LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zwart rijden met een geldige OV Jaarkaart

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Zwart rijden met een geldige OV Jaarkaart

Ongelezen bericht door dhc »

En waar baseer je dat op? Toevallig hebben de meeste MBO-3 nivo en de opleiding tot BOA gevolgd.
En geloof me, dat is niet voor iedereen weggelegd.

En dan nog wat, als jij de kans loopt elke dag in je bek gespuugd te worden, blijf je dan ook altijd even vriendelijk?
Loop eens een dagje mee, ik weet bijna zeker dat een potje pindakaas dat niet "trekt".

stefan1982
Berichten: 30
Lid geworden op: 10 feb 2010 15:21

Re: Zwart rijden met een geldige OV Jaarkaart

Ongelezen bericht door stefan1982 »

Amyl schreef:
stefan1982 schreef:In rotterdam moet je al vanaf 11 februari, inchecken bovendien is heel de tram/bus beplakt met grote paarse stickers dat je moet inchecken.
Volgens de site van het RET zelf vanaf 16 maart. Dat staat in hun algemene voorwaarden, die gelden boven paarse posters op de bus.
http://www.ret.nl/service-en-verkoop/ov ... -2010.aspx

Lijkt me niks onduidelijks aan.

Amyl
Berichten: 356
Lid geworden op: 29 dec 2009 15:21

Re: Zwart rijden met een geldige OV Jaarkaart

Ongelezen bericht door Amyl »

Dat is een persbericht. Betrokkene betreft een student met OV JAARKAART
Ik herhaal algemene voorwaarden RET:

Tot en met 16 maart a.s. kun je als student nog reizen met het studentenreisproduct 2009. Wegens technische problemen was de oorspronkelijke deadline van 31 januari uitgesteld en kon er voorlopig nog met het studentenreisproduct 2009 worden gereisd. Vanaf 17 maart dit jaar kun je als student echter uitsluitend nog reizen met het studentenreisproduct 2010.

Dit betekent dat een normale ov-jaarkaart dus niet ingechecked gewoon geldig was tot 16 maart.

stefan1982
Berichten: 30
Lid geworden op: 10 feb 2010 15:21

Re: Zwart rijden met een geldige OV Jaarkaart

Ongelezen bericht door stefan1982 »

zucht wat je wilt joh, dan had die gewoon een tijdelijke kaart moeten halen. Maar stop verder geen tijd in je

Amyl
Berichten: 356
Lid geworden op: 29 dec 2009 15:21

Re: Zwart rijden met een geldige OV Jaarkaart

Ongelezen bericht door Amyl »

Nou ja zeg, ik probeer het probleem van de topic starter op te lossen, denk dat hiermee een valide punt is genoemd.

KMUDP
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 mar 2010 16:50

Re: Zwart rijden met een geldige OV Jaarkaart

Ongelezen bericht door KMUDP »

Hallo Amyl,

Bedankt voor je hulp! Dat gaat echter voor mij niet op want ik heb geen studentenkaart maar een gewone OV Jaarkaart.

Ik heb alle respect voor de controleurs, ben dus ook netjes mee naar buiten gelopen en heb alle vragen keurig beantwoord. Alleen op de vraag (waar ik overigens niet op hoefde te antwoorden) waarom ik geen geldig vervoerbewijs had moest ik toch even lachen en heb aangegeven dat ik wel degelijk een geldig vervoerbewijs had. Daar is echter niets mee gedaan.

Verder wil ik iedereen bedanken voor hun bijdrage. Ik had gehoopt meer gelijke slachtoffers te vinden. Ik wacht nu op een reactie van de klachtcommissie van de RET en van het OV loket. Mocht dit niets opleveren kan ik ook nog de media opzoeken.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Zwart rijden met een geldige OV Jaarkaart

Ongelezen bericht door dhc »

"Mocht dit niets opleveren kan ik ook nog de media opzoeken"

En wat denk je daarmee te bereiken?
Wel een heel goedkope keuze.
Je klacht is afgewezen omdat je niet hebt voldaan aan de reizigers/vervoersvoorwaarden die staan vermeld op de site van de RET.

Ik wens je verder veel succes met het volharden in je pricipes, je bent niet de eerste en waarschijnlijk ook niet de laatse die in dit soort zaken aan het kortste eind trekt.

Zo, ga ik nu fijn een stukje rijden...met de auto!

GHR
Berichten: 30
Lid geworden op: 18 jan 2006 08:24

Re: Zwart rijden met een geldige OV Jaarkaart

Ongelezen bericht door GHR »

Een OV jaarkaart bezitten en dan toch een boete kunnen krijgen. Dit is toch echt Nederland op zijn smalst ongeacht hoe bepaalde voorwaarden verder ook mogen luiden. Eigenlijk zou je als bezitter van een OV jaarkaart toch op iets meer klantvriendelijkheid mogen rekenen. Echter als bezitter van een NS jaarkaart weet ook ik inmiddels dat de klantvriendelijkheid ver te zoeken is bij veel van de werknemers die bij het openbaar vervoer in dienst zijn.

Als er in het bedrijfsleven zo met klanten om werd gegaan, dan misten velen welk bestaansrecht dan ook. In dit geval.................hoe haal je het als openbaar vervoerbedrijf in je hoofd om een bezitter van een jaarkaart een boete te geven. Een klant die voor € 4.000 of meer, afhankelijk van de klasse, per jaar naar binnenschuift. Echt te gek voor woorden!

Dirkie
Berichten: 2956
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Zwart rijden met een geldige OV Jaarkaart

Ongelezen bericht door Dirkie »

Echter als bezitter van een NS jaarkaart weet ook ik inmiddels dat de klantvriendelijkheid ver te zoeken is bij veel van de werknemers die bij het openbaar vervoer in dienst zijn
Ik kan de medewerkers van het OV wel begrijpen. Zou jij je voor een luttel salaris willen laten behandelen als oud vuil. Ik denk van niet. Ik behandel iedereen zo als ik zelf ook behandeld zou willen worden. En dat scheelt al heel veel.

Afgelopen week stond er in een van de gratis ochtend bladen een artikel over hoe schoonmakers soms behandeld worden. Als je dan ook nog weet hoeveel ze verdienen, dan snap ik dat ze staken en ik geef ze groot gelijk. Jammer voor de vieze trein, waar ook ik iedere dag in zit.

Willem_1984
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 mar 2010 12:02

Re: Zwart rijden met een geldige OV Jaarkaart

Ongelezen bericht door Willem_1984 »

En dan nog wat, als jij de kans loopt elke dag in je bek gespuugd te worden, blijf je dan ook altijd even vriendelijk?
Als je dan ook nog weet hoeveel ze verdienen, dan snap ik dat ze staken en ik geef ze groot gelijk.
Dat vind ik dus niet. Als je niet blij bent met je werk, dan zoek je maar iets anders. Op zichzelf is ontevredenheid geen reden om te gaan staken en al helemaal geen reden om frustratie te uiten door reizigers dit soort flauwe boete's te geven.
Nu begrijp ik de meeste stakingen van het OV in Nederland niet, dus dat kan aan mij liggen. Ik begrijp bijvoorbeeld ook niet dat wanneer in heel Nederland de pensionsleeftijd wordt verhoogd, OV bedrijven menen te mogen staken waardoor de rest van de mensen die ook langer moeten werken nu ook nog eens niet op hun werk kunnen komen. Maargoed, dat is niet het onderwerp hier.
Je klacht is afgewezen omdat je niet hebt voldaan aan de reizigers/vervoersvoorwaarden die staan vermeld op de site van de RET.

Ik wens je verder veel succes met het volharden in je pricipes, je bent niet de eerste en waarschijnlijk ook niet de laatse die in dit soort zaken aan het kortste eind trekt.
Dat iets in de regels van RET staat ontneemt je niet het recht om verder te kijken dan het regelboekje en je afvragen of deze regel wel zinvol, klantvriendelijk en afdwingbaar is. De zin van deze regel is het controleren van verwoersbewijzen makkelijker te maken; fair enough. Klantvriendelijk is de regel niet, je dwingt je klanten extra handelingen te verrichten. Afdwingbaar vind ik de regel ook niet, omdat je iemand die netjes betaald heeft nu eenmaal geen boete kan geven voor zwartrijden.
hoe haal je het als openbaar vervoerbedrijf in je hoofd om een bezitter van een jaarkaart een boete te geven.
Inderdaad. Jaarkaarthouders zijn de beste klanten van het OV. Als je als bedrijf zo met je klanten omgaat dan ben je echt verkeerd bezig.

KMUDP, je hebt netjes voor je kaartje betaald en het is daarom belachelijk dat je een boete hebt gekregen. Dit soort verhalen verslechteren het imago van de OV-chipkaart alleen maar verder dus ik zou het in jouw geval ook zeker van de daken schreeuwen. Zeker niet betalen; wat een stelletje idioten.

Dch, uit de kortzichtigheid en frustratie van je reacties, de manier waarop je ‘niveau’ schrijft en de manier waarop je controleurs idoleert suggereer ik dat – voor zover je zelf niet al controleur bent - je daarvoor maar eens snel moest gaan solliciteren. Duidelijk je roeping.

Amyl
Berichten: 356
Lid geworden op: 29 dec 2009 15:21

Re: Zwart rijden met een geldige OV Jaarkaart

Ongelezen bericht door Amyl »

amen :D

Duce24
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 apr 2010 14:22

Re: Zwart rijden met een geldige OV Jaarkaart

Ongelezen bericht door Duce24 »

Heb gister precies hetzelfde meegemaakt.

Ik zat op een tram van HTM (Den Haag) en was vergeten in te checken en bij controle gewoon netjes mn ov overhandigd en toch een dikke vette boete krijgen. Ik heb zelf nog geprobeerd om aan te geven dat ik ALTIJD netjes incheck. Dat kon hij zelf ook nakijken op dat o zo leuk apparaatje van m.
Ronduit belachelijk: het gaat er om dat zij dit zien als een ' ongeldig vervoerbewijs', terwijl dat helemaal niet het geval is. Het is een geldig OV, hij is geactiveerd; er is werkelijk niets ongeldigs aan.

En het feit dat die gasten in elkaar gerost worden, daar heb ik niets mee te maken. De mensen die dat doen die hebben sowieso een gebrek aan normen. Zal wel niet de eerste keer zijn dat ze een medemens een klap geven.
Ik vind iemand een boete geven terwijl die persoon een geldig vervoerbewijs heeft, ronduit triest. Heb al wel een klachtbrief toegestuurd, maar ben bang dat dat niet zal helpen.

KMUDP
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 mar 2010 16:50

Re: Zwart rijden met een geldige OV Jaarkaart

Ongelezen bericht door KMUDP »

Ik heb nu 2 keer bezwaar ingediend bij de RET. Beide keren is het afgewezen. De redenatie is dat zij volop reclame er voor hebben gemaakt en dat dit ook landelijke bekendheid heeft gekregen. Ik moet dus alle lokale nieuws gaan volgen om niet voor een verrassing te komen staan als ik met openbaar vervoer reis. Ook hangen er stickers recht tegenover de deur. Als ik instap houd ik liever de uitstappers en mede instappers in de gaten. Ook zeggen zij dat Connexxion hetzelfde beleidt hanteerd. Nou sorry, ik laat nog steeds mijn kaart zien. Het stuk over Connexxion gaat namelijk over traject abonnementen en niet over een OV jaarkaart. Ik mag nog naar de geschillencommissie Openbaar Vervoer. Ik moet wel de boete tijdig betalen. Dat doe ik niet omdat ik daarmee zou aangeven dat die terecht zou zijn (dat heb ik al eens meegemaakt).
Het is toch te zot dat ik, die een paar duizen Euro's per jaar vooruit betaal om te reizen met het openbaar vervoer gelijk wordt geschakeld met mensen die willens en wetens hun vervoer niet willen betalen. Als ik echt zou moeten gaan betalen is mijn rechtsgevoel niet meer wat het was. Ik ga er dus nog steeds van uit dat dit niet het geval zal zijn.

Bij nieuwe ontwikkelingen schrijf ik ze hier weer neer.

Groet,

Martin

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Zwart rijden met een geldige OV Jaarkaart

Ongelezen bericht door dhc »

'Iedereen wordt geacht de wet te kennen"

KMUDP
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 mar 2010 16:50

Re: Zwart rijden met een geldige OV Jaarkaart

Ongelezen bericht door KMUDP »

jaja, en jij kent ze allemaal uit je hoofd zeker, grapjas.......

looanbra
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 apr 2010 00:21

Re: Zwart rijden met een geldige OV Jaarkaart

Ongelezen bericht door looanbra »

Afgelopen dinsdag is mij bijna hetzelfde overkomen, in de tram in Den Haag. HTM dus. Ik werd gecontroleerd en liet nietsvermoedend mijn OV jaarkaart zien. De controleur pakte hem uit mijn handen en liet mijn kaart door zo'n kaartlezer glijden. Reactie; u reist zwart! Ik wist niet dat dat mogelijk was, met een geldige OV jaarkaart zwartrijden. Hij vertelde mij dat hij mij moest beboeten. Ongeloof bij mij alom. Heb de afgelopen jaren niets anders gedaan dan aan buschauffeurs, conducteurs, controleurs en noem maar op mijn OV jaarkaart laten zien, niets aan de hand. Nu dus wel. Ik vertelde dus dat ik nooit hoefde in te checken, waarop hij mij kon vertellen dat ik dat wel had gedaan. Klopt, in de metro in Amsterdam. Anders toch echt onmogelijk om de metro te nemen, maar nooit in trams en bussen. Ik vroeg wat de reden is dat ik moet inchecken, ik heb tenslotte al vele duizenden euro's betaald om met het OV te reizen. Hij vertelde mij dat dat te maken heeft met de inkomsten van de HTM. Zo kunnen zij zien hoeveel mensen gebruik maken van de HTM. Ik kon niet geloven wat hier gebeurde, vertelde hem dat hij mij dan maar een boete moest geven. Hij deed dit uiteindelijk niet en checkte nog even voor mij in. De klantenservice op Den Haag CS vertelde mij ook dat het verplicht is. Vervolgens mails gestuurd naar verschillende vervoerder: HTM, GVB en ook aan Rover en klantenservice van OV chipkaart. De klantenservice van HTM belde mij terug. Volgens deze dame is het in Den Haag voor OV jaarkaarthouders nog helemaal niet verplicht om in te checken. Sterker nog, ze hebben nog niet de apparatuur om OV jaarkaarten uit te lezen. Vroeg ook aan haar wat de reden is dat OV jaarkaarthouders moeten inchecken. Volgens deze dame heeft dat te maken met het bijhouden van reizigersstromen en heeft niets te maken met inkomsten van de HTM. So far the HTM.

De klantenservice van OV chipkaart heeft ook gereageerd. Het antwoord is een antwoord waar ik helemaal niets mee kan. Hieronder het antwoord van de klantenservice van OV chipkaart.

"Uw OV-jaarkaart bestaat uit 2 onderdelen, namelijk de fysieke pas en het digitale reisproduct dat er op staat. Het digitale product kan onafhankelijk van de pas beeindigd worden zodat de pas ook na de geldigheid van uw kortingsproduct bruikbaar blijft als OV-chipkaart. Vanaf dat moment heeft u geen recht meer op vrij reizen, maar heeft uw pasje nog wel het uiterlijk van een OV-jaarkaart en is dus niet zichtbaar dat u geen recht meer heeft op vrij reizen. Daarnaast worden bij de landelijke invoering de perrons van metro en trein afgesloten zodat u moet inchecken om toegang te krijgen tot de perrons."

Als iemand mij dit kan uitleggen...Ik heb ze om opheldering gevraagd, wacht nog op antwoord.
Verder, het is redelijk onmogelijk om alle algemene voorwaarden van alle vervoerders in Nederland bij te houden. Met een OV jaarkaart tenslotte, kun je in heel Nederland van alle OV gebruik maken.

KMUDP, ben heel benieuwd hoe dit allemaal gaat aflopen. Hou me op de hoogte.

looanbra
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 apr 2010 00:21

Re: Zwart rijden met een geldige OV Jaarkaart

Ongelezen bericht door looanbra »

Nog even een aanvulling op bovenstaande. Na 6 mailtjes te hebben gestuurd naar de klantenservice van OV chipkaart, met de simpele vraag, hoe is het mogelijk dat ik met een geldige OV jaarkaart zwart kan rijden wanneer ik niet incheck voor trams en bussen, eindelijk het volgende antwoord gekregen.

Wij vinden het vervelend voor u dat wij uw vraag niet volledig hebben beantwoord. De Openbaar Vervoerbedrijven willen graag vernemen hoe vaak welke trajecten worden gebruikt. Dit kunnen zij alleen registreren wanneer de reizigers in- en uitchecken. Op deze manier kunnen zij het reisschema optimaliseren. Wanneer u niet in- en uitcheckt, wordt ook niet geregistreerd waar en hoe ver u reist. Vandaar dat zij dit als een verplichte handeling hebben ingesteld.

De OV chipkaart wordt dus niet alleen gebruikt als betaalmiddel voor het openbaar vervoer. Heb overigens nog steeds geen antwoord gekregen waarom ik een boete krijg voor zwart rijden, wanneer ik niet incheck. Vraag me dus sterk af of een boete geven voor het niet in bezit zijn van een geldig vervoerbewijs (met aantoonbare geldige OV jaarkaart) steekhoudend en wettelijk juist is.
Duce24 schreef:Heb gister precies hetzelfde meegemaakt.

Ik zat op een tram van HTM (Den Haag) en was vergeten in te checken en bij controle gewoon netjes mn ov overhandigd en toch een dikke vette boete krijgen. Ik heb zelf nog geprobeerd om aan te geven dat ik ALTIJD netjes incheck. Dat kon hij zelf ook nakijken op dat o zo leuk apparaatje van m.
Ronduit belachelijk: het gaat er om dat zij dit zien als een ' ongeldig vervoerbewijs', terwijl dat helemaal niet het geval is. Het is een geldig OV, hij is geactiveerd; er is werkelijk niets ongeldigs aan.

En het feit dat die gasten in elkaar gerost worden, daar heb ik niets mee te maken. De mensen die dat doen die hebben sowieso een gebrek aan normen. Zal wel niet de eerste keer zijn dat ze een medemens een klap geven.
Ik vind iemand een boete geven terwijl die persoon een geldig vervoerbewijs heeft, ronduit triest. Heb al wel een klachtbrief toegestuurd, maar ben bang dat dat niet zal helpen.
Ik heb vorige week woensdag een mevrouw van de klantenservice van de HTM gesproken. Zij vertelde mij dat het nog niet verplicht is in te checken met een OV jaarkaart bij de HTM. Sterker nog, dat zij dit nog niet juist kunnen uitlezen. Misschien heb je hier iets aan.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Zwart rijden met een geldige OV Jaarkaart

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Willem_1984 schreef: Wat voor een pannekoek ben je als controlleur wanneer je iemand hiervoor een bekeuring geeft? Als hij kon zien dat je een abonnement had,
Op zich snap ik dat men de OV chipkaart verplicht wil stellen.
Even los van de argumenten als privacy, tot 130% stijging kosten voor reiziger etc. - is de houder van de OV jaarkaart (dus NIET de studentenkaart) - in principe voorzien van een altijd geldige kaart in alle OV (muv de speciale buitenlandse treinen zoals Fyra en ICE - daar moet nog een toeslag bij).

Wat het RET in feite doet, is zeggen dat deze kaart, van 3800 euro, gewoon niet geldig is. Tenzij je aan hun (afwijkende) regels voldoet.

De uitgevende instantie van de OV jaarkaart zou je hierover uitsluitsel kunnen geven, maar ik denk dat uiteindelijk dit zal vallen onder de huisregels van het vervoerbedrijf (zoals niet roken, eten/drinken etc.).
Het enige dat je zou kunnen aangeven is dat het nog niet overal in Nederland verplicht is, en dat je daardoor in verwarring bent geweest. Als je in Alkmaar woont maar als toerist naar R`dam komt, kan niet van je verwacht worden dat je eerst alle afwijkende regels kent. Enige coulance zou van de RET op zijn plaats zijn.

Dat ze dat niet tonen is duidelijk - en niet iedereen kan daar mee omgaan - getuige het feit dat agressie heftiger word in het Rotterdamse OV.
Zou het een met het ander samenhangen?

Let wel - geweld keur ik niet goed. Maar ook niet dat verbale van die controleurs!

KMUDP
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 mar 2010 16:50

Re: Zwart rijden met een geldige OV Jaarkaart

Ongelezen bericht door KMUDP »

Het grappige is dat de RET hun pertinente houding verklaren met het terugdringen van agressie. Alle argumenten die genoemd worden heb ik gebruikt in mijn verweer.
Men zegt dat er stickers recht tegenover de deuren hangen. Deze hangen echter tegen het plafond aan. Als ik in een tram moet stappen die 20 minuten vertraging heeft kijk ik eerst naar in- en uitstappende passagiers. Dan zie ik echt geen stickers.
Ook geeft men aan dat men intensief camapgne heeft gevoerd en dat deze landelijke bekendheid heeft gehad. Daardoor meent men dat elke Nederlander moet weten dat je in Rotterdam moet inchecken, al hoeft dat verder nergens.

Ik ben nog steeds van mening dat ik met een geldige OV jaarkaart, waarbij er een bedrag vooruit betaald moet worden om van alle openbaar vervoer in Nederland (genoemde uitzonderingen daargelaten) gebruik te maken, niet gelijkgeschakeld kan worden met een zwartrijder. Geef dan een administratieve boete van een paar Euro maar ik ben zeker geen zwartrijder.

De klacht ligt nu bij het OV loket. Het is inderdaad triest dat RET liever aan regeltjes vasthoud dan zich wat klantvriendelijker op te stellen. Ik ga in ieder geval niet meer voor mijn lol naar Rotterdam.

looanbra
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 apr 2010 00:21

Re: Zwart rijden met een geldige OV Jaarkaart

Ongelezen bericht door looanbra »

HTM heeft vandaag, bij monde van een klantenservice medewerker, gezegd dat er geen boete gegeven kan worden voor het niet inchecken met een OV jaarkaart. Dit is niet, zoals hij vertelde, het beleid van de HTM en het kan niet zo zijn dat de HTM haar vaste klanten op deze manier wil behandelen. Hij zou er intern nog eens melding van maken, daar ik iedere keer opnieuw van de controleurs te horen krijg dat ik wel een boete riskeer. Ik ga dus niet meer inchecken bij de HTM en afwachten wat er gaat gebeuren. Voor wat betreft de RET, stickers/campagnes en noem het maar op, u reist niet zwart! Daar gaat het over. De vraag is of het geven van een boete voor zwartrijden rechtsgeldig is.

Tot vervelens toe met klantenservice van OV chipkaart gemaild, zonder ooit een duidelijk antwoord te hebben gekregen op de vraag:' hoe is het mogelijk een boete te krijgen voor zwart rijden met een geldige OV jaarkaart'.

Het is alsof ze de vraag niet begrijpen of niet willen beantwoorden. De laatste mail bevatte echter de volgende passage:

Uit uw laatste reactie hebben wij duidelijk kunnen concluderen, dat u het niet eens bent met de werking en de invoering van de ov-chipkaart. Uit uw argumentatie kunnen wij opmaken dat er zeker een kern van waarheid inzit, alleen dat dit een uitzonderlijk geval is.

De vervoerders in Nederland zijn dit project gestart om een beter beeld te krijgen van het reisgedrag en om het zwartrijden tegen te gaan. Dit betekent voor het kleine percentage reizigers met een algehele ov-jaarkaart, dat zij nu opeens moeten inchecken. Wij kunnen ons voorstellen dat u hier niet tevreden mee bent, helaas wegen de voordelen in dit geval zwaarder dan de nadelen.

Het uitzonderlijke geval is dus iemand met een OV jaarkaart?! De argumentatie refereert aan mijn stellingname over het onmogelijk kunnen zwartrijden met OV jaarkaart. (dit laatste op velerlei wijze proberen duidelijk te maken)
Conclusie: er zijn 2 redenen voor het invoeren van de OV chipkaart:
1. zwartrijden tegengaan
2. inzicht krijgen in reisgedrag
Bij het in bezit zijn van een geldige OV jaarkaart gaat het eerste natuurlijk niet op. Voor dat laatste kan er natuurlijk geen boete tegenover staan.

Vraag me werkelijk af of en wie hier iets tegen kan beginnen.

Ik blijf de OV vervoerders vragen stellen, maar eensluidend beleid blijft op deze wijze uiteraard uit. Kan Radar dit niet eens oppakken?

Gesloten