Ik vind het persoonlijk gezeur om niets.
Kijk, de koper dient altijd rekening mee te houden dat de harde schijf defect kan raken en dat dan de gegevens verloren kunnen zijn.
Dus de schade van verlies van gegevens die op de leverancier wordt verhaald omdat hij een ondeugelijk of een non-conform product geleverd heeft, gaat veel te ver.
Als bij een reparatie de harde schijf gewist moet worden (omdat het soms niet anders kan) en de leverancier maakt netjes een backup, gaan ook weer mensen daarover klagen, omdat ze geen toestemming gegeven hebben om een backup te maken van hun gegevens.
Er kunnen bij reparatie gegevens verloren gaan, daar dien je als koper ook altijd rekening mee te houden.
Dat zijn de feiten.
Echter hoor je dat een consument van een harde schijf mag verwachten dat die harde schijf zonder problemen 3 tot 6 jaar mee behoort te gaan zonder dat de consument er rekening mee moet houden dat de harde schijf kapot kan gaan.
Een paar belangrijke punten:
- kan een leverancier garanderen dat de harde schijf zonder problemen 3 tot 6 jaar mee gaat en zonder te crashen? Het antwoord is nee. Niemand kan garanderen dat de harde schijf niet kapot zal gaan.
De betrouwbaarheid van harde schijven is wel enorm verbetert, maar toch moet men rekening houden dat de harde schijf kapot kan gaan. Hierdoor dient de koper of gebruiker ook regelmatig backups te maken van de harde schijf.
- Is de leverancier van de harde schijf alleen verantwoordelijk voor de fysieke schijf of ook voor de gegevens?
De leverancier is allen verantwoordelijk voor de fysieke schijf en niet voor de opgeslagen gegevens.
- Is een monteur bij een reparatie verantwoordelijk voor de gegevens die op een harde schijf staat?
Ja en nee.
Als de monteur een poging doet om een backup te maken van de gegevens en er raken toch gegevens kwijt, dan is hij daar niet verantwoordelijk voor.
Als een monteur geen backup maakt van de gegevens of geen poging ertoe genomen heeft, dan is hij er niet verantwoordelijk voor als hij dit netjes van te voren heeft aangegeven.
In principe is de monteur daar ook nooit verantwoordelijk voor, echter heeft een rechter een monteur wel gestraft omdat hij geen enkele poging ondernomen heeft om uberhaubt gegevens veilig te stellen bij een reparatie.
Toch duidelijk dacht ik zo.