beginnen en aansluiten bij een organisatie is niet verplicht. De hoge kosten zijn niet enkel te wijten aan die incassoboeren maar ook aan de opdrachtgevers, zolang die deze bureautjes inschakelen veranderd er niets.
Als een bedrijf je afsluit gaat het geschil om meer dan de herinneringskosten, dus misschien is dat een aanknopingspunt om de rechtsbijstandverzekering wel zover te krijgen dat ze tot actie over gaan.kiz schreef:Volgens jou moet ik dan een rechtzaak aanspannen om de onterechte kosten van tafel te krijgen en de dienstverlening weer te laten herstellen.
De gemiddelde rechtsbijstandverzekering komt niet in actie voor bedragen beneden een bepaalde drempel (en herinneringskosten of het minimum aan incassokosten van € 37,- liggen daar heel vaak ver onder).
Dan ben ik als consument toch helemaal niet beschermd?
En verder kun je voor kleine bedragen kun je naar de kantonrechter, zonder advocaat. Je moet er dan alleen op letten dat je de procedures goed volgt, deadlines in de gaten houd en je claim heel precies weergeeft.
Als een bedrijf is aangesloten bij een geschillencommissie dan kun je hier ook nog terecht.
Wat gebeurd er dan bij kruisbetaling? (als het incassobureau voet bij stuk houdt).
Dat hangt van de voorwaarden af van de verkoper. In principe ben je te laat.