LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] energiebelasting teruggave particulieren

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
pietg28
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 feb 2010 08:59

energiebelasting teruggave particulieren

Ongelezen bericht door pietg28 »

Is Eneco vergeten de energiebelasting terug te geven?
Per 1 juli 2009 overgestapt van Eneco naar Greenchoice.
Tot mijn verbazing staat op de nota van Greenchoice (verbruik van 1-7-2009 tot 1-4-2010) terugbetaling energiebelasting. Dat is een meevaller.
Toch eens nagezien op de nota's van Eneco, er geen energiebelasting teruggeven. Wel volledige energiebelasting in rekening gebracht. Dus niet op de nota's van 2008. 2009.
Klopt het dat elke huishouding met een elektra aansluiting recht heeft op teruggave???
Wat kan ik doen naast Eneco om opheldering vragen?? Zijn er nog meer mensen die dit ontdekt hebben?
Wij horen het graag.
dank

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: energiebelasting teruggave particulieren

Ongelezen bericht door tennis »

pietg28 schreef:Is Eneco vergeten de energiebelasting terug te geven?
Per 1 juli 2009 overgestapt van Eneco naar Greenchoice.
Tot mijn verbazing staat op de nota van Greenchoice (verbruik van 1-7-2009 tot 1-4-2010) terugbetaling energiebelasting. Dat is een meevaller.
Toch eens nagezien op de nota's van Eneco, er geen energiebelasting teruggeven. Wel volledige energiebelasting in rekening gebracht. Dus niet op de nota's van 2008. 2009.
Klopt het dat elke huishouding met een elektra aansluiting recht heeft op teruggave???
Wat kan ik doen naast Eneco om opheldering vragen?? Zijn er nog meer mensen die dit ontdekt hebben?
Wij horen het graag.
dank

Als je had gegoogeld, had je dit gevonden:

2008

http://www.energieleveranciers.nl/page/ ... pag_id=393

2009

http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... sting.html

pietg28
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 feb 2010 08:59

Re: energiebelasting teruggave particulieren

Ongelezen bericht door pietg28 »

Tennis,
Juist omdat ik gegoogeld had kwam ik dit tegen!!!
U heeft mijn vraag niet goed gelezen, of ik ben te onduidelijk geweest.
Is het juist dat Eneco teruggave energiebelasting had moeten doen op mijn jaarnota? Dit is niet gedaan door Eneco. Wat nu???

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: energiebelasting teruggave particulieren

Ongelezen bericht door tennis »

pietg28 schreef:Tennis,
Juist omdat ik gegoogeld had kwam ik dit tegen!!!
U heeft mijn vraag niet goed gelezen, of ik ben te onduidelijk geweest.
Is het juist dat Eneco teruggave energiebelasting had moeten doen op mijn jaarnota? Dit is niet gedaan door Eneco. Wat nu???
Het is natuurlijk jammer, maar heb je dan de jaarnota's van 2008 en 2009 niet gecontroleerd ?
Ik denk niet, dat je daarmee nog een kans maakt.
Niet weten, dat er een teruggave energiebelasting is, is dus jou fout en niet van Eneco.
Wat zegt Eneco ?

Miranda63
Berichten: 109
Lid geworden op: 28 nov 2009 13:00

Re: energiebelasting teruggave particulieren

Ongelezen bericht door Miranda63 »

tennis schreef:
pietg28 schreef:Tennis,
Juist omdat ik gegoogeld had kwam ik dit tegen!!!
U heeft mijn vraag niet goed gelezen, of ik ben te onduidelijk geweest.
Is het juist dat Eneco teruggave energiebelasting had moeten doen op mijn jaarnota? Dit is niet gedaan door Eneco. Wat nu???
Het is natuurlijk jammer, maar heb je dan de jaarnota's van 2008 en 2009 niet gecontroleerd ?
Ik denk niet, dat je daarmee nog een kans maakt.
Niet weten, dat er een teruggave energiebelasting is, is dus jou fout en niet van Eneco.
Wat zegt Eneco ?
voor zover ik weet hoort eneco en ook de andere maatschappijen deze heffingskorting automatisch te verrekenen...is dus wel degelijk de fout van Eneco en als zij dit onterecht dus niet afgetrokken hebben, heb je alsnog recht op verrekening lijkt mij...

maar misschien hebben ze de heffing al berekend in de prijs dus ik zou zeggen neem contact op met Eneco voor opheldering...misschien hebben ze inderdaad een fout gemaakt..

Belastingvermindering door heffingskorting
Op de energiebelasting, die aan de hand van deze tarieven is berekend, ontvangt u een belastingvermindering (heffingskorting) van € 318,62 per 365 dagen per elektriciteitsaansluiting.

pietg28
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 feb 2010 08:59

Re: energiebelasting teruggave particulieren

Ongelezen bericht door pietg28 »

Miranda63 schreef:
tennis schreef:
pietg28 schreef:Tennis,
Juist omdat ik gegoogeld had kwam ik dit tegen!!!
U heeft mijn vraag niet goed gelezen, of ik ben te onduidelijk geweest.
Is het juist dat Eneco teruggave energiebelasting had moeten doen op mijn jaarnota? Dit is niet gedaan door Eneco. Wat nu???
Het is natuurlijk jammer, maar heb je dan de jaarnota's van 2008 en 2009 niet gecontroleerd ?
Ik denk niet, dat je daarmee nog een kans maakt.
Niet weten, dat er een teruggave energiebelasting is, is dus jou fout en niet van Eneco.
Wat zegt Eneco ?
voor zover ik weet hoort eneco en ook de andere maatschappijen deze heffingskorting automatisch te verrekenen...is dus wel degelijk de fout van Eneco en als zij dit onterecht dus niet afgetrokken hebben, heb je alsnog recht op verrekening lijkt mij...

maar misschien hebben ze de heffing al berekend in de prijs dus ik zou zeggen neem contact op met Eneco voor opheldering...misschien hebben ze inderdaad een fout gemaakt..

Belastingvermindering door heffingskorting
Op de energiebelasting, die aan de hand van deze tarieven is berekend, ontvangt u een belastingvermindering (heffingskorting) van € 318,62 per 365 dagen per elektriciteitsaansluiting.
Dank voor de reacties.
Miranda,
Verrekenen in de prijs lijkt mij lastig.
Je betaald een bedrag belasting per kw. Daarnaast krijgt elke aansluiting een vaste heffingskorting. Dus heffingskorting verrekenen per kw is te ingewikkeld.
We wachten de reactie en uitleg van Eneco maar eens af. Veel haast maakt Eneco niet om een antwoordt te sturen.
Toch maar een aangetekende brief sturen met daarin een uiterste reactiedatum.
groet

elmo43
Berichten: 542
Lid geworden op: 03 sep 2009 19:53

Re: energiebelasting teruggave particulieren

Ongelezen bericht door elmo43 »

Hoi pietg28, ik heb dus direct ook even gekeken bij mijn afrekeningen van eneco qua heffingskorting/terugbetaling belasting of hoe je het ook wilt noemen.
Nou daar ben ik dus ook absoluut niet blij mee want ik heb dit over de jaren 2007,2008 en 2009 ook niet gekregen, staat ook niks van op de eindafrekening. :?
Weet wel dat dit in 2006 wel is toegepast.
Maar om nu te zeggen dat dit je eigen schuld is, en dat je dit zelf moet regelen en geen fout van eneco is, vind ik idd ook te ver gaan.
Hoe kan ik nu weten dat je hiervoor er zelf achteraan moet gaan, het word niet aangegeven door eneco dat je het op die manier moet doen.

Zal dus ook in de pen klimmen en om opheldering gaan vragen bij eneco.
Wellicht zijn er nog meer mensen die dit zelfde probleem hebben, en dit dus ook niet hebben gezien of weten.

Wellicht iets voor Radar om dit uit te zoeken.

pietg28
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 feb 2010 08:59

Re: energiebelasting teruggave particulieren

Ongelezen bericht door pietg28 »

Elmo43, dank,
Wist ook niet dat er in 2006 en 2007 ook al vermindering werd toegepast.

Beste lezers,
zie eens wat ik gevonden heb!!!!!!!!!! je blijft googelen.
In de Heraut van 6 juni 2007 een artikel waaruit blijkt dat het bij Eneco toen al bekend iets dat er iets fout zit.

Energiebelasting

Via deze weg zou ik graag alle lezers willen oproepen hun energienota goed na te lopen. Ik deed dat recent en ontdekte dat Eneco de te betalen energiebelasting te hoog had vastgesteld. Men was vergeten de zogenaamde belastingvermindering van 199 euro toe te passen. De energiebelasting werkt als volgt: bij gasgebruik tot 5000 m3 wordt 15,31 cent per m3 geheven en over de eerste 10.000 kWh elektriciteit 7,16 cent per kWh. Nadat deze bedragen zijn opgeteld wordt er op jaarbasis 199 euro aan belastingvermindering van afgetrokken. Deze bedragen zijn voor het jaar 2007 en nog exclusief de BTW, voor 2006 zijn ze iets lager (15,07 cent, 7,05 cent en 197 euro). Toen ik de eindafrekening van het vorige jaar er ook bij haalde zag ik dat Eneco ook toen deze belastingvermindering niet had toegepast.
Zowel telefonisch als via de mail werd deze fout meteen erkend en ik heb inmiddels een herstelnota ontvangen. Dat is uiteraard positief maar ik vraag me toch af of het alleen bij ons fout is gegaan of op meer adressen. Tegenvaller voor ons was dat Eneco de MEP-heffing van 52 euro voor 2006 (in 2007 afgeschaft) ook niet had doorberekend. Per saldo scheelde het ons in ieder geval 240 euro. Even rekenen dus en u weet of er nog een meevaller te verwachten is. Ook zonder zelf te reken is te achterhalen of het goed gegaan is want op de uitgebreide afrekening die op internet beschikbaar is moet dan een aparte regel "vermindering energiebelasting" staan.

Evert Vos
Berkel en Rodenrijs

Week: 23 | woensdag 06 juni 2007 - Heraut -

PS
in mei 2006 heb ik nog 198,= vermindering gevonden op de afrekening. Daarna nooit meer.

Miranda63
Berichten: 109
Lid geworden op: 28 nov 2009 13:00

Re: energiebelasting teruggave particulieren

Ongelezen bericht door Miranda63 »

Wat is heffingskorting energie en hoeveel bedraagt de korting in 2010?


Wat is heffingskorting op uw energienota?
Heffingskorting is een soort overheidssubsidie op het gebruik van energie. Uw energieleverancier zal dit bedrag automatisch verrekenen op uw energiefactuur.

Waarom heffingskorting?
De overheid geeft deze heffingskorting, omdat ieder huishouden een basisbehoefte heeft voor energie, door de politiek ook wel "onvermijdelijk gebruik" genoemd.

De regering kan een verhoging van de heffingskorting gebruiken om uw koopkracht te verbeteren. Deze verhoging kan hoog lijken, maar is gebaseerd op de energieprijs.

Wie krijgt heffingskorting energie?
Alle afnemers van energie krijgen heffingskorting, kortom iedere huishouden of bedrijf dat energie afneemt.


Hoeveel bedraagt de heffingskorting energie in 2010?
Het verloop van de heffingskorting de afgelopen jaren:

•2005: €194 (Bron Vastelastenbond.blogs.nl)
•2008: €236,81 (Bron gaslicht.com)
•2009: €379,16 (Bron Essent.nl)
•2010: €379,16 (Bron gaslicht.com)


Waarom verschilt het bedrag op mijn factuur met de bedragen hier genoemd?
Heffingskorting wordt altijd vastgesteld per 1 januari en geldt voor een periode van 12 maanden. Dit betekend dat het bedrag aan heffingskorting op uw factuur hoger of lager kan zijn. Bijvoorbeeld: U ontvangt uw nota eind mei, over de periode 1 mei 2008 - 1 mei 2009. U ontvangt dan heffingskorting geldig in 2008 over 245 dagen en de heffingskorting geldig in 2009 over 120 dagen.



€231,86 * 245/365 = €155,63
€379,16 * 120/365 = €124,66
Totale heffingskorting = €280,29


http://www.belasting-aftrekken.nl/prive ... ergie-2009

elmo43
Berichten: 542
Lid geworden op: 03 sep 2009 19:53

Re: energiebelasting teruggave particulieren

Ongelezen bericht door elmo43 »

Hoi pietg,

Ik ben eigenlijk wel benieuwd ook hoeveel mensen die hun electriciteit/gas bij eneneco hebben, waarop de jaarafrekening dit niet vermeld is, en vanaf wanneer.

Zoals nu blijkt uit jouw stukje en wij 2en dat er al 3 zijn, wellicht dat diegene die bij eneco zitten dit kunnen nakijken op hun jaarafrekening, en dit dan ook hier willen melden.
Of dat het verschil zit dat er minder energie/gas belasting is afgedragen, want daar kan het verschil ook nog in zitten, maar dan had dit mijn inziens aangegeven moeten worden door eneco op de jaarafrekening.

Mijn jaarrekening loopt van januari tot en met december, dus een volledig jaar, en niet verspreid over 2 jaren, zoals bv deel 2008 en deel 2009.

pietg28
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 feb 2010 08:59

Re: energiebelasting teruggave particulieren

Ongelezen bericht door pietg28 »

Teruggave energiebelasting is een vast bedrag per elektro-aansluiting. Gebruik je weinig energie dan nog krijg het volledige bedrag terug, althans dat hoort zo.
Ik wacht eerst de reactie af van Eneco. Ga wel bij vrienden, familie, kennissen, buren enz. dit aankaarten.
Heb inmiddels wel de redactie van Radar een berichtje gezonden. Mogelijk kunnen zij wat voor ons betekenen.
Wat de uitkomst ook zal zijn, duidelijkheid zal het hopelijk wel brengen.

korsteed
Berichten: 22
Lid geworden op: 06 jan 2009 17:01

Re: energiebelasting teruggave particulieren

Ongelezen bericht door korsteed »

Ik zat in 2008 ook nog bij Eneco.
Op mijn jaarafrekening zie je niet direct een teruggave energie-belasting, maar dat heeft Eneco verwerkt in de totaalpost 'Energiebelasting af te dragen aan de overheid'. Dat is het saldo van wat je moet betalen voor je gebruik minus de teruggave.

Er staat dus geen losse post, maar het klopt bij mij wel. Dus zelf even narekenen! (mbv de link hier boven).

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: energiebelasting teruggave particulieren

Ongelezen bericht door tennis »

korsteed schreef:Ik zat in 2008 ook nog bij Eneco.
Op mijn jaarafrekening zie je niet direct een teruggave energie-belasting, maar dat heeft Eneco verwerkt in de totaalpost 'Energiebelasting af te dragen aan de overheid'. Dat is het saldo van wat je moet betalen voor je gebruik minus de teruggave.

Er staat dus geen losse post, maar het klopt bij mij wel. Dus zelf even narekenen! (mbv de link hier boven).
Ik wil jullie de vreugde niet nemen, dat alle een verkeerde afrekening zouden hebben.
Het is vermoedelijk zoals het bij "korsteed" is, dat het ergens verrekend is.

Afrekening direct controleren!

elmo43
Berichten: 542
Lid geworden op: 03 sep 2009 19:53

Re: energiebelasting teruggave particulieren

Ongelezen bericht door elmo43 »

Ik heb mijn verbruik maal het te betalen energiebelasting:

2009: electriciteit 3396 x 0,1085= 368,47x19%btw=438,47
gas 1743 x 0,158=275,40x19%btw=327,72
totaal € 766,19


In rekening gebrachte energiebelasting op de jaarrekening = €748,41
€748,41 - € 766,19 = € 17,78

Dit is dus geen € 318,62.

Zoals ik nu zie dus en de berekening die ik heb gedaan, heb ik te weinig terug ontvangen.
Als het klopt dat je hierover 19% moet berekenen, als het 6% is dan kom ik ook niet aan de € 318,62.

Mocht ik het allemaal fout hebben berekenend dan hoor ik dit graag.

Miranda63
Berichten: 109
Lid geworden op: 28 nov 2009 13:00

Re: energiebelasting teruggave particulieren

Ongelezen bericht door Miranda63 »

korsteed schreef:Ik zat in 2008 ook nog bij Eneco.
Op mijn jaarafrekening zie je niet direct een teruggave energie-belasting, maar dat heeft Eneco verwerkt in de totaalpost 'Energiebelasting af te dragen aan de overheid'. Dat is het saldo van wat je moet betalen voor je gebruik minus de teruggave.

Er staat dus geen losse post, maar het klopt bij mij wel. Dus zelf even narekenen! (mbv de link hier boven).
het is toch vreemd als welke korting of welke kosten dan ook zodanig staan beschreven dat je zelf een rekenmachine moet pakken om te zien of het klopt :mrgreen:

ik weet niet beter dan dat deze korting zowel bij de nuon, de greenchoice als de eon netjes staan beschreven op mijn jaarrekening en zo hoort dat ook...op de enecosite staat ook dat ze het verrekenen op de jaarnota dus hoort het ook duidelijk als zodanig herkenbaar te zijn...

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: energiebelasting teruggave particulieren

Ongelezen bericht door tennis »

elmo43 schreef:Ik heb mijn verbruik maal het te betalen energiebelasting:

2009: electriciteit 3396 x 0,1085= 368,47x19%btw=438,47
gas 1743 x 0,158=275,40x19%btw=327,72
totaal € 766,19


In rekening gebrachte energiebelasting op de jaarrekening = €748,41
€748,41 - € 766,19 = € 17,78

Dit is dus geen € 318,62.

Zoals ik nu zie dus en de berekening die ik heb gedaan, heb ik te weinig terug ontvangen.
Als het klopt dat je hierover 19% moet berekenen, als het 6% is dan kom ik ook niet aan de € 318,62.

Mocht ik het allemaal fout hebben berekenend dan hoor ik dit graag.
Helaas kan ik het niet controleren, maar ik mis er als voorbeeld de transportkosten.
Ook denk ik, dat je geen € 748,41 aan energiebelasting betaald hebt.
Tip:
Laat jou een specificatie van ENECO doen.
Ik ken de website van Eneco niet, maar ik kan op de website van mij energieleverancier de bedragen zien.

pietg28
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 feb 2010 08:59

Re: energiebelasting teruggave particulieren

Ongelezen bericht door pietg28 »

Hoi Tennis,
Ik vind je erg negatief over de uitslag van mijn, en inmiddels anderen, vragen.
Soms krijg ik de indruk dat je de portemonnaie van Eneco beheert.
" Het is natuurlijk jammer, maar heb je dan de jaarnota's van 2008 en 2009 niet gecontroleerd ?
Ik denk niet, dat je daarmee nog een kans maakt.
Niet weten, dat er een teruggave energiebelasting is, is dus jou fout en niet van Eneco.
Wat zegt Eneco ?"

Het is niet een fout van de energiegebruiker als hij niet weet van energiebelasting en vermindering.
In de wet is aan energiebedrijven duidelijk omschreven wat zij mogen berekenen. Men mag er dus van uitgaan dat de nota klopt, buiten de verbruiken na. Verbruiksaantallen zijn wel te controleren, de rest niet.
Ik vraag (nog) niet om geld, ik vraag alleen om duidelijkheid. Als Eneco mij nog geen antwoordt heeft gegeven vraag ik aan anderen of iemand mij duidelijkheid kan geven.
Door overstap in 2009 heb ik een nota gekregen van Eneco over 98 dagen..
Hier kan ik natellen:
verbruik x KW/m3 prijs + energiebelasting x KW/m3 + transport + vastrecht/meterhuur = eindbedrag.
Dit eindbedrag klopt maar er is geen vermindering energiebelasting terug te vinden. Als ik 98 dagen vermindering energiebelasting er afhaal heb ik teveel betaald. Zo ook de jaren daarvoor.
In mei 2006 staat keurig op de nota "vermindering energiebelasting" .
Alles dat ik dus in eerste instantie vraag is duidelijkheid. Mocht blijken dat Eneco de berekening niet juist heeft gemaakt, dan komt er een vervolg voor geld terug.

elmo43
Berichten: 542
Lid geworden op: 03 sep 2009 19:53

Re: energiebelasting teruggave particulieren

Ongelezen bericht door elmo43 »

Helaas kan ik het niet controleren, maar ik mis er als voorbeeld de transportkosten.
Ook denk ik, dat je geen € 748,41 aan energiebelasting betaald hebt.
Tip:
Laat jou een specificatie van ENECO doen.
Ik ken de website van Eneco niet, maar ik kan op de website van mij energieleverancier de bedragen zien.
Het is dat ik geen scanner heb anders had ik mijn jaarafrekening gescand, ik heb wel degelijk €748,41 aan energiebelasting betaald.
Aan transportkosten heb ik €348,95 betaald, en aan overige diensten en heffingen heb ik €87,09 betaald.
Ik kan heus mijn eigen jaarafrekening lezen hoor.

Dus ik snap niet waarom jij zomaar concludeerd dat ik niet de waarheid spreek, je zit zelf niet eens bij eneco. ?
En vertel mij dan maar eens waar jij dat op baseerd dat ik niet die €748,41 aan energiebelasting betaald zou hebben?

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: energiebelasting teruggave particulieren

Ongelezen bericht door tennis »

elmo43 schreef:
Helaas kan ik het niet controleren, maar ik mis er als voorbeeld de transportkosten.
Ook denk ik, dat je geen € 748,41 aan energiebelasting betaald hebt.
Tip:
Laat jou een specificatie van ENECO doen.
Ik ken de website van Eneco niet, maar ik kan op de website van mij energieleverancier de bedragen zien.
Het is dat ik geen scanner heb anders had ik mijn jaarafrekening gescand, ik heb wel degelijk €748,41 aan energiebelasting betaald.
Aan transportkosten heb ik €348,95 betaald, en aan overige diensten en heffingen heb ik €87,09 betaald.
Ik kan heus mijn eigen jaarafrekening lezen hoor.

Dus ik snap niet waarom jij zomaar concludeerd dat ik niet de waarheid spreek, je zit zelf niet eens bij eneco. ?
En vertel mij dan maar eens waar jij dat op baseerd dat ik niet die €748,41 aan energiebelasting betaald zou hebben?
Dat is mijn Afrekening, en sorry, ook ik controleer, of dit juist is.
Ik ga er niet van uit, dat de nota klopt, dat is voor mij beste pietg 28 een beetje naïef !
Maar zoals reeds geschreven, contact zoeken met de lev erancier en om opheldering vragen!
Dit is voor een buitenstander niet te controleren !


Hoog tarief (piek) XXXXXXXXXXXXXXXXkWh 0,2308 19% XXXXX
Laag tarief (dal) XXXXXXXXXXXXXXXXXkWh 0,1809 19% XXXXX
Vastrecht 358 dagen 0,5974 19% XXXXXXX
Teruggave energiebelasting 358 dagen 0,9819 19% -351,52

Totaal (inclusief €XXXXXXXBTW) € XXXXXX


Gas:

Verbruik * XXXXXXXXXXXm3 0,6659 19% XXXXXXXXX
Vastrecht 358 dagen 0,4565 19% XXXXXXX
* het verbruik is berekend met een gaskwaliteit-correctiefactor van 1,00692
Totaal (inclusief € XXXXXXXBTW) € XXXXXXX

witte angora
Berichten: 32017
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: energiebelasting teruggave particulieren

Ongelezen bericht door witte angora »

Hoi Elmo, de energiebelasting wordt berekend aan de hand van het verbruik van gas en elektra, hoe meer je gebruikt, hoe meer je aan energiebelasting betaald.

Dus ik denk dat jouw verbruik redelijk hoog ligt, anders kom je niet op zo'n hoog bedrag uit. Maar of je die korting wel of niet gehad heb, kan ik zo natuurlijk ook niet zien.

Gesloten