LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Item verkocht via marktplaats en dan?
Item verkocht via marktplaats en dan?
Onlangs heb ik een digitale camera verkocht via Marktplaats.
Koper deed een bod en ging direct akkoord met mijn tegenbod. Vroeg of ik de camera op wilde sturen (binnen nederland). Dit heb ik gedaan. Na ontvangst werd ik gebeld dat de camera een defect zou hebben (mij totaal onbekend!!), en of ik maar ff het geld terug wilde boeken, of tenmiste de helft. Nee dus: een koper heeft de plicht tot onderzoek van het te kopen item. Koper dreigt nu met juridische stappen. Iemand ervaring met soortgelijke praktijken/rechtzaak?
Koper deed een bod en ging direct akkoord met mijn tegenbod. Vroeg of ik de camera op wilde sturen (binnen nederland). Dit heb ik gedaan. Na ontvangst werd ik gebeld dat de camera een defect zou hebben (mij totaal onbekend!!), en of ik maar ff het geld terug wilde boeken, of tenmiste de helft. Nee dus: een koper heeft de plicht tot onderzoek van het te kopen item. Koper dreigt nu met juridische stappen. Iemand ervaring met soortgelijke praktijken/rechtzaak?
Re: Item verkocht via marktplaats en dan?
Gelukkig heb ik dit nog nooit meegemaakt. Ik verkoop zelf ook regelmatig spullen via Marktplaats (voornamelijk merkkleding). Ik zelf zou zeggen: als je zelf iets koopt op MP, neem je al een risico, zeker als het op afstand is. Des te meer gaat dit op voor electronica. Dat is gewoon niet slim om op afstand te kopen. Ik denk zelf dat de koper geen poot heeft om op te staan. Je weet als koper dat je een bepaald risico neemt en mocht het tot een rechtzaak komen, dan zou een rechter dat denk ik ook wel op die manier benaderen.
Trouwens, dit wil ik nog wel zeggen: waarom vraagt hij om geld terug, OF minstens de helft... ? Ik vind dit vreemd. Als de camera defect zou zijn, dan wil ik mijn geld volledig terug en niet de helft... dat doe je namelijk in de winkel ook. Ik vind het dus een beetje verdacht.
Trouwens, dit wil ik nog wel zeggen: waarom vraagt hij om geld terug, OF minstens de helft... ? Ik vind dit vreemd. Als de camera defect zou zijn, dan wil ik mijn geld volledig terug en niet de helft... dat doe je namelijk in de winkel ook. Ik vind het dus een beetje verdacht.
Dan laat je hem toch gewoon de camera terugsturen ? Op zijn kosten en risico uiteraard. en ALS hij dan inderdaad defect is kun je hem de kosten terugbetalen (minus eventueel de door jou gemaakte kosten).
Waarschijnlijk stuurt hij nooit en te nimmer de camera meer terug.
Waarschijnlijk stuurt hij nooit en te nimmer de camera meer terug.
tja maar als hij de camera stukgemaakt hebt moet jij het geld terugbetalen en zit je met een kapote camera.
Ik denk eerder dat deze meneer de camera wil en zijn geld... gevalletje onbeschoft oplichten dus...
het risico van internetverkoop/koop.
maar er kan ook met de post wat mis gegaan zijn.
blijft vervelende kwestie.
maar er kan ook met de post wat mis gegaan zijn.
blijft vervelende kwestie.
Als ik jou was, gewoon voet bij stuk houden. Heeft hij je adres?
Ja, hij heeft mijn adres, maar woont ver weg.
Ik heb aangeboden dat hij de camera terug kan sturen en dan zijn geld terug krijgt. Later inderdaad bedacht dat de camera dan wel eens stuk kon zijn, dus gezegd dat dit het risico is van ongezien kopen (bovendien ben ik echt ten goeder trouw).
Kreeg toen bericht dat hij al besloten had de camera niet meer terug te sturen.
Hij wil een deel van het geld terug of gaat stappen ondernemen...
Ik heb aangeboden dat hij de camera terug kan sturen en dan zijn geld terug krijgt. Later inderdaad bedacht dat de camera dan wel eens stuk kon zijn, dus gezegd dat dit het risico is van ongezien kopen (bovendien ben ik echt ten goeder trouw).
Kreeg toen bericht dat hij al besloten had de camera niet meer terug te sturen.
Hij wil een deel van het geld terug of gaat stappen ondernemen...
Als hij de camera niet terug wil sturen denk ik dat jouw camera het prima doet.
Lekker een eind weg laten stappen !
Lekker een eind weg laten stappen !
Laat hem maar stappen ondernemen en schakel je rechtsbijstand verzekering in.
Als je zwart op wit hebt dat hij de camera niet terug wilt sturen kan hij niets meer doen.
Als je zwart op wit hebt dat hij de camera niet terug wilt sturen kan hij niets meer doen.
Als je op internet iets van een partculier koopt en het is een gebruikt voorwerp,Imenti schreef:Onlangs heb ik een digitale camera verkocht via Marktplaats.
neem je het risico dat er iets mis zijn kan. Je hebt ook geen garantie .
Ik heb er zo een soortgelijk geval gehad, maar uiteindelijk heeft de koper dan koude voeten gekregen, en niets meer van zich laten horen.
Laat je niet bang maken, het recht staat aan jou kant!
suc6
Nou, dat is natuurlijk leuk, totdat er bij wijze van spreken een knokploeg bij je op de stoep staat, dan heb je op dat moment weinig aan "het recht"
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Beste mensen, bedankt voor jullie steun!
Ik heb voet bij stuk gehouden (ook rechtsbijstand ingelicht voor de zekerheid), de persoon in kwestie uitgelegd dat hij eerst had moeten komen kijken als hij dit had willen voorkomen (want de camera is niet stuk!) en hij wenst me nu veel plezier met het geld.
Hij lijkt zich dus terug te trekken.
Blijven vervelende dingen, maar goed opgelost!
Ik heb voet bij stuk gehouden (ook rechtsbijstand ingelicht voor de zekerheid), de persoon in kwestie uitgelegd dat hij eerst had moeten komen kijken als hij dit had willen voorkomen (want de camera is niet stuk!) en hij wenst me nu veel plezier met het geld.
Mooi zo, goed bericht.
Het zou me zelf ook niet in de koude kleren gaan zitten als iemand mij ervan beticht dat ik defecte spullen toestuur. Maar het is nu dus opgelost. ![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Imenti schreef:Beste mensen, bedankt voor jullie steun!
Hopelijk blijft het opgelost, is de betreffende koper niet aan de deur veschenen met het defect toestel ?????
Ik denk, dat het toch duidelijk is beschreven !Henri42 schreef:Imenti schreef:Beste mensen, bedankt voor jullie steun!
Hopelijk blijft het opgelost, is de betreffende koper niet aan de deur veschenen met het defect toestel ?????
Nee, hij is niet aan de deur verschenen, denk ook niet dat hij dat zal doen.
Ik woon in Noord Holland, hij in Limburg.
Als hij had willen komen had ie dat meteen gedaan.
Ik woon in Noord Holland, hij in Limburg.
Als hij had willen komen had ie dat meteen gedaan.