LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] GOburo verplicht ons lid te blijven tot inschrijv. gereed is

Discussieer hier over kinderopvang.
nttt
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 apr 2010 09:14

GOburo verplicht ons lid te blijven tot inschrijv. gereed is

Ongelezen bericht door nttt »

Wij hebben momenteel een gastouder die wel de juiste opleiding heeft, maar nog niet een geldig EHBO certificaat.
We willen stoppen met de kinderopvang per 1 mei. Gastouder is wel bereid om het diploma alsnog te behalen zo snel mogelijk.

Gastouderbureau meldt ons nu dat we - om recht te hebben op de kinderopvangtoeslag over 2010 - lid moeten blijven bij hen tot het moment de inschrijving in het register is gerealiseerd. Dat is inclusieef de 4 maanden (!) die de GGD ervoor kan nemen om inspectie te doen.
Dus, gesteld dat deze maand nog het certificaat gehaald wordt en de aanmelding door het gastouderbureau bij de gemeente wordt gedaan, dan zijn we verplicht om vanaf mei nog lid te blijven bij hen a 52 euro per maand tot het moment de GGD is langs geweest.

Ben inmiddels in overleg met diverse instanties, belastingdienst, postbus 51, implementatiekinderopvang2010. Iedereen lijkt welwillend, maar ik heb tot nog toe niemand die echt kan zeggen: ZO ZIT HET. Behalve dan het gastouderbureau, maar dit geloof ik dus niet.
Dit kan toch nooit de bedoeling zijn? Verplicht zijn 200 euro te betalen terwijl we wachten op GGD?

Termijn van 4 maanden (10 weken + 6 weken uitstel) heb ik overigens van het gastouderbureau. Klopt dat?

Interessant detail: onze gastouder is naast gastouder pedagogisch medewerkerster (groepsleidster) op een kinderdagverblijf... Zij heeft daarvoor alle papieren, maar kennelijk zijn de eisen voor gastouders hoger...

Ik hoor HEEL GRAAG reacties.

farnham1
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 okt 2009 10:39

Re: GOburo verplicht ons lid te blijven tot inschrijv. gereed is

Ongelezen bericht door farnham1 »

Als de gastouder teamleidster is op een creche / peuterspeelzaal dan moet zij minimaal over een MBO 3 niveau opleiding beschikken. Gastouders dienen voordat zij ingeschreven zijn in het landelijk register minimaal een MBO 2 niveau hebben afgerond + een certificaat kinder EHBO (Oranje kruis).

Ook staat op de website van het Ministerie van OC&W een lijst van opleidingen (diploma's) voor de vrijstelling. Ben erbijna zeker van dat de opleiding van julie gastouder in de vrijstellinglijst voorkomt en zij zal toch ook een EHBO diploma hebben.

Mijn advies is kijk op de lijst van vrijstellingen en zoek een ander gastouderbureau die wel weet hoe de vork in de steel zit. B.V. Flexmoeders / Mr. Nosey / ViaViela / B4Kids.

Nog even dit; Een gastouder moet zowel bij een GOB als in het Landelijk Register Kinderopvang (beheerder de GGD) ingeschreven staan wil je legaal Kinder Opvang Toeslag ontvangen.

Julie willen dus per 1 mei met de Gastouderopvang stoppen dat betekend dat wanneer de gastouder haar registratie (landelijk register gastouders) heeft gehaald, na een onderzoek van de GGD, er KOT met terugwerkende kracht aangevraagd mag worden. BV 1 januari 2010 tot 1 mei 2010 en de inschrijving stopgezet kan worden bij het huidige gastouderbureau per 1 mei 2010.

Kijk hiervoor op de website van De Belastingdienst dienst Toeslagen of op de website van het ministerie van OC&W. Ook is er een brochure over alle wijzigingen in 2010 verkrijgbaar via De Belastingdienst (reeds eind 2009 naar alle vraagouders gestuurd die gebruik maken van KOT) en uiteraard het Min. van OC&W.

Sterkte en succes in KOT land waar vele partijen hun waarheid als de enige waarheid verkondigen. Met andere worden niemand weet hoe het precies zit laat staan hoe de KOT uitgevoerd dient te worden.

Groet Farnham1

doutzen33
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 apr 2010 20:52

Re: GOburo verplicht ons lid te blijven tot inschrijv. gereed is

Ongelezen bericht door doutzen33 »

Hallo mensen,

De GGD zou afgelopen woensdag bij mij thuis langs komen waar mijn moeder als gastouder mijn kinderen opvangt. Nu is het geval dat mijn moeder door de GGD werd opgebeld met de mededeling dat ze niet langs kwamen omdat, volgens hun, mijn moeder niet bevoegd zou zijn. Mijn moeder is A-verpleegkundige en heeft een Post- HBO diploma Praktijkondersteuner. Zij begreep hier dus niets van en nam contact op met het GOB. Ook het GOB begreep het niet en belde vervolgens met de GGD. Een aantal telefoontjes verder werd het volgende nieuws gebracht. Op het lijstje van de GGD kreeg je vrijstelling wanneer je in bezit bent van het diploma Verpleegkundige A en niet het A- Verpleegkundige diploma. Nu vraag ik me af: WAAR zijn we in hemels naam mee bezig!! Het is precies hetzelfde diploma, alleen de A staat andersom. Daarbij komt dat je alleen een post HBO opleiding mag volgen als je in bezit bent van een diploma A- Verpleegkundige.
Ik vind dat de GGD hier wel heel ver in gaat en ben van mening dat het hier draait om geld en macht.
Met de juiste diploma's, jarenlange werkervaring in de zorg en het opvoeden van 3 eigen kinderen zou je niet bevoegd zijn??? Ik hoop van harte dat de politiek hier iets mee gaat doen, want zo is er een hele grote groep die onbevoegd zou zijn....
Zijn er meer mensen die hier tegenaan lopen?

Groet,

Doutzen Bokma

Gesloten