LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Verbruiksmanager...kan dit kloppen?
Verbruiksmanager...kan dit kloppen?
Sinds begin it jaar houdt ik mijn meterstannden allemaal netjes bij.
Vul ze in bij mijn verbruiksmanager van Essent en zie of mijn voorschot nog reeel is.
Nu hebben wij een paar warme dagen gehad en heb ik mijn verwarming een paar dagen niet of nauwelijks aangehad.
Dit is natuurlijk te zien in mijn verbruik
Nu komt mijn vraag:
Het voorschot bedrag zou toch lager moeten zijn door het minder verbruik wat ik heb?
Elect.1 Elect.2 Gas Voorschot volgens
verbruiksmanager
7 maart: +30 +22 +39 91euro
14 maart: +27 +18 +41 94euro
21 maart: +20 +21 +19 94euro
Nu scheelt dit maar een paar euro zult u denken.
Maar als ik minder verbruik,dan hoort het voorschot toch lager te worden?
Wie kan mij vertellen hoe dit zit?
Alvast vriendelijk bedankt
Vul ze in bij mijn verbruiksmanager van Essent en zie of mijn voorschot nog reeel is.
Nu hebben wij een paar warme dagen gehad en heb ik mijn verwarming een paar dagen niet of nauwelijks aangehad.
Dit is natuurlijk te zien in mijn verbruik
Nu komt mijn vraag:
Het voorschot bedrag zou toch lager moeten zijn door het minder verbruik wat ik heb?
Elect.1 Elect.2 Gas Voorschot volgens
verbruiksmanager
7 maart: +30 +22 +39 91euro
14 maart: +27 +18 +41 94euro
21 maart: +20 +21 +19 94euro
Nu scheelt dit maar een paar euro zult u denken.
Maar als ik minder verbruik,dan hoort het voorschot toch lager te worden?
Wie kan mij vertellen hoe dit zit?
Alvast vriendelijk bedankt
Re: Verbruiksmanager...kan dit kloppen?
Helemaal niemand
-
Beste,
Ik weet het niet zeker, maar het zou kunnen dat verbruiksmanager rekening houdt met de buitentemperatuur en daarvoor corrigeert.
Ik weet het niet zeker, maar het zou kunnen dat verbruiksmanager rekening houdt met de buitentemperatuur en daarvoor corrigeert.
-
Je voorschotbedrag is je geschat verbruik aan m3 gas per jaar (dus niet noodzakelijk beginnend op 1 januari), uitgesmeerd over 12 maanden. Dus in de winter verbruik je meer m3 gas dan je voorschotbedag per maand dekt en in de zomer minder. Bij een juist uitgekiend voorschotbedrag hoef je bij de afrekening over het afgelopen jaar weinig bij te betalen of terug te krijgen.
Je jaarafrekening begint bijv in september.. je zou moeten kijken wanneer je je laatste jaarafrekening hebt gehad. Vanaf daar begint je 'factuurjaar'.
Ik neem aan dat de 'verbruiksmanager' van Essent gewoon een gereedschapje is waarin je je eigen verbruik kunt bijhouden en dat het niet gekoppeld is aan je daadwerkelijke maandbedrag.
Je jaarafrekening begint bijv in september.. je zou moeten kijken wanneer je je laatste jaarafrekening hebt gehad. Vanaf daar begint je 'factuurjaar'.
Ik neem aan dat de 'verbruiksmanager' van Essent gewoon een gereedschapje is waarin je je eigen verbruik kunt bijhouden en dat het niet gekoppeld is aan je daadwerkelijke maandbedrag.
Ik betaal elke maand aan voorschot 93 euro.
Dat laat ik ook gewoon zo staan.
Maar door mijn meterstanden in te vullen,kun je zien of je voorschot bedrag nog reeel is.
Als ik meer heb verbruikt zal mijn voorschot bedrag uiteraard hoger uitvallen.
Als dit een paar weken zo is zal ik mijn voorschot gaan aanpassen om bijbetaling te voorkomen.
Ik vindt het alleen raar dat bij minder verbruik hij nog een hoger voorschot aangeeft.
Mijn daadwerkelijke maandbedrag moet ik zelf veranderen als ik dat wil,dit gebeurt niet doordat ik mijn meterstanden invul op de gebruiksmanager.
Dat laat ik ook gewoon zo staan.
Maar door mijn meterstanden in te vullen,kun je zien of je voorschot bedrag nog reeel is.
Als ik meer heb verbruikt zal mijn voorschot bedrag uiteraard hoger uitvallen.
Als dit een paar weken zo is zal ik mijn voorschot gaan aanpassen om bijbetaling te voorkomen.
Ik vindt het alleen raar dat bij minder verbruik hij nog een hoger voorschot aangeeft.
Dit klopt.Ik neem aan dat de 'verbruiksmanager' van Essent gewoon een gereedschapje is waarin je je eigen verbruik kunt bijhouden en dat het niet gekoppeld is aan je daadwerkelijke maandbedrag.
Mijn daadwerkelijke maandbedrag moet ik zelf veranderen als ik dat wil,dit gebeurt niet doordat ik mijn meterstanden invul op de gebruiksmanager.
Het idee van zulke verbruiksmanagers is juist ook dat er rekening wordt gehouden met warmere of koudere dagen, en jou eigen afwijking vergeleken met het 'gemiddelde', of wat normaal zou zijn.
Even simpel gesteld, je jaarverbruik is gebaseerd op een bepaald verbruik op hele koude dagen, een ander verbruik op normale koude dagen en weer een ander verbruik op niet zulke koude dagen. (En een bepaald aantal koude dagen per jaar.) Als je op die heel koude dagen evenveel verbruikt als wat er wordt verwacht voor een heel koude dag, dan hoeft het voorschot dus niet aangepast te worden. Als je dan op warme dagen meer verbruikt dan wat er verwacht is op warme dagen, dan betekent dat dat je voorschot op dat moment eigenlijk iets te laag is.
Zo kan het dus zijn dat je juist bij de minder koude dagen een aanpassing aan je verbruik krijgt.
Even simpel gesteld, je jaarverbruik is gebaseerd op een bepaald verbruik op hele koude dagen, een ander verbruik op normale koude dagen en weer een ander verbruik op niet zulke koude dagen. (En een bepaald aantal koude dagen per jaar.) Als je op die heel koude dagen evenveel verbruikt als wat er wordt verwacht voor een heel koude dag, dan hoeft het voorschot dus niet aangepast te worden. Als je dan op warme dagen meer verbruikt dan wat er verwacht is op warme dagen, dan betekent dat dat je voorschot op dat moment eigenlijk iets te laag is.
Zo kan het dus zijn dat je juist bij de minder koude dagen een aanpassing aan je verbruik krijgt.
Ik denk dat de verbruiksmanager het verbruik wat je hebt verbruikt tot op een bepaald moment vergelijkt met de voorschotten die je tot dat moment hebt betaald. Vervolgens zal het verschil worden verrekend en verdeeld over de nog te betalen maandelijkse voorschotten tot je jaarafrekening en kun je een wijziging laten ingaan.
Ik was zelf ook bij Essent en hield elke week mijn verbruik bij op de zelfde dag en dezelfde tijd .
En ik keek ook elke week bij de verbruikersmanager en ik had minder verbruikt was mijn voorschot hoger.
Dus ik heb een mail naar Essent gestuurt hoe dat mogelijk was ik moest niet elke week de verbruikersmanager doen maar 3 of 4 keer per jaar dan had je een beter en betrouwbaarder overzicht maar dat is flauwekul want alles word digitaal dus ze kunnen alles zelf regelen
We zijn nu overgestapt naar een ander scheelt mij 600 euro op jaarbasis.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt
m.v.g
En ik keek ook elke week bij de verbruikersmanager en ik had minder verbruikt was mijn voorschot hoger.
Dus ik heb een mail naar Essent gestuurt hoe dat mogelijk was ik moest niet elke week de verbruikersmanager doen maar 3 of 4 keer per jaar dan had je een beter en betrouwbaarder overzicht maar dat is flauwekul want alles word digitaal dus ze kunnen alles zelf regelen
We zijn nu overgestapt naar een ander scheelt mij 600 euro op jaarbasis.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt
m.v.g
Ik hoop voor jou, Gerdin, dat je gelijk hebt. Bij de jaarafrekening zul je het zien, deze zal het uitwijzen.
En tegen mij werd verteld dat ik het beste het elke week kon bijhouden en dat ik het elke week kon en mocht invullen op de verbruiksmanager.
Zoals het er nu naar uitziet krijg ik straks nog gewoon terug.
(ook dit vul ik elke keer in op mn lijsjte)
Ben bneieuwd of dit klopt met de jaarafrekening:D
Zoals het er nu naar uitziet krijg ik straks nog gewoon terug.
(ook dit vul ik elke keer in op mn lijsjte)
Ben bneieuwd of dit klopt met de jaarafrekening:D
De verbruiksmanager zou ik niet meer gaan gebruiken. Ik hield ook altijd de boel in de gaten via deze verbruiksmanagar totdat hij in eens niet meer op de website van Essent te bereiken was... ik moest maar even met Essent bellen werd mij verteld.
Ik bellen.. al die tijd was mijn energie verbruik lager dan zij ' begroot' hadden maar toch kreeg ik te horen dat ik in maart en april 253,- moest gaan betalen om in mei geen dure jaarrekening te ontvangen... ik betaal momenteel 153,- dus dat is een verhoging van 100,- p/m. Ik heb de medewerker gevraagd hoe dat kon en zij gaf aan dat de verbruiksmanager niet voor niets van de website was gehaald omdat hij niet helemaal goed werkte.
Inmiddels is hij wel weer online... maar ik ga er geen gebruik meer van maken. Ik bel liever even met Essent.
Ik bellen.. al die tijd was mijn energie verbruik lager dan zij ' begroot' hadden maar toch kreeg ik te horen dat ik in maart en april 253,- moest gaan betalen om in mei geen dure jaarrekening te ontvangen... ik betaal momenteel 153,- dus dat is een verhoging van 100,- p/m. Ik heb de medewerker gevraagd hoe dat kon en zij gaf aan dat de verbruiksmanager niet voor niets van de website was gehaald omdat hij niet helemaal goed werkte.
Inmiddels is hij wel weer online... maar ik ga er geen gebruik meer van maken. Ik bel liever even met Essent.
Ik laat mijn voorschot ok gewoon staan zoals hij is.
Vergeleken met vorig jaar betaal ik al flink meer.
Dus ik ga er eigenlijk van uit dat ik niet weer voor een verrassing kom te staan.
Vergeleken met vorig jaar betaal ik al flink meer.
Dus ik ga er eigenlijk van uit dat ik niet weer voor een verrassing kom te staan.
-
Ook ik heb gekozen voor Essent, bewust niet de goedkoopste aanbieder, maar ik heb gedacht te kiezen voor service. Mijn contract loopt bijna af en ik wacht in spanning op mijn eindafrekening. Volgens mij berekeningen zou ik moeten uitkomen op een teruggaaf. Na maanden proberen kwam ik er vanavond eindelijk dorheen. Wat blijkt... ik zou mijn voorschot van 120 moeten verhogen naar 160 en zou dus bijna 500 bij moeten betalen?! Is de verbruikersmanaer juist of kan ik toch nog een meevaller verwachten? Ik heb een dubbele meter. Het lijkt me logisch het verschil verbruik van een jaar bij ekkaar op te mogen tellen om tot een totaalverbruik te komen. De website komt op 2500 maar ik op nog geen 1500. Iemand een verklaring? Op e-mails via het contactformilier krijg ik ttouwens ook geen antwoord. Daar gaat de service.. denk dat ik me eens ga verdiepen in een nieuwe aanbieder..
Ik ben sinds 6 maanden overgestapt van Essent naar Electrabel. Het klinkt heel goedkoop maar de service en duidelijkheid is vele malen beter.
Ik heb bijvoorbeeld in het begin bij Essent een voorschot betaald van 121 euro in de maand in mijn appartement samenwonend. Eind van de jaar kreeg ik iets terug. Electrabel regelt het anders die sturen je acceptgiro's wat je hebt gebruikt bijvoorbeeld ik krijg de ene maand 63 euro en de andere maand 91 euro. Eind van het jaar wordt het nogmaals berekend en het verschil uitgekeerd. Betalen hoef je nooit einde van het jaar omdat het zo vermeld staat in je contract dus of je krijgt geld of je krijgt niets !
Ik hou het niet zo secuur bij maar ik vind dit systeem toch beter werken dan die van Essent.
Ik heb bijvoorbeeld in het begin bij Essent een voorschot betaald van 121 euro in de maand in mijn appartement samenwonend. Eind van de jaar kreeg ik iets terug. Electrabel regelt het anders die sturen je acceptgiro's wat je hebt gebruikt bijvoorbeeld ik krijg de ene maand 63 euro en de andere maand 91 euro. Eind van het jaar wordt het nogmaals berekend en het verschil uitgekeerd. Betalen hoef je nooit einde van het jaar omdat het zo vermeld staat in je contract dus of je krijgt geld of je krijgt niets !
Ik hou het niet zo secuur bij maar ik vind dit systeem toch beter werken dan die van Essent.
-
De verbruiksmanager van Essent:
Helaas is het in het verleden voorgekomen dat de verbruiksmanager niet goed heeft gewerkt. Daar wik dan verder ook niks aan af doen.
Wel wil ik graag aangeven dat de verbruiksmanager met vele factoren rekening houd met het berekenen van uw voorschot. Zo neemt deze mee de buitentemperaturen, het moment van uw jaarafrekening, de al betaalde voorschotten en prijsveranderingen op de energiemarkt. Mocht uw berekende voorschot dus afwijken van het bedrag dat u verwacht had is het misschien goed om na te gaan of 1 van deze genoemde zaken van invloed zijn. Blijven er twijfels over bestaan, schroom dan niet om contact op te nemen met de klantenservice, via telefoon dan wel email. Daar worden de werknemers daar immers voor betaald
Helaas is het in het verleden voorgekomen dat de verbruiksmanager niet goed heeft gewerkt. Daar wik dan verder ook niks aan af doen.
Wel wil ik graag aangeven dat de verbruiksmanager met vele factoren rekening houd met het berekenen van uw voorschot. Zo neemt deze mee de buitentemperaturen, het moment van uw jaarafrekening, de al betaalde voorschotten en prijsveranderingen op de energiemarkt. Mocht uw berekende voorschot dus afwijken van het bedrag dat u verwacht had is het misschien goed om na te gaan of 1 van deze genoemde zaken van invloed zijn. Blijven er twijfels over bestaan, schroom dan niet om contact op te nemen met de klantenservice, via telefoon dan wel email. Daar worden de werknemers daar immers voor betaald