Medio februari kreeg ik bericht van de zorgverzekeraar dat ik een eigen bijdrage voor fysiotherapeutische behandeling (in januari 2010) verschuldigd was van € 7,10 per sessie. De toelichting hierbij was standaard en vaag:
Aangezien onze dochter nog geen 18 is zou zij dus gewoon recht op vergoeding van 9 behandelingen hebben, bovendien is fysiotherapie in de aanvullende verzekering gedekt, ik heb dus contact opgenomen met de zorgverzekeraar.Met chronische indicatie: onder 18 jr 100%, vanaf 18 jr 100% vergoeding vanaf de 10e behandeling. Andere indicaties: onder 18 jr 9 behandelingen
(Hoofdverzekering, artikel 30)
Daar kreeg ik te horen dat de behandelaar het contract 2010 zou hebben geweigerd. Vreemd, want zowel de praktijk als de fysiotherapeut staan op de website van de zorgverzekeraar vermeld als "gecontracteerd".
Vervolgens heb ik met de praktijk contact opgenomen. Daar kreeg ik te horen dat de zorgverzekeraar om aanvullende gegevens had gevraagd en het (weldegelijk door de praktijk geaccepteerde en ingestuurde) contract 2010 kennelijk nog niet had verwerkt. Men zegde toe de al ingediende declaratie bij de zorgverzekeraar in te trekken en met de zorgverzekeraar contact op te nemen over de status van het contract.
De eigen bijdrage is intussen door de zorgverzekeraar van mijn rekening geïncasseerd, en afgelopen week ontving ik opnieuw bericht dat men de eigen bijdrage voor fysiotherapeutische behandeling van onze dochter over februari gaat incasseren, wederom met dezelfde vage (en bovendien foutieve) reden.
De fysiotherapeut staat nog steeds bij de zorgverzekeraar vermeld als "gecontracteerd".
Ik baal hier stevig van, ik sta als verzekerde volledig buiten het contracteringstraject tussen zorgverlener en zorgverzekeraar, maar omdat die er onderling niet uit komen ben ik dus inmiddels zo'n € 30 per maand kwijt aan eigen bijdragen, waarbij de zorgverzekeraar naar de praktijk wijst en de praktijk naar de zorgverzekeraar wijst.
Iemand een suggestie om hier uit te komen?