LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Administratie kosten TNT

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Kasspekker

Administratie kosten TNT

Ongelezen bericht door Kasspekker »

Hallo allemaal,

Ik kom gelijk met de deur in huis, eerst de vraag dan de info. Excuses voor het epistel.
Vraag: "Heb ik een gegronde reden om verdere stappen te zetten, of moet ik mijn principes opzij zetten en de "boete" betalen?"

2 weken geleden heb ik een brief naar België gestuurd en heb hierbij blijkbaar geen rekening gehouden met het gebruik van buitenlands tarief ( 0,74 ipv 0,44)
Wat resulteerde in een portokaart van de TNT met het verzoek om € 1,76 over te maken wegens onvoldoende frankering. De brief was wel verder gestuurd. Om welke kaart het op dat moment ging was mij toen nog niet duidelijk. Naast het te betalen bedrag was er geen informatie aanwezig mbt het adres waar de brief heen is gestuurd. Ik heb daarom een mail gestuurd met het verzoek tot verduidelijking van de portokaart. Na 2 dagen kreeg ik de informatie in mijn mailbox. Het betrof de brief die ik naar België had gestuurd. Omdat ik niet alle details onthoud ging ik er derhalve vanuit dat TNT gelijk had en dat ik inderdaad 1 ipv 2 postzegels had geplakt. Ik wil geen wanbetaler zijn dus had ik de overige € 0,30 graag overgemaakt. Maar het te betalen bedrag was geen
€ 0,30 maar € 1,76. Mijn 2e mail eruit gestuurd met het verzoek dit te specificeren. Blijkt er € 1,32 administratiekosten bij te zitten???
Telefonisch contact gehad met TNT en die medewerker had de volgende uitleg;"Het hele proces is geautomatiseerd, bij poststukken die niet zijn gefrankeerd of onvoldoende wordt de portokaart verstuurd en de brief gaat gewoon verder in het proces". Met andere woorden, al zou je er geen postzegel op doen, de kaart komt toch aan. Beetje kromme redenering, waar de medewerker ook geen verdere uitleg aan kon geven.
Ook op de vraag waarom er op een kaart van € 0,74 zoveel administratiekosten moet worden gerekend, kreeg ik het wel bekende antwoord; "Dat is nu eenmaal zo".

Dus even samengevat, doordat TNT heeft besloten een brief (die niet voldoende gefrankeerd zou zijn geweest) gewoon door te sturen ipv terug te sturen (mijn gegevens als afzender stonden er bij), zou ik nu voor een simpel briefkaartje € 2,20 moeten neerleggen.

Uiteraard gaat het mij niet om die 2 euro, maar meer om het principe. Want wat gaat er gebeuren als ik niet ga betalen? Wordt mijn post dan geblokkeerd? Krijg ik een deurwaarde aan de deur?? Er staat ook geen einddatum dat het geld binnen moet zijn. Kan ik dan hieruit opmaken dat ik dit ook over 10 jaar kan betalen?
TNT heeft een monopoliepositie wat betreft de post-sector en als consument snij je jezelf in je vingers als je hier wat van zegt. Althans dat denk ik, heeft iemand hier ervaring mee of ideeën over?

Alvast bedankt voor eventuele reacties.

Mvg Kasspekker

elmo43

Re: Administratie kosten TNT

Ongelezen bericht door elmo43 »

Ik heb in het verleden ook wel eens een kaart gehad waar geen porto of te weinig porto op zat, en met het verzoek dit te betalen.
Dit heb ik nooit gedaan, en nooit meer wat gehoord. :wink:

Frans75

Ongelezen bericht door Frans75 »

Niets,
nee,
nee,
ja.

rvkeuken

Ongelezen bericht door rvkeuken »

Zo gek is het toch niet?
Je betaald te weinig, dit wordt geconstateerd en een medewerker/computer moet het verschil berekenen en jouw een kaart opsturen.
Kosten:
1. verschil tussen wat je betaald hebt en zou moeten betalen
2. 44 cent voor de brief naar jou.
3. 1 euro om medewerker/computer te betalen.

Als je niet betaald (wat je dus eigenlijk vraagt) zitten daar geen consequenties aan, het zou je sieren als je gewoon betaald, jij hebt de fout gemaakt en de administratiekosten zijn helemaal niet zo buitensporig.

Kasspekker

Ongelezen bericht door Kasspekker »

Dank voor de reacties.

En voor rvkeuken:

Idd is € 1,32 geen hoog bedrag. Zet je dit echter af tegen de kosten voor de dienst (het versturen van post) dan is het relatief behoorlijk duur.

Stel dat je 15 euro moet betalen voor je tv-abonnement, maar je bent te laat en je zou qua percentage hetzelfde boetebedrag moeten betalen dan komen we op € 45 euro.

Toch bedankt voor je reactie.

Mvg Kasspekker

scouse

Ongelezen bericht door scouse »

Je moet het originele bedrag en de administratiekosten niet in een bepaalde verhouding met elkaar willen plaatsen.

Het zijn 2 los van elkaar staande zaken.

Ik vind het bedrag trouwens nog heel lief. Administratiekosten beginnen normaliter bij +/- € 5.

De TNT heeft de brief nog gewoon verstuurd, ze hadden deze ook terug naar je huis kunnen sturen.

(Als ik € 10 op iemand moet verhalen, en moet daarvoor uiteindelijk een dagvaarding sturen, dan kost deze nog steeds +/- € 90.)

Gesloten