Mijn ouders twee mensen van 65 en 68 allebei een AOWtje die de was maar twee keer per week doen en voor de rest 1 tv die gewoon elke avond aan staat en 1 computer die misschien 2 keer per week aan staat. Met de hand afwassen. En voor de rest de verwarming in de zomer uit hebben staan alleen in de winter aan. Zeer zuinig mensen laten nergens zomaar lichten aan staan enz enz. Die hebben begin deze maand een jaarrekening gehad van €970.34 of ze dit even willen betalen. Ikg ebelt en de klantenservice stond me netjes te woord. En zei dat die rekening was berekend ..Ik blij want ik zeg nog die mensen verbruiken niet zo veel dus snap het al niet...Waarop de klantenservice zegt U krijgt en brief thuis met uitleg en daarna de nieuwe rekening met het op nieuw berekende bedrag van €1303.93. Waarop ik dus kwaad zeg PARDOOOOOONN ja de vorige waren de meter standen niet goed..Ik snap er echt niks van. Verleden jaar moesten ze €304.24 betalen en werd hun voorschot omhoog gegooit naar €100.00. En nu inene is het voorschot €181.00 is geworden. Echt snap er niks meer van 2 oude personen met weinig luxe dingen in huis en dan zo'n een jaar rekening. Die twee mensen zijn helemaal vanslag.
2009
verbruik energie tarief 02-03-2008 tm 08-02-2009 3,655 kWh x €0,0791
vaste kosten 02-03-2008 tm 08-02-2009 344 dagen x €0,0536
(zekerheidsgarantie)
verbruik energie tarief 09-02-2009 tm 04-03-2009 256 kWh x €0,0931
vaste kosten 09-02-2009tm 04-03-2009 24 dagen x €0,0696
verbruik gas tarief 09-02-2009 tm 26-03-2009 926 m3 x €0,4730
vaste kosten 09-02-2009 tm 26-03-2009 46dagen x €0,0602
2010
verbruik energie tarief 05-03-2009 tm 16-03-2010 4.702kWh x €0,0931
vaste kosten 05-03-2009 tm 16-03-2010 377 dagen x €0,0576
verbruik gas tarief 27-03-2009 tm 09-03-2010 926 m3 x €0,4730
vaste kosten 27-03-2009 tm 09-03-2010 348 dagen x €0,0528
Ik weet echt niet meer wat ik voor ze kan doen er moet toch iets of iemand zijn die ons alles kan uitleggen of misschien moet die meterkast wel worden na gekeken. Me vader heeft een hele tijd in de meterkast gezeten en maar naar het draaiende schijf je zitten kijken en zegt die loopt heel langzaam snap er niks van nou ik ook niet. Is er iets of iemand die we kunnen laten komen om desnoods even naar de meters te kijken. ????
Alvast hartelijk bedankt voor jullie reactie
groetjes caroline
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Hoge jaarafrekening van ESSENT
-
Re: Hoge jaarafrekening van ESSENT
Een belangrijk iets om na te gaan, kloppen op de jaarrekeningen 2008/2009 en 2009/2010 de standen?
Als de stand bijvoorbeeld in 2008/2009 te laag was opgegeven/geschat en de stand van de jaarrekening 2009/2010 klopt, kan het inderdaad zijn dat er nu veel meer betaald moet worden.
Dus dat is belangrijk, kloppen de standen of zijn ze geschat?
Verder kun je de meters inderdaad na laten kijken, dat heet 'ijken', maar zijn de meters in orde, moet je zelf de rekening betalen en die kan een paar honderd euro zijn.
Kloppen de meters inderdaad niet, betaald de energiemaatschappij.
Mocht je dit willen doen, neem je contact op met de energieleverancier.
Maar je kunt het zelf ook tot op zekere hoogte testen.
Trek van alle apparaten (vergeet de ketel en de bel niet!) de stekkers eruit en kijk of de meter blijft lopen.
Als de meter blijft lopen is er misschien iets mis.
Zet daarna de ketel megalaag en zorg dat de ketel geen gas pakt en controleer dan de gasmeter.
Blijft hij lopen, kan er iets mis zijn.
Maar het blijft een kwestie van 'kan' en 'misschien'.
Wil je 100% zeker weten dat de meters kloppen, moet je laten ijken.
Veel succes!
Als de stand bijvoorbeeld in 2008/2009 te laag was opgegeven/geschat en de stand van de jaarrekening 2009/2010 klopt, kan het inderdaad zijn dat er nu veel meer betaald moet worden.
Dus dat is belangrijk, kloppen de standen of zijn ze geschat?
Verder kun je de meters inderdaad na laten kijken, dat heet 'ijken', maar zijn de meters in orde, moet je zelf de rekening betalen en die kan een paar honderd euro zijn.
Kloppen de meters inderdaad niet, betaald de energiemaatschappij.
Mocht je dit willen doen, neem je contact op met de energieleverancier.
Maar je kunt het zelf ook tot op zekere hoogte testen.
Trek van alle apparaten (vergeet de ketel en de bel niet!) de stekkers eruit en kijk of de meter blijft lopen.
Als de meter blijft lopen is er misschien iets mis.
Zet daarna de ketel megalaag en zorg dat de ketel geen gas pakt en controleer dan de gasmeter.
Blijft hij lopen, kan er iets mis zijn.
Maar het blijft een kwestie van 'kan' en 'misschien'.
Wil je 100% zeker weten dat de meters kloppen, moet je laten ijken.
Veel succes!
Echt overzichtelijk is uw presentatie niet.
Noteer gewoon eens de begin- en eindstanden van de afgelopen jaren. Graag daarbij ook vermelden of die standen wel/niet geschat zijn.
Laten we eens naar de verbruiksstanden kijken (zoals door u momenteel gepresenteerd) van Elektra:
- verbruik energie tarief 02-03-2008 tm 08-02-2009 3,655 kWh
Over 1 heel jaar hebben ze 3 KwH verbruikt?! Of is hier sprake van een typfout?
- verbruik energie tarief 09-02-2009 tm 04-03-2009 256 kWh
Verbruik over 1 maand. Ongetwijfeld omdat uw ouders miv februari 09 naar een ander contract zijn gegaan te weten 'Zekerheidsgarantie tariefstelling'. Aangezien de jaarafrekening steeds in maart plaatsvindt, betreft deze rekening 1 maand.
- verbruik energie tarief 05-03-2009 tm 16-03-2010 4.702 kWh.
Verbruik van 4700 KwH.
Nu de verbruiksstanden (zoals door u momenteel gepresenteerd) van Gas:
Om te beginnen mis ik de vermelding van het G verbruik over de periode: maart 2008 - maart 2009. Belangrijk om te weten omdat dit een afspiegeling is van een jaarverbruik van gas.
- verbruik gas tarief 09-02-2009 tm 26-03-2009 926 m3
Gedurende de winter verbruik je het grootste deel aan gas bekeken over een heel jaar. Rekening betreft anderhalve maand, ongetwijfeld omdat ze in februari 09 voor gas naar het zogeheten zekerheidsgarantie contract zijn overgestapt.
- verbruik gas tarief 27-03-2009 tm 09-03-2010 926 m3
Geen raar jaarverbruik. Wat hierin wél opvalt is dat dit jaarverbruik exact hetzelfde is als het verbuik over de periode februari 2009 t/m maart 2009! Waardoor je je kunt afvragen of het verbruik over deze periode en anders de vorige periode (van februari 09 - maart 09) wel klopt!
Volgens mij zit de grootste klapper niet in het gasverbruik, maar in het vebruik van Elektra.
Er van uit gaande dat het Elektra verbruik over 2008-2009 een typfout uwerhand is en het dus 3655 KwH behoort te zijn, zijn uw ouders het jaar er op aanzienlijk gestegen.
Kijk goed of de meterstanden de afgelopen jaren geschat zijn. Laat dat eens weten.
Verder zou ik graag willen weten hoe de woonsituatie is. Een appartement of woning?
Wedervraag: Hoe wordt de woning/appartement verwarmd? Elektrisch of middels een CV ketel? En is er wel/geen airco?
Naast 2x per week wassen, drogen ze die was dan ook 2x per week? Of wordt het aan een waslijn opgehangen?
De TV, is dit een gewone ouderwetset TV of een platscherm (al dan niet plasma?) En,........ staat deze constant op 'standby'? Wel/niet elektrisch koken?
Neem dit soort zaken eens mee. Want dit heeft een behoorlijke invloed op het E verbruik en dus rekening.
Meters ijken:
Dit is het allerlaatste wat je zou kunnen laten doen. En doe dat pas als de meter inderdaad na eigen onderzoek een afwijking vertoond. Let op: als uit de ijking geen afwijking blijkt zijn de ijkingskosten voor eigen rekening!!
Ga dus eerst zelf op onderzoek uit.
Alle stoppen er uit en kijk wat de E meter doet.
Dan alle apparaten uit het stopcontact en schakel de stop van E dan weer in. Kijk wat de meter dan doet.
Dan stapje voor stapje een E apparaat aansluiten en inschakelen. Kijk dan wat de meter doet. Dan app. weer uitschakelen en ander E apparaat inschakelen. Etc., etc.
Noteer gewoon eens de begin- en eindstanden van de afgelopen jaren. Graag daarbij ook vermelden of die standen wel/niet geschat zijn.
Laten we eens naar de verbruiksstanden kijken (zoals door u momenteel gepresenteerd) van Elektra:
- verbruik energie tarief 02-03-2008 tm 08-02-2009 3,655 kWh
Over 1 heel jaar hebben ze 3 KwH verbruikt?! Of is hier sprake van een typfout?
- verbruik energie tarief 09-02-2009 tm 04-03-2009 256 kWh
Verbruik over 1 maand. Ongetwijfeld omdat uw ouders miv februari 09 naar een ander contract zijn gegaan te weten 'Zekerheidsgarantie tariefstelling'. Aangezien de jaarafrekening steeds in maart plaatsvindt, betreft deze rekening 1 maand.
- verbruik energie tarief 05-03-2009 tm 16-03-2010 4.702 kWh.
Verbruik van 4700 KwH.
Nu de verbruiksstanden (zoals door u momenteel gepresenteerd) van Gas:
Om te beginnen mis ik de vermelding van het G verbruik over de periode: maart 2008 - maart 2009. Belangrijk om te weten omdat dit een afspiegeling is van een jaarverbruik van gas.
- verbruik gas tarief 09-02-2009 tm 26-03-2009 926 m3
Gedurende de winter verbruik je het grootste deel aan gas bekeken over een heel jaar. Rekening betreft anderhalve maand, ongetwijfeld omdat ze in februari 09 voor gas naar het zogeheten zekerheidsgarantie contract zijn overgestapt.
- verbruik gas tarief 27-03-2009 tm 09-03-2010 926 m3
Geen raar jaarverbruik. Wat hierin wél opvalt is dat dit jaarverbruik exact hetzelfde is als het verbuik over de periode februari 2009 t/m maart 2009! Waardoor je je kunt afvragen of het verbruik over deze periode en anders de vorige periode (van februari 09 - maart 09) wel klopt!
Volgens mij zit de grootste klapper niet in het gasverbruik, maar in het vebruik van Elektra.
Er van uit gaande dat het Elektra verbruik over 2008-2009 een typfout uwerhand is en het dus 3655 KwH behoort te zijn, zijn uw ouders het jaar er op aanzienlijk gestegen.
Kijk goed of de meterstanden de afgelopen jaren geschat zijn. Laat dat eens weten.
Verder zou ik graag willen weten hoe de woonsituatie is. Een appartement of woning?
Wedervraag: Hoe wordt de woning/appartement verwarmd? Elektrisch of middels een CV ketel? En is er wel/geen airco?
Naast 2x per week wassen, drogen ze die was dan ook 2x per week? Of wordt het aan een waslijn opgehangen?
De TV, is dit een gewone ouderwetset TV of een platscherm (al dan niet plasma?) En,........ staat deze constant op 'standby'? Wel/niet elektrisch koken?
Neem dit soort zaken eens mee. Want dit heeft een behoorlijke invloed op het E verbruik en dus rekening.
Meters ijken:
Dit is het allerlaatste wat je zou kunnen laten doen. En doe dat pas als de meter inderdaad na eigen onderzoek een afwijking vertoond. Let op: als uit de ijking geen afwijking blijkt zijn de ijkingskosten voor eigen rekening!!
Ga dus eerst zelf op onderzoek uit.
Alle stoppen er uit en kijk wat de E meter doet.
Dan alle apparaten uit het stopcontact en schakel de stop van E dan weer in. Kijk wat de meter dan doet.
Dan stapje voor stapje een E apparaat aansluiten en inschakelen. Kijk dan wat de meter doet. Dan app. weer uitschakelen en ander E apparaat inschakelen. Etc., etc.
Als ik het goed uitgerekend heb is het gemiddeld dag verbruik gestegen van 10 kwh naar 13 kwh. Het gebruik van 10kwh is al hoog voor een klein huishouden, maar de stijging is enigszins te verklaren. De strenge winter (veel meer cv vraag) en veroudering van apparatuur.
In mijn huishouden met de normaal aanwezige apparaten ligt het dag verbruik op +/_ 7 kwh Elektrische oven en vaatwasser inbegrepen, een droger heb ik daarin tegen weer niet. De eindafrekening aanvechten heeft weinig zin want deze klopt in grote lijnen wel. Zaak is nu het hoge gebruik op te sporen, koelkast en vriezer kunnen door een defect energie slurpen als een kameel water. Apparaten die kortstondig gebruikt worden zullen de oorzaak niet zijn. Speuren dus alle verbruikers van het net af halen en een voor een aansluiten, grote kans dat bij de koelkast/ vriezer de meter gaat tollen en als daar een defect in zit blijft dat door gaan.
Succes met de speurtocht.
Ronald.
In mijn huishouden met de normaal aanwezige apparaten ligt het dag verbruik op +/_ 7 kwh Elektrische oven en vaatwasser inbegrepen, een droger heb ik daarin tegen weer niet. De eindafrekening aanvechten heeft weinig zin want deze klopt in grote lijnen wel. Zaak is nu het hoge gebruik op te sporen, koelkast en vriezer kunnen door een defect energie slurpen als een kameel water. Apparaten die kortstondig gebruikt worden zullen de oorzaak niet zijn. Speuren dus alle verbruikers van het net af halen en een voor een aansluiten, grote kans dat bij de koelkast/ vriezer de meter gaat tollen en als daar een defect in zit blijft dat door gaan.
Succes met de speurtocht.
Ronald.
-
Beste Monaliza1965,
In uw bericht van 9 april op dit forum geeft u aan dat vragen te hebben over de jaarafrekening van uw ouders. Graag wil ik telefonisch contact met u opnemen zodat ik het voor u en uw ouders kan uitzoeken.
Indien u hier geen bezwaar tegen heeft, kunt u hun klantnummer en uw forumnaam mailen naar [email protected]. Hiermee kan ik uw contactgegevens opzoeken in onze administratie. Ik neem dan zo spoedig mogelijk contact met u op.
Alvast bedankt voor de moeite.
Met vriendelijk groet,
Diana
Essent medewerker
In uw bericht van 9 april op dit forum geeft u aan dat vragen te hebben over de jaarafrekening van uw ouders. Graag wil ik telefonisch contact met u opnemen zodat ik het voor u en uw ouders kan uitzoeken.
Indien u hier geen bezwaar tegen heeft, kunt u hun klantnummer en uw forumnaam mailen naar [email protected]. Hiermee kan ik uw contactgegevens opzoeken in onze administratie. Ik neem dan zo spoedig mogelijk contact met u op.
Alvast bedankt voor de moeite.
Met vriendelijk groet,
Diana
Essent medewerker