LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] McAfee antivirus

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
michielNED
Berichten: 85
Lid geworden op: 10 apr 2010 15:06

McAfee antivirus

Ongelezen bericht door michielNED »

Mijn vader had als beveiliging voor zijn computer McAfee antivirus met jaarabonnement geïnstalleerd. Nu is mijn vader eind vorig jaar overleden, en we wilden McAfee opzeggen. De software was hierin heel duidelijk: het abonnement zou over 40 dagen verlopen zo stond er, om te verlengen stond er een link naast. Kortom, alles wees erop dat het een jaarabonnement was dat zou verlopen.

McAfee scheef echter toch opeens geld af voor een verlenging. En niet zomaar een verlenging, men voerde ook nog stilzwijgend een tariefsverhoging van 40% door ten opzichte van het vorige abonnement! Na inloggen op de site van McAfee bleek er een factuur te staan die via een eenmalige machtiging betaald zou zijn. Een eenmalige machtiging afgegeven door iemand die al enkele maanden niet meer in leven is dus. De incasso hebben we dan ook direct via de bank laten terugboeken.

Na wat zoekwerk bleek het dus om een automatische verlenging te gaan die aan stond. De software wekte echter de indruk dat het om een handmatig te verlengen abonnement ging, door aan te geven dat het abonnement verloopt en een link te tonen om deze handmatig te verlengen. De software is hier dus misleidend en zet mensen op het verkeerde been, pas na inloggen op de website van McAfee valt te lezen dat de software helemaal niet verloopt maar automatisch verlengd wordt, en men daarbij rustig de tarieven met 40% kan verhogen.

Nu is er dus niet betaalt (incasso teruggeboekt) en is er ook binnen de termijn van 60 dagen die in de kleine lettertjes gezegd dat wij geen verlenging willen, toch is het account nog altijd actief. Er is wel een ontvangstbevestiging dat de klacht is ontvangen, maar er is niet gereageerd, en niets veranderd in het account. Het zelf uitzetten van de automatische verlenging kan niet, dus zouden ze als we niks doen volgend jaar gewoon weer geld afschrijven, en Joost mag weten met hoeveel euro ze het dan verhogen.

Nu vraag ik me dus af: hoe kom je hier van af? En is er een risico dat McAfee moeilijk gaat doen vanwege dat hun incasso is teruggeboekt? Maar ook: is dit wel in de haak? Een eenmalige machtiging door iemand die niet meer in leven is lijkt me onmogelijk, en vermelden dat de software verloopt terwijl deze in de praktijk helemaal niet verloopt is op zijn minst misleidende informatie. Ik vraag me af hoeveel meer mensen er na het zien van de melding "Uw abonnement verloot over 40 dagen" denken dat ze niets hoeven te doen om er van af te komen.

leon_300
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 apr 2010 09:13

Re: McAfee antivirus

Ongelezen bericht door leon_300 »

Zelfde probleem bij mij, gelukkig niet onder zulke droeve omstandigheden als hier boven.
Ben echter van besturings systeem veranderd en heb geen virus beveiliging meer nodig.
Heb een nummer in Amsterdam, ga ik maandag bellen
Bij Kassa van de Vara is hier ook een discussie over, het schijnt dat MacAfee voor het automatisch verlengen, en boete heeft gekregen.

http://kassa.vara.nl/discussies/discuss ... 9ea8d4da35

michielNED
Berichten: 85
Lid geworden op: 10 apr 2010 15:06

Re: McAfee antivirus

Ongelezen bericht door michielNED »

De software is inderdaad voor het ingaan van de verlenging verwijderd, en op de site van McAfee staat inderdaad dat er 0 van de 3 licenties in gebruik zijn, McAfee kan dus weten dat de verlenging niet gebruikt is. De abonnementsstatus staat echter nog wel op actief, en automatisch verlengen op aan, waardoor (zo lijkt het althans) in maart 2011 er opnieuw automatisch verlengd zal worden. Plus dat McAfee nog altijd niet bevestigd heeft dat de verlenging geannuleerd is, de termijn van 60 dagen waarbinnen je kunt annuleren is bijna afgelopen. Er is gelukkig wel een ontvangstbevestiging van de klantenservice over het verzoek tot annuleren mocht men moeilijk gaan doen.

jakkermans
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 apr 2010 21:58

Re: McAfee antivirus

Ongelezen bericht door jakkermans »

Ik heb zeer goede ervaringen met McAFee.

Ik heb echter ook zeker begrip voor alle mensen die problemen hebben. Ik denk dat het er net aan ligt welke callcenter medewerker je aan de lijn hebt. Dat zijn vaak van die ingehuurde studenten die niet weten waar ze het over hebben en u helemaal op het verkeerde been zetten.

leon_300
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 apr 2010 09:13

Re: McAfee antivirus

Ongelezen bericht door leon_300 »

Een aanmelding, verlenging of wijziging kan ik uitstekend regelen op de site van macafee.
Begrijp niet dat ik voor een afmelding een callcenter student en wat nog meer nodig heb

leon_300
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 apr 2010 09:13

Re: McAfee antivirus

Ongelezen bericht door leon_300 »

Over bovenstaande heb ik vandaag de klantenservice van MacAfee gebeld.
De telofoniste daar heeft mijn verlenging uit gezet, daar krijg je keurig een bevestigings mail van.
Een en ander heb ik gecheckt in mijn profiel bij MacAfee en inderdaad de verlenging staat uit.
Je krijgt ook nog een referentie nummer van het telefoon gesprek, zodat zou er iets fout gaan je op dit gesprek kunt beroepen.
Viel me al met al 100% mee.
De telefoniste had wel een erg buitenlands accent, misschien callcenter uit India.
Overigens goed geholpen.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: McAfee antivirus

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Na vandaag mag mcafee van mij naar de maan geschoten worden.

door een #(*_%#$ van hun kant - ziet hun product svchost.exe als trojan - waardoor nu een aantal PC`s geen netwerk meer hebben, en er een waarschijnlijk opnieuw geinstalleerd moet worden.

Lekker slim.

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: McAfee antivirus

Ongelezen bericht door tennis »

Guardian72 schreef:Na vandaag mag mcafee van mij naar de maan geschoten worden.

door een #(*_%#$ van hun kant - ziet hun product svchost.exe als trojan - waardoor nu een aantal PC`s geen netwerk meer hebben, en er een waarschijnlijk opnieuw geinstalleerd moet worden.

Lekker slim.
Het betreft alleen zakelijke en niet particuliere klanten:

http://weblogs.nrc.nl/hebben/2010/04/22 ... %99s-plat/

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: McAfee antivirus

Ongelezen bericht door jor »

Denk er precies zo over, je vraagt je af of nu niemand bij McAfee een dergelijke update eerst controleert. Kennelijk niet dus.Dat het alleen zakelijke klanten betreft maakt het nog erger! Die moeten hun brood ermee verdienen.
http://tweakers.net/nieuws/66912/mcafee ... pdate.html
Als gevolg van de foute update denkt de McAfee-software in het Windows-bestand svchost.exe het virus w32/wecorl.a te hebben ontdekt waarna deze in quarantaine wordt geplaatst of verwijderd. De machine herstart hierdoor, waarna het in een opstart-loop blijft hangen.
Wat wel duidelijk is, is dat wereldwijd zowel consumenten als bedrijven door de fout zijn getroffen. Mogelijk zijn door de fout enkele tienduizenden pc's getroffen.
Bron = tweakers.net

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: McAfee antivirus

Ongelezen bericht door Guardian72 »

tennis schreef:
Guardian72 schreef:Na vandaag mag mcafee van mij naar de maan geschoten worden.

door een #(*_%#$ van hun kant - ziet hun product svchost.exe als trojan - waardoor nu een aantal PC`s geen netwerk meer hebben, en er een waarschijnlijk opnieuw geinstalleerd moet worden.

Lekker slim.
Het betreft alleen zakelijke en niet particuliere klanten:

http://weblogs.nrc.nl/hebben/2010/04/22 ... %99s-plat/
Helaas zijn twee van mijn collega`s met hun huis PC er ook door getroffen.
Ze draaien dan wel met Windows XP Pro / Vista Business - maar dat zou niet uit moeten maken.

Arie_O
Berichten: 52
Lid geworden op: 28 okt 2008 20:02

Re: McAfee antivirus

Ongelezen bericht door Arie_O »

Als je regelmatig een backup maakt, of een image van de harde schijf, dan hoeft dat geen probleem te zijn.
Ik doe dit elke twee weken.


gr. Arie :idea:

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: McAfee antivirus

Ongelezen bericht door jor »

Arie_O schreef:Als je regelmatig een backup maakt, of een image van de harde schijf, dan hoeft dat geen probleem te zijn.
Ik doe dit elke twee weken.
gr. Arie :idea:
Heel mooi natuurlijk maar in dit geval heb je daar niets aan. Door het verwijderen van dat Windows-bestand of het in quarantaine plaatsen door de update is er vervolgens niets meer aan te doen. De computer herstart hierdoor, waarna het in een opstart-loop blijft hangen en je kan de zonder de geboden oplossing ook met een back-up of image niets aan doen. Je komt helemaal niet meer in Windows en veilige mode werkt niet, daar zit de computer ook vast in de opstart-loop.

De juiste oplossing staat inmiddels ook op de website van McAfee en door het zip-bestand te installeren werkt het weer normaal.

leon_300
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 apr 2010 09:13

Re: McAfee antivirus

Ongelezen bericht door leon_300 »

Mijn account is nog 12 dagen geldig, heb dus even gekeken op de sit van MacAfee kan niks er over vinden ook niet bij de zakelijke afdeling.
Overigens...een vraagje..... als je de computer niet kunt opstarten hoe installeer je dan de zip file???

Arie_O
Berichten: 52
Lid geworden op: 28 okt 2008 20:02

Re: McAfee antivirus

Ongelezen bericht door Arie_O »

jor schreef:
Arie_O schreef:Als je regelmatig een backup maakt, of een image van de harde schijf, dan hoeft dat geen probleem te zijn.
Ik doe dit elke twee weken.
gr. Arie :idea:
Heel mooi natuurlijk maar in dit geval heb je daar niets aan. Door het verwijderen van dat Windows-bestand of het in quarantaine plaatsen door de update is er vervolgens niets meer aan te doen. De computer herstart hierdoor, waarna het in een opstart-loop blijft hangen en je kan de zonder de geboden oplossing ook met een back-up of image niets aan doen. Je komt helemaal niet meer in Windows en veilige mode werkt niet, daar zit de computer ook vast in de opstart-loop.

De juiste oplossing staat inmiddels ook op de website van McAfee en door het zip-bestand te installeren werkt het weer normaal.


Met elke backup programma, cq image programma, bestaat de mogelijkheid
een opstart cd te maken.

gr. Arie


nagekomen, gevonden op zd net.
http://www.zdnet.nl/news/115279/handmat ... e-debacle/

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: McAfee antivirus

Ongelezen bericht door jor »

leon_300 schreef: Overigens...een vraagje..... als je de computer niet kunt opstarten hoe installeer je dan de zip file???
De link die Arie_O geeft kan je lezen hoe dat moet.
Geen internet
Schakel in het hoofdmenu van de virusscanner via de VirusScan-console ‘Acces Protection en On-Acces Scanner uit’. Download dan het zipbestand dat McAfee beschikbaar stelt. Heb je geen internettoegang, zet het bestand dan via een andere pc op cd of USB-stick.

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: McAfee antivirus

Ongelezen bericht door WillemV »

Toch wel een wat onduidelijke 'fix' op zdnet:
Gebruik je Windows XP met Service Pack 3 en McAfees antivirusprogramma voor bedrijven als beveiliging, dan is de kans groot dat je computer automatisch blijft herstarten. Dat moet je als eerste zien op te lossen.
Maar hoe moet je dat dan eerst oplossen?
Vicieuze reboot
Open een commandprompt zodra je computer volledig opgestart is en typ shutdown –a. Dat zou het eerste probleem moeten oplossen. Als je toegang tot het internet hebt (maar die kans is klein), moet je de volgende stappen volgen.
Terwijl er met vette letters "Vicieuze reboot" boven staat gaan ze er hier vanuit dat je computer volledig opstart en dat je vervolgens een commandprompt kunt openen...
Geen internet
Schakel in het hoofdmenu van de virusscanner via de VirusScan-console ‘Acces Protection en On-Acces Scanner uit’. Download dan het zipbestand dat McAfee beschikbaar stelt.
En ook nog eens een keer bewerkingen in het hoofdmenu van McAfee kunt uitvoeren.

Dat allemaal terwijl de computer maar automatisch blijft herstarten. :roll: Of zie ik iets over het hoofd?

pbarendse
Berichten: 660
Lid geworden op: 05 jan 2008 00:48

Re: McAfee antivirus

Ongelezen bericht door pbarendse »

Zelf hetzelfde akkefietje aan de hand gehad met één van de PC's hier thuis. Uiteindelijk weer opgelost door het svchost bestand te kopiëren vanuit c:\windows\servicepackfiles, daar stond nog een goede versie. Uiteraard wel nadat de goede update was geïnstalleerd van McAfee. Dit alles in veilige modus gedaan, kostte wat moeite maar wel gelukt.

RicardoMusch
Berichten: 28
Lid geworden op: 23 mei 2008 20:57

Re: McAfee antivirus

Ongelezen bericht door RicardoMusch »

c:\windows\system32\dllcache

daar staat de goede svchost file in...
WillemV schreef: Dat allemaal terwijl de computer maar automatisch blijft herstarten. :roll: Of zie ik iets over het hoofd?
na opstart computer direct naar start --> uitvoeren --> type "shutdown -a" (zonder quotes)

Dat zou het herstart probleem moeten oplossen :)

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: McAfee antivirus

Ongelezen bericht door WillemV »

RicardoMusch schreef:na opstart computer direct naar start --> uitvoeren --> type "shutdown -a" (zonder quotes)

Dat zou het herstart probleem moeten oplossen :)
Yep, dan krijg je (geloof ik) een halve minuut om wat te regelen voordat de PC herstart. Dat wordt dan snel handelen toch?

Maar goed, ik had het meer over de onduidelijkheid van dat bericht op zdnet. :lol:

RicardoMusch
Berichten: 28
Lid geworden op: 23 mei 2008 20:57

Re: McAfee antivirus

Ongelezen bericht door RicardoMusch »

schutdown -a betekent: shutdown -abort

dus het stopt de in gang gezette shutdown (= uitzetten, logoff, opnieuw opstarten)

dus dat zou moeten werken...

Gesloten