LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] commissie de ruiter model 3

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
Searcher
Berichten: 57
Lid geworden op: 17 nov 2004 21:58

commissie de ruiter model 3

Ongelezen bericht door Searcher »

Normaliter verstuurde Avero Achmea in April van elk jaar het belegging verzekering overzicht (volgens commissie de ruiter model 3 ).
Bij navraag blijkt dit door wettelijke veranderingen nu in Juni/Juli 2010 te worden verstuurd.

Nergens kan ik nalezen wat deze wettelijke veranderingen zijn.
Tevens meen ik me te herinneren dat de Datum van ontvangst in April moest zijn.
Heeft iemand hier wat meer informatie over.

M. van Rossum
Berichten: 1220
Lid geworden op: 05 dec 2009 15:30

Re: commissie de ruiter model 3

Ongelezen bericht door M. van Rossum »

Lees uw polisvoorwaarden er op na. In de mijne staat bijvoorbeeld dat deze informatie "in het eerste kwartaal" moet worden verstrekt (maar dat was een andere verzekeraar dan de uwe). Dit jaar deed ABN AMRO dat inderdaad later dan vorige jaren, maar nog net wel 5 dagen voor het verstrijken van het kwartaal. Er zijn geen wettelijke wijzigingen die zouden leiden tot verder uitstel. U dient dus een klacht bij uw verzekeraar in te dienen. De enige smoes die ABN AMRO gebruikte voor latere toezending was de mededeling dat er dit keer een "apart kostenoverzicht met een prognose van de eindwaarde van uw polis" zou worden toegestuurd. Toen ik navraag deed kreeg ik slechts als antwoord dat deze overzichten centraal worden aangemaakt en spoedig zouden volgen. De verzekeraar is ook verplicht al deze informatie na afloop van het fiscale jaar aan de Belastingdienst door te geven. In uw geval kan dus alleen administratieve traagheid de oorzaak zijn van uitstel. Klaag op grond van letterlijke tekst polisvoorwaarden.

Searcher
Berichten: 57
Lid geworden op: 17 nov 2004 21:58

Re: commissie de ruiter model 3

Ongelezen bericht door Searcher »

Bedankt,

Echter er zijn 2 overzichten immers het 1e kwartaal overzicht t.b.v de belasting aangifte.
Deze krijg ik keurig op tijd immers in Feb.

Commissie de Ruiter is een overzicht welke ik normaliter in April ontvang.
Dit overzicht staat niet in de polisvoorwaarden genoemd omdat het later in het leven is geroepen.

Het gaat er nu om wat Commissie de Ruiter verplicht.
Bijvoorbeeld het overzicht dient elk jaar op datum XXXX te worden verstrekt.

Dat laatste zou ik graag boven water willen krijgen zodat ik eventueel de verzekeraar hierop aan kan spreken.

M. van Rossum
Berichten: 1220
Lid geworden op: 05 dec 2009 15:30

Re: commissie de ruiter model 3

Ongelezen bericht door M. van Rossum »

De Commissie De Ruiter spreekt (helaas) ook slechts van "jaarlijks". Link voor download: http://www.verzekeraars.nl/UserFiles/Fi ... Ruiter.pdf
Maar in uw polisvoorwaarden moet sprake zijn van "jaaroverzicht". Dat is bepalend, ook al wordt dat sinds 2008 cf Model 3 verstrekt. Maar als daar bijvoorbeeld slechts staat "jaarlijks" (waarde van de verzekering, alsmede in afgelopen jaar gemaakte kosten, onttrokken en/of te verrekenen risicopremies), dan kan verzekeraar eenzijdig bepalen wat onder "jaarlijks" verstaan moet worden. In redelijkheid samenhangend met polisverjaardag (uitgaande van ingangsdatum). Kortom, ik vrees: nogal veel vrijheid voor de verzekeraar. Maar in ieder geval is verwijzing naar de wet een kulargument, c.q. kluitje in het riet. Wellicht dat andere Avero Achmea gedupeerden zich hier melden.

Searcher
Berichten: 57
Lid geworden op: 17 nov 2004 21:58

Re: commissie de ruiter model 3

Ongelezen bericht door Searcher »

Ik heb zojuist contact gehad met een medewerker van het verbond van verzekeraars.

De verzekeraar moet jaarlijks een overzicht conform commissie de Ruiter verstrekken.
In welke maand dat is daar is de verzekeraar vrij in.

Dit jaar is het model aangepast hierdoor vertelde de medewerker van de Bond van Verzekeraars mij dat het mogelijk is dat het overzicht door mijn verzekeraar later wordt verstrekt.

Ik houd het in de gaten,tevens zal ik het voorgaande overzicht naast het huidige leggen zodra deze is ontvangen.

M. van Rossum
Berichten: 1220
Lid geworden op: 05 dec 2009 15:30

Re: commissie de ruiter model 3

Ongelezen bericht door M. van Rossum »

Conclusie: het is dus aan verzekeraars zelf. Ze moeten zich natuurlijk wel aan hun eigen afspraken over "De Ruiter" houden. Nationaal Spaarfonds (Delta Lloyd) verplicht zich bijvoorbeeld zelf dus wel aan datum voor 1 april: https://www.nationaalspaarfonds.nl/Alle ... category=7

Searcher
Berichten: 57
Lid geworden op: 17 nov 2004 21:58

Re: commissie de ruiter model 3

Ongelezen bericht door Searcher »

Omdat Avero Achmea geen beleggingsverzekering meer verstrekt is hier ook niets meer over te vinden op hun site.

Vorig jaar was dat anders,alleen via google, kun je nog het e.a. achterhalen,wat op de site stond.

Gesloten