LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Premievrije woekerpolis Generali weer betalen?

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
Communicatie
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 okt 2009 09:42

Premievrije woekerpolis Generali weer betalen?

Ongelezen bericht door Communicatie »

Ik heb in 1997 een Eigen Toekomstplan bij Generali afgesloten via mijn werkgever. Een woekerpolis bleek later. In 2001 heb ik deze premievrij gemaakt, omdat de kosten veel te hoog waren en de rendementen slecht.

Nu kreeg ik op 16 oktober 2009 een brief waarin Generali aangeeft dat ik weer premie moet gaan betalen iedere maand, circa Euro 35. Mocht ik dit niet willen, dan moet ik binnen 14 dagen reageren. Let wel: het is ook nog eens herfstvakantie, dus ben je wellicht even lekker weg, dan heb je pech...

Dat ze mij eerder beetgenomen hebben, is mij al lang duidelijk. En dat is reden genoeg om nooit weer zaken met ze te doen. Ik heb destdijds gekozen niet af te kopen, want dat bleek niet verstandig. Ik hoopte een beetje dat ze ooit leren beleggen, zodat ik nog een beetje geld terug kan zien. Tot dusver verdampt er ieder jaar meer geld.

Mijn vraag nu: Kan een verzekeraar zomaar premievrije polissen weer omzetten naar premiebetalen?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Premievrije woekerpolis Generali weer betalen?

Ongelezen bericht door kweenie »

Het hangt van de voorwaarden van je polis af. Waarschijnlijk gaan de kosten gewoon door. En het kan zijn dat je bijvoorbeeld een polis met 'ingebouwde' overlijdensdekking hebt, waarvoor jaarlijks ook (een steeds hoger wordende) premie moet worden betaald. Als de waarde van je polis zo laag wordt, dat die premie voor de overlijdensdekking niet meer kan worden betaald, dan zul je ofwel elk jaar moeten bijstorten om die premies te kunnen betalen, ofwel de polis stopt en je hebt ook geen overlijdensdekking meer.

Arjen_Dijkstra
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 okt 2009 13:39

Re: Premievrije woekerpolis Generali weer betalen?

Ongelezen bericht door Arjen_Dijkstra »

Geachte heer/mevrouw,

Het spijt mij dat u niet tevreden bent over uw polis van Generali. Wij willen uw situatie graag inhoudelijk beoordelen. Uw bericht biedt ons echter onvoldoende informatie om dat te kunnen doen. Graag nodig ik u daarom uit om telefonisch contact op te nemen met Generali en te vragen naar mevrouw Marga Caria da Silva. Nadat wij uw gegevens hebben opgezocht, kunnen wij beoordelen of u de genoemde brief terecht heeft ontvangen en zo ja, waarom dat is gebeurd.

U kunt hiervoor natuurlijk ook contact opnemen met uw verzekeringsadviseur.

Met vriendelijke groet,

Arjen Dijkstra
Manager Product & Marktmanagement Generali

Communicatie
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 okt 2009 09:42

Re: Premievrije woekerpolis Generali weer betalen?

Ongelezen bericht door Communicatie »

Dank voor uw antwoord. Ik had al contact opgenomen met mijn verzekeringsadviseur. Die kon de brief van Generali niet verklaren en geeft aan dat de omzetting van premievrij naar premiebetalen alleen tot stand kan komen als ik daar zelf om heb gevraagd. Dat is niet het geval.
Hij raadde me aan een schriftelijke klacht en bezwaar in te dienen bij Generali. Dat heb ik gedaan. Ik wacht nog op een antwoord.

Communicatie
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 okt 2009 09:42

Re: Premievrije woekerpolis Generali weer betalen?

Ongelezen bericht door Communicatie »

Inmiddels gebeld met Generali, op aanraden van Generali. Mevrouw Marga Caria da Silva was er niet. Een collega wist te melden: "We weten niet waarom deze brief is verzonden. Het zal wel een systeemfout zijn. Beschouwt u de brief maar als niet verzonden...". Tsja, als ik dat zou doen, ga ik volgens de brief akkoord met de premiebetaling. Dank voor uw advies! Het woord 'excuses' of 'sorry' is overigens niet gevallen in het gesprek. Het wachten is op een officiële reactie op mijn schriftelijke klacht. Wellicht dat die brief wel serieus wordt opgepakt?

Communicatie
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 okt 2009 09:42

Re: Premievrije woekerpolis Generali weer betalen?

Ongelezen bericht door Communicatie »

Het is ongelofelijk. In oktober 2009 werd door Generali een 'systeemfout' gemaakt waardoor ik weer premie moest betalen voor mijn premievrije Toekomstplan. In januari 2010 werd mijn polis gewijzigd omdat iemand anders met mijn polisnummer een verzoek had ingediend (of de naam klopt bij het opgegeven polisnummer wordt blijkbaar niet gecheckt bij Generali). Vandaag kreeg ik weer een brief waarin werd bevestigd dat iets is gewijzigd 'op mijn verzoek'. Maar ook dit keer heb ik GEEN verzoek tot wijziging ingediend.

Ik sta werkelijk perplex van de onbetrouwbare administratie, ontoereikende interne controle, het onkundige handelen en de slechte klantenservice van Generali.

Wel heb ik een verzoek tot afkoop van mijn woekerpolis ingediend. Ik ben er namelijk ontzettend klaar mee en vooral met dit onbetrouwbare bedrijf. Uiteraard hoor ik daar niets van.

Een klacht sturen naar [email protected], heeft geen zin. Daarop wordt niet gereageerd.

Wie bij Generali kan wel goed klanten helpen?

witte angora
Berichten: 32008
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Premievrije woekerpolis Generali weer betalen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik sta werkelijk perplex van de onbetrouwbare administratie, ontoereikende interne controle, het onkundige handelen en de slechte klantenservice van Generali.
Dan klopt het wel dat de kosten zo hoog zijn. Die hebben giga veel mensen nodig om de boel iedere keer recht te trekken. :wink:

M. van Rossum
Berichten: 1220
Lid geworden op: 05 dec 2009 15:30

Re: Premievrije woekerpolis Generali weer betalen?

Ongelezen bericht door M. van Rossum »

Ter informatie (voor zover nog niet bekend): Generali heeft een eigen "Regeling" getroffen voor woekerpolissen, buiten de stichtingen om, maar wel erkend door de Ombudsman KiFiD.
Zie http://www.consumentenbond.nl/test/geld ... ekerpolis/
En raadpleeg groene bolletje op https://www.kifid.nl/consumenten/lijst+ ... zekeringen

Dat betekent dat wellicht afkopen & premievrij maken niet de slimste stappen zijn, zeker niet zolang je je schade nog niet verhaald hebt.
Zie o.a. https://www.woekerpolisclaim.nl/tipsvoorverbetering.php

Het verhalen van schade begint met klachtenprocedure van verzekeraar.
Daarna naar Ombudsman KiFiD en daarna naar rechter of naar Geschillencommissie KiFiD.

Raadpleeg adviezen op: http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 66&t=80980
Laatst gewijzigd door M. van Rossum op 16 apr 2010 08:37, 2 keer totaal gewijzigd.

Generali
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 apr 2010 10:52

Re: Premievrije woekerpolis Generali weer betalen?

Ongelezen bericht door Generali »

Geachte heer, mevrouw,

Het lijkt erop dat wij fouten hebben gemaakt bij het behandelen van uw klacht. Het is al vervelend als er een situatie is geweest waar u een klacht over wilt indienen. Als die klacht dan nog eens niet goed en snel wordt behandeld dan is dat helemaal erg. Ik bied u daarvoor mijn oprechte excuses aan.

Graag wil ik nazoeken wat er mis is gegaan bij de behandeling van uw klacht en zorgen dat u alsnog een correct antwoord van ons krijgt. Aan de hand van uw berichten op dit forum heb ik echter onvoldoende informatie. Wilt u zo vriendelijk zijn om uw gegevens (naam en telefoonnummer) en uw polisnummer aan mij door te geven? Als u uw gegevens stuurt naar [email protected] met in de onderwerpregel t.a.v. Arjen Dijkstra, dan zal ik uw bericht persoonlijk en direct bij de juiste persoon neerleggen.

Met vriendelijke groet,

Arjen Dijkstra

Manager Product & Marktmanagement
Generali verzekeringsgroep

M. van Rossum
Berichten: 1220
Lid geworden op: 05 dec 2009 15:30

Re: Premievrije woekerpolis Generali weer betalen?

Ongelezen bericht door M. van Rossum »

De oplichting die bij dit soort Generali polissen heeft plaatsgevonden is, zo blijkt bij bestudering van de polisvoorwaarden, de volgende: bij een looptijd van 20 tot 30 jaar wordt gedurende de eerste 5 jaar (!) 30 tot 50% van de inleg als "eerste kosten" ingehouden. Vandaar dat gedupeerden in grote verbazing naar hun eerste jaaroverzichten staren: ze kunnen niet verklaren dat (5 jaar lang) hun actuele poliswaarde maar aangroeit met 50 tot 70% van hun inleg. Er moeten wel beursexplosies hebben plaatsgevonden om deze woekerinhouding te maskeren.

Deze "eerste kosten" bedragen daarmee ca. 5% van de totale inleg gedurende de looptijd van de polis en de jaarlijkse kosteninhoudingen kunnen mede daardoor uitkomen op 5% of meer (afhankelijk van bepaalde keuzes die verder nog in de polis zijn gemaakt). Op deze laatste kosteninhouding is uiteraard de 'compensatieregeling' van toepassing, zodat misschien op einddatum er iets van deze diefstal terugkomt (vraag daar elk jaar om aan verzekeraar).

Deze werking van de polis, zo blijkt mij in correspondentie met meerdere gedupeerden, is de verzekerden door de tussenpersonen waarmee Generali werkt in de precontractuele fase nooit goed uitgelegd (op grond van de Gedragscode Risico & Rendement van het Verbond van verzekeraars is en blijft Generali hiervoor verantwoordelijk). Verzekerden zijn daardoor 'misleid', dan wel hen is een 'niet passend product' geadviseerd, dat zij niet hadden gekocht indien hen deze werking wel duidelijk was geweest.

Gedupeerden kunnen hier een grond in vinden om contractontbinding te vorderen.

Gesloten