LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] CZ - Zorgverlener niet gecontracteerd - bijbetaling

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
kiz

CZ - Zorgverlener niet gecontracteerd - bijbetaling

Ongelezen bericht door kiz »

Onze dochter is aangewezen op langdurige fysiotherapie i.v.m. een rugafwijking. De aandoening staat niet op de "chronische lijst".

Medio februari kreeg ik bericht van de zorgverzekeraar dat ik een eigen bijdrage voor fysiotherapeutische behandeling (in januari 2010) verschuldigd was van € 7,10 per sessie. De toelichting hierbij was standaard en vaag:
Met chronische indicatie: onder 18 jr 100%, vanaf 18 jr 100% vergoeding vanaf de 10e behandeling. Andere indicaties: onder 18 jr 9 behandelingen
(Hoofdverzekering, artikel 30)
Aangezien onze dochter nog geen 18 is zou zij dus gewoon recht op vergoeding van 9 behandelingen hebben, bovendien is fysiotherapie in de aanvullende verzekering gedekt, ik heb dus contact opgenomen met de zorgverzekeraar.
Daar kreeg ik te horen dat de behandelaar het contract 2010 zou hebben geweigerd. Vreemd, want zowel de praktijk als de fysiotherapeut staan op de website van de zorgverzekeraar vermeld als "gecontracteerd".
Vervolgens heb ik met de praktijk contact opgenomen. Daar kreeg ik te horen dat de zorgverzekeraar om aanvullende gegevens had gevraagd en het (weldegelijk door de praktijk geaccepteerde en ingestuurde) contract 2010 kennelijk nog niet had verwerkt. Men zegde toe de al ingediende declaratie bij de zorgverzekeraar in te trekken en met de zorgverzekeraar contact op te nemen over de status van het contract.
De eigen bijdrage is intussen door de zorgverzekeraar van mijn rekening geïncasseerd, en afgelopen week ontving ik opnieuw bericht dat men de eigen bijdrage voor fysiotherapeutische behandeling van onze dochter over februari gaat incasseren, wederom met dezelfde vage (en bovendien foutieve) reden.
De fysiotherapeut staat nog steeds bij de zorgverzekeraar vermeld als "gecontracteerd".
Ik baal hier stevig van, ik sta als verzekerde volledig buiten het contracteringstraject tussen zorgverlener en zorgverzekeraar, maar omdat die er onderling niet uit komen ben ik dus inmiddels zo'n € 30 per maand kwijt aan eigen bijdragen, waarbij de zorgverzekeraar naar de praktijk wijst en de praktijk naar de zorgverzekeraar wijst.

Iemand een suggestie om hier uit te komen?

Klachtencoördinator CZ

Re: CZ - Zorgverlener niet gecontracteerd - bijbetaling

Ongelezen bericht door Klachtencoördinator CZ »

Geachte CZ verzekerde,

Als medewerker van CZ bekijken wij regelmatig verschillende publieke fora om te zien of wij verzekerden kunnen helpen.

Wij vragen u vriendelijk contact met ons op te nemen zodat we uw verzoek kunnen bespreken.

U kunt ons bereiken via telefoonnummer 013 593 8090.

Met vriendelijke groet,

CZ Zorgverzekeringen
www.cz.nl

Mathilde D.

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Beste CZ,
jullie kijken op websites. Maar verbeteren jullie ook echt wat? Het zijn duidelijke fouten, waar een zorgverzekerde het slachtoffer van wordt. Jullie klantenservice is vrij slecht en de administratie ook (zie voorbeeld hierboven: een standaard, foute reden wordt vermeld op de rekening). Wat moet een verzekerde anders dan zich op dit forum uiten? Deze persoon is heus niet de enige die hier tegen aan loopt.
Jullie proberen de verzekerden gewoon te laten opdraaien voor jullie fouten. Ik vind dat dit wel eens gezegd mag worden.
Willen jullie nog antwoorden? Jullie zitten toch zeker fout als je dit nog op de website hebt staan? En ook al zou je deze al van de website hebben afgehaald: dan ook zou een bestaande behandeling niet plotseling geld mogen gaan kosten. Dan moet je de verzekerde eerst waarschuwen.
Vertel op dit forum wat CZ van plan is te doen om te zorgen dat de verzekerden geen schade lijden door jullie fouten. Jullie zijn 3x fout:
1.CZ haalt een ongecontracteerde niet van website af
2. CZ verstuurt een factuur met een foute omschrijving
3. CZ stuurt geen waarschuwing vooraf

Stuur

Ongelezen bericht door Stuur »

Ik ben even wat aan het rondneuzen op het radar forum en kwam dit bericht tegen. Sinds dit jaar heb ik een zorgverzekering bij CZ (CZ Direct) en in tegenstelling tot de slechte ervaringen die Mathilde blijkbaar heeft met CZ ben ik alleen maar positief. Ik heb nog nooit zo snel mijn declaraties teruggestort gekregen als bij CZ! Verder vind ik de klantenservice erg vriendelijk en behulpzaam. Ik hoop voor Kiz dat het snel wordt opgelost.

elbeth52

Ongelezen bericht door elbeth52 »

Graag wil ik ook even reageren ,in 2003 moest mijn man een darmoperatie ondergaan met spoed, maar hier in ons land moest hij 8 maanden op de wachtlijst dat had hij niet overleefd ik ben zelf gaan zoeken toen kwam ik terecht in Belgie .
Nu ga ik een goed woord geven voor CZ, zij waren blij voor ons dat mijn man daar terecht kon en alles werd netjes betaald.
De arts van belgie vertelde ons als mijn man nog een maand had gewacht dan was hij helaas overleden dus wij waren gelukkig dat hij daar toch terecht kon.
Maar in 2009 had mijn man hevige evenwichtstoornis en plotselinge doofheid ,als hij opstond van de stoel viel hij voorover wat vreselijk hinderlijk was ,hier in nederland moest hij ook weer 4 maanden op de wachtlijst bij de kno arts,dus weer naar Belgie daar moest hij direct opgenomen worden ,ik heb tegen de arts gezegd dat ik eerst toestemming moet vragen aan CZ,per telefoon werd mij meegedeeld om aan de arts te vragen voor een uitleg voor de opname en dan zosnel mogelijk doorfaxen dan krijgt u de toestemming, dat heb ik gedaan per telefoon en werd gezegd u man kan opgenomen worden en de facturen kunnen naar ons worden verstuurd.Mijn man heeft 7 dagen in het ziekenhuis gelegen en heeft een goede behandeling gehad en heeft nooit last meer gehad .
We kregen bericht van het ziekenhuis dat de rekening niet werd betaald ,
ik bellen naar CZ er werd mij meegedeeld dat ik geen toestemming heeft gehad en dat deze behandeling niet medische erkend is, daar kunnen wij niets aan doen want dat maakt de overheid uit. ja natuurlijk die krijgen dan de schuld ,dus u mag zelf betalen 3200 euro,ik heb mijn klacht ingediend bij de geschillencommissie nou dat is één pot nat want die wezen het ook af ,nou dan kan het nog zogenaamd via de rechter precies het zelfde ook werd het afgewezen .Als mijn man in Nederland was opgenomen dan was het wel betaald ,we gaan niet met plezier naar Belgie maar als je hier in nedereland niet geholpen word of heel lang op de wachtlijst komt te staan ,dan moet je toch wel.
Waar betalen wij dan zo'n hoge premie voor als je alles zelf mag betalen ,ik vind het een schande ,maar nu ben ik bij DSW verzekerd en die betalen wel alles ,je vraagt er toch niet om om ziek te worden het is akl erg genoeg .

Gesloten