LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Camera op het Toilet?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
PingWing

Camera op het Toilet?

Ongelezen bericht door PingWing »

Hallo allemaal ik heb een vraagje.

Ik heb een vriend, deze zit op school met zowel jongens toiletten als meisjes toiletten, nu hebben ze in de jongens toiletten camera's opgehangen dit omdat er veel kapot gemaakt zou worden.

Nu vroeg ik me af, mag dit?
Is dit geen inbreuk op de Privacy van deze mensen?

Het oplossen van vandalisme binnen deze school kan toch ook op een andere manier.

Ik heb dit opgemaakt uit zijn volgende text:

Boehoe: Mijn school is echt GEK geworden :? We hebben 2 jongens en 2 meisjes WC's. Boven en onder.

Nu hebben ze boven in de jongens WC's een CAMERA geplaatst omdat er teveel gemold werd. Dat is toch privacy schending?

Ik ga nu niet meer naar de wc op school, maar alleen als ik echt nodig moet.
Nu maar hopen dat ze beneden niks gaan plaatsen :?

JJ1983

Re: Camera op het Toilet?

Ongelezen bericht door JJ1983 »

Ik kan me voorstellen dat een school hier uiteindelijk voor kiest, als er echt zoveel gesloopt wordt.

Als dit netjes duidelijk gemaakt wordt op de deur van de wc en er een alternatief aanwezig is (zoals ook uit het bericht blijkt), lijkt dit me geen privacyschending. Je kunt namelijk ook toiletteren zonder camera.

De school had er ook voor kunnen kiezen het toilet op slot te draaien... Was dat een beter oplossing geweest?

Pindakaaspotje

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

Ik neem aan dat ze niet in het toilethokje zelf hangen? ik denk dat er een gericht is op de urinoirs. dat zie je in kroegen ook regelmatig, zolang ze niet naar "beneden" gericht zijn kan dit ook gewoon

Panopticon

Ongelezen bericht door Panopticon »

Dat ligt eraan hoe het is uitgevoerd.

Uit de uitspraak van het CBP over de kleedkamers van een zwembad waarin staat:
"De camera’s zijn niet op de kleedlokalen zelf gericht, maar slechts op de kluisjes, zodat geen ontklede mensen in beeld kunnen komen...het is uitdrukkelijk verboden om mensen te filmen als die zich aan- of uitkleden."
"Ook van groot belang acht het CBP dat de bezoekers van het zwembad weten dat er camera’s hangen, wat het doel is en wat ze in beeld brengen."
http://www.cbpweb.nl/Pages/uit_z2007-00875.aspx

Dit is een oudere uitspraak van de Registratiekamer (voorganger van CBP) over camera's op wc's op een werkplek, waar het vooral gaat over de redelijke verhouding tot de inbreuk op de persoonlijke levenssfeer die de registratie meebrengt.
http://www.cbpweb.nl/Pages/uit_z1999-0426.aspx

Gesloten