LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Digitale boeken bij bol.com een grote farce!

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
belenna
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 dec 2003 09:52

Digitale boeken bij bol.com een grote farce!

Ongelezen bericht door belenna »

Vorige week voor E7,90 een digitaal boek aangeschaft. Nieuw echt boek kost E10,00.
Ik wilde het boek aan mijn man laten lezen, hij heeft z'n eigen account op dezelfde computer. Helaas dat gaat niet. Ook al staat er bij bol.com dat je 6 keer het boek mag downloaden.
Als ik het boek op m'n laptop wil zetten krijg ik ook een dikke 'nee'.
Oftewel, je koopt een digitaal boek voor de tijd dat je dezelfde computer hebt, zodra je een andere computer hebt of je wilt het boek ergens anders op lezen, dan kan dat niet!!!!

De reactie van bol.com is als volgt:
"Bol.com verkoopt digitale boeken in pdf- en ePub-formaat. Dit zijn beide formaten met de DRM beveiliging van Adobe. DRM staat voor Digital Rights Management. Dit is een techniek om digitale bestanden te beveiligen tegen piraterij en illegaal kopiëren, zonder de rechthebbenden (de makers of uitgevers) te belasten. Zodra een boek uit uw bestelstatus is gedownload is het aan het ID gekoppeld van de computer waarop het is geïnstalleerd. Het is dus helaas niet mogelijk om een digitaal boek te downloaden naar een nieuwe computer of naar een ander account."

Belenna

gijs2006
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 sep 2007 19:50

Re: Digitale boeken bij bol.com een grote farce!

Ongelezen bericht door gijs2006 »

En weer wordt een klant de illegaliteit (downloaden) ingestuurd. Deze klant zal de volgende keer zich wel 2x bedenken alvorens weer netjes legaal een ebook aan te schaffen. Het zal op deze manier hetzelfde vergaan met de ebooks als met de muziek. DRM wekt grote frustraties op bij kopers! In welke vorm dan ook.

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: Digitale boeken bij bol.com een grote farce!

Ongelezen bericht door JtC »

DRM en de hele handel is ronduit waardeloos. Gelukkig is er zat te vinden op het Internet. Illegaal of niet, het kost u niets en wees gerust, ondanks de verhalen die de wereld in worden geholpen door bepaalde instanties: je kan niet zomaar gepakt worden zoals men u vaak doet geloven. Lekker elders downloaden, zou ik zeggen. :wink:

bcty01
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 apr 2010 15:19

Re: Digitale boeken bij bol.com een grote farce!

Ongelezen bericht door bcty01 »

Er bestaat een mogelijkheid om de DRM van de boeken te verwijderen met een script geschreven in Python. Op internet zijn de scripts en het bijbehorende programma wel te vinden (met Nederlandse beschrijving). De DRM is gekoppeld aan de PC waarop het boek is gedownload, dus werkt het script ook alleen op die PC voor dat bepaalde boek.

Je kunt met het script iig een backup (zonder de DRM) maken. Daardoor is het boek dus ook te lezen op een andere PC. Erg makkelijk als de PC waar het boek op is gedownload crasht. Of gebruik van het script legaal is weet ik niet, maar het lijkt me iig "legaler" (je hebt immers voor het boek betaald) dan boeken illegaal te downloaden.....

succes!

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: Digitale boeken bij bol.com een grote farce!

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

triest om te zien dat uitgeverijen/producten het nog steeds niet door hebben. Zo jagen ze mensen het illegale downloadcircuit in.

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: Digitale boeken bij bol.com een grote farce!

Ongelezen bericht door JtC »

Ik vind het niet zo erg.. :wink:

Gesloten