LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Brief van Intrum Justitia over openstaande factuur

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
azv

Brief van Intrum Justitia over openstaande factuur

Ongelezen bericht door azv »

Heb vandaag een brief gekregen van Intrum Justitia waarbij ze aangeven dat ze een openstaande factuur willen innen en daarbij buitenrechtelijke kosten in rekening brengen. Dit is echter de eerste keer dat ik op de hoogte wordt gebracht van het bestaan van deze factuur (het gaat om een ziekenhuisfactuur, waarbij ik er vanuit ga dat deze rechtstreeks naar mijn verzekering wordt verstuurd). Heb via de site van Intrum al de originele factuur opgevraagd. Wat voor stappen moet ik nog meer ondernemen om dit goed af te handelen? Ga er vanuit dat de verzekering de originele factuur betaalt, maar niet de buitenrechtelijke kosten.

liekje33

Re: Brief van Intrum Justitia over openstaande factuur

Ongelezen bericht door liekje33 »

Ik heb ook een keer een factuur met extra kosten via interum justia. Een briefje schrijven is goede optie. Zet erin dat je de extra kosten uiteraard alleen betaalt als zij (of hun klant, in jouw geval het ziekenhuis) kunnen bewijzen dat ze tenminste 2 maal een herinnering hebben gestuurd met in de laatste herinnering een aankondiging van mogelijke extra kosten. Schrijf erbij dat naar jouw beste weten er nooit een herinnering is gestuurd. Grote kans dat je dan 3 jaar niets meer hoort.
. Zorg dat je goede aantekeningen bijhoud van al je gesprekken en brieven. I.J. kan erg vasthoudend zijn, ze sturen standaard na 3 jaar opnieuw een brief. Stuur dan een kort briefje terug met alleen een verwijzing naar de vorige brief.
Je kunt ook met het ziekenhuis waar de rekening vandaan komt bellen, het is vast een misverstand. Succes ermee.

Athoz

Ongelezen bericht door Athoz »

LOLOLOL...

IJ probeert het bij mij nu ook.

Abonnement van de GSM van mijn vrouw, al enige conflicten gehad met de provider over een rekening van ze die niet klopt. Dit is toentertijd erkend, en ze hebben de factuur aangepast, maar omdat hij te lang openstond was hij toch al uit handen gegeven aan een incassobureau.

Jawel, vandaag de brief van Intrum Justitia gehad. Hoofdsom + incassokosten + registratie kosten..

Dus ja ik even gebelt (ik waag er geen postzegel meer aan). Toen ik aankaartte dat de 'registratiekosten' tegen de wet zijn wist de man mij te vertellen dat: "Als u het met die kosten niet eens bent, dan betaald u ze toch gewoon niet, u krijgt hierover dan nog een brief en dan is het klaar.."

Tsja dat rees natuurlijk de nodige vragen. Toen die beantwoord werden vroeg ik om eindelijk z'n naam te mogen vernemen. Voordat hij die beantwoorde kwam het volgende:

IK: "Ok, dus als ik de kosten niet betaal krijg ik nog een brief hierover en dan is het klaar, dat klopt wat ik zeg? Mag ik dan nu uw naam nog een keer voor mijn eigen administratie?"
IJ: "Euh, ja, maar u heeft nog meer openstaan uit 2004"
IK: "Dan zijn die al verjaard, ik heb voor die tijd nooit wat ontvangen, plus wij zijn sinds 2007 uit het WSNP"
IJ: "Nee dat bent u niet"
IK: "Pardon?"
IJ: "Nee dat bent u niet, want dan hadden wij dat geweten. U heeft schone lei verklaring?"
IK: "Ja natuurlijk, alle schuldeisers die toentertijd een geldige claim hebben ingedient zijn op de hoogte gesteld, en na ons traject evenredig uitbetaald."
IJ: "Nee hoor, want de rekening staat nog open, samen met de rente en de extra kosten enzo, en nog meer enzo. Als u zegt dat wij liegen, stuurt u de verklaring maar op, dan zorgen wij dat het opgelost word."
IK: "Nee hoor, stuurt u maar een rekening voor wat u denkt dat nog open staat, dan ga ik praten met een advokaat, de rechtbank Breda en de NVIO. Ik eis nu van u, dat u binnen 5 werkdagen mij een rekening stuurt van de originele hoofdsom, alle kopieen van de aanmaningen en herinneringen die IJ mij gestuurd heeft, en alle exacte berekeningen ofwel de specificaties van alle extra kosten die er nu overheen zitten. Zelfs zonder de schone lei verklaring, heb ik nooit van wat voor bedrag van jullie een herinnering gehad in 6 jaar tijd, dus zelfs dan nog, uw vordering is verjaard."
IJ: "Nee hoor, wij hebben u bijna iedere maand een aanmaning gestuurd, dus verjaard is het niet, dat is pas na 25 jaar verjaard."
IK: "5 jaar meneer.. Dat is de wettelijke verjaringstermijn."
IJ: "25 JAAR, EN DAARMEE UIT! U gaat gewoon betalen!"
IK: "Ik denk het niet, ik eis van u een gecorrigeerde rekening van de vordering van de GSM provider, plus een complete specificate van de vordering van 2004.."
IJ: "Dat is prima, ik ga er NU voor zorgen dat u een incassobrief krijgt."
IK: "Prachtig, mag ik dan nu alsnog uw naam?"

Hij heeft me een naam gegeven die niet klopt, dat weet ik zeker... "Yhja" is zoals hij het spelde, tsja als je het snel uitspreekt klink het net alsof er een ezel balkt.. Ik wacht dus nu even af totdat ik de vordering uit 2004 krijg, maar ik heb de brief al klaar liggen..

De originele vordering plus incassokosten van nu erken ik, helaas was het toentertijd niet meer mogelijk om een regeling te treffen met de provider van het GSM abonnement. Vandaar IJ.. Maar ja, de registratiekosten betaal ik niet, en dus ben ik benieuwd wat ze gaan doen :P

jolanda77

Ongelezen bericht door jolanda77 »

25 jaar wat een giller als uw nooit brieven heeft ontvangen hebben zij toch echt pech dan moeten zijn bewijsen dat ze dat gedaan hebben
ik heb ook last van die hufters ze bellen 2 x per week over een vordering van 2003
die ik nooit heb gehad en dan zeggen ze dat het niet verjaard is als er pas in 2010
een brief op de mat valt grapjasen daar

en een tel abo is een consumenten aan koop gelff ik als ik het goed heb en daar staat een termijn van 2 jaar ik kan het ook mis hebben hoor laat ze lekker door de stront zaken daar in den haag

Athoz

Ongelezen bericht door Athoz »

Voor dit soort dingen geld als ik het goed heb een verjaringstermijn van 5 jaar, zelfs dan nog, de manier waarop deze 'medelander' mij te woord stond maakte dat heel m'n dag goed kwam :D

Heb al vermeld dat ik de originele kosten aan de eiser zou voldoen, de incassokosten aan hun, de registratiekosten daar konden ze naar fluiten :P Ik hoop snel op hun brief met de bedragen van 2004 :P

Gesloten