LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Graag afvalbak met chips en electronische slot plaatsen

Recyclen, scheiden, verbranden. Wat is jouw mening over afval?
Hypatia_01
Berichten: 36
Lid geworden op: 09 dec 2008 12:13

Graag afvalbak met chips en electronische slot plaatsen

Ongelezen bericht door Hypatia_01 »

Ik ben alleenstaande en ik gebruik ontzettend erg weinig met afval. Maar,ik moest wel volledig afvaltransport per gezin aan de gemeente betalen.
Ik vond natuurlijk niet eerlijk. Daarom wil ik graag zo een chip in genummerde bewoner en daaruit kan de gemeente de gewichthoeveelheden afval berekenen. De gemeente-vuilsniswagen kan de chips dectecteren hoeveel en hoe groot afval in mijn afvalbak zit. Daarnaast moet de elektronische slot aan de afvalbak aanwezig zijn,want anders gooit iemand in mijn afvalbak om geld uit te besparen. Dat kan niet!

Of heb jij soms een andere oplossing voor?

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Graag afvalbak met chips en electronische slot plaatsen

Ongelezen bericht door D1RK »

Vraag bij Uw gemeente welke tarieven voor alleenstaande lager zijn, dit zijn er soms meer dan U denkt en ze regelen dit dan gelijk voor U.

Hypatia_01
Berichten: 36
Lid geworden op: 09 dec 2008 12:13

Re: Graag afvalbak met chips en electronische slot plaatsen

Ongelezen bericht door Hypatia_01 »

@D1RK

Ik zal via de politiek in de gemeente zoeken en vragen. Het moet wel kunnen,maar het zal weer veel geld kosten om een chips,etc. aan te brengen.

De gemeente moet zijn reinigingsheffing op elke bewoners eerlijk verdelen dan stelen.

Bedankt!

gerardk
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 jan 2006 00:43

Re: Graag afvalbak met chips en electronische slot plaatsen

Ongelezen bericht door gerardk »

Ik gebruik helemaal geen afval maar zet wel eens in de twee weken één vuilniszak buiten :lol: :roll: :lol: :roll: :lol: :roll: :lol:

stofzuigertje

Re: Graag afvalbak met chips en electronische slot plaatsen

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

U betaald naast de gemiddelde hoeveelheid ook voor het ophalen, en voor die kost ook geld.

Een chip en weeg systeem is wel eerlijker maar kost ook geld.
Fraude van mijn zak in Uw bak?
Dan kunt U mijn een rekening sturen want als U het ziet of papieren vind met mijn naam krijg ik de rekening en mag U dit verhogen voor de keren dat U dit niet heeft gezien.
In weeg gebieden word minder opgehaald en meer ingeleverd aan oud papier, glas en gratis groen afval.
Ook helaas meer open haarden die als privé huisvuil oven ge/misbruikt worden.

Het in bak van buren stoppen kan veel geld kosten want dan moet de overtreder bewijzen dat dit de eerste keer was!
Daarom zijn in dit soort gebieden meerdere mensen met 2 bakken dan elders!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Graag afvalbak met chips en electronische slot plaatsen

Ongelezen bericht door kweenie »

En hoeveel zwerfafval of vuilniszakken in/bij openbare afvalbakken levert het betalen per kilo op? Dat kan een hoop ergernis én extra kosten voor de reinigingsdienst opleveren. Waarschijnlijk meer dan de besparing op de inzamelingskosten.

Overigens is de afvalverwerking zélf maar een deel van de kosten. Een groot deel van de kosten gaat op aan het rondrijden om te kijken of er afval langs de weg staat, en aan de tijd voor het legen van de container, onafhankelijk van hoeveel er in zit.

De grootste besparing zou dan ook kunnen zitten in het betalen per keer dat er een container aan de weg staat. Los van hoeveel er in zit. Of het gebruik maken van centrale (ondergrondse) afvalcontainers, bv. een per straat. Maar de keuze voor het inzamelsysteem wordt gemaakt door de gemeente, dus voor een andere kostenverdeling of een andere inzamelingsmethode moet je bij je gemeente(raad) zijn. Volgend jaar dus goed op letten waar je op stemt.

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: Graag afvalbak met chips en electronische slot plaatsen

Ongelezen bericht door Wim2007 »

D1RK schreef:Vraag bij Uw gemeente welke tarieven voor alleenstaande lager zijn, dit zijn er soms meer dan U denkt en ze regelen dit dan gelijk voor U.
De meeste gemeenten kennen een dergelijk tarief helemaal niet. Is een dergelijk tarief er wel, dan is het tarief in verhouding nog altijd te hoog. De beste oplossing voor alleenstaanden is om zoveel mogelijk afval te produceren dat moet worden afgevoerd door de gemeente. Alleen dan 'verdient' men het onevenredige hoge tarief voor de afvalstoffenheffing terug.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Graag afvalbak met chips en electronische slot plaatsen

Ongelezen bericht door kweenie »

Wim2007 schreef:De meeste gemeenten kennen een dergelijk tarief helemaal niet. Is een dergelijk tarief er wel, dan is het tarief in verhouding nog altijd te hoog.
Wat vind je "in verhouding te hoog"? Het grootste deel van de kosten gaat niet in de kilo's afval zitten, maar in het langs de straten rijden en ophalen van het afval. Iemand die maar de helft aan afval produceert, zal dus zeker niet de helft van de prijs moeten betalen. Omdat de kiloprijs maar een klein deel van de totale kosten uitmaakt, betekent differentiatie naar gezinsgrootte vaak maar een klein verschil in de kosten voor de verschillende huishoudens en levert differentiatie vaak meer administratieve rompslomp op dan dat het werkelijk voordeel oplevert.

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: Graag afvalbak met chips en electronische slot plaatsen

Ongelezen bericht door Wim2007 »

kweenie schreef:Wat vind je "in verhouding te hoog"?
Elk bedrag dat niet in verhouding staat tot de hoeveelheid geproduceerd afval.
kweenie schreef:Het grootste deel van de kosten gaat niet in de kilo's afval zitten, maar in het langs de straten rijden en ophalen van het afval. Iemand die maar de helft aan afval produceert, zal dus zeker niet de helft van de prijs moeten betalen.
De kosten voor het ophalen van het afval bij kleine huishoudens zullen wel degelijk lager liggen omdat er minder afval opgehaald en getransporteerd moet worden.
kweenie schreef:Omdat de kiloprijs maar een klein deel van de totale kosten uitmaakt, betekent differentiatie naar gezinsgrootte vaak maar een klein verschil in de kosten voor de verschillende huishoudens en levert differentiatie vaak meer administratieve rompslomp op dan dat het werkelijk voordeel oplevert.
Het volgen van deze redenering komt neer op het idee dat het kleine huishouden (de alleenstaande) onevenredig moet opdraaien voor de kosten van het ophalen en verwerken afval. Anders gezegd: de alleenstaande mag meebetalen voor het afval dat wordt geproduceerd in grote huishoudens. Om dat effect tegen te gaan doen alleenstaanden/kleine huishoudens er verstandig aan om veel afval te produceren. Wanneer wegwerpproducten en producten in wegwerpverpakkingen goedkoper zijn dan zogeheten milieuvriendelijke verpakkingen, dan zouden kleinde huishoudens altijd de voorkeur moeten geven aan wegwerp (want er is voor het ophalen en verwerken door deze groep meer dan genoeg voor betaald in de vorm van verpakkingsbelasting en aan afvalstoffenheffing).

jakkermans
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 apr 2010 21:58

Re: Graag afvalbak met chips en electronische slot plaatsen

Ongelezen bericht door jakkermans »

Vind het een prima idee!

Top!

Meiss
Berichten: 32
Lid geworden op: 08 apr 2010 15:28

Re: Graag afvalbak met chips en electronische slot plaatsen

Ongelezen bericht door Meiss »

U kunt bij uw gemeente toch kiezen voor een "gezins"-container of een kleine container?

Verder betalen wij hier per keer dat wij de container aan de weg zetten. Is dit bij u niet het geval?

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Graag afvalbak met chips en electronische slot plaatsen

Ongelezen bericht door ronald g »

In Apeldoorn hebben we het diftar systeem, dit houd in dat er per aanbieding betaald wordt, er is een tarief voor een container of bij flats per aangeboden vuilniszak. Ondanks dat dit een goed systeem is stuit het na jaren nog op weerstand. Diftar bestaat uit een basistarief waar het aantal aanbiedingen boven op komt.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Graag afvalbak met chips en electronische slot plaatsen

Ongelezen bericht door kweenie »

Wim2007 schreef:
kweenie schreef:Omdat de kiloprijs maar een klein deel van de totale kosten uitmaakt, betekent differentiatie naar gezinsgrootte vaak maar een klein verschil in de kosten voor de verschillende huishoudens en levert differentiatie vaak meer administratieve rompslomp op dan dat het werkelijk voordeel oplevert.
Het volgen van deze redenering komt neer op het idee dat het kleine huishouden (de alleenstaande) onevenredig moet opdraaien voor de kosten van het ophalen en verwerken afval. Anders gezegd: de alleenstaande mag meebetalen voor het afval dat wordt geproduceerd in grote huishoudens. Om dat effect tegen te gaan doen alleenstaanden/kleine huishoudens er verstandig aan om veel afval te produceren. Wanneer wegwerpproducten en producten in wegwerpverpakkingen goedkoper zijn dan zogeheten milieuvriendelijke verpakkingen, dan zouden kleinde huishoudens altijd de voorkeur moeten geven aan wegwerp (want er is voor het ophalen en verwerken door deze groep meer dan genoeg voor betaald in de vorm van verpakkingsbelasting en aan afvalstoffenheffing).
Er zicht nauwelijks verschil in de moeite die het kost om een grote container of een kleine container te legen. Het afval zelf is natuurlijk wel minder, maar een groot deel van de kosten zit hem in de handelingen die het ophalen kosten.

Het zou wellicht wel schelen als de containers minder vaak geleegd hoeven te worden, maar dat is vooral in de zomer niet altijd aan te bevelen...

De beste oplossing voor het kunnen differentieren zou zijn als er men grote ondergrondse afvalpunten maken in de straat, waarbij er per vuilniszak wordt afgerekend.

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: Graag afvalbak met chips en electronische slot plaatsen

Ongelezen bericht door Ulbe »

Beste Hypathia,

Ik ben sinds 4 januari ook weer alleenstaand, vriendin is vertrokken,

Dus dit doorgegeven aan de gemeente, maar helaas die 4 dagen dat zij nog bij mij woonde verplicht mij dat ik dit jaar voor een gezin afvalstoffen heffing moet betalen!, helaas, niks aan te doen,

Ik kan makkelijk 3 tot 4 weken met een container doen voordat ik deze vol heb,

Een normaal gezin krijgt zo'n container in een week vol, dus ik betaal wel een beetje té veel voor mijn afval,

Helaas niks aan te doen, die paar tientjes kom ik wel weer overheen!, :wink:

Ambtelijke molens malen nu eenmaal héél traag!, :D

Vriendelijke groeten,

Ulbe.

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: Graag afvalbak met chips en electronische slot plaatsen

Ongelezen bericht door Wim2007 »

Meiss schreef:U kunt bij uw gemeente toch kiezen voor een "gezins"-container of een kleine container?
In veel gemeenten kan hiervoor niet worden gekozen.

troubleshooter
Berichten: 471
Lid geworden op: 08 mar 2008 07:39

Re: Graag afvalbak met chips en electronische slot plaatsen

Ongelezen bericht door troubleshooter »

Het punt is dat de gemeenten welke een chipsysteem gebruiken een vaste quota hebben waarvoor u eveneens moet betalen dus evenveel als zonder chip. Komt u boven uw quota dan moet u bij betalen. Een electronisch slot erop zou een optie zijn maar dat is weer kosten verhogend en vertragend voor de vuilnismannen dus geen optie. Zolang u geen cent meer hoeft te betalen voor het storten van uw afval maakt het niets uit of uw buren, die wellicht teveel afval hebben, uw container aanvullen.

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: Graag afvalbak met chips en electronische slot plaatsen

Ongelezen bericht door Wim2007 »

Ulbe schreef:Dus dit doorgegeven aan de gemeente, maar helaas die 4 dagen dat zij nog bij mij woonde verplicht mij dat ik dit jaar voor een gezin afvalstoffen heffing moet betalen!, helaas, niks aan te doen,
Bedenk dan dat veel gemeenten slechts een enkel tarief kennen (namelijk: het gezinstarief) en dat ongeacht de samenstelling van het huishouden altijd hetzelfde bedrag in rekening wordt gebracht.

RobbieS.
Berichten: 157
Lid geworden op: 10 mei 2009 11:36

Re: Graag afvalbak met chips en electronische slot plaatsen

Ongelezen bericht door RobbieS. »

@Ulbe,

wat is eigenlijk het verschil tussen de bedragen afvalstoffenheffing voor een gezin en een alleenstaande?
over wat voor bedrag praten wij?

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: Graag afvalbak met chips en electronische slot plaatsen

Ongelezen bericht door Ulbe »

Beste Robbie,

Het scheelt per jaar ongeveer € 60,-

Alleenstaanden betalen een paar centen minder dan tweepersoons huishoudingen en meer,

Als je een beetje redeneren kan zou je zeggen dat je over die 4 dagen niet moeilijk doet als gemeente zijnde, er moet natuurlijk een grens gesteld worden, daar kan ik in komen, maar als dit al op één dag wordt gerekend vraag ik me af waar we mee bezig zijn, als deze grens op 14 dagen was gezet had ik er zeker vrede mee, maar goed, hun wil is wet, ambtelijke molens zijn helaas vaak star en rigide, :mrgreen:

Ik slaap er niet minder om, wel een beetje dom van de gemeente, het getuigt niet van medeleven tegenover de burger,

Vriendelijke groeten,

Ulbe.

Gesloten