LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Incasso kosten

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
joan77
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 apr 2010 16:05

Incasso kosten

Ongelezen bericht door joan77 »

In december ben ik onterecht gestuurd naar een incassobureau door Energie Direct die aangeeft dat ik niet op tijd heb gereageerd inzake een betaling. na mijn bewijs per mail opgestuurd te hebben werd gewoon niet meer gereageerd. Vanaf dat moment loopt mijn zaak actief bij Intrum justitia. Omdat ik een bevestiging per mail had gestuurd (op verzoek van Energie Direct) gaf mijn rechtsbijstand aan dat het juridisch niet rechtsgeldig is, dus ik kan beter de kosten betalen lettend op de maximale kosten volgens Staffel Incassokosten Sector Kanton, Rapport Voorwerk II.
Het begon met registratiekosten van € 25,-. Tijdens mijn bezwaar inzake de toedracht van de aanmelding die zij verder zouden kortsluiten met Energie Direct werden de kosten verhoogd met €75,-. (dat was voor ik verwezen werd door de rechtsbijstandverzekering). Ik heb een bezwaar aangetekend inzake de kosten die volgens door hun is afgewezen, omdat ze volgens de regels wel de kosten in rekening mogen brengen. Dan vraag ik me af waar die Staffel eigenlijk voor is. Als ik een bezwaar wilde doen, moet dat bij de vereniging van incassobureau waar ook eens € 50 kost voor het aanmelden van een zaak in rekening wordt gebracht. Indien ik die weg niet wil bewandelen kan het volgens mijn rechtsbijstand dan alleen via uitspraak van de rechter. We zijn u immers weer verder in de tijd en de ik krijg alleen maar brieven waar het bedrag langzaam omhoog klimt (vervolgens ook niet klopt inzake de hoofdvordering) en als ik vraag om een toelichting over het bedrag, dan is dat niet mogelijk. Ik heb aangegeven dat ik geen kosten betaal als ik niet weet waarvoor ik betaal.

Heeft er iemand eerder problemen gehad inzake de onterechte kosten?
Zoja, welke weg kan ik bewandelen.

De zaak loopt nu al ruim 4 maanden omdat ze niet communiceren met Energie Direct over de stand van zaken. ik ontvang alleen dreigbrieven en sinds kort een deurwaarders dreig brief terwijl ik afspraken met ze heb lopen. Naast hun slechte administratie worden hun afspraken niet nagekomen, ze liegen (ook daar heb ik bewijs van) worden de kosten alleen hoger waar ik geen overzicht van krijg.

Waar kan ik met deze klacht terecht en wie heeft hier ervaring mee?

elmo43
Berichten: 542
Lid geworden op: 03 sep 2009 19:53

Re: Incasso kosten

Ongelezen bericht door elmo43 »

Omdat ik een bevestiging per mail had gestuurd (op verzoek van Energie Direct) gaf mijn rechtsbijstand aan dat het juridisch niet rechtsgeldig is
Vind het een beetje vreemd dat een bevestiging verstuurd via mail dat die niet rechtsgeldig zou zijn.
Er mogen ook facturen verstuurd worden per mail, zelfs door de overheid.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Incasso kosten

Ongelezen bericht door Guardian72 »

joan77 schreef:In december ben ik onterecht gestuurd naar een incassobureau door Energie Direct die aangeeft dat ik niet op tijd heb gereageerd inzake een betaling. na mijn bewijs per mail opgestuurd te hebben werd gewoon niet meer gereageerd. Vanaf dat moment loopt mijn zaak actief bij Intrum justitia. Omdat ik een bevestiging per mail had gestuurd (op verzoek van Energie Direct) gaf mijn rechtsbijstand aan dat het juridisch niet rechtsgeldig is, dus ik kan beter de kosten betalen lettend op de maximale kosten volgens Staffel Incassokosten Sector Kanton, Rapport Voorwerk II.

Wacht effe.

Je hebt betaald - en kan dat aantonen - maar omdat men beweert dat een mail niet rechtsgeldig is, zou je nog eens moeten betalen?
Volgens mij is het de grootst mogelijke onzin. In principe hebben ze, door dit te stellen, zelfs bevestigd dat ze het ontvangen hebben (is dit per brief?)

Dan is het simpel. Stuur bewijs nogmaals, maar per post, aangetekend met handtekening retour.
Zeker als je al betaald hebt, is een incasso onzinnig (tenzij je echt veel te laat bent, maar ik begrijp dat dat nu niet het geval is).

Als ik je verhaal goed begrijp - stelt men dat er een schuld is, maar die is er niet, of al lang betaald. Derhalve is de incasso onrechtmatig.

Dus, gewoon doen - brief opstellen, bewijs bijsluiten (kopie!), en dit geheel aangetekend verzenden.
Vermeld in de brief dat
1) de vordering onterecht is, omdat deze reeds betaald is - verwijs naar de bijlage
2) je hen vriendelijk doch dringend verzoekt deze actie te staken.
3) je hen reeds van bewijs hebt voorzien, en ze dat zelfs bevestigd hebben - en dat daar niet inhoudelijk op gereageerd is.

Neem contact op met rechtsbijstand, of juridisch loket, om eventueel een juiste formulering te vinden.

Let op - maak geen afspraken per telefoon. Je kan dit namenlijk nooit bewijzen.
Zeg niets toe, en als IJ belt, verwijs ze naar de post, dat je geen andere manier van communicatie accepteerd dan schriftelijke. Telefonisch is trouwens ook niet rechtsgeldig :)

Murre
Berichten: 35
Lid geworden op: 13 apr 2010 12:01

Re: Incasso kosten

Ongelezen bericht door Murre »

Zou ook maar eens uitzoeken hoe je zo snel mogelijk van Energie Direct afkomt als leverancier, want dit is echt bespottelijk.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Incasso kosten

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Murre schreef:Zou ook maar eens uitzoeken hoe je zo snel mogelijk van Energie Direct afkomt als leverancier, want dit is echt bespottelijk.
Volledig mee eens.
Ik zou zowiezo niet bij zo`n vaag tentje me aanmelden.
Mischien dat Nuon en Essent wat duurder zijn (valt al met al best mee geloof ik) - en ook zij fouten maken - maar in elk geval zijn ze beter op orde dan de NEM, en ED...

energie:direct
Berichten: 54
Lid geworden op: 09 jul 2010 10:52
Locatie: Best
Contacteer:

Re: Incasso kosten

Ongelezen bericht door energie:direct »

Beste joan77

In uw bericht van 17 april 2010 geeft u aan dat energie:direct onterechte kosten in rekening heeft gebracht.

Helaas vind ik in uw profiel en het bericht geen persoonlijk gegevens, waarmee ik de huidige status kan achterhalen. Ik wil graag met u kijken of we tot een oplossing kunnen komen.

Als u dat ook wilt, laat dan uw persoonlijke gegevens achter via [email protected]. Vermeldt bij uw reactie het volgende nummer: 1199835.


Met vriendelijke groet,

Jochem van energie:direct
Laatst gewijzigd door energie:direct op 06 sep 2010 15:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Ad Verkaad
Berichten: 642
Lid geworden op: 23 jan 2009 14:09
Locatie: 51.926316, 4.450772

Re: Incasso kosten

Ongelezen bericht door Ad Verkaad »

Goed hoor, na 4,5 maand! :roll:

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Incasso kosten

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Ad Verkaad schreef:Goed hoor, na 4,5 maand! :roll:
Tja .. als je ze geld schuldig bent.. zijn ze er binnen 4,5 dag.
Andersom....

Gesloten