LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] [Ecoplay] Wc doorspoelen met badwater!

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Meiss
Berichten: 32
Lid geworden op: 08 apr 2010 15:28

[Ecoplay] Wc doorspoelen met badwater!

Ongelezen bericht door Meiss »

Daar wij een huis gaan bouwen zijn wij na aan het denken over "Ecoplay".
Een systeem wat badwater op slaat in een soort tank, waardoor je de wc door kunt spoelen met badwater.


Wie is er bekend met dit systeem, en hoe zijn de ervaringen?

(Ik zou u willen vragen slechts te reageren als u ook daadwerkelijk ZELF ervaringen hebt met het systeem.)
Laatst gewijzigd door Meiss op 12 mei 2010 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: [Ecoplay] Wc doorspoelen met badwater!

Ongelezen bericht door JtC »

Ik vraag me af hoeveel besparing het nou daadwerkelijk oplevert. Die percentages zijn erg leuk, maar doorgaans geloof ik er geen bal van.

Meiss
Berichten: 32
Lid geworden op: 08 apr 2010 15:28

Re: [Ecoplay] Wc doorspoelen met badwater!

Ongelezen bericht door Meiss »

JtC schreef:Ik vraag me af hoeveel besparing het nou daadwerkelijk oplevert. Die percentages zijn erg leuk, maar doorgaans geloof ik er geen bal van.
O.a. daarom stel ik deze vraag.

Als ik kijk hoeveel water er zomaar verloren gaat tijdens het douche of het nemen van een bad, zou ik zeggen:
nou dat is best nog wel eens wat.
Maar alleen al het idee dat ik zo goed als "schoon" water niet meer zomaar het riool in stuur vind ik ook wel een prettig.

Roeltej
Berichten: 80
Lid geworden op: 26 feb 2007 20:45

Re: [Ecoplay] Wc doorspoelen met badwater!

Ongelezen bericht door Roeltej »

ik geloof best dat het scheelt, beetje toiletje doorspoelen zit zo op 6-9 liter water per keer. Hoevaak spoel je op een dag je toilet door? Reken maar uit

Murre
Berichten: 35
Lid geworden op: 13 apr 2010 12:01

Re: [Ecoplay] Wc doorspoelen met badwater!

Ongelezen bericht door Murre »

Op hun site staat, dat je gemiddeld 35 liter water per dag verbruikt.
Dat is op jaarbasis ongeveer 13 kuub. Bij duurste tarief in Nederland nog geen 20 euro. Dus op jaarbasis qua geld zal je het nooit terugverdienen. Ook niet na 30 jaar.

En het argument milieu. Ook twijfelachtig je moet meer leidingen aanleggen, meer materialen gebruiken.

Al met al denk ik dat het effect gering is.

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: [Ecoplay] Wc doorspoelen met badwater!

Ongelezen bericht door sjoegel »

De milieuschade zal inderdaad groter zijn wanneer je het wel aanlegt dan niet. De milieuschade van watergebruik is extreem laag. Gebruik van PVC (leidingen) is zeer schadelijk.

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: [Ecoplay] Wc doorspoelen met badwater!

Ongelezen bericht door JtC »

Ja, een aspect waar veel mensen mee, ik mag wel zeggen, om de tuin worden geleid. Besparing met dit soort zaken is nooit zo hoog in Euro's als men dikwijls doet geloven, idem geldt voor het milieu aspect.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: [Ecoplay] Wc doorspoelen met badwater!

Ongelezen bericht door kweenie »

sjoegel schreef:De milieuschade zal inderdaad groter zijn wanneer je het wel aanlegt dan niet. De milieuschade van watergebruik is extreem laag. Gebruik van PVC (leidingen) is zeer schadelijk.
Voor het watergebruik heb je niet alleen het water zelf nodig, maar ook een hele infrastructuur daarvoor, o.a. de waterzuiveringsinstallaties. Daardoor heeft waterverbruik toch wel iets meer impact op het milieu dan alleen het water zelf.

Maar per saldo denk ik dat je als samenleving inderdaad beter uit bent als je het opvangen en beheersen van het verbruik van water groot aanpakt dan als iedereen zijn eigen 'watertankje' laat installerern. Het zou wel een goed idee kunnen zijn als je in een gebied woont waar water echt schaars is. Of als je bv. in je eigen water moet voorzien.

Meiss
Berichten: 32
Lid geworden op: 08 apr 2010 15:28

Re: [Ecoplay] Wc doorspoelen met badwater!

Ongelezen bericht door Meiss »

Maar zijn er hier ook mensen die er zelf ervaring mee hebben? Pas dan kun je er namelijk echt goed over oordelen.

Verder scheeld het misschien ook nog extra kosten, omdat er waarschijnlijk subsidie op te krijgen is...

WilWil
Berichten: 279
Lid geworden op: 26 dec 2009 14:08

Re: [Ecoplay] Wc doorspoelen met badwater!

Ongelezen bericht door WilWil »

Reken die subisidie maar eens goed door. Besparen doe je zeer waaschijnlijk niet. En terugverdienen dus ook niet.

Meiss
Berichten: 32
Lid geworden op: 08 apr 2010 15:28

Re: [Ecoplay] Wc doorspoelen met badwater!

Ongelezen bericht door Meiss »

WilWil schreef:Reken die subisidie maar eens goed door. Besparen doe je zeer waaschijnlijk niet. En terugverdienen dus ook niet.
En waar baseer jij dat op?

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: [Ecoplay] Wc doorspoelen met badwater!

Ongelezen bericht door JtC »

Luister, het is heel simpel en je hoeft er eigenlijk ook geen bewijs voor te leveren, want het is overal te vinden: Wij als normale burgers moeten bezuinigen, meer sparen en weet ik wat al niet, maar ondertussen wordt alles steeds duurder. Resultaat: minder verbruik, wel hogere kosten = winst nihil of zelfs vooralsnog duurder.

Dat het misschien het milieu iets minder zal vervuilen... maar daar ga ik dan echt niet nog eens een keer extra kosten voor maken!

WilWil
Berichten: 279
Lid geworden op: 26 dec 2009 14:08

Re: [Ecoplay] Wc doorspoelen met badwater!

Ongelezen bericht door WilWil »

Het grootste gedeelte dat je aan water betaald is je vastrecht, waterbelasting en verontreinigingsheffing. Met name deze laatste is een flink bedrag.

Je zou dus alleen iets op waterverbruik besparen. Dit is het enige variable bedrag. Een kub kost ongeveer EUR 1,15. Hoeveel denk je te kunnen besparen? Hoeveel is de investering? Wat is de levensduur e.d..

Dit staat natuurlijk los van de discussie of het echt beter voor het milieu is.

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: [Ecoplay] Wc doorspoelen met badwater!

Ongelezen bericht door seconds-out »

Meiss schreef:Daar wij een huis gaan bouwen zijn wij na aan het denken over "Ecoplay".
Een systeem wat badwater op slaat in een soort tank, waardoor je de wc door kunt spoelen met badwater.


Wie is er bekend met dit systeem, en hoe zijn de ervaringen?



Als je tijdens de bouw zo n instalatie laat aanleggen vallen de kosten reuze mee. Een kennis van mij heeft zoiets gedaan met de opvang van regenwater.
Hij gebruikt het water voor douche, toilet en tuin en het bevalt hem prima.
Of je ook werkelijk uit de kosten kan komen door zo n systeem weet ik niet precies.
Lijkt me dat dat ook afhankelijk is hoeveel water je er mee bespaard.
Voor zo ver ik weet kan je hier geen subsidie voor krijgen.

Goed voor het milieu is het zeker.

Meiss
Berichten: 32
Lid geworden op: 08 apr 2010 15:28

Re: [Ecoplay] Wc doorspoelen met badwater!

Ongelezen bericht door Meiss »

seconds-out schreef:
Meiss schreef:Daar wij een huis gaan bouwen zijn wij na aan het denken over "Ecoplay".
Een systeem wat badwater op slaat in een soort tank, waardoor je de wc door kunt spoelen met badwater.


Wie is er bekend met dit systeem, en hoe zijn de ervaringen?



Als je tijdens de bouw zo n instalatie laat aanleggen vallen de kosten reuze mee. Een kennis van mij heeft zoiets gedaan met de opvang van regenwater.
Hij gebruikt het water voor douche, toilet en tuin en het bevalt hem prima.
Of je ook werkelijk uit de kosten kan komen door zo n systeem weet ik niet precies.
Lijkt me dat dat ook afhankelijk is hoeveel water je er mee bespaard.
Voor zo ver ik weet kan je hier geen subsidie voor krijgen.

Goed voor het milieu is het zeker.
Ah, fijn, eindelijk iemand met wat ervaring! En inderdaad met dakgoot-kan dat ook, daar hebben wij ook aan zitten denken. Ik ben eigenlijk toch wel benieuwd wat het hen zou besparen. Is er een mogelijkheid daar achter te komen?

Murre
Berichten: 35
Lid geworden op: 13 apr 2010 12:01

Re: [Ecoplay] Wc doorspoelen met badwater!

Ongelezen bericht door Murre »

Er zijn ook wat nadelen aan die regenwater systemen. Onderhoudsgevoelig en je moet het jaarlijks inspecteren. Denk maar aan dingen als filters en slib.

De economische voordelen, met de huidige waterprijs zijn er niet.
Ook de pomp die erbij zit kost energie.
De milieuvoordelen lijken er te zijn. Maar het is allemaal zo beperkt.
Weegt nu zo'n hele installatie nu echt op tegen die paar liter water per dag?
Ik betwijfel het. Op papier allemaal heel milieuvriendelijk, maar als je echt alles meeneemt dan blijft er weinig van over.

Is toch een heel ander verhaal als een regenton, waarvan je het water gebruikt voor je tuin.

Meiss
Berichten: 32
Lid geworden op: 08 apr 2010 15:28

Re: [Ecoplay] Wc doorspoelen met badwater!

Ongelezen bericht door Meiss »

Murre schreef:Er zijn ook wat nadelen aan die regenwater systemen. Onderhoudsgevoelig en je moet het jaarlijks inspecteren. Denk maar aan dingen als filters en slib.

De economische voordelen, met de huidige waterprijs zijn er niet.
Ook de pomp die erbij zit kost energie.
De milieuvoordelen lijken er te zijn. Maar het is allemaal zo beperkt.
Weegt nu zo'n hele installatie nu echt op tegen die paar liter water per dag?
Ik betwijfel het. Op papier allemaal heel milieuvriendelijk, maar als je echt alles meeneemt dan blijft er weinig van over.

Is toch een heel ander verhaal als een regenton, waarvan je het water gebruikt voor je tuin.
en dat zegt u uit eigen ervaringen?

guilli
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 mei 2010 17:58

Re: [Ecoplay] Wc doorspoelen met badwater!

Ongelezen bericht door guilli »

bij de kleine aarde in boxtel kunnen ze je alles uitleggen en laten zien over hergebruik van badwater...ook de warmte kan benut worden....en dan heb je échte informatie...kijk maar eens www.dekleineaarde.nl

louisbosman
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 mei 2010 20:44

Re: [Ecoplay] Wc doorspoelen met badwater!

Ongelezen bericht door louisbosman »

Er zijn in hoofdzaak twee mogelijkheden om water te recyclen; regenwater recycling en vuil water recycling.
De eerste is het eenvoudigst echter om efficient te kunnen werken heb je wel een ruim dakoppevlak nodig. Bij een schuin dak uiteraard de projectie.
Doorgaans wordt gerekend met 800 liter water per vierkante meter per jaar.
Inmiddels zijn hiervoor complete systemen met filters, tank pomp en overstortfiltratie (als de tank vol is wordt het water in de grond geïnfiltreerd). Overstort op riool kan natuurlijk ook maar niet als je werkt met afkoppelsubsidie. Dan moet je infiltreren.
In de gemeente Arnhem (zie: www.waterservicepuntarnhem.nl) ontvang je 12 euro per vierkante meter afgekoppeld oppervlak. Als het te weinig regent schakelen sommige systemen over op het vullen van de tank met leidingwater, andere schakelen over op het directe gebruik van leidingwater; volautomatisch. Een dergelijk systeem kost rond de 3000 euro. GEP is zo'n systeem. zie www.regenwater.com
De tweede mogelijkheid is om afvalwater te hergebruiken. Rioolwater (toilet) gaat direct naar het riool. Water van douche, wasmachine e.d. gaat naar een septictank en vervolgens naar een filter(vito)installatie en kan dan weer opnieuw worden gebruikt voor wasmachine e.d.
Dit is dus niet de eenvoudigste mogelijkheid.
Zoals je wilt, het was- en badwater opvangen en direct voor het toilet gebruiken kan natuurlijk zonder filteren gebeuren maar zet inderdaad niet zoveel zoden aan de dijk.
Een éénmansbedrijf met zeer veel kennis over het laatste is Kilianwater; www.kilianwater.nl
Succes.
Groet,
Louis Bosman.

robbert61
Berichten: 50
Lid geworden op: 03 jan 2009 18:42

Re: [Ecoplay] Wc doorspoelen met badwater!

Ongelezen bericht door robbert61 »

Dit liep ik al 20 jaar geleden te roepen maar er word niet naar geluisterd.
Badkamer boven een grote platte tank tussen de verdiepingen in en daar de wc mee door spoelen.
Van alle wc er onder.
Anders tank op zolder pomp naar boven stuwen van het water en een overloop als de tank vol is eventueel naar dakgoot, of de gewone riool.

Hier kan je ook regen water in laten lopen van het dak.

Het gaat niet alleen over besparing van geld maar wel over besparing van drinkwater en dat is goed.

Groeten Rob.

Gesloten