LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Incassokosten NUON

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
wicky020
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 apr 2010 01:00

Incassokosten NUON

Ongelezen bericht door wicky020 »

Gisteren heb ik, 6 weken te laat, mijn termijnnota van februari jl. betaald aan NUON, plus de opgelegde incassokosten ad. € 50,-.
Stom van me dat ik te laat was, zeker als je beseft dat de termijnnota van maart wel gewoon betaald was. Stom van me om ook de aanmaning te 'missen'.
Maar... intussen vraag ik me af of een 'boete' van € 50,- wel redelijk is. Eigenlijk vind ik van niet. Het betreft in mijn geval een termijnnota van € 59,31, dus de 'boete' is 84%. Daarbij was ik weliswaar te laat, maar de vordering was nog niet overgedragen aan een incassobureau. Was maar waar want conform 'Rapport Voorwerk-II' mag een incassobureau 15% incassokosten in rekening brengen met een minimum van € 37,- en dat was dus goedkoper.

Hoe dan ook, ik stel me zo voor dat in een tijd dat veel mensen in financiele problemen raken, een buitensporig hoge boete van een energieleverancier niet bijdraagt aan een oplossing, maar eerder stimuleert dat mensen verder in problemen raken.
Ik ben bang dat ik de € 50,- nimmer terug ga krijgen, maar wie weet zal ik door eventuele reacties hier, toch een rechter vragen naar haar/zijn mening...

malaga
Berichten: 400
Lid geworden op: 24 aug 2005 08:51

Re: Incassokosten NUON

Ongelezen bericht door malaga »

wicky020 schreef:Gisteren heb ik, 6 weken te laat, mijn termijnnota van februari jl. betaald aan NUON, plus de opgelegde incassokosten ad. € 50,-.
Stom van me dat ik te laat was, zeker als je beseft dat de termijnnota van maart wel gewoon betaald was. Stom van me om ook de aanmaning te 'missen'.
Maar... intussen vraag ik me af of een 'boete' van € 50,- wel redelijk is. Eigenlijk vind ik van niet. Het betreft in mijn geval een termijnnota van € 59,31, dus de 'boete' is 84%. Daarbij was ik weliswaar te laat, maar de vordering was nog niet overgedragen aan een incassobureau. Was maar waar want conform 'Rapport Voorwerk-II' mag een incassobureau 15% incassokosten in rekening brengen met een minimum van € 37,- en dat was dus goedkoper.

Hoe dan ook, ik stel me zo voor dat in een tijd dat veel mensen in financiele problemen raken, een buitensporig hoge boete van een energieleverancier niet bijdraagt aan een oplossing, maar eerder stimuleert dat mensen verder in problemen raken.
Ik ben bang dat ik de € 50,- nimmer terug ga krijgen, maar wie weet zal ik door eventuele reacties hier, toch een rechter vragen naar haar/zijn mening...

Ik denk, jou situatie is duidelijk.
Je mist een anmaning !
Je betaald 6 weken te laat !
Maar eerlijk, wil je voor het verschil van € 13,00 naar de rechter stappen.
Je had bij het incassobureua moeten klagen, dat de kosten niet conform de wet zijn, maar intussen heb je al betaald en bent met de vordring accord gegaan.

Vattenfall Webcare
verified
Berichten: 356
Lid geworden op: 28 mei 2008 10:49

Re: Incassokosten NUON

Ongelezen bericht door Vattenfall Webcare »

Geachte Wicky,

Uit uw bericht op dit forum maak ik op dat u een vraag heeft over onze incassoprocedure.

Als u er geen bezwaar tegen heeft, neem ik graag op korte termijn telefonisch contact met u op om dit uit te zoeken. Kunt u mij hiervoor uw contractrekeningnummer opgeven? Dan kan ik op basis daarvan uw telefoonnummer achterhalen. Alvast bedankt voor de moeite.

Uw contractrekening begint met (000)300 en staat bijvoorbeeld op acceptgiro’s of uw jaarafrekening. Om u gerust te stellen: met uw contractrekening hebben anderen geen toegang tot uw klantgegevens. U kunt beter niet uw klantnummer op dit forum plaatsen.

Met vriendelijke groet,

De Nuon medewerker

Miranda63
Berichten: 109
Lid geworden op: 28 nov 2009 13:00

Re: Incassokosten NUON

Ongelezen bericht door Miranda63 »

je hebt nog geluk want vroeger was het zo (volgens mij nog steeds) dat je eerst 15 euro administratiekosten erbij krijgt en daarna nog een keer 50 euro dus totaal 65 euro voor elke te laat betaalde termijn...

jaren geleden was het zo dat je 10 gld extra moest betalen en deed je dat niet dan kreeg je een brief van intrum justitia dat je nog eens 50 gld extra moest betalen...(ik zat toen in de schulden dus kreeg elke maand zon brief maar betaalde die kosten nooit)

op een gegeven moment kregen we geen brieven van intrum meer maar hanteerde nuon die kosten gewoon stanaard als zijn incassokosten...heel vreemd omdat er nooit incassohandelingen meer plaats vonden...je kreeg welgeteld 3 aanmaningen waar die 10 gld/15 euro al genoeg voor zijn...

uiteindelijk heb ik grote oorlog gekregen met de Nuon omdat er in mijn totale schuld maar liefst 500 gld incassokosten zaten die nooit bij een incassoburo waren geweest en ik ben naar het nuonkantoor gereden in Arnhem en heb ze verteld dat ik ze voor de rechter ging slepen over deze belachelijke hoge kosten en ter plekke is dit bedrag toen op mijn totale rekening in mindering gebracht..

wat mij toen al opviel was dat de medewerker achter glas zat en ik kon me ook precies voorstellen waarom :mrgreen: wat een agressie kan dat bedrijf opwekken zeg...samen met de Vitens hebben ze jarenlang misbruik gemaakt van hun toen nog monopolypositie...nu doen ze dat nog steeds en tot mijn grote ergenis doen ze bij de schuldhulpverlening vaak niks tegen deze onterecht hoge incassokosten...

overigens is de hele nuonzaak uiteindelijk ook nog voor de rechter gekomen hier omdat ze me af wouden sluiten(heb ze niet binnen gelaten en omdat ik in een flat woon konden ze niks doen) voor wederom een veels te hoge rekening en de rechter heeft ze toen verboden mij af te sluiten en weer zijn de incassokosten toen verlaagd naar rapport voorwerk incassokosten...

dus deze 50 euro is voor de ts misschien een eenmalig bedrag door eigen fout maar voor veel mensen een reden waarom ze uiteindelijk door achterstanden met rekeningen opgezadeld worden waar je misselijk van word en wat doet de regering aan bedrijven die zo werken??? helemaal niks nada...

wicky020
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 apr 2010 01:00

Re: Incassokosten NUON

Ongelezen bericht door wicky020 »

Bedankt voor jullie eerste reacties.
Naar Bayer113 wil ik kwijt dat ik door betaling van die € 50,- zeker niet akkoord ben gegaan. Zo werkt dat natuurlijk niet. En ja, ook voor slechts € 13,- kun je naar de rechter. Juist, zou ik zeggen, want het gemak waarmee de verhoging wordt opgelegd zit mij dwars. En als er inderdaad een incassobureau tussen had gezeten, dan had ik nog kunnen begrijpen dat er kosten zijn gemaakt die de verhoging enigszins kunnen rechtvaardigen, maar nee, het computersysteem telt de dagen en hoppa, vijftig euro verdiend.
De Nuon-medewerker begrijpt mijn punt niet, dat is duidelijk. Ik hoef namelijk geen uitleg van het incassosysteem, ik wil antwoord op de vraag wat deze verhoging rechtvaardigt. Simpeler kan eigenlijk niet.
Ik woon nog geen 500 meter van de rechtbank, dus ja, misschien waag ik het er op. Ik beschik over een redelijke kennis van het privaatrecht en heb in deze zaak geen advocaat nodig en zelfs als ik verlies dan weet ik in ieder geval NUON (veel) meer dan € 50,- heeft moeten uitgeven aan juristen die hiermee aan de slag moesten.
Een veel belangrijkere reden om te procederen is overigens dat als ik in het gelijk word gesteld, NUON zal moeten stoppen met deze gemakkelijke manier van extra geld verdienen.
En uit het verhaal van Miranda63 blijkt dat hier echt wat mis is. En dat de nevenpraktijken van NUON echt vaak veel en veel te ver gaan.

Eigenlijk is het wel erg jammer dat al die energie-aanbieders zo beroerd zijn, als ik zo dit forum doorlees. Anders zou ik echt snel overstappen. Niet zo zeer om het prijsverschil, want dat zal in mijn geval (1-persoonshuishouden) niet echt groot zijn, maar vanwege de klantvriendelijkheid.
Maar goed, NUON is niet de enige die nog nooit van dit begrip heeft gehoord!

De Tegenpartij
Berichten: 389
Lid geworden op: 29 mei 2008 17:14

Re: Incassokosten NUON

Ongelezen bericht door De Tegenpartij »

He he, eindelijk meer mensen die zich kwaad maken over het incassobeleid van de Nuon;

http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... highlight=

De incassoprocedure is niet alleen kostendekkend maar zeer lucratief voor de Nuon. Een aantal jaar geleden werd er z'on 14 miljoen euro op jaarbasis mee verdient ! Dit zal nu ongetwijfeld hoger zijn vanwege de economische crisis.

gtp
Berichten: 596
Lid geworden op: 16 mar 2009 11:02

Re: Incassokosten NUON

Ongelezen bericht door gtp »

NUON is niet de enige met idiote incasso kosten,ook ENECO weet ervan en doet leuk mee op de voorschot nota ( willen zij graag binnen hebben VOOR de eerste v.d. maand) € 10,00 boete vervolgens oplopend ik praat niet over weken of maanden te laat, maar over enkele DAGEN.

Fire87
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 apr 2010 21:02

Re: Incassokosten NUON

Ongelezen bericht door Fire87 »

Dat zijn geen incassokosten, gewoon herinneringskosten, die krijg je wanneer je voor de 2e keer in een jaar niet op tijd betaalt. Heel makkelijk te voorkomen, je moet gewoon op tijd betalen. Als je dat niet makkelijk vindt, kan je een machtiging afgeven voor een automatische incasso.

Heel simpel dus. Ik snap dat geklaag echt niet.

alfatrion
Berichten: 21954
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Incassokosten NUON

Ongelezen bericht door alfatrion »

Herinneringskosten, administratiekosten, incassokosten, het valt allemaal onder de noemer buiten rechtelijke kosten en die mogen maximaal 37 euro zijn als de eisende partij BTW plichtig is, altans meer wordt doorgaans niet toegewezen.

Als je lang wacht zonder (aantoonbaar) te klagen heb je kans dat de rechter zegt dat je akkoord bent gegaan. Dus wacht niet te lang.

Als je toch naar de rechter gaat, dan is er mogelijkheid dat het hele incassokosten van tafel worden geveegd als je stelt dat men daarvoor geen arbeid heeft verricht.

moi_01
Berichten: 42
Lid geworden op: 30 jan 2010 14:36

Re: Incassokosten NUON

Ongelezen bericht door moi_01 »

vreselijk bedrijf de nuon, ooit bij hun gezeten omdat er geen andere optie was ivm monopoly postitie in gelderland
ben een keer zo slecht behandeld ,zat in die periode zonder werk en wou over een niet zo hoog bedrag van de jaarafrekening een betalingsregeling treffen en het werd gewoon geweigerd zonder opgaaf van reden omdat later is gebleken uit interne notities ik geen machtiging wou. die mevrouw had toen een notitie gemaakt en elke keer als ik belde deden ze heel raar aan de telefoon.

ik zat aan hun vast omdat ik een contract van een jaar had maar nooit meer en ik raad dit bedrijf niemand aan

De Tegenpartij
Berichten: 389
Lid geworden op: 29 mei 2008 17:14

Re: Incassokosten NUON

Ongelezen bericht door De Tegenpartij »

Een aantal jaren geleden is er door de Sociaal Raadslieden een rapport gemaakt over incassokosten. De Nuon kwam toen al aan de orde als diegene die de meeste incassokosten maakte, vele malen hoger dan door de rechtbank word toegewezen.

Naar aanleiding van dit rapport zijn er toen kamervoorstellen gedaan om het incassoklimaat te verbeteren. Helaas is dit nog steeds niet omgezet in een nieuwe wet.


http://www.sociaalraadslieden.nl/var/up ... gernis.doc

Miranda63
Berichten: 109
Lid geworden op: 28 nov 2009 13:00

Re: Incassokosten NUON

Ongelezen bericht door Miranda63 »

Fire87 schreef:Dat zijn geen incassokosten, gewoon herinneringskosten, die krijg je wanneer je voor de 2e keer in een jaar niet op tijd betaalt. Heel makkelijk te voorkomen, je moet gewoon op tijd betalen. Als je dat niet makkelijk vindt, kan je een machtiging afgeven voor een automatische incasso.

Heel simpel dus. Ik snap dat geklaag echt niet.
lees jij geen kranten? niet op de hoogte van de toename van schuldhulpverleningsaanvragen? veel mensen kunnen niet meer op tijd betalen door bv het verliezen van hun baan!!! en de achterstanden weer weg werken word onmogelijk gemaakt door deze extreem hoge incassokosten..mensen worden gewoon weg de schuldsanering ingedwongen door dit soort bedrijven...crimineel is het gewoon en zeker omdat ze voor deze bedragen helemaal niks anders doen dan een paar brieven door een computer uit laten draaien...

wat de nuon namelijk ook nog doet, heel achterbaks en wat mensen vaak pas door hebben als ze voor de rechter staan of afgesloten worden is dat nuon alle binnenkomende betalingen eerst afboekt op de eerst openstaande vordering...op zich niet zo gek maar vervolgens denk jij dat je de lopende maand wel betaald hebt, maar dat is dus niet zo..

als je hulp gaat vragen word je vaak geadviseerd, de achterstallige rekeningen te laten voor wat ze zijn want die worden mee genomen in je schuld maar je moet wel de actuele maand gaan betalen en dan zorgen dat je vanaf dat moment alles op tijd betaald voor zover mogelijk...maar je betaald dus nu april, prima denk je maar nuon boekt dat bedrag dan af op november vorig jaar met als gevolg dat april open blijft staan zonder dat je het weet en tjakka 4 weken later gooien ze over april ook 65 euro heen en voor je het weet staan ze voor je deur met een vordering waar je oren van gaan klapperen!!!!

het is dan ook heel belangrijk om bij elke betaling het juiste acceptgironr in te vullen zodat je bij een evt rechtszaak kan laten zien dat je die betaald hebt...de rechter kijkt daar namelijk naar en niet naar hoe de nuon ze verwerkt...op dat moment veegt hij dus een heleboel onterechte kosten van tafel...

anita1971
Berichten: 265
Lid geworden op: 30 aug 2006 19:42

Re: Incassokosten NUON

Ongelezen bericht door anita1971 »

Ik lees kranten en ben op de hoogte van de toenemende schuldhulpverlening maar.......... Een ieder hoort een buffer te hebben om tegenvallers op te vangen.
Maar nee, iedereen wil duurder wonen, iedereen wil een nieuwe auto omdat de buurman er ook 1 heeft, iedereen wil minimaal 3x op vakantie want anders tel je niet mee...........
Ik woon met mijn WAO uitkering in een koophuis en gelukkig nog steeds wat op de bank om als de wasmachine, de droger en de koelkast/vriezer zeggen ga het zelf maar doen ze ineens kan vervangen.

Miranda63
Berichten: 109
Lid geworden op: 28 nov 2009 13:00

Re: Incassokosten NUON

Ongelezen bericht door Miranda63 »

anita1971 schreef:Ik lees kranten en ben op de hoogte van de toenemende schuldhulpverlening maar.......... Een ieder hoort een buffer te hebben om tegenvallers op te vangen.
Maar nee, iedereen wil duurder wonen, iedereen wil een nieuwe auto omdat de buurman er ook 1 heeft, iedereen wil minimaal 3x op vakantie want anders tel je niet mee...........
Ik woon met mijn WAO uitkering in een koophuis en gelukkig nog steeds wat op de bank om als de wasmachine, de droger en de koelkast/vriezer zeggen ga het zelf maar doen ze ineens kan vervangen.
en stel nu alles gaat achter elkaar kapot, dus je vervangt alles netjes en je buffer is dus zo goed als op...dan ineens betaald het uwv je uitkering om wat voor reden dan ook 3 maanden niet uit :| dat krijg je later wel met terug werkende kracht terug zodat je alle achterstanden weer kan betalen maar denk je dat je electramaatschappij en je bank dan zeggen ach mevr u bent zo aardig wij berekenen u geen kosten hoor :mrgreen: met deze situatie worden dus veel mensen die met het uwv te maken krijgen geconfronteerd :shock: het begin van een situatie waar je heel moeilijk weer uitkomt...

De Tegenpartij
Berichten: 389
Lid geworden op: 29 mei 2008 17:14

Re: Incassokosten NUON

Ongelezen bericht door De Tegenpartij »

Miranda, doe geen moeite zwart/wit denkende mensen als Anita iets vertellen. Pas op het moment dat het hun zelf overkomt (baan verliezen, scheiding, overlijden partner etc) zal er een kwartje vallen, en blijkt voor hen dat er ook een grijs gebied is.

Gesloten