LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] autorijden met anti-depressiva

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
mevr. Appeldoorn
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 nov 2009 10:20

autorijden met anti-depressiva

Ongelezen bericht door mevr. Appeldoorn »

Dag allemaal,

gezien het feit dat ik sinds november vorig jaar anti-depressiva moet nemen en de gele sticker op het doosje zag heb ik me toch even verdiept in het al dan niet strafbaar zijn m.b.t. autorijden tijdens gebruik van dit medicijn.
Bij CBR vond ik een overzicht waaruit ik niet kon opmaken dat ik niet mocht autorijden, ook na een telefonisch onderhoud met een apotheek-medewerkster kreeg ik dezelfde indruk:
hoelang slikt u het al? ben u duizelig of slaperig? Ben niet slaperig of duizelig en ben zelf van mening te kunnen rijden, dus geen probleem dacht ik.
Totdat ik toch even met de politie heb gebeld:
"Mevrouw die gele sticker zit er niet voor niets, u bent strafbaar als u met anti-depressiva gaat rijden."
Uiteraard kun je je dan afvragen hoe men erachter wilt komen etc., maar mocht er een ongeluk gebeuren kan het wel eens zo zijn dat de verzekering zegt: bekijk het maar.
Hoe verklaar ik dit aan potentiele werkgevers (heb na 25 jaar werken een gedeeltelijke wia uitkering, dadelijk waarschijnlijk ww), ik heb een auto en rijbewijs maar mag niet rijden?
Dilemma.............
Hoor graag jullie mening/ervaringen

Groetjes

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: autorijden met anti-depressiva

Ongelezen bericht door JtC »

Mevrouw, rijden met medicijnen op die uw rijgedrag kunnen beinvloeden is hetzelfde als rijden met alcohol. Als er een ongeluk gebeurt, ook al is het buiten u schuld om, dan heeft u een probleem. Het motto: medicijn op, niet rijden. Overigens, men kan erachter komen door bloed van u af te nemen.

Voor toekomstige werkgevers lijkt het me vrij simpel: indien het werk inhoudt het rijden in een auto, dan bent u simpelweg niet geschikt voor het werk.

mevr. Appeldoorn
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 nov 2009 10:20

Re: autorijden met anti-depressiva

Ongelezen bericht door mevr. Appeldoorn »

Beste JtC,

Precies dat bedoel ik! Ik weet nu dat dit zo is, maar ook weet ik zeker dat het gross van de mensen die anti-depressiva gebruiken hier geen enkele weet van hebben, weinigen bellen de politie die hen duidelijkheid kan verschaffen.
Wat betreft de potentiele werkgever: ik hoeft niet te rijden voor mijn beroep, zo bedoelde ik het niet, maar als je flexibel bent (dus snel naar je werk kunt komen met eigen vervoer) is de kans op een baan toch groter, daar zit mijn dilemma, zeggen dat ik niet mag rijden en dus in pricipe gebruik moet maken van het openbaar vervoer).

Bedankt en groetjes.

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: autorijden met anti-depressiva

Ongelezen bericht door JtC »

Ik denk dat als u inderdaad in een sollicitatie gesprek vermeld dat u anti-depressiva inneemt, de werkgever zich toch 2x bedenkt en dit uiteindelijk kan resulteren in een afwijzing. Net wat u zegt, de werkgever kan van mening zijn dat dit ten koste zou kunnen gaan van uw flexibiliteit met als gevolg een nadelig effect op uw functioneren bij het bedrijf. Of dit een terechte denkwijze is of niet doet er even niet toe.

Om terug te komen op anti-depressiva in het verkeer: ik heb een lange tijd terug een eenzijdig ongeluk veroorzaakt. Hierbij werd er in het ziekenhuis voor de zekerheid bloed bij me afgenomen, ter controle van de aanwezigheid van alcohol. Ik mag aannemen dat dit ook in andere situaties zou kunnen gebeuren. Ik weet overigens niet of het daadwerkelijk een standaard procedure is bij verkeersongelukken.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: autorijden met anti-depressiva

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

de collega van mijn tante..43 jaar en gebruikte een pijnstiller voor haar rug ,werkt in verpleeging...
maakte een ongeluk...ze gebruikte al jaren tramal niks aan de hand...niet suf,duf of etc...ongeluk niet haar schuld..politie,verzekering kwamen er achter en ze moest alles!! zelf betalen...ook tegenpartij en eigen auto en de schade aan de weg....
ik heb van mijn medicatie er 5 tussen zitten met gele sticker.nergens ,last van..
mij krijg je nog niet plat met morfine injecties....maar ik ga uit principe niet rijden...nou gaat het ook niet,nou als het moet...dan lukt alles...als mijn man hier ligt met een hartaanval of weet ik wat..nou moet jij eens opletten..

maar ik doe het niet...stel dat ik iemand aanrijd ,dat vergeef ik mezelf nooit +ik ben dus niet verzekerd....dit is echt gebeurd!!!!!!!
mensen denken er ligt over maar er moet eens duidelijkheid komen vind ik...
de een zegt dit en dan de ander dat...

14peter
Berichten: 37
Lid geworden op: 04 mar 2010 11:41

Re: autorijden met anti-depressiva

Ongelezen bericht door 14peter »

Dat wat de politie zegt klopt niet helemaal; Er zijn twee verschillende stickers, een gele en een rode.

De gele sticker geeft aan dat er een aannemelijke kans is dat deze de rijvaardigheid beïnvloed, echter; bij een aannemelijke kans wil het niet zeggen dat het gebeurt. Dit kan per persoon verschillen. Wees hier alleen wel realistisch in. De tekst 'ben zelf van mening te kunnen rijden' word ook veel gebruikt door mensen die 10 glazen bier oid hebben genuttigd.

Het gaat er echter niet om of die aannemelijke kans er is, maar of het daadwerkelijk gebeurt. In art. 8 WVW 1994 staat
Wegenverkeerswet artikel 8 lid 1 schreef:Het is een ieder verboden een voertuig te besturen, terwijl hij onder zodanige invloed is van een stof die de rijvaardigheid zodanig verminderd, dat hij niet tot behoorlijk besturen in staat is.
Bij medicatie met een gele sticker is de kans groot. Vraag na het gebruik ervan eens aan mensen in uw omgeving of u anders bent/doet. Vraag uzelf eens af of u alles nog even scherp ziet, en of uw reactievermogen nog even groot is.

Bij twijfel of bewezen negatieve invloed is rijden zonder meer verboden.

Bij een rode sticker word de rijvaardigheid beïnvloed (net als alcohol e.d.), en is rijden verboden.
er moet eens duidelijkheid komen vind ik...
de een zegt dit en dan de ander dat...
Die duidelijk staat hierboven, onderbouwt met wetsartikel. Wat wil je nog meer?! :lol:
Laatst gewijzigd door 14peter op 01 apr 2010 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: autorijden met anti-depressiva

Ongelezen bericht door JtC »

Ik zou het niet eens proberen met een gele sticker. Je zal maar voor de rechter staan en aangeven dat je idd een medicijn had ingenomen met gele sticker. De rechter zal je waarschijnlijk gaan vertellen dat je dus bewust een risico nam, niet alleen voor jezelf maar ook de mede-weggebruikers. In de uitspraak zal dit zeker niet in je voordeel zijn. Het is net als met 1 biertje op en rijden: gewoon niet doen, klaar.

14peter
Berichten: 37
Lid geworden op: 04 mar 2010 11:41

Re: autorijden met anti-depressiva

Ongelezen bericht door 14peter »

JtC schreef:De rechter zal je waarschijnlijk gaan vertellen dat je dus bewust een risico nam...
Mee eens, maar volgens mij neem je al een risico door ubehaubt auto te gaan rijden.

En ik benadruk nogmaals, in de afweging moet je realistisch zijn. Het mag, onder voorwaarde dat het de rijvaardigheid niet negatief beïnvloed. Het zekere voor het onzekere nemen waardeer ik, maar als een kasplant thuis gaan zitten terwijl dat niet nodig is is ook zo sneu.

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: autorijden met anti-depressiva

Ongelezen bericht door JtC »

Ik heb geen ervaring met anti-depressiva, moet ik zeggen. Is het zo dat je anti-depressiva voor de gehele dag inneemt?

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: autorijden met anti-depressiva

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

nou niet allen op anti depri zit een gele sticker op veel meer..ik heb geen anti depri..
maar idd het blijft gewoon in je bloedbaan zitten,sommige pillen werken 24 uur,sommige 12 uur ,andere 8...
ik heb het nu wel over mijn eigen medicatie...anti depri nooit nodig gehad..
maar dat maakt niet uit gaat ook over de gele sticker...

wat de andere al zeiden...en ik ook zelf...ik doe het uit princiepe niet...
gewoon niet klaar uit...mijn man zegt altijd,zo waar zal ik je nu weer eens heen rijden met je koningklijke kont ,je hoeft alleen nog maar wuiven ihihihih
ja ...maar ja..liever dat als ongelukken veroorzaken waar iemand door mijn ! toedoen...ja vul het zelf maar in...

nee voor mij geen auto,zolang ik medicatie slik....
nou ja over die duidelijkheid..voor mij is het duidelijk maar voor bepaalde mensen dus blijkbaar niet ....en die zijn ook een gevaar voor ons op de weg...

14peter
Berichten: 37
Lid geworden op: 04 mar 2010 11:41

Re: autorijden met anti-depressiva

Ongelezen bericht door 14peter »

rozemarijntje schreef:voor mij is het duidelijk maar voor bepaalde mensen dus blijkbaar niet ....en die zijn ook een gevaar voor ons op de weg...
Naar aanleiding van o.a. bovenstaand citaat even het volgende; Voor mij is het ook duidelijk, dat mag van mij verwacht worden. Er word hier de vraag gesteld of je mag auto rijden na het gebruik van medicatie met een gele sticker. Antwoord is ja, onder voorwaarde dat... (zie hierboven)

Zou de vraag zijn, is het verstandig, dan word het een heel ander verhaal. Dat heb ik toch ook duidelijk aangegeven hiervoor dacht ik.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: autorijden met anti-depressiva

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

nee het mag dus niet!
zie mij verhaal over die collega,die kon voor alles opdraaien,sterker nog,als je met je vinger in het verband zit heb je al een probleem!

en als ik zeg voor andere mensen dus blijkbaar niet,dan is dta niet voor jou bedoelt maar gewoon algemeen,er is veel onduidelijkheid over.
de apotheek zegt dit en de dokter zegt dat ,politie dat ,verzekering dat..ja en nu?
lijkt mij zo en zo het beste dat je je verzekering belt..als eerste....dan weten zei dat jij je het gebruikt...dan kijken wat ze zeggen,misschien moet je even gekeurd worden...?

Amyl
Berichten: 356
Lid geworden op: 29 dec 2009 15:21

Re: autorijden met anti-depressiva

Ongelezen bericht door Amyl »

Ik vind het vreemd dat je dit niet weet. Volgens mij is dit namelijk ook een standaard vraag bij je theorie examen rijbewijs. Het lijkt me in elk geval zo, dat als er een gele sticker op je doosje zit of er een waarschuwing opzit je verder informeert, dat heeft u ook netjes gedaan, maar ik hoop toch dat anderen dit ook doen.

Bij een gele sticker moet je overleggen met je arts. Zo mag je bijvoorbeeld niet rijden vanaf een bepaalde dosering, of als je 2 verschillende medicamenten gebruikt met een gele sticker. Hiernaast moet gekeken worden naar individuele bijwerkingen. Er komt echter wel een ander aspect bij kijken, waarom ik het niet zou doen. Als je een auto-ongeluk veroorzaakt en je gebruikt die medicijnen, dan heb je een dikke kans dat de verzekering niet uitkeert. Je was immers gewaarschuwd? Dan moet je veel geluk hebben om aan te tonen dat het niet van invloed was. Dat klinkt wat de omgekeerde wet, onschuldig tot tegendeel is bewezen, maar zo werkt het vaak wel. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor mensen met een arm in het gips en een automaat auto... mag je dan rijden? Ja dat zou mogen, maar ook dan geldt dat je wettelijk verantwoordelijk wordt gehouden voor schade die je veroorzaakt en dat is dus niet gedekt. De wet is zo in elkaar gezet juist om te voorkomen dat mensen met bepaalde medicijnen, of mensen die een hand niet goed kunnen gebruiken en dit niet gewend zijn in de auto gaan zitten.

Ik weet natuurlijk niet wat voor anti-depressiva u gebuikt, maar deze middelen staan er wel bekend om.

14peter
Berichten: 37
Lid geworden op: 04 mar 2010 11:41

Re: autorijden met anti-depressiva

Ongelezen bericht door 14peter »

Rozemarijntje; Stel dat je gelijk zou hebben, waarom hebben we dan twee verschillende stickers? We hebben immers een rode en een gele. Is dat om kleur in het leven van de gebruiker te houden?

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: autorijden met anti-depressiva

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

@peter

ja ik weet het ook niet :oops: ik weet alleen de dingen uit mijn eigen omgeving en ik zag vorige keer op tv een programma daarin werd gezegd al gaat u maar met een vinger in het verband autorijden dan bent u de pineut?dus ja??
daarom zeg ik ....als het zover is..bel de verzekering en kwa sufheid enz kan je dat zelf wel beoordelen...
kwa mijn medicatie en ik heb heel wat,,,als ik het mijn man zou geven wat ik op 1 dg slik dan slaapt ie een week...mmm ook wel eens ihihihi nee gekheid,ik kan er goed tegen,alleen mijn lijf laat het ook niet toe...
maar in nood,ja dan kan alles ,door je adrealine ...maar ook al zou ik doorzetten ff extra pillen en ik denk nou hup ga ff rijden...dan doe ik het gewoon niet 4 gele stickers van de 11 verschillende doosjes dat vind ik teveel....persoonlijk en ik wil het niet op mijn geweten hebben..stel dat...dat zei ik al...

maar iedereen is vrij en te doen wat hij doet natuurlijk..even voor de goede orde..
ik zeg alleen wat ik weet.....en mijn eigen gedachte en ervaringen..
de rode sticker heb ik gehad toen ik hele zware morfine had..ook toen was ik zoals nu..zegt dus ook niks...
zat gewoon zoals nu....terwijl mijn man nok out gaat als hij eens wilt uitslapen en een slaappil neemt 1x in het jaar en dan gelijk voor 16 uur ihihihi
is een doorslaper...en bij 1 brufen van zijn hoofdpijn afis grrrrrrrrrrrrrrrrr

dus peter ik weet het ook niet...maar om ellende te voorkomen..bellen maar?
kijken wat ze zeggen en als ze willen keuren prima..toch?bewijs vragen...liijkt me..en gaan...met die banaan...

maar sommige zijn wel zo suf als een kanarie en hebben het niet door en dat bedoelde ik die zijn wel een gevaar voor jou en mij...dat bedoelde ik hoor...niet kwaadaardig...
ik had een keer een medicijn ja ook een stikker en mijn man zei je doet zo raar...wat?gelijk mee genokt die paste dus niet bij mij..andere gekregen ...perfect...ik had niks door,kijk dat bedoel ik...

fijne paasdagen,zal ff niet zal veel reageren zit ff niet lekker in velletje..
fijen pasen allemaal :D


JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: autorijden met anti-depressiva

Ongelezen bericht door JtC »

Ik denk dat dit alles wel zegt, te vinden op http://www.rijveiligmetmedicijnen.nl/view/page/dewet :

Wat zegt de wet?
De Wegenverkeerswet (artikel 8.1) zegt het volgende: Het is een ieder verboden een voertuig te besturen of als bestuurder te doen besturen, terwijl hij verkeert onder zodanige invloed van een stof, waarvan hij weet of redelijkerwijs moet weten, dat het gebruik daarvan – al dan niet in combinatie met het gebruik van een andere stof – de rijvaardigheid kan verminderen, dat hij niet tot behoorlijk besturen in staat moet worden geacht.

Panopticon
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 jan 2010 19:31

Re: autorijden met anti-depressiva

Ongelezen bericht door Panopticon »

dat hij niet tot behoorlijk besturen in staat moet worden geacht.
Dan blijft het probleem om te bepalen of dit het geval is.

En lees dan dit:
http://www.nu.nl/gezondheid/2218476/pil ... ikken.html

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: autorijden met anti-depressiva

Ongelezen bericht door JtC »

Hmm gebaseerd hierop zou dat dan ook gelden voor rijdend verkeer?.. :?: Lekker verwarrend zo ...

14peter
Berichten: 37
Lid geworden op: 04 mar 2010 11:41

Re: autorijden met anti-depressiva

Ongelezen bericht door 14peter »

Goed, mijn opmerking heeft gewerkt; eindelijk word er de optie redelijkerwijs opengelaten dat het zo zou kunnen zijn dat ik een bepaalde vorm van gelijk heb; ik ook weer blij.

Rode sticker; Plat gezegt, men gaat knock out van de inhoud. Rijden na gebruik hiervan is niet toegestaan.

Gele sticker; Men is gewaarschuwd. Mag men dan rijden? Nou, men waarschuwd ook wel eens voor gladheid, files, laagvliegende vliegtuigen, ongedierte, overstekende voetgangers en fietsers, en tal van andere dingen. Maar betekent dat rijden dan meteen op die wegen verboden is? Volgens mij niet namelijk.

Zoals JtC al citeerde (en ik ook al eerder) vanuit de wet, mag je niet rijden als je onder invloed bent van een stof die de rijvaardigheid zodanig beïnvloed dat... (etc)

Of dit het geval is kan per persoon verschillen. Men is gewaarschuwd. En mocht je dan wat krijgen en er word bijvoorbeeld door de officier van justitie, een agent of wie dan ook gevraagt of je slaperig word van je medicatie oid en je denkt pas dan van goh, ja, eigenlijk wel. Ja, dan zit je fout.

Kortom, rijden met een gele sticker mag, mits je geen last hebt van het spul. En nogmaals; bedenk dat goed vooraf, vraag mensen in je omgeving of hun iets merken. En wat voel je zelf? Bij enige twijfel of onzekerheid niet doen! En mocht je af en toe last hebben maar niet altijd; Nooit, NOOIT rijden. Helemaal mee eens.

De uitwerking kan per persoon verschillen. Denk niet "die ander kan wel/niet rijden, dus ik ook wel/niet". Kijk puur en alleen naar jezelf.

Gebruik je iets met zo'n sticker en je weet heel zeker dat je geen last hebt is er dus geen sprake van het onder invloed zijn van enige stof (blabla) en kun je met een gerust hart achter het stuur. Maar ik benadruk wat ik al eerder zei; Wees realistisch; deze stickers zitten niet op pilletjes tegen verkoudheid of zalfjes tegen huiduitslag.

Een apotheker of arts kan over de medicijnen beter iets zeggen dan een verzekering. Of kijk eens in de bijsluiter. Daar staan bijwerkingen in. Herken je die bij jezelf?

Jij ook fijne pasen.

Gesloten