LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Scareware

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Doc Brown

Re: Scareware

Ongelezen bericht door Doc Brown »

De Ridder schreef:Wat moet je doen als je dat virus heb??
Ik raad Malwarebytes' Anti-Malware aan. Daarmee heb ik een hardnekkig nep antispyware programma van mijn broer's laptop verwijderd dat (net zoals werd getoond in Radar) het gebruik van de laptop compleet belemmerde omdat bij aanklikken van alles een popup toonde.

Gebruik dit programma zoals hieronder uitgelegd:

http://www.bleepingcomputer.com/virus-r ... yware-2010

PS. Ik heb dit programma overigens via de Veilige modus geinstalleerd (krijg je als je bij het opstarten een paar x op F8 drukt) omdat via het normale modus dat niet meer ging.
Laatst gewijzigd door Doc Brown op 05 apr 2010 22:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Normen+Waarden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Normen+Waarden »

De Ridder schreef:Wat moet je doen als je dat virus heb??
Op ons forum zijn experts aanwezig die deze infectie kosteloos opsporen en verwijderen..
Zie mijn profiel voor meer gegevens, weet niet welke mate van reclame hier gehanteerd wordt..

abraber

Ongelezen bericht door abraber »

Ik begrijp het belang van software updates toch denk ik dat de update tereur van software pakketen zoals die op dit moment door de meeste leveranciers wordt aangeboden de grootste bedreiging is voor een correcte en prettige werking van je computer. Je kunt tegenwoordig je computer niet aanzetten of het ene naar het andere programma begint te piepen over updates. Zeker als je de computer een paar dagen niet hebt gebruikt. Door al die update controles start je systeem ook hinderlijk traag op. Ik heb ook grote twijfels of al die updates ook daadwerkelijk nodig zijn om je systeem beter te beveiligen.
Daarnaast is het mega irritant dat sommige leveranciers, waaronder vooral Apple, je middels de updates voor 1 programma van hen wat ik gebruik (iTunes) je ook andere software door je strot wilt duwen. Per ongeluk heb ik op die manier wel een Bonjour van Apple geinstalleerd waardoor mijn PC totaal onklaar werd gemaakt en met geen mogelijkheid meer op internet wilde.

Ik denk dat het echt tijd wordt dat er richtlijnen komen voor software leveranciers waaraan hun update programma's moeten voldoen. Ik denk daarbij aan zaken als:
- Via de automatische updates alleen de belangrijke beveiligingsupdates aanbieden
- Via de updates geen andere software van de leverancier aanbieden zoals Apple dat doet (en wat je niet uit kunt schakelen)
- Checken voor updates niet doen nadat de PC net is opgestart want dat maakt hem erg traag bij en na het opstarten. Check voor updates op een moment dat de PC niet druk bezig is en pas als hij al een tijdje aan staat.
- Bied indien een herstart nodig is altijd de optie dit uit te stellen totdat je de PC afsluit
- Maak de update software met in het achterhoofd de gedachte dat de PC een gebruiksapparaat is en geen update machine. Stel het gemak voor de gebruiker voorop.

Ik gebruik sinds half jaren 80 de PC en heb nooit echt problemen gehad door virussen, malware of scareware maar heb wel regelmatig hinder en frustrerende situaties gehad door software updates. Als je geen onbekende attachments opent of linkjes volgt in rare mailtjes is het risico dat er iets raars gebeurd erg laag.

M. Madern

Ongelezen bericht door M. Madern »

Een mogelijkheid is:

ctrl + shift + esc, naar het tabblad Processen (NL) en daar zoeken naar een naam die lijkt op de naam van de scareware. Stop dit proces, wanneer het goede proces is gestopt verdwijnt het venster van de scareware.

Onthoud de naam van het juiste proces.

klik Start -> Uitvoeren en typ "services.msc" en schakel de service met dezelfde naam als het proces uit.

Wanneer je nu de computer opnieuw opstart zal je (als het goed is) geen probleem meer hebben van de vervelende pop-ups.

Notitie:
- Doe dit alleen wanneer je kennis hebt van de hierboven genoemde stappen, wanneer dit niet zo is, raadpleeg een persoon die hier wel kennis van heeft.
- Het is geen garantie dat deze wijze helpt, maar zeker een poging waard.

jacobuskeer

Ongelezen bericht door jacobuskeer »

Het is wel even schrikken als je al dat negatieve hoort/leest je zou er bang van gaan worden als je tegenwoordig niet overal een goede studie van heb gemaakt
is het niet meer te doen! het plezier om( verplicht en op leeftijd zijnde)ook dat te doen wat nodig is zoals bankieren en mailen .Boeven hebben altijd bestaan maar dat het zo erg is/word bij gebruik van PC is zeer ergelijk.voor dat je er aan toe bent dat je wat van de zaken afweet ben je weer jaren verder en dan is het weer niet goed !komt er weer een nieuw product wat je maar even moet kopen om bij te blijven we zitten al op windows 7 ,een troost heb ik door dat ik er van uitga dat als je de onderdelen die je bij koopt van het zelfde merk, neemt je gevaar minder sterk aanwezig is dan dat als je maar lukraak verschillende merken door elkaar haalt ,of het nu Windows is of Appel/Lunick blijf bij je merk .net al bij een auto van een bepaald merk ga je ook geen vreemde onderdelen in plaatsen .windows bied een gratis werkende viruskiller ,gratis automatische updates instellen ! dan hoef je niet te reageren op plotselinge vragen van wil je even dit af dat instaleren! als mijn gedachtegang niet goed is hoor ik dat graag ,sterkte allemaal

Doc Brown

abraber schreef:Ik begrijp het belang van software updates toch denk ik dat de update tereur van software pakketen zoals die op dit moment door de meeste leveranciers wordt aangeboden de grootste bedreiging is voor een correcte en prettige werking van je computer. Je kunt tegenwoordig je computer niet aanzetten of het ene naar het andere programma begint te piepen over updates. Zeker als je de computer een paar dagen niet hebt gebruikt. Door al die update controles start je systeem ook hinderlijk traag op. Ik heb ook grote twijfels of al die updates ook daadwerkelijk nodig zijn om je systeem beter te beveiligen.
Bij Windows kun je automatische updates uitschakelen via het Configuratiepaneel, optie Windows Update. Je krijgt wel een waarschuwing met een waarschuwings icoon in beeld dat je computer niet beveiligd is maar die kun je gewoon negeren. Je kan dan zelf handmatig naar Windows Update in Alle Programma's gaan om eens in de zoveel tijd (bijv 1x in de week) te zoeken naar updates en die te installeren. Dan heb je alles zelf in de hand.

Exped

Ongelezen bericht door Exped »

Het probleem met PC's is dat een gebruiker gevraagd wordt onderhoud te doen ; je vraagt toch ook niet de gemiddelde automobilist om bijv. eventjes de chip die de het hele motorgebeuren regelt even te upgraden ?

Zelf uiterst tevreden gebruiker van Mandriva.

Doc Brown

M. Madern schreef:Ik zag tijdens de uitzending een voorbeeld van de ING met de nieuwe wijze van betaling via de creditcard. Toch ben ik ervan overtuigd dat deze nieuwe wijze niet veel verbeteringen op zal leveren. Zal er in de schermen van de scareware niet gewoon een extra veld verschijnen waarin een gebruiker zijn/haar wachtwoord in moet vullen? Op deze wijze hebben onwetenden hun wachtwoord ook verzonden?
Mij lijkt een systeem dat lijkt op het huidige TAN-code systeem van de ING, een bevestigingscode via de SMS een wijzere oplossing.

Ikzelf gebruikte altijd Ubuntu (Linux), dit systeem (te vergelijken met Windows) is totaal ongevoelig voor deze software evenals voor virussen.

Momenteel gebruik in Windows 7 met NOD32 als antivirus. Middels dit programma is het voor de gebruiker onmogelijk om schadelijke software te installeren of openen.
Goede keus, NOD32 komt meestal als beste uit de testen op gerenommeerde security websites. En het is niet al te duur (€ 36,90 per jaar). Maar ja, Nederlanders en betalen voor software... :-/

http://www.nod32.nl/

abraber

Helaas heb je niet helemaal in de hand. Bij Windows kun je de automatische piloot inderdaad uitschakelen maar dat is dan weer meteen het andere uiterste. Als er dan iets echt belangrijks komt mis je dat topt het moment dat je zelf weer eens denkt aan de updates. Je kunt ook instellen elke week op een bepaalde dag op een bepaalde tijd maar dat is ook niet echt fijn omdat net een moment kan zijn dat je in een bepaalde week druk bezig bent en niet zit te wachten op een medling over een noodzakelijke herstart (waarbij je nog moet oppassen dat je tijdens het typen niet de herstart perongeluk bevestigd waardoor je werk verliest en een DVD kunt weggooien die je net aan het branden was (is mij al 2 keer over komen).
De update software van Adobe luistert niet eens naar de instellingen en blijft terug komen todat je die handmatig de nek omdraaid (heb ik uiteindelijk maar gedaan)....
Het zou handig zijn als er een centrale plek komt waar je voor al je software de update instellingen kunt overzien en inregelen.

Doc Brown

Exped schreef:Het probleem met PC's is dat een gebruiker gevraagd wordt onderhoud te doen ; je vraagt toch ook niet de gemiddelde automobilist om bijv. eventjes de chip die de het hele motorgebeuren regelt even te upgraden ?

Een kleine frustratie van mij als computerkenner is dat veel mensen het niet aan hun verstand gepeuterd krijgen dat een computer onderhoud nodig heeft. Ze zien het als een televisie of DVD speler "die het gewoon moet doen". Maar dat zijn relatief eenvoudigere toestellen, die men doorgaans vervangt voor een nieuwer apparaat als ze het begeven (goed ze zijn tegenwoordig vrij technisch geavanceerd, maar een gebruiker hoeft daar weinig rekening mee te houden aangezien er niet zoveel aan in te stellen valt).

Als mensen net zo omgingen met hun auto als met hun computer dan zouden die na een jaar al rijp zijn voor vervanging. "Wat nou oliepeil in de gaten houden, dat hoeft toch niet, het moet gewoon werken, ik ben niet technisch.." ;)

abraber

Exped schreef:Het probleem met PC's is dat een gebruiker gevraagd wordt onderhoud te doen ; je vraagt toch ook niet de gemiddelde automobilist om bijv. eventjes de chip die de het hele motorgebeuren regelt even te upgraden ?

Ja, dit is eigenlijk precies waar het om gaat! De gebruiker onderviond met de huidige update tereur (en de default instellingen daarvan) veel te veel hinder van de updates. Ik vraag me echt regelmatig af of ik nu een PC heb om te gebruiken of om te updaten..... het is gewoon te ver doorgeslagen.... het is handig dat ze echte ernstige beveiligingsfouten kunnen oplossen via een update maar men update nu gewoon veel te veel....

WillemV

Ongelezen bericht door WillemV »

abraber schreef:Het zou handig zijn als er een centrale plek komt waar je voor al je software de update instellingen kunt overzien en inregelen.
Dat systeem bestaat al. Alleen moet je dan wel overstappen op Linux ;)

http://wiki.mandriva.com/en/2010.0_Note ... pmdrake.29

Doc Brown

abraber schreef:Helaas heb je niet helemaal in de hand. Bij Windows kun je de automatische piloot inderdaad uitschakelen maar dat is dan weer meteen het andere uiterste. Als er dan iets echt belangrijks komt mis je dat topt het moment dat je zelf weer eens denkt aan de updates. Je kunt ook instellen elke week op een bepaalde dag op een bepaalde tijd maar dat is ook niet echt fijn omdat net een moment kan zijn dat je in een bepaalde week druk bezig bent en niet zit te wachten op een medling over een noodzakelijke herstart (waarbij je nog moet oppassen dat je tijdens het typen niet de herstart perongeluk bevestigd waardoor je werk verliest en een DVD kunt weggooien die je net aan het branden was (is mij al 2 keer over komen).
De update software van Adobe luistert niet eens naar de instellingen en blijft terug komen todat je die handmatig de nek omdraaid (heb ik uiteindelijk maar gedaan)....
Het zou handig zijn als er een centrale plek komt waar je voor al je software de update instellingen kunt overzien en inregelen.
Tja het blijft kiezen of delen. Of je laat de updates over aan de automatische installatie van Windows Update, of je houdt zelf het heft in handen. Het is doorgaans niet nodig om direct de laatste updates te installeren (een enkele uitzondering nagelaten, maar dan wordt het meestal breed uitgemeten in de computerpers dat die update van groot belang is, volgen van diverse IT sites zoals Webwereld of Tweakers.net houdt je goed op de hoogte). Zo goed als alle systeembeheerders van grote bedrijven schakelen automatische updates uit en testen updates voordat ze die op hun bedrijfsnetwerk vrijgeven. Want updates kunnen inderdaad ook wel eens de nodige problemen veroorzaken.

Het is het aloude dillemma, geef je de controle uit handen dan moet je erop (kunnen) vertrouwen dat alles goed gaat, houd je zelf alles in handen dan draag je ook zelf de verantwoordelijkheid.

willempie2408

Ongelezen bericht door willempie2408 »

hierbij wou ik ook reageren op het verwijderen van scareware
mijn dochter kon niet meer internetten omdat er een zo genaamde virus op haar
computer zat ze had een programma geinstallerd wat zogenaamd van micosoft was ze kon alleen nog internetten als ze het programma kocht .
via software verwijderen lukte het niet heb daarna het programma ongedaan gemaakt via systeemherstel door de pc terug te zetten naar een eerdere datum.
de zogenaamde virusscanner was weg.

hopend voor mensen om het probleem zo op te lossen .

Normen+Waarden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Normen+Waarden »

abraber schreef:Het zou handig zijn als er een centrale plek komt waar je voor al je software de update instellingen kunt overzien en inregelen.
Nog makkelijker (en geschikt voor Windows):
Update Checker
Download
Handleiding

Frans.K

Ongelezen bericht door Frans.K »

Als je een goed (betaalde) Internet Security hebt en een backup , dan kan je weinig overkomen.

Internet Security: Kaspersky, AVG etc.

Backup: https://www.acronis.nl

R-Estau

Ongelezen bericht door R-Estau »

Prima advies van Frans weer verspilde omroeptijd dus van de (belastingbetaler) Tros.

M. Madern

willempie2408 schreef:... het programma ongedaan gemaakt via systeemherstel door de pc terug te zetten naar een eerdere datum ...
Een goede oplossing. Mits de gebruiker nog bij de Configuratie / Help en Ondersteuning kan komen. Deze worden vaak ook "gegijzeld" door de software.

Er zijn onnoemelijk veel verschillende scareware en andere "boosaardige" software die er op het internet rondzweven, allemaal met hun eigen werking en vragen vaak weer net een andere wijze van aanpak.

Een back- up maken doet tegenwoordig bijna iedereen, vooral nu er steeds meer en steeds vaker iets mis kan gaan met de computer, of omdat het gewoon handig is omdat we steeds vaker op verschillende computers werken.

Updaten is een must, noem het klein onderhoud zoals je aan je auto doet. Automatisch updaten kan prima, hoef je er niet naar om te kijken of wat dan ook. Vaak heb je wel dat als je oudere versie (zoals Vista) bezit, je vaker moet updaten.

Maak herstelpunten van je systeem voordat je nieuwe software installeert of voordat je software verwijderd. Geef deze namen die duidelijk voor jezelf zijn. Bij fouten kun je dan gemakkelijk het systeem terugzetten naar een eerdere status zonder dat je bestanden verliest.

Maar wat veruit het meest werkt, en mensen nagenoeg vaak vergeten is dat we vooral voorzichtig moeten zijn met wat we via het internet op onze computers zetten. Voor mijn jongere broertje heb ik ooit eens een aantal "regels" op papier gezet. Je schakelt namelijk in een auto ook niet voordat je de koppeling indrukt.
1. Ken je het niet? Doe het dan niet.
2. Vertrouw je het niet? Doe het dan niet.
3. Snap je het niet? Vraag iemand om hulp.
4. Heb je er geen kennis van? Vraag iemand om hulp.

Hoe stom het ook klinkt, vaak wordt je computer niet gehacked, wat heeft een hacker nou aan één enkele computer waar misschien data op staat waar deze wat aan heeft. Vooral niet in een thuissituatie. Virussen worden meestal gedownload bij muziek of software via internet dat gratis aangeboden wordt. Niets is gratis, op open- source na.

vrietspeciaal

Ongelezen bericht door vrietspeciaal »

soms vraag je je weleens af wie de schuldige is? :) de afzetter zelf of domme mensen die soms wel erg naïef zijn?

M. Madern

vrietspeciaal schreef:soms vraag je je weleens af wie de schuldige is? :) de afzetter zelf of domme mensen die soms wel erg naïef zijn?
Voor telefonische colportage: Goed vertrouwen is zilver. Behoedzaamheid is goud

Gesloten