We hebben een bod gedaan op een appartement. Dit is geaccepteerd. Het is de eerste keer dat we een woning kopen maar het loopt niet heel soepel.
Van de eerste conceptkoopakte bleek niks te kloppen. Het was een koopcontract van een woning en niet van een appartementsrecht. Nadat wij de makelaar hierop attendeerden heeft hij een nieuw contract opgestuurd maar ook hier zitten punten in waarmee wij het niet eens zijn.
Zo willen wij een vragenlijst van de VvE bij het koopcontract voegen. Volgens de makelaar moeten we dit zelf regelen. Dat hebben we dan ook gedaan ondanks dat dit volgens ons niet gangbaar is. Vandaag lag het koopcontract in de bus maar zonder bijlage met een vragenlijst van de VvE terwijl we dit heel duidelijk in de mail hebben aangegeven.
Het tweede punt gaat over de oplevering. Wij willen het kaal dus ook zonder de vloerbedekking (die helemaal ondergepist is door de hond) Het antwoord van de makelaar is dat de verkoper dit simpelweg niet doet. Daar kunnen wij het mee doen en er komt ook geen vergoeding.
Ook een energielabel is niet aanwezig en gaat er ook niet komen. Hiermee is de kous weer af.
Dan het ergste van alles. Aangezien wij een onderzoeksplicht hebben hebben we een vragenlijst voor de verkoper opgesteld met vragen over de leidingen e.d. We hebben gevraagd deze bij de koopakte te voegen (we weten overigens niet of dit gangbaar is) maar de conclussie is dat we simpelweg geen ingevulde vragenlijst terugkrijgen.
Allemaal vreemde dingen naar onze mening. Alles wat de makelaar zegt is dat wat wij vragen niet gangbaar is en dat zij zo niet werken (het is overigens geen NVM makelaar) en het is een kennis van de verkoper.
Wat kunnen wij nu het beste doen want we hebben vandaag de koopakte in de bus gekregen, zonder dat onze wensen zijn doorgevoerd, en we hebben nu drie werkdagen om het terug te sturen anders zitten we er volgens het contact al definitief aan vast. We hebben zelfs de splitsingstekening nog niet binnen!
Kan iemand ons advies geven. Wij willen het gewoon goed afhandelen maar niet als wij de enige zijn die constant alle consessies moeten doen.
Alvast hartelijk dank voor je reactie!
Groeten,
IkWilEenAppartement
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] niet meewerkende verkoopmakelaar
-
-
Re: niet meewerkende verkoopmakelaar
Beste
Voor de verkoop van een huis ( of appartementsrecht) is wel een schriftelijk contract vereist. Een mondelinge toezegging is hier onvoldoende en niet rechtsgeldig. Je zit dus nergens aan vast als het koopcontract niet is getekend. De drie dagen bedenktijd gaan ook pas in na het tekenen van het voorlopig koopcontract.
Echter als je het appartement graag wilt kopen zul je toch een contract moeten tekenen. Het best is dan m.i. om een aankoopmakelaar in te schakelen. Dit kost wel geld, maar als je aangeeft dat je al een huis hebt gekozen en dat je alleen een rechtszekere afhandeling wilt, kun je misschien een goede deal sluiten.
Omdat de verkopende makelaar een vriend van de huidige eigenaar is zou ik extra op mijn hoede zijn, en zeker zorgen dat er een koopcontract model NVM wordt getekend, en dat je zelf je notaris mag kiezen.
Iets anders wat je kunt doen is de VvE benaderen , en de laatste goedgekeurde notulen en jaarrekening opvragen. Hier staan belangrijke zaken op zoals de grootte van het reservefonds, de hoogte van de maandelijkse servicebijdragen en eventueel gepland groot onderhoud. Je kan dit misschien gewoon aan een van de buren vragen.
Nee dit is niet gangbaar, en vaak ook moeilijk te beantwoorden voor de verkoper. Voor bouwkundige zaken kun je het beste een bouwkundige inhuren, en deze een onderzoek laten doen. Je kan eventueel een contract tekenen met een ontbindende voorwaarde met betrekking tot de bouwkundige keuring.Aangezien wij een onderzoeksplicht hebben hebben we een vragenlijst voor de verkoper opgesteld met vragen over de leidingen e.d. We hebben gevraagd deze bij de koopakte te voegen (we weten overigens niet of dit gangbaar is) maar de conclussie is dat we simpelweg geen ingevulde vragenlijst terugkrijgen.
Voor de verkoop van een huis ( of appartementsrecht) is wel een schriftelijk contract vereist. Een mondelinge toezegging is hier onvoldoende en niet rechtsgeldig. Je zit dus nergens aan vast als het koopcontract niet is getekend. De drie dagen bedenktijd gaan ook pas in na het tekenen van het voorlopig koopcontract.
Echter als je het appartement graag wilt kopen zul je toch een contract moeten tekenen. Het best is dan m.i. om een aankoopmakelaar in te schakelen. Dit kost wel geld, maar als je aangeeft dat je al een huis hebt gekozen en dat je alleen een rechtszekere afhandeling wilt, kun je misschien een goede deal sluiten.
Omdat de verkopende makelaar een vriend van de huidige eigenaar is zou ik extra op mijn hoede zijn, en zeker zorgen dat er een koopcontract model NVM wordt getekend, en dat je zelf je notaris mag kiezen.
Iets anders wat je kunt doen is de VvE benaderen , en de laatste goedgekeurde notulen en jaarrekening opvragen. Hier staan belangrijke zaken op zoals de grootte van het reservefonds, de hoogte van de maandelijkse servicebijdragen en eventueel gepland groot onderhoud. Je kan dit misschien gewoon aan een van de buren vragen.
-
Bedankt voor je reactie. We hebben de makelaar inmiddels een mail gestuurd dat het op dit moment een éénrichtingsverkeer lijkt te zijn waarbij wij alle concessies moeten doen en dat iedere vraag en verzoek dat wij indienen heel gemakkelijk wordt afgedaan.
De vragenlijst voor de koper betreft zaken die iedere persoon, die meer dan 10 jaar in een woning woont, eenvoudig kan beantwoorden. Dus we eisen ook dat we deze antwoorden krijgen. Ookal is dit volgens de makelaar niet gebruikelijk. Het is een deel van onze onderzoeksplicht.
Wat de VvE betreft dat zit naar onze mening wel goed. We hebben alle notulen en overige informatie gekregen. De vragenlijst sturen ze naar de makelaar en die moet dit dan maar als bijlage bij het koopcontract voegen. (lijkt me niet teveel gevraagd)
Waarschijnlijk is het de verkoper die moeilijk doet en probeert de makelaar ons concessies te laten doen omdat hem dat eenvoudiger lijkt.
We wachten de reactie van de makelaar maar af.
groeten
IkWilEenAppartement
De vragenlijst voor de koper betreft zaken die iedere persoon, die meer dan 10 jaar in een woning woont, eenvoudig kan beantwoorden. Dus we eisen ook dat we deze antwoorden krijgen. Ookal is dit volgens de makelaar niet gebruikelijk. Het is een deel van onze onderzoeksplicht.
Wat de VvE betreft dat zit naar onze mening wel goed. We hebben alle notulen en overige informatie gekregen. De vragenlijst sturen ze naar de makelaar en die moet dit dan maar als bijlage bij het koopcontract voegen. (lijkt me niet teveel gevraagd)
Waarschijnlijk is het de verkoper die moeilijk doet en probeert de makelaar ons concessies te laten doen omdat hem dat eenvoudiger lijkt.
We wachten de reactie van de makelaar maar af.
groeten
IkWilEenAppartement
Ik weet niet hoe sterk je juridisch staat, maar als ik dit zo lees zou ik aangeven bij de makelaar dat de koop niet doorgaat omdat niet aan jullie eisen wordt voldaan. Eens kijken hoe dan de verkoper ineens wel bereid zou kunnen zijn tot concessies.
ook mijn gedachten.
jaren geleden kon je zo omgaan met klanten, mensen wilde toch wel het huis hebben.
De tijden zijn gelukkig veranderd. Ik zou aangeven dat je binnen 3 dagen alle papieren wil hebben en dat de vloerbedekking verwijderd moet worden, zoniet dat je van de koop afziet en verder gaat zoeken.
Wedden dat er veel mogelijk is!
Ze mogen blij zijn met een koper, zijn genoeg mensen die met een appartement/woning in de maag zitten!
gr brenda
jaren geleden kon je zo omgaan met klanten, mensen wilde toch wel het huis hebben.
De tijden zijn gelukkig veranderd. Ik zou aangeven dat je binnen 3 dagen alle papieren wil hebben en dat de vloerbedekking verwijderd moet worden, zoniet dat je van de koop afziet en verder gaat zoeken.
Wedden dat er veel mogelijk is!
Ze mogen blij zijn met een koper, zijn genoeg mensen die met een appartement/woning in de maag zitten!
gr brenda
-
Goed nieuws,
Onze "boze" mail was duidelijk aangekomen, er is meteen een gesprek geregeld met de verkoper en makelaar. Gisteren zijn we er met z'n alle uitgekomen en hebben we kunnen tekenen. De makelaar heeft wel 10x zijn excuses aangeboden voor de manier waarop we zijn behandeld. De verkoper heeft een aantal goede concessies gedaan en wij halen de vloerbedekking er voor hem uit dus iedereen blij.
Onze "boze" mail was duidelijk aangekomen, er is meteen een gesprek geregeld met de verkoper en makelaar. Gisteren zijn we er met z'n alle uitgekomen en hebben we kunnen tekenen. De makelaar heeft wel 10x zijn excuses aangeboden voor de manier waarop we zijn behandeld. De verkoper heeft een aantal goede concessies gedaan en wij halen de vloerbedekking er voor hem uit dus iedereen blij.
-
okee, veel plezier in je nieuwe huis ...