LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Post na rouwadvertenties

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5520
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Post na rouwadvertenties

Ongelezen bericht door Radar »

Na het plaatsen van een rouwadvertentie worden nabestaanden vaak bestookt met allerlei ongewenste reclame voor urnen, gedenktekens en andere overlijdensgerelateerde producten. Is de een zijn dood de ander zijn brood?

Dirkie
Berichten: 2956
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Post na rouwadvertenties

Ongelezen bericht door Dirkie »

Is de een zijn dood de ander zijn brood?
Klinkt hard, maar het is wel zo. De begrafenis ondernemer die wij hadden bij het overlijden van mijn vader gaf ons 3 redenen om geen advertentie te plaatsen.
- Het kost geld
- Je stuurt al kaarten, dus waarom nog een 'algemene' kennisgeving
- Vooral in de krant zetten, wanneer de begrafenis is. Dit maakt het de eventuele inbrekers wel zo gemakkelijk.

En nu is er nog een vierde bij gekomen, namelijk het ontvangen van ongwenste post.

stofzuigertje

Re: Post na rouwadvertenties

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Plaats alle afzenders op dit forum en ze verliezen juist toekomstige klanten omdat ze deze groep lastig vallen.

Wedden dat ze een vermelding hier niet leuk vinden en er snel mee stoppen.

witte angora
Berichten: 32033
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Post na rouwadvertenties

Ongelezen bericht door witte angora »

Wedden dat ze een vermelding hier niet leuk vinden en er snel mee stoppen.
Of ze zien het als gratis reclame en gaan nog harder door.
De begrafenis ondernemer die wij hadden bij het overlijden van mijn vader gaf ons 3 redenen om geen advertentie te plaatsen.
Zolang je geen ongewenste post krijgt is de begrafenisondernemer de enige 'leverancier' van de spullen die je nodig hebt. Het lijkt heel erg of de beste man het beste met de nabestaanden voorheeft (en misschien is dat ook wel zo), maar in feite is dit ook een manier om een deel van de concurrentie uit te schakelen.

Eigenlijk weet ik zo net niet of de ongewenste post zo ongewenst is. Liever wat dingen in de bus naar aanleiding van een overlijden, dan reclame voor urnen, gedenktekens en dergelijke tussen de folders van AH en de Aldi te vinden.

Het enige wat me wel zorgen baart is inderdaad de mogelijkheid dat inbrekers weten wanneer er niemand in een woning aanwezig is.

luvacr
Berichten: 0
Lid geworden op: 09 apr 2010 21:15

Re: Post na rouwadvertenties

Ongelezen bericht door luvacr »

Na het overlijden van mijn moeder ontving ik naast de condoleancebrieven en -kaarten ook post met reklame er in. Deze was altijd voorzien van een begeleidende brief waarin medeleven en begrip voor de moeilijke tijd werden verwoord en folders of brochures. Ik vond dit niet zo erg, mogelijk zou dit informatief kunnen zijn. Ik had het niet nodig en deponeerde deze post ongelezen in het cylindrisch archief.
Eén relame echter stoorde mij zeer: Een handgescheven, langwerpige enveloppe van klassiek watermerkpapier dat je normaal gesproken bij een condoleancekaart zult aantreffen, met daar in een dubbelgevouwen kaart met een stemmig plaatje en condoleancetekst voorop. Je denkt een persoonlijk bericht te ontvangen, maar doe je de kaart open dan vind je een reklametekst van een natuursteen bedrijf dat een schitterend monument wil leveren. Ik vond dit stuitend en ongepast !!

jacqueline42
Berichten: 0
Lid geworden op: 10 apr 2010 00:53

Re: Post na rouwadvertenties

Ongelezen bericht door jacqueline42 »

17 jaar geleden, verloren mijn man en ik ons eerste kindje, 2 dagen na zijn geboorte..
we hadden een advertentie geplaats, waarin duidelijk vermeld werd dat hij gecremeerd zou worden.
groot was dan ook mijn verbazing, dat ik enkele dagen erna een ''rouwkaart''
kreeg van een bedrijf gespecialieerd in het maken van grafstenen.
ze voelden met ons mee in ons grote verdriet,
maar zouden wel een grafsteen willen plaatsen,
om de nabestaande een mooie gedenksteen te geven.
Diep triest vond, en vind ik deze gang van zaken.
alsof je verdriet niet al groot genoeg is,
moet je je enorm storen aan zulke praktijken.

Mvg,
J.

Eus46
Berichten: 0
Lid geworden op: 12 apr 2010 07:52

Re: Post na rouwadvertenties

Ongelezen bericht door Eus46 »

Beste redactie,

Het is vandaag precies een maand (12 maart) geleden dat mijn vrouw is overleden (48 jaar) en hetgene waar ik me het meeste aan heb geërgerd is dat je op de dag dat je vrouw is begraven, "s-avonds thuis komt en buiten de steunbetuigingen allerlei zakelijke/ambtelijke brieven en formulieren op de mat heb liggen van o.a.Sociale Verzekeringsbank m.b.t. nabestaandenpensioen (waar ik toch geen recht op heb) en wezenpensioen. Maar ook dat het ziekenfonds is opgeheven en alle andere ellende, en ik moet zeggen dat geeft extra verdriet, maar vooral ook irritaties en boosheid. Zo moet je van je emoties direct schakelen naar de zakelijke consquenties. De uitvaartondernemer heeft het mij van tevoren gevraagd of ik eventueel informatie wilde ontvangen over een gedenkteken.
Dus dat was heel netjes.

Met vriendelijke groet,

Eugène

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Post na rouwadvertenties

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Ten eerste Eugene, heel veel sterkte bij het verwerken van je verlies wat nog zo pril is.
Afschuwelijk dat je vrouw zo jong is overleden en vervelend dat je na zo'n moeilijke dag al zakelijke post te verstouwen kreeg.
Ik kan je nog een sterker verhaal vertellen, na de uitvaart van mijn vader kreeg mijn moeder (48, nog geen week weduwe met 2 kinderen) het condoleanceboek met de linten die aan de bloemstukken zaten en vervolgens vertelde de leider van de uitvaart dat de voorlopige rekening er ook vast in zat.
Hier hebben we een klacht over ingediend en excuses gekregen, maar zoiets vergeet je nooit meer.

Toen mijn vader 16 jaar geleden overleed hadden wij geen last van reclame van bedrijven (ook vreemd, als je de advertentie leest is de begrafenis of crematie allang geregeld, meestal incluis steen etc.) maar we hebben wel post gehad van een fanatiek religieuze mevrouw.
Nog pijnlijker, wij zijn niet gelovig, maar werden wel medegedeeld dat mijn vader nu bij zijn schepper was en dat hij in principe boven zat te feesten, terwijl wij probeerden om te gaan met ons prille verdriet.
Dat vond ik pas echt stijlloos.
Dus nóg een reden om geen advertentie te plaatsen.

Alexandrina
Berichten: 0
Lid geworden op: 12 apr 2010 15:05

Re: Post na rouwadvertenties

Ongelezen bericht door Alexandrina »

Ikzelf heb er totaal geen probleem mee als ik na een Crematie of Begrafenis reclame krijg, uiteindelijk is er een papiercontainer waar het in gaat, heb de laatste 15 jaar al een 10 tal overlijdens in de familie gehad zoals ouders en naaste familie waarvoor ik altijd in deze moeilijke tijden de "regelaar" ben, ook is mijn huisadres altijd het postadres wat op de advertenties staat al is het adres van de overledene 100 km bij mij vandaan, en heb dan ook altijd tijdens de Crematie of Begrafenis een goede vriend in mijn huis (er zijn trouwens organisaties die dit meestal tegen een kleine vergoeding kunnen regelen)
Als je een advertentie plaatst loop je altijd het risico dat je ongewenste post krijgt, maar omdat jezelf deze gegevens in de krant zet, is de wet op de privacy niet meer van toepassing, ook niet als b.v. genealogische verenigingen daarna de gegevens van de advertentie gebruiken om op hun site op internet te zetten.
Ook het fotograferen later van de Grafzerk en deze foto met gegevens op een website zetten is toegestaan, daar is een rechterlijke uitspraak van.

jankuip
Berichten: 0
Lid geworden op: 12 apr 2010 15:18

Re: Post na rouwadvertenties

Ongelezen bericht door jankuip »

Dat bedrijven hier misbruik van maken is schandalig
Het is dan ook geen reclame voor degenen die zich er schuldig aan maken.
Een tekst als "commerciële correspondentie naar aanleiding van deze rouwadvertentie wordt niet op prijs gesteld"
of iets van die strekking werkt wel, maar of het afdoende is???

jpeddemors
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 feb 2007 18:12

Re: Post na rouwadvertenties

Ongelezen bericht door jpeddemors »

Ik heb na het overlijden van mijn man helemaal geen reclame ontvangen. Het gebeurt dus niet altijd.

dandie
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 jul 2007 19:36

Re: Post na rouwadvertenties

Ongelezen bericht door dandie »

En dan zijn er lieden, die na het verschijnen van de rouwadvertentie een nota sturen voor een beweerdelijk besteld produkt.
Dit heb ik een aantal keren meegemaakt.

Altijd vragen naar bewijsstukken van de bestelling of opdracht, dan hoor je er verder meestal niets meer van.

Mickelsson
Berichten: 0
Lid geworden op: 12 apr 2010 20:56

Re: Post na rouwadvertenties

Ongelezen bericht door Mickelsson »

Beste Radar,

Helaas had de uitgenodigde jurist het bij het verkeerde eind.
De WBP gaat formeel gesproken over gegevens die herleidbaar zijn tot natuurlijke personen. Volgens de wet is een overledene geen natuurlijk persoon (meer). Derhalve is de WBP niet van toepassing op overleden personen. Er moet echter wel rekening gehouden worden dat bijvoorbeeld de partner of kinderen van de overledene gemakkelijk te achterhalen zijn wanneer er voldoende informatie over de overledene zelf wordt gepubliceerd. Daarmee vormt die informatie een persoonsgegeven van die partner of kinderen. De WBP kan dus soms toch van toepassing zijn, maar dan alleen over de nabestaanden.
Het is dus geenzins verboden om de gegevens van de overledene op het internet te plaatsen.

usiena
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 dec 2004 21:22

Re: Post na rouwadvertenties

Ongelezen bericht door usiena »

Het is voor een gezin/familie al een groot drama wanneer ze een geliefde verliezen en het verwerkingsproces is lang en soms ondraaglijk. Dat ondernemingen hier een flink slaatje uit willen slaan is, en soms zelfs doodleuk aan de deur verschijnen om een steen of andere rommel te verkopen, in mijn ogen schandalig. Een sterfgeval is dus doodordinaire handel!

Daarnaast kwam ik een tijdje geleden de rouwadvertenties van mijn vader tegen, die vorig jaar is overleden, op het Internet...mensenlinq.nl. Dat deze advertenties in het dagblad hadden gestaan, wisten we wel maar we hadden onze moeder nooit gehoord over het internet.....tot vanavond. Zij wist helemaal niet van het bestaan van deze site noch was zij daarvan op de hoogte gebracht of ook maar gevraagd of zij daaraan haar medewerking wilde verlenen.

Het kan niet zo zijn dat uitgeverijen ongevraagd informatie op het internet plaatsen en misbruik maken van een anders verdriet en daar flink geld aan verdienen. Waarom een privacy beschermingswet, als bedrijven zich daar blijkbaar niets van aantrekken of ongestraft informatie kunnen plaatsen.....daar moet maar snel weer een einde aan komen!

Usiena

petersr1
Berichten: 0
Lid geworden op: 12 apr 2010 22:34

Re: Post na rouwadvertenties

Ongelezen bericht door petersr1 »

Ik heb een eenmanszaak in de verkoop van grafmonumenten en het uitvoeren van alle werkzaamheden, die met grafmonumenten samenhangen, waarbij ik mensen - naar aanleiding van de door hun zelf geplaatste rouwadvertentie - een introductiebrief stuur en dan nooit eerder dan een week + 1 dag ná de begrafenis, vaak zelfs op een nog later tijdstip.
In mijn introductiebrief bied ik om te beginnen mijn condoleances aan en excuseer mij voor de ongevraagde introductie, waarbij ik uitleg, dat bedrijven als het mijne al bij voorbaat door de betreffende uitvaartonderneming worden uitgesloten van een eerlijke aanbieding van hun diensten omdat men de verkoop (lees de provisie) graag in eigen hand houdt! Onder het mom van bescherming van de nabestaan-den wordt daarom ook steeds meer in de rouwadvertenties alleen het adres van de uitvaartonderneming vermeld.
Firma's als de mijne, die hun klanten op eigen kracht proberen te werven en niet door tussenkomst van een uitvaartonderneming, die daarvoor graag ruim betaald wil worden en de met hen "bevriende" steenhouwerij dan ook (vaak al in een veel eerder stadium dan wij onze introductiebrief sturen!) bij de nabestaanden aanbeveelt, zijn aangewezen op overlijdensberichten in de krant. Men zal kunnen billijken, dat wij - teneinde ons vak te kunnen uitoefenen - onze firma óók graag onder de aandacht van onze potentiële klanten willen brengen.

witte angora
Berichten: 32033
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Post na rouwadvertenties

Ongelezen bericht door witte angora »

Men zal kunnen billijken, dat wij - teneinde ons vak te kunnen uitoefenen - onze firma óók graag onder de aandacht van onze potentiële klanten willen brengen.
Blijkbaar niet, als je de reacties zo leest...

Het is vreemd gesteld, als je ongevraagd reclame/informatie stuurt naar aanleiding van een overlijden, dan is dat ongewenst.

Echter, als de uitvaartondernemer misbruik maakt van de emoties van de nabestaanden door gigaprijzen te rekenen voor de meest uiteenlopende zaken, staat Nederland ook op zijn kop.

De enige manier om dat misbruik door uitvaartondernemers te beteugelen is - concurrentie, en dat is dus ongewenst.

Geen idee wat je daaraan moet doen.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Post na rouwadvertenties

Ongelezen bericht door VioletPrue »

petersr1 schreef:Ik heb een eenmanszaak in de verkoop van grafmonumenten en het uitvoeren van alle werkzaamheden, die met grafmonumenten samenhangen, waarbij ik mensen - naar aanleiding van de door hun zelf geplaatste rouwadvertentie - een introductiebrief stuur en dan nooit eerder dan een week + 1 dag ná de begrafenis, vaak zelfs op een nog later tijdstip.
In mijn introductiebrief bied ik om te beginnen mijn condoleances aan en excuseer mij voor de ongevraagde introductie, waarbij ik uitleg, dat bedrijven als het mijne al bij voorbaat door de betreffende uitvaartonderneming worden uitgesloten van een eerlijke aanbieding van hun diensten omdat men de verkoop (lees de provisie) graag in eigen hand houdt! Onder het mom van bescherming van de nabestaan-den wordt daarom ook steeds meer in de rouwadvertenties alleen het adres van de uitvaartonderneming vermeld.
Firma's als de mijne, die hun klanten op eigen kracht proberen te werven en niet door tussenkomst van een uitvaartonderneming, die daarvoor graag ruim betaald wil worden en de met hen "bevriende" steenhouwerij dan ook (vaak al in een veel eerder stadium dan wij onze introductiebrief sturen!) bij de nabestaanden aanbeveelt, zijn aangewezen op overlijdensberichten in de krant. Men zal kunnen billijken, dat wij - teneinde ons vak te kunnen uitoefenen - onze firma óók graag onder de aandacht van onze potentiële klanten willen brengen.
Sorry hoor, maar daar zijn andere manieren voor.
Zelf contracten aangaan met uitvaartbedrijven, reclame (desnoods huis-aan-huis) verspreiden of sponsoring van een (sport)club.
Nabestaanden in moeilijke tijden ongevraagd schriftelijk benaderen is geen chique zaak, ook niet als je mensen condoleert en excuses maakt voor het benaderen.
Mijn reactie zou zijn: geen zaken mee doen!
Dat uitvaartbedrijven nabestaanden moet beschermen tegen ongewenste reclame is erg en dat dit gebeurd is alleen maar mooi.
Ik denk dat u uw bedrijf meer schade toebrengt dan u denkt.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Post na rouwadvertenties

Ongelezen bericht door Shine »

Ik ben erg geschrokken over het feit dat mensenlinq.nl zomaar rouwadvertenties plaats die in dagbladen hebben gestaan die aangesloten zijn bij Wegener Nederland BV en NDC|VBK de uitgevers. Dit zijn namelijk nogal wat kranten en dag-/weekbladen!
Bij de aangesloten kranten van Wegener Nederland BV en NDC|VBK, zie je overal onderaan hun website staan met actieve link:"familieberichten opgeven". Men kan dan online een overlijdens/rouwadvertentie doorgeven. Als je op de intro van deze website komt staat er vermeld: Met familieberichtenonline.nl kunt u op een eenvoudige, snelle en zekere manier uw familiebericht samenstellen en plaatsen in de door u gewenste regionale en landelijke dag- en weekbladen.
De lezer die een familie/rouwbericht aan de krant wil doorgeven verkeert daardoor in de veronderstelling dat het ingestuurde bericht in de door zijn/haar aangegeven krant(en) geplaatst wordt. Maar zeker niet daarmee ook op mensenlinq.nl wordt geplaatst.
Bij de veelgestelde vragen staat ook nergens vermeld dat de ingestuurde rouwadvertentie óók op mensenlinq.nl geplaatst zal worden. Dit is pas te vinden in het onderdeel 'Algemene voorwaarden'.
Kortom, het zit verstopt en is daardoor absoluut onduidelijk, zoniet onbekend voor velen. Ongetwijfeld ook voor de begrafenisondernemer en/of uitvaartdienst.
Zo kom je als nabestaande(n) ongewild voor de nodige verrassingen te staan!
Verder is het kwalijk dat de mogelijkheid in bezwaarmaking tot doorplaatsing middels een aparte e-mail moet plaatsvinden en niet standaard in het formulier van inzending van een familie/rouwbericht gebakken zit. Dit betekent namelijk dat je hierdoor altijd achter de feiten aanloopt. De advertentie is al gekoppeld en op internet geplaatst. Met alleen verwijderen ben je er niet omdat Google ook nog zoiets als een cache zoekmogelijkheid kent.
Het is ronduit kwalijk hoe hier binnen het concern van: Wegener Nederland BV en NDC|VBK met deze zaak omgegaan wordt.
Mensenlinq ontvangt geld van de verschillende dagbladen voor het plaatsen van de familieberichten. Immers, de dagbladen nemen een dienst af van Mensenlinq. Mensenlinq.nl wat trouwens wéér een onderdeel is van... Wegener!
Je kunt er vergif op innemen dat deze extra kosten, die het dagblad moet maken, doorberekent naar hen die een familie/rouwbericht in de krant plaatst. (niet wetende dat het dan ook op mensenlinq komt te staan)
Hier moet héél snel iets aangedaan worden!

Overigens slaat de advocaat die bij Radar zat de plank dus mis omdat, indien het familie-/rouwbericht via familieberichtenonline.nl is doorgegeven je akkoord gaat met hun voorwaarden! En dat is dus die doorplaatsing op Mensenlinq.nl
De advocaat (maar óók Radar!) heeft zijn huiswerk in deze niet goed gedaan.

Tot slot: deze manier van koppel familie/rouwberichten plaatsing is wel héél erg uitnodigend voor inbrekers. Het wordt hun nog gemakkelijker gemaakt om ergens hun slag te kunnen slaan ergens in nederland.


Familieberichten online:
Algemene voorwaarden
Artikel 3. Advertentie / plaatsing.
1.Door het plaatsen van een Advertentie op de website familieberichtenonline.nl komt de Overeenkomst tot stand. Daarbij gelden de tarieven en overige bepalingen en gedragsregels zoals weergegeven op de website familieberichtenonline.nl, alsmede deze algemene voorwaarden.
2.Door het plaatsen van een Advertentie op de website familieberichtenonline.nl geeft Adverteerder MediaMenu C.V. toestemming de in de Advertentie vervatte informatie, inclusief eventueel fotomateriaal te (doen) plaatsen in de opgegeven printuitgave van de aangegeven dag- en/of weekbladen, alsmede op de digitale sites van de opgegeven printuitgave(s) of familieberichtenonline.nl.
3.Door het plaatsen van een advertentie via de website van familieberichtenonline.nl geeft Adverteerder MediaMenu CV toestemming tot doorplaatsing op aan Familieberichtenonline.nl gelieerde sites en printuitgaven voor zover deze overeenkomen met het doel en aard van de opgegeven advertentie. Aan deze doorplaatsing zijn, tenzij hierover nadere afspraken zijn gemaakt, geen kosten voor de Adverteerder verbonden. Tegen doorplaatsing kan door de Adverteerder bezwaar worden gemaakt door het zenden van een email aan [email protected].
Zie: http://www.familieberichtenonline.nl/

Mensenlinq:
Waar komen de overlijdensberichten vandaan die op Mensenlinq.nl staan?
Alle berichten op Mensenlinq.nl hebben gestaan in één of meerdere dag-, weekbladen- of huis aan huis uitgaven van Wegener en/of NDC|VBK de uitgevers of Limburgs Dagblad / Dagblad de Limburger. Indien aangegeven wordt, dat het bericht niet doorgeplaatst mag worden op internet, zal dit ook niet gebeuren. Als u een bericht zoekt op Mensenlinq.nl wordt u doorgelinkt naar het dagblad waar het betreffende bericht in gestaan heeft.

Wie en wat is Mensenlinq.nl?
Mensenlinq.nl is een initiatief van Wegener Nederland BV en NDC|VBK de uitgevers. Mensenlinq.nl maakt de overlijdensberichten die geplaatst zijn in de titels van NDC|VBK en Wegener vindbaar op internet.

Zie: http://www.mensenlinq.nl/mensenlinq/ove ... l/site/faq

usiena
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 dec 2004 21:22

Re: Post na rouwadvertenties

Ongelezen bericht door usiena »

Wanneer nabestaanden behoefte hebben een monument/steen te plaatsen op een graf, zullen zij zelf prima instaat zijn een steenhouder te benaderen. Het verlies van de één zou niet de 'handel' van een ander moeten zijn, ongeacht de periode waarop die rommel wordt toegestuurd.

Er zit nog een gevaar in de berichtjes van mensenlinq. De advertenties worden, zoals hij in de krant heeft gestaan, op het internet gegooid inclusief alle informatie van deze advertenties. Dit houdt in dat gegevens zoals adres en eventueel telefoonnummer gewoon openbaar worden gemaakt.

Als mensen behoefte hebben het gehele land óf zelfs de hele wereld op de hoogte te brengen zouden ze echt wel een landelijke krant inschakelen óf het zelf op internet zetten. Ik hoop dat sites zoals mensenlinq uit de lucht worden gehaald.

Usiena

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Post na rouwadvertenties

Ongelezen bericht door jor »

Natuurlijk moeten er dingen worden geregeld na een overlijden maar dit kan ik ervan zeggen.Ik heb opdracht gegeven aan mijn kinderen ( nu ja 40+)om elke folder die binnenkomt na mijn overlijden regelrecht in de vuilnisbak te gooien. Zij zijn prima in staat om deze zaken zelf te regelen en ik heb een rothekel aan opdringerig gedrag.
petersr1 schreef.... Men zal kunnen billijken, dat wij - teneinde ons vak te kunnen uitoefenen - onze firma óók graag onder de aandacht van onze potentiële klanten willen brengen.
Gezien de uitzending en de meeste reacties hier, niet dus!

Gesloten