LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] lokpraktijken Lidl

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
nolensvolens
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 mar 2010 10:09

lokpraktijken Lidl

Ongelezen bericht door nolensvolens »

Lidl-reclame onderzocht op misleiding
Het reclamebeleid van discounter Lidl in België wordt onder de loep genomen door het openbaar ministerie in Gent. Het afgelopen jaar kwamen tientallen klachten binnen over reclame-uitingen van de supermarktketen, stelt justitie. De onderzoekers gaan bekijken of er sprake is van misleiding.

Het zogeheten parket gaat zich buigen over de vraag of Lidl klanten lokt met promoties, terwijl de scherpgeprijsde artikelen niet of nauwelijks in de schappen liggen. Volgens de Belgische Consumentenautoriteit zijn bedrijven om voor voldoende voorraad te zorgen, anders is de actie verboden.

Lidl ontkent de lokpraktijken. “Wij nemen contact op met onze externe klantendienst om dergelijke situaties in de toekomst te voorkomen en om voor deze bezwaren een oplossing te zoeken”, laat de directie in een korte reactie weten.
Ik kan beamen dat lidl in Nederland er dezelfde praktijken op na houdt, een simpel voorbeeld: er was een aanbieding van een diascanner. Ben op dezelfde dag 's morgens al gaan kijken, maar noppes, het leek wel of het artikel er helemaal niet geweest was of in een oplage van slechts een paar stuks. Dat is toch niet de manier waarop klanten behandeld worden, er wordt gewoon bewust te weinig ingeslagen van een artikel. Is dit misleiding van de klant? Het oordeel is aan u!

Mijn vraag is te reageren als jullie dezelfde ervaringen hebben.

Dirkie
Berichten: 2963
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: lokpraktijken Lidl

Ongelezen bericht door Dirkie »

Is dit misleiding van de klant?
Ik vind het meer een vorm van reclame van Op is Op. Het kan inderdaad in iedere winkel voorkomen, dat een artikel uit een reclame folder niet meer aanwezig is, daarin is de Lidl echt geen uitzondering. Ik zou de titel van bijdrage dan ook wijzigen in bv. Lokpraktijken van winkels in het algemeen. En daar zijn volgens mij al een paar topics over te vinden.

elmo43
Berichten: 542
Lid geworden op: 03 sep 2009 19:53

Re: lokpraktijken Lidl

Ongelezen bericht door elmo43 »

Dit geld idd niet alleen voor de lidl maar ook een kruidvat,trekpleister etc hebben dit soort praktijken.
En dan krijg je dus het simpele feit dat ze gaan adveteren op de manier op=op, en of ze dan maar 5 stuks van iets binnen krijgen of niet, zo werkt dat nu eenmaal.
En dus zul je altijd dit soort zaken houden. :wink:

malaga
Berichten: 400
Lid geworden op: 24 aug 2005 08:51

Re: lokpraktijken Lidl

Ongelezen bericht door malaga »

elmo43 schreef:Dit geld idd niet alleen voor de lidl maar ook een kruidvat,trekpleister etc hebben dit soort praktijken.
En dan krijg je dus het simpele feit dat ze gaan adveteren op de manier op=op, en of ze dan maar 5 stuks van iets binnen krijgen of niet, zo werkt dat nu eenmaal.
En dus zul je altijd dit soort zaken houden. :wink:
Het beste voorbeeld is Kruidvat.
Als je op maandag gaat informeren voor een artikel in de aanbieding, krijg je te horen, deze aanbieding is pas vanaf dinsdag geldig.
Kijk maar op de folder.
Kom je dinsdag morgen om 9 uur, krijg je het volgende antwoord:
Wij hebben de spullen al gisteren(maandagmiddag ) neergezet, en helaas hebben dan al verschillende klanten gekocht en OP = OP !
Dus deze praktijken worden er overal toegepast en het is aan jou, om daar geen gebruik van te maken!

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: lokpraktijken Lidl

Ongelezen bericht door Chocomelk »

bayer113 schreef:
elmo43 schreef:Dit geld idd niet alleen voor de lidl maar ook een kruidvat,trekpleister etc hebben dit soort praktijken.
En dan krijg je dus het simpele feit dat ze gaan adveteren op de manier op=op, en of ze dan maar 5 stuks van iets binnen krijgen of niet, zo werkt dat nu eenmaal.
En dus zul je altijd dit soort zaken houden. :wink:
Het beste voorbeeld is Kruidvat.
Als je op maandag gaat informeren voor een artikel in de aanbieding, krijg je te horen, deze aanbieding is pas vanaf dinsdag geldig.
Kijk maar op de folder.
Kom je dinsdag morgen om 9 uur, krijg je het volgende antwoord:
Wij hebben de spullen al gisteren(maandagmiddag ) neergezet, en helaas hebben dan al verschillende klanten gekocht en OP = OP !
Dus deze praktijken worden er overal toegepast en het is aan jou, om daar geen gebruik van te maken!
Dat gebeurd nogal eens bij de kruidvat ja, belachelijk.

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: lokpraktijken Lidl

Ongelezen bericht door seconds-out »

elmo43 schreef:Dit geld idd niet alleen voor de lidl maar ook een kruidvat,trekpleister etc hebben dit soort praktijken.
En dan krijg je dus het simpele feit dat ze gaan adveteren op de manier op=op, en of ze dan maar 5 stuks van iets binnen krijgen of niet, zo werkt dat nu eenmaal.
En dus zul je altijd dit soort zaken houden. :wink:
Heel veel (internet) bedrijven adverteren ook met lokkertjes.
Waanzinnig goedkope aanbiedingen als lokkertje die bij navraag al (maanden)zijn "uitverkocht", terwijl ze er nog steeds vrolijk mee adverteren.
Aangekomen na een reis vertelt de verkoper dat de aanbieding NET uitverkocht is en loodst je handig naar een ander (lees duurder) produkt.
Lokkertjes zijn misleidend en op den duur nadelig voor de continuiteit van een serieus bedrijf> eenmalige klanten die nooit meer terugkomen is natuurlijk slechte reclame voor je bedrijf.

odo
Berichten: 77
Lid geworden op: 21 sep 2004 13:02

Re: lokpraktijken Lidl

Ongelezen bericht door odo »

Mooie lokaanbieding?
- Zeg u wilt een grasmaaier. De winkel bied maaier A aan van 80 voor 50 euro. Dat is fijn, denkt u. Helaas nét uitverkocht, sorry. U moet even wachten. Nog even wachten Op een mooie dag na 3 weken en om het goed te maken bieden ze u een fraai alternatief aan: maaier B van 90 euro. Omdat u die mooie aanbieding A bent misgelopen mag u die maaier B van 90 ook voor 50 euro meenemen.
Kan het mooier? Nee, want dit is bedrog. De maaier A die zogenaamd voor 50 euro verkocht zou worden heeft een inkoopprijs van 45. Winst 5 euro. Of 2 eu. Alternatieve maaier B van 90 voor 50 euro zie er ´blits´ uit, maar heeft een inkoopprijs van 25 euro. Winst 25 euro per product. Gebeurt op behoorlijke schaal. Zeer effectieve verkooppraktijk.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: lokpraktijken Lidl

Ongelezen bericht door berndv »

odo, heb je daar bewijs van?

stofzuigertje

Re: lokpraktijken Lidl

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

De reclame komt vaak na 18.00 uur al in de winkel dus Zaterdagavond tussen 19.00 en 20.00 uur kocht ik al de aanbieding voor de Dinsdag ochtend prijzen!

Dus als Dinsdag uitverkocht bij opening winkel zou mogelijk zijn.
Dus geef ook mijn eens de schuld die juist de avond uren wegens parkeerruimte en rustig winkelen benut.
Verder is het zo dat ze meestal de overgebleven bloemen na 19.00 uur zaterdagavond liever cadeau geven dan weg gooien in afvalbak die ze per KG moeten betalen...

Dus Zaterdag avond voordeel terwijl U Kassa zit te kijken!
Ze kunnen niet alles op Dinsdag na Pasen snel neerzetten en Zaterdag bijvullen en er is dan voldoende goedkoop personeel dat het nog te vroeg vind voor Café bezoek.

Abarth
Berichten: 125
Lid geworden op: 24 jan 2008 19:33

Re: lokpraktijken Lidl

Ongelezen bericht door Abarth »

Zo kunnen de bouwmarkten er ook wat van.
De ene week staat het laminaat voor bijvoorbeeld € 9,95 inde folder.
De week erna met grote letters nu aanbieding van €14,95 voor €9,95
De consument wil ook bedrogen worden...

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: lokpraktijken Lidl

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

Abarth schreef:Zo kunnen de bouwmarkten er ook wat van.
De ene week staat het laminaat voor bijvoorbeeld € 9,95 inde folder.
De week erna met grote letters nu aanbieding van €14,95 voor €9,95
De consument wil ook bedrogen worden...
Dat is een verhaal apart, kijk voor de gein is naar het prijzencircus.. spullen die al het hele jaar afgeprijsd zijn, wordt nog niet niet om gevochten. Zo werkt het nu eenmaal.. jij hebt het idee voordelig uit te zijn.

Gesloten