LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Terugvordering UWV

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
Angelique17

Terugvordering UWV

Ongelezen bericht door Angelique17 »

Ik ben vanaf 2007 afgekeurd na een ziekbed, dit is helaas blijvend. Ik heb vanaf 2007 een WIA uitkering gehad. Nu heb ik 29 mei een brief gehad van het UWV waarin ze stellen dat ze een "misrekening"hebben gemaakt en ik €8000,- moet terugbetalen!
Ik kan bezwaar indienen maar ik krijg geen uitstel van betaling.
Iemand tips of zelfde soort ervaring?

Groet, Angelique.

arthur2000

Re: Terugvordering UWV

Ongelezen bericht door arthur2000 »

Gouden Tip:
leen die 8000 euro niet bij de DSB!

Voor de rest: succes en dien een verzoek tot gespreide betaling in.

:wink:

F. Wisman

Ongelezen bericht door F. Wisman »

Beste Angelique,

Dit is behoorlijk balen voor je! Zelf heb ik in het verleden een WAO uitkering gehad en heb hierdoor ervaring met het UWV (helaas). Tip is om zeker bezwaar te maken! Dit om er zeker van te zijn, dat ze nu wel een juiste berekening hebben gemaakt. Mocht je een rechtsbijstandverzekering hebben, dan kun je deze het best om advies vragen of vraag advies aan een andere professionele deskundige. Verder zou ik zeker gebruik maken van de eerdere tip en vragen om een betalingsregeling.

Verder neem ik aan dat de terugbetaling gaat over de periode vanaf de eerste WIA betaling (dus 2007). Ik ga er van uit dat je dit weet, maar voor het geval dat je niet op de hoogte bent. Als je een bedrag uit een voorgaand jaar terug moet betalen, dan is dit altijd het bruto bedrag (dit terwijl je zelf een netto bedrag hebt ontvangen), dus voor de afdracht van belastingen/premies. De regelgeving zegt dat jij zelf de teveel betaalde afdracht van premies/belasingen bij de belastingdienst moet proberen terug te vorderen (het UWV doet dit dus niet voor jou). Informeer bij de belastingdienst hoe je de teveel betaalde belasting terug kunt krijgen. Let wel op, dat dit (waarschijnlijk) alleen kan over het bedrag wat je hebt terug betaald. Als je dit bedrag hebt terug ontvangen van de belastingdienst, dan heb je dus een gedeelte van de € 8000 weer terug.

Ik hoop dat het duidelijk is en wens je heel veel succes en sterkte bij het oplossen hiervan.

Groeten,
Francisca

sjoegel

Ongelezen bericht door sjoegel »

Het schandalige is dat als ze bij Eveline Herfkens (PVDA) een rekenfout maken ze dit niet hoeft terug te betalen. En dat gaat om heel wat meer geld.

arthur2000

Ongelezen bericht door arthur2000 »

Evelien herfkens heeft dan ook geen crediet bij DSM,
maar hoogrenderende termijndeposito's.
Evelien is slim.

nico073

Ongelezen bericht door nico073 »

Hoi Angelique,

Ik heb een paar maande geleden het zelfde mee gemaakt........ik had niet op tijd door gegeven dat ik was gaan werken, tewijl dat wel degelijk op tijd was gebeurd. Maar door een fout bij het uwv, mijn melding was in de postvak blijven liggen bij die gene die hem door had moeten sturen voor het berekenen van mijn uitkering. Ze hadden inderdaad wel gelijk dat ik te veel uitkering had gekregen? Maar om in het vervolg de aantekening te hebben dat je gefraudeerd heb, wat ik al heel erg vind, omdat je toch veroordeeld word heb ik gevraagd naar een onderzoek, dat gedeurd dan wel als je bezwaar maakt. Maar om een verhaal kort te maken ik ben bij de WAO belangen vereniging terecht gekomen die mijn eennorm hebben geholpen zij hebben dan ook een onderbouwd bezwaar gemaakt. Ik ben in het gelijk gesteld en ook die persoon is aan de tand gevoeld, moet vervolgens nog wel terug betalen.........Ik heb afgesproken dat ze 50 euro van mijn uitkering in mogen houden de fout lig immers bij hun, en dat gebeurd dan ook.......let wel bij mijn ging het om ongeveer 1500 euro......
Mijn advies is, zoek bij jou in de plaats ook naar de belangen vereniging voor wao'ers...en zij kunnen je heel goed verder helpen je bent immers niet de eerste.
Veel sterkten
Nico

marietje224

Ongelezen bericht door marietje224 »

nico
als het goed is zo je het geld nu achter de hand moet hebben,je wist immers dat je erbij ging werken en je uitkering om laag ging, Dan weet je toch dat je gekort wordt,en als dat niet gebeurd dan weet je toch dat het ooit gaat uitkomen,dus hou je toch geld opzei,of mis ik iets...dacht je ze komen er niet achter?
Sorry ik heb hier geen medelijde mee...je wist dat je gekort zou gaan worden dus hou je het geld wat je verdient opzij...voor het geval dat...

bij deze een correctie deze mededeling heb ik verkeerd beoordeeld!!!
Laatst gewijzigd door marietje224 op 09 okt 2009 22:53, 1 keer totaal gewijzigd.

jlthkoch

Ongelezen bericht door jlthkoch »

Slechts zelden zulke lamlendige mensen meegemaakt als bij het UWV....

Ben je ontslagen?
> Het UWV liegt en bedriegt om maar niet te hoeven betalen. (N.B. het is geld waar je nota bene zelf aan mee hebt betaald)

Is een UWV-medewerker maandenlang ziek of op vakantie en stuur je een bericht?
> Je krijgt geen antwoord want zijn/haar collega's zijn te belazerd om zijn/haar werk over te nemen.

Belooft men je binnen 24 uur terug te bellen?
> Men belt je niet terug

Belooft men voor de tweede keer je terug te bellen?
> Men belt je wederom niet terug

Ze doen er twee weken over om te bevestigen dat je hebt gebeld voor herleving van je ww-uitkering, dan vraagt men om papieren (die men al lang heeft) en na (wederom) ontvangen van die papieren heeft men weer 4 weken om een beslissing te nemen.

Als je in het bedrijfsleven zo zou werken als de gemiddelde UWV-medewerker dan zou je al snel de laan uitgestuurd worden. Maar goed, als je bij de overheid werkt gelden andere normen.........

antoinetteb41

Ongelezen bericht door antoinetteb41 »

Het is zo n zooitje dat veel mensen deze week nog geeneens een ww uitkering ontvangen hebben.
Terwijl de betalingsbewijzen al verstuurd zijn.
Verder Uwv is een soort van verzekeringsinstantie:),die vangen liever dan te betalen.
Een drama in dit fantastische land

nico073

Ongelezen bericht door nico073 »

Marietje,
Je hebt helemaal gelijk als je zelf je geld verdiend is nog altijd beter dan je hand op houden. Maar ik hoop voor je dat je er nooit mee te maken krijg wand uit jou reactie blijkt dat je het nog nooit mee hebt gemaakt. Wil nog een advies mee geven lees de verhalen eens goed. Een voorbeeld tot slot, als je altijd rond de 1500 euro netto per 4 weken hebt verdiend en vervolgens een vervolg uitkering krijg van om en nabij 1100 euro permaand kan je er maar, ongeveer 125/150 euro bij verdienen. Je merkt nog niet eens dat je dat hebt verdiend. Maar doordat er maande over heen gaan voor uwv de berekening heeft gemaakt moet je wel bruto terug betalen. Dus als je gelijk een oordeel hebt vraag dan eerst hoe het echt zit, want nu weet je niet waar je over praat.......
Groetjes Nico

marietje224

beste nico

helaas zit ik al 12 jaar in de wao voor 19(20ste is al bekent alleen nog even een laatste controlle anderers weer opereren)aan mijn lijf
ik ben herkeurt en zelfs de man werd depressief van mij..dus ik weet donders goed waar ik het over heb.nou ja ik ben niet depri maar die man werd het vanmijn kwalen :D ik ben gelukkig iemand die altijd denkt er zijn ergere dingen.
en ik let ook op of de berekening wel klopt,ik mankeer een hoop maar godzeidank doet de bovenkamer het goed.en ik zit aan de 869 en mijn hiaat van 79,dus weet het heel goed en ik zou ook veel liever werken,heb ik dus ook gedaan vandaar mijn hiaat.
alleen ik was net te jog om naar salaris uitbetaald te krijgen maar het minimum,dat is ook pech..vette pech...

ik heb de verhalen goed gelezen en ik heb heel veel ervaring met het uwv...
maar je bent er ook zelf bij,dat bedoel ik te zeggen.
je weet als je afgekeurd bent en je er een deel bij gaat werken(wat ik niet kan helaas,gelukkig jij wel,daar ben ik wel blij om voor je)dat je dan in moet leveren...
dat staat ook allemaal in de papieren...
het is balen maar waar...

marietje224

nico

hierbij wil ik oprecht mijn excuses maken!
ik lees het opnieuw!!ik heb het verkeerd gelezen,er stond ,ik had niet op tijd doorgegeven dat ik was gaan werken.......en daar bedoel je mee....kl..tzakken,dat heb ik wel gedaan??heb ik goed?ik heb het verkeerd beoordeeld,ik geef het toe..sorry...

ik bied dan hier ook oprecht mijn excuses voor aan,ik hoop dat je die accepteerd?

kaarsje69

Ongelezen bericht door kaarsje69 »

Als ik het goed las, vroeg Angelique om hulp.

Waar baseren ze het op dat jij teveel ontvangen heb?
ik weet uit ervaring dat het niet zulke sterren zijn in rekenen, maar even € 8000.00 terug moeten betalen?

Heb jij daar berekeningen van, van de eerste tot de hun laatste berekening graag, want hun gaan hier de fout in, jij niet!

Wanneer is het UWV nou eindelijk eens klaar met reorganiseren?
Zijn ze ondertussen al 15 jaar mee bezig, ik hoor niet anders van ze!

marietje224

idd kaarsje

angelique vroeg om hulp,maar ja zo gaat dat van de hak op de tak.
ik denk dat het voor jou het beste is dat je even het tel nr op zoek van het juridisch loket en je zal ook wel een advocaat van onvermogen kunnen krijgen zo groot zijn je inkomsten niet of je moet een man hebben..die verdient..maar ik denk dat je met het juridisch loket al een eind komt..
bereken is vanaf wanneer je precies in de wia zit en hoeveel mnd dat zijn,en dat deel je door die 8000 kijken wat je nou per maand teveel hebt gehad...
je hebt recht op 75%,misschien kan je dan zelf uitrekenen wat je elke mnd teveel hebt gehad,misschien hebben ze je wel 100% uigekeerd?
ik ken de wia regels niet dus ik kan je niet verder helpen,maar ik zou toch juridische stappen ondernemen...

bij de belastingdienst gaat er ook van alles fout,en waarom niet bij het uwv?
ja..straks betaal je voor jan doedel...eerst goed uit laten zoeken of laat ze met een verklaring komen hoe en wat..

sterkte

artica

Ongelezen bericht door artica »

ik krijg ook een terugvordering met bruto bedrag erbij. Ze luisterden niet naar de correctie die ik doorgaf en gaven later toe dat ze een fout hebben gemaakt. toch moet ik ipv het netto bedrag wat ik teveel heb gekregen een bruto bedrag terugbetalen wat ik uiteraard niet heb gekregen. Ik heb bezwaar ingediend, en gewoon volhouden! ze kunnen je niet dwingen hun eigen fout door jou te laten herstellen. een afbetalingsregeling heb je gewoon recht op als je kan aantonen dat zij fout zaten.
groet en succes

antonh

Ongelezen bericht door antonh »

@Artica,
je schrijft zo mooi,

"ze kunnen je niet dwingen hun eigen fout door jou te laten herstellen. een afbetalingsregeling heb je gewoon recht op als je kan aantonen dat zij fout zaten.".

Alleen de ellende is dat je terug moet betalen met of zonder recht zaak.
En als er een jaarwisseling tussen zit ook nog bruto.
Terwijl je netto gehad hebt.
Jij hebt meer geld gehad dan waar je recht op had.
En een fout maken is "menselijk".
Die "mensen" van UWV maken geen fouten.
Zij zijn de beste werknemers voor de staat.
En je weet wat UWV betekent?
U Werkt Veel.

Het zijn gewoon maffiose daar.
Wens je veel succes Angelique17

Maine

Ongelezen bericht door Maine »

Hallo Angelique

Ik herken je verhaal bij mij precies hetzelfde.
Ik heb een wia-uitkering.
Ze zijn echt letterlijk mijn leven aan het vernielen, fout op fout, zelfs de post komt op wonderbaarlijke wijze nooit aan enz enz.

Een paar maanden geleden ben ik aan het werk gegaan, ik heb in totaal zo'n 1273 euro verdiend in 3 mnd tijd.
De vordering waar uwv mee kwam bedroeg zo'n 1500 euro, dit omdat ik verdiend had en teveel wia had ontvangen in die 3 mnd tijd.
Ik had begrepen dat als je ging werken erop vooruit zou gaan iig een beetje.
Van die 1273 euro mocht ik ook nog een deel houden...30%.
Hier zakt mijn broek al vanaf want hoe berekenen ze dat dan?? :roll:
De vordering nu, omdat het nieuwe jaar in gegaan is, bedraagt bijna 2400 euro.

Al eerder had ik ook een terugvordering, uwv is daar gek op :twisted:
Ondanks dat het hun fout was en ze dat ook gewoon toegegeven hadden moest ik het bedrag terugbetalen.
Ze gaan er namelijk vanuit dat je had kunnen weten dat je geen recht had op het geld.
Echt ongelofelijk, ik weet het en ik moet je zeggen dat de stress en de spanning door uwv mijn gezondheid niet echt ten goede komt.
Op het moment heb ik 3 zaken lopen tegen uwv, het is echt om knettergek van te worden, snap ook niet dat hier niets aan gedaan word het is gewoon een bekend gegeven dat uwv niet functioneert je hoort niet anders. :|
Maar goed, ik wens je sterkte met alles en hoop voor iedereen die met ze te maken hebben dat hier eens een keer wat aan gedaan word.

Isa2010

Ongelezen bericht door Isa2010 »

Een klacht indienen of bezwaar aantekenen bij het UWV heeft geen zin. Ze geven er toch niets om en staan pal achter hun medewerkers.
Ik heb een lang gevecht gehad met het UWV maar het betalen aan hen was wel mogelijk in termijnen.

kaarsje69

Ongelezen bericht door kaarsje69 »

Voor bezwaren zijn ze echt wel vatbaar, moet je er wel meteen een tegen eis in zetten. Heb het zelf jarenlang gedaan, bezwaarschriften opstellen naar hun toe. De makke van het UWV is, dat de meeste mensen altijd met weer een andere case manager te maken krijgt, dan is die weer op vakantie, de ander ziek of ze werken er al niet meer. Krijg je weer een suf prut van een call center aan de telefoon, die net aan heeft leren lopen, laat staan denken.

Het is daar heel moeilijk doorkomen, helemaal om uit de puzzel te komen wat hun een berekening noemen. Hun gaan er van uit dat als je iets netto dan/wel niet ontvangen hebt, meestal niet, dat je daar in dat jaar belastingvoordeel over gehad hebt, dus mag je dat bruto terug betalen. Ook al kan je dat aan de ene duidelijk maken, de volgende dag heb je weer een ander.

Het UWV is een log iets, waar je de ingangen moet kennen om iets gedaan te krijgen.

Als je al op papier hebt dat ze een fout gemaakt hebben, doorzetten, claimen, nooit de tel pakken. Ik weet hoe moeilijk dat is, want ze kunnen je zomaar zonder geld zetten.

Soms denk ik, zal ik maar weer beginnen met dit werk?

Duvar

Ongelezen bericht door Duvar »

Even voor de duidelijkheid; het UWV voert een wetgeving uit die OPZETTELIJK zo is geschreven dat als er een cent teveel uitkering is uitgegaan - om welke reden dan ook - dat dat geld wordt teruggehaald. Dat is in 1996 ingevoerd en dat is de reden waarom de uitvoering asociaal is; de wet is namelijk asociaal.

Dat heeft helaas ook bij het UWV geleid tot een slordigere omgang met het onderwerp dan vroeger; als je medewerkers niet meer mogen na te denken over wel of niet terugvorderen, dan kun je ook wel toe met medewerkers die sowieso niet zoveel kwaliteit hebben. En dat merk je als klant van het UWV.

Wat ik altijd tegen mensen zeg is; bezwaar maken en dan proberen eruit te komen met de medewerker die het bezwaar behandelt. Een advocaat is bijna nooit van toegevoegde waarde. Wat wel nodig is dat je goed duidelijk maakt wat je probleem is met een beslissing.

Gesloten