LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] grote blunder albertheijn

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
DDO_NL
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 apr 2010 19:23

grote blunder albertheijn

Ongelezen bericht door DDO_NL »

Ik was vanmiddag bij de albertheijn om dagelijkse boodschappen te doen. Ik stond in de rij met een kar vol boodschappen. Achter me stond een jongen 13 jaar oud. Ik kende hem niet, maar evengoed maakte ik een praatje met hem (zo ben ik nou eenmaal).
Ik kom bij de kassa aan, en ik moet mijn ID kaart laten zien omdat ik 2 flessen wijn wilde kopen. Ik liet mijn ID kaart zien (ik ben 20, dus ik dacht geen probleem).
Tot mijn grote verrassing wilde de cassiere ook de ID kaart van de jongen achter me zien. De jongen reageerde een beetje verbaasd maar liet toch maar zijn id kaart zien (13 jaar)
De cassiere zegt tegen mij, sorry ik mag geen alcohol verkopen aan jongeren onder de 16. Ik begreep er niets van, maar ik kreeg die flessen gewoon echt niet mee.
Na een korte discussie heb ik gevraagt of de manager even kon komen om dit probleem op te lossen. De manager was het met de cassiere eens en ik kreeg mijn flessen wijn niet mee. Ik werd hier behoorlijk boos om, en heb al mijn boodschappen laten liggen en ben de winkel uit gelopen. Zoiets achterlijks heb ik nog nooit meegemaakt.

Dit voorval heeft wat vragen bij me opgewekt, waar ik graag antwoord op zou willen hebben:

1: Mogen ze dit wettelijk gezien gewoon doen? IK ben namelijk de koper en dat jongetje heeft er helemaal niks mee te maken.

2: stel ik ga met mijn broertje van 14 naar de supermarkt en ze vragen hem ook naar zijn ID kaart terwijl IK alcohol koop en hij helemaal niets. Mogen ze mij volgens de wet dan weigeren?(als ik gewoon mijn id kaart laat zien)

Ik hoop dat iemand hier het antwoord op weet. ik ben namelijk behoorlijk pissig:P

witte angora
Berichten: 31962
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: grote blunder albertheijn

Ongelezen bericht door witte angora »

Juist goed dat ze dat weigeren. Je zit met een jongen van 13 te kletsen, aan een 13-jarige mag geen alcohol worden verkocht, hoe moeten zij weten dat jullie niet bij elkaar horen?

Je hebt het ze gezegd, nou, er wordt zoveel gezegd...

DDO_NL
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 apr 2010 19:23

Re: grote blunder albertheijn

Ongelezen bericht door DDO_NL »

witte angora schreef:Juist goed dat ze dat weigeren. Je zit met een jongen van 13 te kletsen, aan een 13-jarige mag geen alcohol worden verkocht, hoe moeten zij weten dat jullie niet bij elkaar horen?

Je hebt het ze gezegd, nou, er wordt zoveel gezegd...
Aan een 13 jarige mag inderdaad geen alcohol verkocht worden, daarom koopt hij het niet. Of wil je nog dat ik er voor alle duidelijkheid bij zeggen dat hij 2 croissants en een flesje AA wilde kopen?

Wat maakt het uit of hij bij me hoort of niet, IK koop het toch, en niet hij.

Dus jij wil zeggen dat als je met je kinderen naar de supermarkt gaat je geen alcohol mag kopen, want tja je mag nou eenmaal geen alcohol verkopen aan mensen onder de 16.

witte angora
Berichten: 31962
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: grote blunder albertheijn

Ongelezen bericht door witte angora »

Als het met je eigen kinderen is, is het een ander verhaal. Dan mag je ervan uitgaan dat de ouder een stukje verantwoordelijkheid neemt ten opzichte van de kinderen.

Maar een 20-jarige die met een 13-jarige staat te kleppen? Ik zou ervan uitgaan dat jullie vrienden zijn of wat dan ook, dus waarom zouden jullie dan niet gezellig samen die 2 flessen wijn gaan leegdrinken?

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: grote blunder albertheijn

Ongelezen bericht door JtC »

Ik vind dit een beetje raar. Ik drink zelf geen alcohol, maar dat zou dus betekenen dat als ik met mijn 10-jarige zoontje naar de AH ga, ik geen bier zou mogen kopen in zijn aanwezigheid? Erg vreemd.... want wat is dan het verschil tussen een 20-jarige die alcohol koopt (laten we zeggen, voor dat jongetje van 13) of dat ik een potentieel onverantwoordelijke ouder ben die drank koopt voor zijn 10-jarig zoontje? Ok, beetje raar voorbeeld misschien, maar laten we nu dan zeggen dat hij 13 is ipv 10).
Voor de duidelijkheid, wat mij betreft mogen ze alcoholverkoop wel opschroeven naar 21 jaar als het aan mij lag, maar dat terzijde. :wink:
Laatst gewijzigd door JtC op 23 apr 2010 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.

DDO_NL
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 apr 2010 19:23

Re: grote blunder albertheijn

Ongelezen bericht door DDO_NL »

Al zou ik die 2 flessen wijn met die jongen leegdrinken thuis. Wat heeft de albertheijn daarmee te maken. Ze mogen geen alcohol verkopen aan mensen onder de 16, maar ze mogen je niet verbieden om thuis alcohol te drinken als je nog geen 16 bent.

Eigenlijk mag albertheijn volgens jou dus aan niemand alcohol verkopen omdat ze het misschien met een persoon onder 16 thuis op kunnen drinken.

DDO_NL
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 apr 2010 19:23

Re: grote blunder albertheijn

Ongelezen bericht door DDO_NL »

JtC schreef:Ik vind dit inderdaad een beetje raar. Ik drink zelf geen alcohol, maar dat zou dus betekenen dat als ik met mijn 10-jarige zoontje naar de AH ga, ik geen bier zou mogen kopen in zijn aanwezigheid? Erg vreemd....
Dat vond ik dus ook :P

witte angora
Berichten: 31962
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: grote blunder albertheijn

Ongelezen bericht door witte angora »

JtC schreef:Ik vind dit inderdaad een beetje raar. Ik drink zelf geen alcohol, maar dat zou dus betekenen dat als ik met mijn 10-jarige zoontje naar de AH ga, ik geen bier zou mogen kopen in zijn aanwezigheid? Erg vreemd....
Dat sta ik dus net te vertellen, er wordt -neem ik aan- van uitgegaan dat jij als ouder een stukje verantwoordelijkheid voor je zoon neemt. Je bent ook verantwoordelijk voor de opvoeding.

Een 20-jarige heeft die verantwoordelijkheid niet voor die 13-jarige. Als ze samen zitten te kletsen lijkt het me logisch dat Ah er vanuit gaat dat de twee bij elkaar horen. En dús verkopen ze geen alcohol, omdat een van de twee nog geen 16 is.

witte angora
Berichten: 31962
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: grote blunder albertheijn

Ongelezen bericht door witte angora »

Eigenlijk mag albertheijn volgens jou dus aan niemand alcohol verkopen omdat ze het misschien met een persoon onder 16 thuis op kunnen drinken.
Jij zit doelbewust mijn woorden uit zijn verband te rukken. Dat geldt voor jongeren onderling, niet voor volwassenen met hun kinderen. Wat er thuis gebeurt, is voor Ah ook niet van belang, wat van belang is, is dat ze geen alcohol aan mensen onder de 16 mogen verkopen.

Aangezien die jongen 13 is, mochten ze het niet aan jullie verkopen.
Laatst gewijzigd door witte angora op 23 apr 2010 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: grote blunder albertheijn

Ongelezen bericht door JtC »

Ach ja, ik ben zelf anti-alcohol (want er zijn er teveel die er gewoon NIET tegen kunnen) en het makkelijkste is dan gewoon om eigenlijk alcohol voor iedereen te verbieden :lol: Maar da's een andere discussie.

Ik vind het gewoon lullig voor de TS. Ik zou me daar zelf wel best boos om kunnen maken, als ik de TS was.

witte angora
Berichten: 31962
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: grote blunder albertheijn

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik vind het gewoon lullig voor de TS. Ik zou me daar zelf wel best boos om kunnen maken, als ik de TS was.
Klopt, daar ben ik het wel mee eens, omdat die 13-jarige niet bij TS hoorde. Maar hoe moet Ah dat weten?

DDO_NL
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 apr 2010 19:23

Re: grote blunder albertheijn

Ongelezen bericht door DDO_NL »

"Dat geldt voor jongeren onderling, niet voor volwassenen met hun kinderen"

Je bent volgens de wet gezien op je 18e volwassen in Nederland. Ze gooien je na je 18e ook rustig 20 jaar in de gevangenis, maar ze mogen er niet vanuit gaan dat je een beetje verantwoordelijkheidsgevoel hebt?

op welke leeftijd zit de grens dan?

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: grote blunder albertheijn

Ongelezen bericht door seconds-out »

witte angora schreef:
Ik vind het gewoon lullig voor de TS. Ik zou me daar zelf wel best boos om kunnen maken, als ik de TS was.
Klopt, daar ben ik het wel mee eens, omdat die 13-jarige niet bij TS hoorde. Maar hoe moet Ah dat weten?
Albert heijn hoeft dat helemaal niet te weten.
Belachelijk trouwens dat je aan een caissiere moet uitleggen wat je relatie is met andere klanten.

Lijkt me voldoende dus dat de koper plus 18 is, rest doet niet terzake.

Of moeten alle klanten kunnen aantonen dat ze echt niet bij die andere klant horen?

witte angora
Berichten: 31962
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: grote blunder albertheijn

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat geldt voor jongeren onderling, niet voor volwassenen met hun kinderen"

Je bent volgens de wet gezien op je 18e volwassen in Nederland.
Opnieuw zit je doelbewust mijn woorden uit hun verband te rukken.

DDO_NL
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 apr 2010 19:23

Re: grote blunder albertheijn

Ongelezen bericht door DDO_NL »

witte angora schreef:
Dat geldt voor jongeren onderling, niet voor volwassenen met hun kinderen"

Je bent volgens de wet gezien op je 18e volwassen in Nederland.
Opnieuw zit je doelbewust mijn woorden uit hun verband te rukken.
sorry dat doe ik niet bewust. Ik denk dat dat mijn manier is om aan te geven dat ik vind dat het nergens op slaat wat je zegt, no offence.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: grote blunder albertheijn

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Hier staat bij ingang van AH een bord met de mededeling word
er in groepsverband alcohol gekocht moet iedereen zich legitimeren.
Punt is dat u niet in groepsverband alcohol kocht, dus slaat het nergens op wat
er bij u gebeurd is.

witte angora
Berichten: 31962
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: grote blunder albertheijn

Ongelezen bericht door witte angora »

ik vind dat het nergens op slaat wat je zegt
Verbaast me niks, je vind het ook nergens op slaan wat Ah doet.

Wat me wel verbaast is dat je enerzijds zegt dat je het onbewust doet, en anderzijds is het jouw manier om aan te geven dat je het niet met me eens bent, dus blijkbaar wel bewust.

witte angora
Berichten: 31962
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: grote blunder albertheijn

Ongelezen bericht door witte angora »

Chocomelk schreef:Hier staat bij ingang van AH een bord met de mededeling word
er in groepsverband alcohol gekocht moet iedereen zich legitimeren.
Punt is dat u niet in groepsverband alcohol kocht, dus slaat het nergens op wat
er bij u gebeurd is.
Een groep van twee soms? Ok, Ts en de 13-jarige hoorden niet bij elkaar, maar hoe moet Ah dat weten? Als ze gezellig samen zitten te kleppen?

Ah heeft zich naar interpretatie van de situatie aan de regels gehouden. Hoe vervelend het voor TS ook is.

DDO_NL
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 apr 2010 19:23

Re: grote blunder albertheijn

Ongelezen bericht door DDO_NL »

witte angora schreef:
ik vind dat het nergens op slaat wat je zegt
Verbaast me niks, je vind het ook nergens op slaan wat Ah doet.

Wat me wel verbaast is dat je enerzijds zegt dat je het onbewust doet, en anderzijds is het jouw manier om aan te geven dat je het niet met me eens bent, dus blijkbaar wel bewust.
"Ik denk dat dat mijn manier is om aan te geven dat ik vind dat het nergens op slaat wat je zegt"

Ik zeg nergens dat ik het bewust doe.

maarja dit gaat nergens meer over:P ik wilde gewoon mijn frustratie over die stomme AH kwijt. Dat moet je ook wel een beetje begrijpen:P
Laatst gewijzigd door DDO_NL op 23 apr 2010 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.

DDO_NL
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 apr 2010 19:23

Re: grote blunder albertheijn

Ongelezen bericht door DDO_NL »

Chocomelk schreef:Hier staat bij ingang van AH een bord met de mededeling word
er in groepsverband alcohol gekocht moet iedereen zich legitimeren.
Punt is dat u niet in groepsverband alcohol kocht, dus slaat het nergens op wat
er bij u gebeurd is.
Ok het is dus een officiële regel.. AH heeft naar eigen inzicht goed gehandeld.

Dan ben ik het niet eens met die regeling want ze kunnen zich er niet altijd aan houden(bijvoorbeeld bij ouders met kinderen). Waar trek je dan de grens.
Persoonlijk vind ik dat die grens op 18 moet liggen, want vanaf je 18e word je op alle andere punten ook als volwassen gezien.

Gesloten