LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Belastingvrije auto's
Belastingvrije auto's
Collega van mij had het over belastingvrije auto's. Is dat een voordelige optie? Het zijn vrij nieuwe auto's dus je moet er wel flink wat geld voor neerleggen. Maar als je weinig tot geen geld kwijt bent aan de Belastingdienst kan dat lijkt mij goedkoop zijn? Wat zijn de voor- en nadelen?
Re: Belastingvrije auto's
De Hybride en zuinige A klasse als Suzuki Alto en gelijkwaardige betaal je geen wegen belasting.
Maar ook VW Polo, Seat Ibiza en Skoda Fabia 1.2 diesel komen er binnenkort bij, en bij deze zuinige diesels heb je meer voordeel dan de benzine versie.
Wel is de Seat Ibiza vanaf €14995,- zonder airco kaal dus duurder en de basis kost met 1.2 benzine minder dan €11.000,- dus voor je deze €4000,- via belastingen terug hebt....
Hoe lang wil je de auto houden en 2e hands zijn ze er nog niet.
Maak eerst een berekening van alle kosten van huidige en deze zuinige keuze en dan pas weet je of je genoeg KM maakt en ook hoelang je deze auto wilt houden is van belang.
Na 3 jaar krijg je bij nieuwe maar 50% van aankoop terug als inruil....
Een 4 jaar oude kost dus ook 50% ( verschil inruil 3 jr en koop 4 jaar is voor garantie en marge handel)
Dus een 4 jaar oude kopen en na 7 jaar weg doen heb je toch minder betaald.
Je verdient dan de restwaarde en had wel iets meer onderhoud en goedkopere verzekering dus reken eerst zelf voor jou keuze.
Ook de belastingvrije die weinig gebruiken zijn meestal kleiner en niet alle merken en modellen dus word jou keuze beperkt.
De VW Polo Bleu Motion bespaar je €800,- wegenbelasting t.o.v. diesel, maar vergeleken met benzine is dit minder....
Houd er ook rekening mee dat ze meestal 10% meer gebruiken dan opgave dus reken met werkelijk verbruik en niet die in theorie haalbare....
Maar ook VW Polo, Seat Ibiza en Skoda Fabia 1.2 diesel komen er binnenkort bij, en bij deze zuinige diesels heb je meer voordeel dan de benzine versie.
Wel is de Seat Ibiza vanaf €14995,- zonder airco kaal dus duurder en de basis kost met 1.2 benzine minder dan €11.000,- dus voor je deze €4000,- via belastingen terug hebt....
Hoe lang wil je de auto houden en 2e hands zijn ze er nog niet.
Maak eerst een berekening van alle kosten van huidige en deze zuinige keuze en dan pas weet je of je genoeg KM maakt en ook hoelang je deze auto wilt houden is van belang.
Na 3 jaar krijg je bij nieuwe maar 50% van aankoop terug als inruil....
Een 4 jaar oude kost dus ook 50% ( verschil inruil 3 jr en koop 4 jaar is voor garantie en marge handel)
Dus een 4 jaar oude kopen en na 7 jaar weg doen heb je toch minder betaald.
Je verdient dan de restwaarde en had wel iets meer onderhoud en goedkopere verzekering dus reken eerst zelf voor jou keuze.
Ook de belastingvrije die weinig gebruiken zijn meestal kleiner en niet alle merken en modellen dus word jou keuze beperkt.
De VW Polo Bleu Motion bespaar je €800,- wegenbelasting t.o.v. diesel, maar vergeleken met benzine is dit minder....
Houd er ook rekening mee dat ze meestal 10% meer gebruiken dan opgave dus reken met werkelijk verbruik en niet die in theorie haalbare....
-
- Berichten: 887
- Lid geworden op: 07 okt 2008 16:40
Re: Belastingvrije auto's
of je koopt een opel kadet van 1985 en dan rijd je ook belastingvrij
kost gene dr*l...
kost gene dr*l...
Re: Belastingvrije auto's
Yep Mallemalle gewoon een auto kopen van minimaal 25 jaar oud, geen wegenbelasting en bovendien een oldtimer verzekering voor circa 100 euries per jaar, waard evermindert niet (tenminste als je em goed behandeld), dus tel uit je winst
Re: Belastingvrije auto's
Die winst kun je dan mooi wegzetten voor de jaarlijkse APK...pima schreef:Yep Mallemalle gewoon een auto kopen van minimaal 25 jaar oud, geen wegenbelasting en bovendien een oldtimer verzekering voor circa 100 euries per jaar, waard evermindert niet (tenminste als je em goed behandeld), dus tel uit je winst
-
- Berichten: 32328
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Belastingvrije auto's
Hier een overzicht van alle wegenbelastingvrije auto's in 2010:
http://www.cijfernieuws.nl/w5.htm
En een link met informatie hoe een en ander precies zit:
http://www.cijfernieuws.nl/wegen.htm
http://www.cijfernieuws.nl/w5.htm
En een link met informatie hoe een en ander precies zit:
http://www.cijfernieuws.nl/wegen.htm
-
- Berichten: 887
- Lid geworden op: 07 okt 2008 16:40
Re: Belastingvrije auto's
as je nog slimmer bent, zoals ik, koop je een wagen die 30 jaar oud is, om de 2 jaar apkkiz schreef:Die winst kun je dan mooi wegzetten voor de jaarlijkse APK...pima schreef:Yep Mallemalle gewoon een auto kopen van minimaal 25 jaar oud, geen wegenbelasting en bovendien een oldtimer verzekering voor circa 100 euries per jaar, waard evermindert niet (tenminste als je em goed behandeld), dus tel uit je winst
nog slimmer, gas erin en je rijdt zon beetje voor niks
-
- Berichten: 32328
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Belastingvrije auto's
Nog slimmer: koop een fiets, kost nog minder.as je nog slimmer bent, zoals ik, koop je een wagen die 30 jaar oud is, om de 2 jaar apk
nog slimmer, gas erin en je rijdt zon beetje voor niks
Wel is het zo dat, als je een oude auto koopt, je in staat moet zijn een groot deel van het onderhoud zelf te doen. Als je om de haverklap een dure reparatie moet laten verrichten schiet het ook niet op. We heten nu eenmaal niet allemaal Mallemalle.
-
- Berichten: 887
- Lid geworden op: 07 okt 2008 16:40
Re: Belastingvrije auto's
ligt er aan welk merk je koopt, mercedes, opel, allemaal prima spul, geen gesodemieter met electronica en dat soort kwetsbare troep
gewoon eenvoudige motoren met eenvoudige techniek, en dan kan je ook veel zelf
dat is ook mijn gedachtengang, wil je een oldtimer rijden, dan moet je bereid zijn eea zelf te doen en dat een beetje leuk vinden
qua reparaties valt het 100 % mee, onderdelen niet overdreven duur en voorradig, de 2 merken die ik noem zijn behoorlijk betrouwbaar
gewoon eenvoudige motoren met eenvoudige techniek, en dan kan je ook veel zelf
dat is ook mijn gedachtengang, wil je een oldtimer rijden, dan moet je bereid zijn eea zelf te doen en dat een beetje leuk vinden
qua reparaties valt het 100 % mee, onderdelen niet overdreven duur en voorradig, de 2 merken die ik noem zijn behoorlijk betrouwbaar
Laatst gewijzigd door Mallemalle op 22 apr 2010 22:35, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 585
- Lid geworden op: 22 nov 2006 21:28
Re: Belastingvrije auto's
Ik denk dat als je een goede oude wagen hebt, die wagen je nooit de kop zal kosten. Gewoon een simpele bak kopen met betrouwbare techniek, en karren maar. Voor die paar honderd per jaar die je kwijt bent aan onderhoud......dat schrijf je in no time af op een nieuwe. En een oud bakkie kost in aanschaf een fractie van een nieuwe terwijl het verbruik maar marginaal hoger is.
Re: Belastingvrije auto's
Houd er rekening mee dat de regeling voor belastingvrijstelling van jaar tot jaar kunnen veranderen. En aangezien er zo een nieuw kabinet komt, zou het maar zo kunnen zijn dat die regeling snel is afgelopen. Ook zal het zo zijn dat in de loop der jaren de grens voor vrijstelling steeds strenger zal worden. Een autotype dat 10 jaar geleden als heel zuinig en milieuvriendelijk gold, zal inmiddels allang door de techniek zijn ingehaald. Dus koop je een auto die nu net binnen de grens valt, dan kan het zijn dat je daar over 3 jaar gewoon belasting voor moet betalen. Met bijbehorende extra waardevermindering tot gevolg.student538 schreef:Collega van mij had het over belastingvrije auto's. Is dat een voordelige optie?
Maar aan de andere kant, als er een kilometerheffing zal komen die ook op verbruik/vervuiling gebaseerd is, zoals in het huidige voorstel, dan zit je met een zuinige auto natuurlijk wel goed.
Of een klassieker handig is, hangt natuurlijk ook af van hoeveel km je jaarlijks rijdt. Als je 30.000 per jaar rijdt, dan kost een diesel-klassieker die bv. 1 op 12 rijdt je jaarlijks 2500 liter diesel, terwijl een zuinige diesel-auto die 1 op 18 rijdt, je maar ongeveer 1650 liter kost. Bij de huidige prijzen kun je daar wel 1000 euro belastingen mee betalen. De vraag is dan of je de extra onderhoudskosten/moeite wilt nemen en of je je wensen/eisen op gebied van comfort en veiligheid in een klassieker kunt terugvinden.
-
- Berichten: 585
- Lid geworden op: 22 nov 2006 21:28
Re: Belastingvrije auto's
Die verbruikswaarden kan je rustig omdraaien. Zonder probleem.
-
- Berichten: 887
- Lid geworden op: 07 okt 2008 16:40
Re: Belastingvrije auto's
idd, die 1 op 12/18 is gebaseerd op wat?