LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wel inchecken, niet uitchecken bij Connexxion door defect

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
sati01
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 feb 2010 01:09

Wel inchecken, niet uitchecken bij Connexxion door defect

Ongelezen bericht door sati01 »

Heeft iemand hier verdere ervaringen op het gebied van het in- en uitchecken bij de Connexxion? Laatst, zaterdag 20-02, reisde ik met de bus 3-zones vanuit Doorn. Bij het instappen was het voorste incheck-kastje defect. Ik werd doorverwezen naar de achterdeur, waar nog maar 1 van de 2 kastjes actief was. Ik heb mij daar ingecheckt. Voor de duidelijkheid: doordeweeks heb ik een OV-studentenkaart, dus in het weekend reis ik op saldo. Tot op heden ging dit goed, totdat ik uit wilde stappen. Tot mijn verbazing was het kastje wat het zonet nog wel deed, nu ook defect. Oftewel, uitchecken was niet meer mogelijk. Na eerst contact op te hebben genomen met de OV-chipkaart maatschappij, kreeg ik te horen dat zij mij niet konden helpen de 4 euro (die wordt afgeschreven bij het inchecken, en bij wordt geschreven bij het uitchecken) terug te krijgen. Ik moest bij mijn maatschappij, connexxion, aankloppen. Nadat ik die gebeld had (op de site stond dat je voor de regio Utrecht ook kon bellen voor reductie), kreeg ik te horen dat ik een formulier in moest vullen via de site. Ik heb deze uitgeprint, en ingevuld. Ook moet hierbij een transactieoverzicht worden bijgevoegd. Maar het leuke is dat de transacties tot en met zaterdag 12:00 niet meer zijn bijgewerkt... terwijl ik ook nog deze week heb gereisd... oftewel, hoeveel moeite wil ik doen om mijn geld terug te krijgen door een 'fout' van de OV-maatschappij en Connexxion?

Willem_1984
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 mar 2010 12:02

Re: Wel inchecken, niet uitchecken bij Connexxion door defect

Ongelezen bericht door Willem_1984 »

Mij is precies hetzelfde overkomen:

Ik reis zaterdag net voor middernacht met de bus van Veldhoven naar Eindhoven. In-gecheckt, niets aan de hand. Bij het uitchecken echter blijkt het chip-paaltje waar ik in-checkte “buiten dienst” te zijn. Dus ik hol door de bus op zoek naar een werkend paaltje, maar alle paaltjes zijn buiten dienst. De bus staat inmiddels op het punt om verder te rijden als ik de buschauffeur aan spreek. Ik geef aan dat alle chip-paaltjes in zijn bus buiten dienst zijn en dat ik dus niet meer kan uit-checken.

De vriendelijke chauffeur verontschuldigt zich onmiddelijk voor dit vervelende probleem en belooft contact op de nemen met het OV-loket. Zij zouden dan, aan de hand van de door de buschauffeur verstrekte informatie, snel en gemakkelijk kunnen opzoeken welke reizigers zijn gedupeerd door dit technischie mankement en de fout alsnog herstellen. De 4 Euro die automatisch wordt afgeschreven wanneer iemand niet uit-checkt zou meteen worden teruggeboekt.

Niet dus.

De chauffeur, die als een zoutzak in zijn stoel zat, keek me geirriteerd aan en mompelde zoiets als “daar kan ik toch niks aan doen”. Ondertussen bleef hij maar proberen de deuren van de bus te sluiten, waar ik gelukkig mijn voet tussen had gezet want ik was niet van plan om mee te rijden naar de volgende halte en door de regen terug te lopen. Maar, na een kort en zeer zinloos gesprek met deze uiterst onbehulpzame chauffeur sta ik uiteindelijk toch buiten met 4 euro minder chip-tegoed.

Om dit geld terug te krijgen blijkt dat ik naar een OV-loket toe moet. Na hiervoor 20 minuten te hebben gereist en ook nog eens 20 minuten in de rij te hebben staan wachten, krijg ik uiteindelijk een zogenaamd Claim-formulier. Hier moet ik twee A-4tjes aan gegevens invullen inclusief de precieze tijd van instappen en uitstappen, de namen van de halte’s en het lijnnummer. Al met al kost deze grap ruim een uur, wat totaal niet de moeite waard is voor die paar euro’s.

Conclusie: de ongeveer 30 mensen die met mij in deze bus zaten kunnen het er maar beter bij laten zitten. Voor de vervoerder is dit zo’n 100 euro extra winst. En met welke middelen is deze winst verdiend? Met een waardeloos systeem en een onbehulpzame chauffeur.

Dit kan zo toch niet?

stofzuigertje

Re: Wel inchecken, niet uitchecken bij Connexxion door defect

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Hoewel verboden zijn er vele die na instappen gelijk uit scannen voor de zekerheid, je hebt dan tijd genoeg om een werkende te zoeken en betaal zo minder wegens dit soort problemen.

Mag niet maar gebeurde wel vaker... wegens bovenstaande verhalen die ze dan bij controle ophangen.
Dus hopeloos en onbetrouwbaar systeem dat fraude gevoelig is.

Willem_1984
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 mar 2010 12:02

Re: Wel inchecken, niet uitchecken bij Connexxion door defect

Ongelezen bericht door Willem_1984 »

Dan heb je dus bij controle geheid een boete te pakken, gezien zelfs mensen met een geldige jaarkaart boetes krijgen als ze niet in checken.

Gesloten