LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] vervanging originele onderdelen tijdens garantieperiode ?

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
mail8989
Berichten: 40
Lid geworden op: 22 mei 2007 20:16

vervanging originele onderdelen tijdens garantieperiode ?

Ongelezen bericht door mail8989 »

Hallo.

Ben ik het bezit van een HP laptop.
Na 1,5 jaar is de accu kapotgegaan (valt iedere keer zomaar uit, zelfs bij capaciteit van 80%).

HP zegt ; geen garantie, want op een accu zit maar een jaar garantie.
Winkelier vond het ook geen garantie..beroept zich op fabrikant..

Heb hier geen genoegen mee genomen en heb schriftelijk klacht ingediend.
(op de laptop zat immers 4 jaar garantie vanuit de overkoepelende winkeliers-organisatie).

Heb na veel zeuren en contact zoeken toch een nieuwe accu gekregen...maar...
er staat geen HP logo op..wat dus duidt op een imitatie accu en géén originele HP accu..

Moet ik hier genoegen mee nemen of moet de winkelier een origineel HP onderdeel terugleveren ?

alfatrion
Berichten: 22045
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: vervanging originele onderdelen tijdens garantieperiode ?

Ongelezen bericht door alfatrion »

De winkelier kan zich niet beroepen op de fabrikant.

Wat stond er in het aanbod? En wat op de factuur? De algemene voorwaarden?

Als daarop stond 2 jaar garantie zonder een vermelding van voorbehoud dan zou ik zeggen dat de accu niet uitgezonderd mag worden. Als er wel een voorbehoud is gemaakt dan moet je weten wat de oorzaak is van het gebrek. Is dat ouderdom, een productie fout, onjuist gebruik, ect.

mail8989
Berichten: 40
Lid geworden op: 22 mei 2007 20:16

Re: vervanging originele onderdelen tijdens garantieperiode ?

Ongelezen bericht door mail8989 »

heb 4 jaar garantie, de winkelier verwijst mij naar de algemene voorwaarden op de factuur, maar die staan er niet op..

maar in dit geval gaat het even over het vervangen onderdeel.

er is een imitatie accu geleverd ipv een originele HP accu.

als ik deze imitatie accu gebruik en er gebeurt iets met de laptop is de garantie vervallen...

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: vervanging originele onderdelen tijdens garantieperiode ?

Ongelezen bericht door BBCS »

mail8989 schreef:er is een imitatie accu geleverd ipv een originele HP accu.

als ik deze imitatie accu gebruik en er gebeurt iets met de laptop is de garantie vervallen...
De fabrieksgarantie is zowiezo verlopen.
HP geeft 1 jaar garantie.

De verkopende partij geeft 4 jaar garantie.
Als je die niet originele accu gebruikt, welke de verkopende partij verstrekt heeft, vervalt de garantie welke je bij de winkelier gekregen hebt, niet.

mail8989
Berichten: 40
Lid geworden op: 22 mei 2007 20:16

Re: vervanging originele onderdelen tijdens garantieperiode ?

Ongelezen bericht door mail8989 »

ok, dus ik moet/kan genoegen nemen met de imitatie accu ?

maar volgens mij is de HP garantie op de laptop 2 jaar, dus loop ik daarmee weer wel risico..

mail8989
Berichten: 40
Lid geworden op: 22 mei 2007 20:16

Re: vervanging originele onderdelen tijdens garantieperiode ?

Ongelezen bericht door mail8989 »

fabrieksgarantie blijkt toch 1 jaar te zijn op de laptop, dus die is wel verlopen.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: vervanging originele onderdelen tijdens garantieperiode ?

Ongelezen bericht door BBCS »

mail8989 schreef:ok, dus ik moet/kan genoegen nemen met de imitatie accu ?
Precies. :D
mail8989 schreef:maar volgens mij is de HP garantie op de laptop 2 jaar, dus loop ik daarmee weer wel risico..
Op de accu zit maar 1 jaar garantie.

En al zou op de laptop vanuit HP 2 jaar garantie, via de verkopende partij heb je 4 jaar garantie.

Dus HP neemt 2 jaar het risico op zich, en de verkopende partij 4 jaar.
En als nu blijkt dat er een defect ontstaat door die accu (welke door de verkopende partij verstrekt is) dan blijft de garantie gewoon van kracht.

Even over die imitatie accu:
Technisch gezien zit er geen verschil in de imitatie accu en de originele HP accu.
De verschillen zitten in het logo en in de aanschafprijs.

Als de technische eigenschappen van die imitatie accu gelijk is aan de technische eigenschappen van de originele accu, dan is er totaal geen bezwaar om die imitatie accu te gebruiken.

alfatrion
Berichten: 22045
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: vervanging originele onderdelen tijdens garantieperiode ?

Ongelezen bericht door alfatrion »

mail8989 schreef:heb 4 jaar garantie, de winkelier verwijst mij naar de algemene voorwaarden op de factuur, maar die staan er niet op..

maar in dit geval gaat het even over het vervangen onderdeel.

er is een imitatie accu geleverd ipv een originele HP accu.

als ik deze imitatie accu gebruik en er gebeurt iets met de laptop is de garantie vervallen...
Voor een juiste beantwoord voor je vraag is dit soort informatie wel van belang. Het gaat hier dus om garantie van de winkelier?

Je kunt aangegeven dat je de algemene voorwaarden wilt vernietigen omdat ze pas bij de factuur zijn mee gegeven. Vervolgens kun je beroepen op de vier jaar garantie.

De winkelier kan het product niet conform maken, zoals dat heet, door de accu te vervangen door een imitatie accu.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: vervanging originele onderdelen tijdens garantieperiode ?

Ongelezen bericht door BBCS »

alfatrion schreef:De winkelier kan het product niet conform maken, zoals dat heet, door de accu te vervangen door een imitatie accu.
Ik vraag me af hoe je hierbij komt.

Als er een andere accu met de dezelfde technische eigenschappen wordt geleverd, is die accu zeker wel conform de koopovereenkomst.

Het gaat niet om wat voor logo op die accu zit, maar of die accu de dezelfde technische eigenschappen bezit als de originele accu.

mail8989
Berichten: 40
Lid geworden op: 22 mei 2007 20:16

Re: vervanging originele onderdelen tijdens garantieperiode ?

Ongelezen bericht door mail8989 »

de accu zal best compatibel zijn, maar de techniche eigenschappen(oa. capaciteit Watt / uur) wijken wel af van de originele accu.

Daarnaast waarschuwt HP vanwege veiligheidsredenen dat alleen een door HP geleverde vervangende of compatibele accu is aangeschaft bij HP...

Ik ga ervan uit dat de accu niet bij HP vandaan komt, maar kan dit natuurlijk niet bewijzen.

Maar goed, ik wil de mogelijke risico's niet aanvaarden, en de winkelier mag deze risico's niet nemen namens mij door het leveren van een dergelijke accu

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: vervanging originele onderdelen tijdens garantieperiode ?

Ongelezen bericht door BBCS »

mail8989 schreef:Daarnaast waarschuwt HP vanwege veiligheidsredenen dat alleen een door HP geleverde vervangende of compatibele accu is aangeschaft bij HP...
Zeggen de fabrikanten altijd.
Moet je met een flinke korrel zout nemen.
mail8989 schreef:de accu zal best compatibel zijn, maar de techniche eigenschappen(oa. capaciteit Watt / uur) wijken wel af van de originele accu.
De spanning dient hetzelfde te zijn, en de capaciteit Watt / uur mag best wat hoger uitvallen, maar mag niet lager zijn.

Gesloten