LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Alimentatieverplichting/zorgverplichting

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Hoekanhet?
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 apr 2010 13:11

Alimentatieverplichting/zorgverplichting

Ongelezen bericht door Hoekanhet? »

Beste mensen,

als een van de velen gedupeerde, meestal vaders, betaal ik flink wat alimentatie voor zowel kinderen als de vrouw. Omdat ik de kinderen de helft van de tijd heb maar de zorgtaken bij de vrouw zijn neergelegd, en ze die onvoldoende uitvoert heb ik flinke kosten voor de kinderen waardoor e.e.a. zeer zwaar wordt. Het lijkt dat je hier heel weinig tegen kan beginnen. Als ik paar dagen te laat alimentatie betaal staat er gelijk een deurwaarder op de stoep maar als de vrouw meer dan een jaar zorgtaken verzaakt wordt aangegeven dat de zorg bij de vrouw ligt en dat ik dus niks uit eigen beweging moet betalen.

Kan ik nog iets anders, zie ik mogelijkheden over het hoofd ?

P.s. juridisch kan ik bovendien zeer weinig omdat ik, gezien de hoogte van mijn loon niet in aanmerking kom voor prodeo advocaat en gezien de kosten voor de kinderen niet in staat ben om zelf een advocaat te betalen. Dat is ook de reden dat ik op een gegeven moment heb 'berust' in de beschikking van de rechter die uiteindelijk voor deze situatie heeft gezorgd.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Alimentatieverplichting/zorgverplichting

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Heb je al eens om advies bij een juridisch loket gevraagd?

Of eventueel via je rechtsbijstand?

Hoekanhet?
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 apr 2010 13:11

Re: Alimentatieverplichting/zorgverplichting

Ongelezen bericht door Hoekanhet? »

ja, Juridisch loket gaf aan dat dit soort vragen ver boven hun service gingen en dat ik me tot advocaat moest wenden. Helaas kan ik die dus niet betalen.

Rechtsbijstand is uitgesloten bij echtscheidingsgevallen.

MartieB
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 nov 2008 14:43

Re: Alimentatieverplichting/zorgverplichting

Ongelezen bericht door MartieB »

Wij zitten met hetzelfde probleem. Het is te gek voor woorden dat er voor tegemoetkoming in de kosten alleen gekeken wordt naar je bruto-salaris en niet naar vaste maandlasten... Je staat zo met de rug tegen de muur.

elmo43
Berichten: 542
Lid geworden op: 03 sep 2009 19:53

Re: Alimentatieverplichting/zorgverplichting

Ongelezen bericht door elmo43 »

Rechtsbijstand is uitgesloten bij echtscheidingsgevallen
Hoezo is dat uitgesloten dan??


Hieronder de eigen bijdrage zoals de raad van rechtsbijstand toetst bij de belastingdienst naar uw inkomsten.
Wellicht dat u toch daarvoor in aanmerking komt:


t/m € 23.400,00 eigen bijdrage € 98,00
€23.401 - € 24.200,00 eigen bijdrage van € 154,00
€24.201 - € 25.500 eigen bijdrage van € 265,00
€25.501 - € 28.300 eigen bijdrage van € 466,00
€28.301 - € 33.600 eigen bijdrage van € 732,00
Deze bedragen zijn bij gehuwd/samenwonend/eenoudergezin.
Draagkrachtnormen en eigen bijdragen per 1 januari 2009

MartieB
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 nov 2008 14:43

Re: Alimentatieverplichting/zorgverplichting

Ongelezen bericht door MartieB »

Het probleem is dat er bij 'toevoeging' naar je brutoloon wordt gekeken maar niet naar wat er maandelijks moet worden uitgegeven. Wij komen - willen we alles voldoen - uit op een negatief saldo, maar dat doet er dus niet toe...
En een rechtsbijstandverzekering vergoedt geen alimentatiezaken.
Dus sta je met de rug tegen de muur: je MOET naar een lagere alimentatie maar kunt dat niet regelen...

Hoekanhet?
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 apr 2010 13:11

Re: Alimentatieverplichting/zorgverplichting

Ongelezen bericht door Hoekanhet? »

Inderdaad MartieB,

klinkt vreemd maar blij toch een medeprobleemeigenaar gevonden te hebben. Ik dacht al dat ik de enige in nederland was.

Ik heb nog nooit zoveel verdient als de afgelopen jaren. Ik kom dus ook niet voor in de tabel van Elmo. Maar omdat de rechter heeft besloten dat mijn ex de kinderen ter verzorging krijgt en ik bovendien ook nog voor haar moet zorgen betaal ik netto 1200 euro alimentatie. 850 kinderalimentatie en 700 parteralimentatie (bruto)

Mij resteert dan 1400 euro. De kosten van woning zijn 800 euro, dus ik moet van 600 euro rond zien te komen per maand. Vaste lasten 250 euro, dus 350 euro over om samen met de kinderen van te leven. Waar betaal je dan een advocaat van ?

Voor de volledigheid haar plaatje:
1200 euro alimentatie, 1250 euro eigen inkomsten + kinderbijslag en alle heffingskortingen.

Vreemde situatie niet ?

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Alimentatieverplichting/zorgverplichting

Ongelezen bericht door SJZ »

Vreemde situatie niet ?
Nou, niet zo vreemd denk ik. Je goochelt lekker met bruto en netto cijfers door elkaar, maar zeg nou eens concreet:

Hoeveel verdien jij bruto min bruto partneralimentatie?
Hoeveel heeft jouw vrouw bruto aan eigen inkomsten plus partneralimentatie?

Volgens mij ligt dat heel dicht bij elkaar, dat vermoed ik op grond van jouw cijfers.

Waarbij ik ervan uitga dat de kinderen bij haar wonen.

J&L
Berichten: 34
Lid geworden op: 13 apr 2010 16:09

Re: Alimentatieverplichting/zorgverplichting

Ongelezen bericht door J&L »

Partneralimentatie is voor de betaler volledig fiscaal aftrekbaar en voor de ontvanger belast. De ontvanger dient over de ontvangen partneralimentatie dus nog IB af te dragen.

Kinderalimentatie is voor de betaler deels fiscaal aftrekbaar (zie voor info de site van de belastingdienst) maar voor de ontvanger onbelast.

Bij de berekening van kinderalimentatie wordt allereerst gekeken naar de behoefte van de kinderen en vervolgens naar de draagkracht van de ouders.
Voor de behoefteberekening is met name van belang het inkomen van de ouders ten tijde van het huwelijk/samenwoning. Kinderen van "rijke" ouders kosten nu eenmaal meer dan kinderen bij ouders met een minimuminkomen (denk bv aan sportclubjes, kledingkeuze, verplichtingen etc.). Als de behoefte vaststaat, dienen de ouders ieder naar rato van inkomen bij te dragen in deze behoefte, waarbij er wel wordt gekeken of er bij de ouder die moet betalen draagkracht is. Hierbij worden ook weer normen gebruikt. Je mag dus niet heel hoge woonlasten of de afbetaling van je nieuwe leuke rode auto uit Italy of die broodnodige vakantie naar de Malediven ten laste van je draagkracht brengen (kinderen gaan vóór). Voor de berekening worden veelal de "tremanormen" gebruikt.

Ingeval van co-ouderschap (gedeelde zorg) ligt het allemaal wat moeilijker en over de wijze van verdeling van de kosten van de kinderen zijn de meningen verdeeld.

Als de verdeling van zorg is gewijzigd omdat de kinderen nu meer tijd bij vader doorbrengen, is dat een wijziging van omstandigheden op grond waarvan je de rechter zou kunnen verzoeken de alimentatie hierop aan te passen. Als je niet voor toevoeging (gefinancierde) rechtsbijstand in aanmerking komt en ook je rechtsbijstandverzekeraar dekt de advocaatkosten niet, zul je die kosten wel zelf moeten dragen. Je zou een advocaat kunnen vragen om in een eenmalig gesprek nieuwe berekeningen te maken. Als daar uit zou komen dat je echt veel te veel betaalt is het wellicht toch de overweging waard de rechtbank te verzoeken de alimentatie te wijzigen. Als de andere partij op basis van een toevoeging procedeert, en je zou je gelijk krijgen van de rechtbank, dan dien je er echter ook rekening mee te houden dat een opvolgende beroepsprocedure bij het Gerechtshof de ander "slechts" een nieuwe "eigen bijdrage" (toevoeging) kost en een deel van het griffierecht, terwijl jij zelf opnieuw alle kosten van de beroepsprocedure zal moeten dragen. Wat ik hier mee wil zeggen, is dat proceskosten voor iemand die op basis van een toevoeging procedeert veelal geen drempel vormen in tegenstelling tot voor iemand die alles zelft betaalt en dat je er rekening mee moet houden dat er na een rechtbankprocedure nog een beroepsprocedure zou kunnen volgen.

Hoekanhet?
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 apr 2010 13:11

Re: Alimentatieverplichting/zorgverplichting

Ongelezen bericht door Hoekanhet? »

Beste J&L , SJZ,

om maar met de vragen van SJZ te beginnen: Ik verdien bruto 5000 euro - partneralimentatie is dat dus 4300 bruto.

Bruto inkomsten van mijn vrouw: 1036,80 daarnaast dus 700 euro = 1736,80
bruto (daarnaast overigens netto inkomsten uit vermogen van ca. 250 euro per maand waar rechter geen rekening mee heeft gehouden)

Maar daar zit niet de kneep zoals ik al aan gaf. Probleem zit meer bij de kinderalimentatie. 850 euro netto. Volledig naar haar maar als ze dan niet de kosten van de kinderen bij mij neemt loopt het gauw uit de hand.

Tot slot heb ik begrepen dat e.e.a. ook nog wordt veroorzaakt door leaseauto maar dat begrijp ik niet helemaal. Ik kan daar overigens ook niet van af. Zou me me baan kosten.

-------

J&L,

dat de kinderen van rijkere ouders meer kosten lijkt logisch, maar hoe voorkom je nu dat de partner daar mee aan de haal gaat in plaats van dat het naar de kinderen gaat? Ik betaal dus de volledige kinderbehoefte aan kinderalimentatie aan haar. Maar betaal daarnaast, omdat zij dat niet doet, toch heel veel kosten aan de kinderen. Variërend van ziektekosten tot vakantiekosten als ze bij mij zijn (dit laatste overigens helaas zeer gering, omdat dat dus finacieel niet meer lukt terwijl voorheen de kinderen van deze rijke ouders dus altijd wel op wintersport gingen en op zomervakantie .

je onderste alinea geeft inderdaad precies het probleem aan waar je tegenaan loopt. Toevoeging ivm laag loon bij partner, zelf bruto hoogloon dus geen recht op toevoeging, ondanks dat netto de situatie omgekeerd is .

groeten en dank

J&L
Berichten: 34
Lid geworden op: 13 apr 2010 16:09

Re: Alimentatieverplichting/zorgverplichting

Ongelezen bericht door J&L »

Beste Hoe kan Het,

Je geeft aan dat je ex eigen inkomsten ad ruim € 1.000,00 bruto genereert, naar een bruto parneralimentatie ad € 700,00, samen € 1.700,00 bruto.

Je hebt zelf een bruto inkomen ad € 4.300,00, na aftrek van betaalde partneralimentatie.

Dat is nogal een verschil... Zou je geen kinderalimentatie betalen, dan zou de partneralimentatie vermoedelijk flink hoger zijn uitgevallen nu uitgangspunt voor partneralimentie ook is dat de "welstand tijdens het huwelijk" zoveel mogelijk behouden dient te worden.

Nu je ex vermoedelijk rond het minimum zal zitten voor de kosten van haar eigen levensonderhoud, en derhalve geen draagkrachtruimte meer heeft om bij te dragen in de kosten van de kinderen, komen de kosten van jullie kinderen idd volledig of nagenoeg volledig voor jouw rekening in de vorm van kinderalimentatie voorzover je over draagkracht daartoe beschikt. Waar zou het anders gehaald moeten worden dan bij de ouders? Als je op basis van de behoefteberekeningen inderdaad volledig in de behoefte van de kinderen voorziet, dan betekent dit natuurlijk wel dat je ex alle gebruikelijke kosten, en daar valt ook de ziektekostenpremie onder, dient te voldoen. Verlangt zij van jou dat jij de premie betaalt dan zou ik zeggen dat dit verrekend dient te worden met de kinderalimentatie. Vraag hier dan wel even een schriftelijke akkoordbevestiging van teneinde te voorkomen dat het lbio op de stoep staat wegens vermeende betalingsachterstand.

Als er wijzigingen zijn opgetreden in de situatie ten opzichte van de situatie ten tijde van de alimentatiebeschikking (wijzigingen in inkomen of wijzigingen in de zorgverdeling) dan is het misschien toch verstandig om de berekeningen opnieuw uit te laten voeren. Kies dan voor een advocaat die is aangesloten bij de VFAS, dan heb je wat meer zekerheid dat je ook een goed advies krijgt, en bel wat advocaten om honorarium te vergelijken (dat wisselt sterk). Nu je echter een behoorlijk inkomen hebt, zul je wel aanzienlijke lasten moeten kunnen opvoeren om een gebrek aan draagkracht aan te kunnen tonen, en dan moeten die lasten ook nog eens als redelijk omschreven kunnen worden.

Hoekanhet?
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 apr 2010 13:11

Re: Alimentatieverplichting/zorgverplichting

Ongelezen bericht door Hoekanhet? »

Dank je wel voor je reactie J& L,

Naar ik heb begrepen mag ik de kosten die ik maak voor mijn kinderen niet zo maar van de kinderalimentatieafhalen.

Even inzoomen op de ziektekosten: in de huwelijkse periode stonden de kinderen op mijn ziektekostenverzekering ingeschreven. Nu de rechter heeft besloten de kinderen aan de vrouw toe te wijzen zouden deze bij haar moeten worden ingeschreven. Dit is echter een actie die ik niet kan doen en dus achterwege blijft. Ik kan ze zelfs niet uitschrijven want dat kan alleen als je nieuwe verzekeraar opgeeft. Hierdoor komen alle ziektekosten voor de kinderen die niet gedekt zijn automatisch bij mij via mijn verzekering. Inmiddels heb ik de moeder kunnen bewegen 1 kinder over te schrijven op haar verzekering. Het andere kind zegt ze te hebben overgeschreven, maar mijn verzekering geeft aan van niet. Natuurlijk zegt de vrouw dat dit allemaal op misverstand berust en dat zij bij haar verzekering zal navragen. Dit rekt ze nu dus ruim 1,5 jaar.

En dat zijn dan nog maar de ziektekosten. Ik betaal de gehele kinderbehoefte en die is dus gebaseerd op laatste moment van samenleven. I.v.m. het salaris deden we veel vakanties en uitstapjes die dus ook onder de kinderbehoefte blijken te vallen. Mij doet het het zeerst dat die dingen dus niet meer kunnen want daarvoor zou de vrouw dus geld ter beschikking moeten geven aan de kinderen. Ze gaat dus wel zelf op vakantie met de kinderen maar hoewel ik door de rechter een omgangsregeling opgelegd heb gekregen van ook de helft van de vakanties ben ik zelf niet meer in staat om met ze op vakantie te gaan.

Ik heb al heel veel geld uitgegeven aan advocaten. Veel te veel naar mijn idee, en allemaal geld wat dus niet ten goede komt van de kinderen (en dus ook niet aan die uitstapjes etc). Omdat mijn ex via advocaat haar recht ging zoeken ben je helaas verplicht advocaat in te huren. De teller staat inmiddels op ongeveer 20.000 euro. Geen van de advocaten ziet mogelijkheden om de moeder te verplichten te zorgen overeenkomstig de verkregen kinderalimentatie. De moeder is nl. geen verantwoording schuldig over hetgeen zij uitgeeft. Als zij vindt dat ze wel met de kinderen op vakantie mag en de man niet, hoeft ze daar geen bijdrage aan te leveren. Hetzelfde geldt voor kleren, sport, etc.etc. Zij heeft immers de zorg toegewezen gekregen. Als vader laat je je kinderen natuurlijk niet verslonzen waardoor je dus feitelijk dubbel betaald. Ik kan daarom dus geen advocaat meer betalen, terwijl ik wel aanknopingspunten zie waardoor de rechter misschien het besluit zou kunnen heroverwegen.
Ik heb niet gelet op VFAS maar als ik weer in de omstandigheden verkeer dat ik me een advocaat kan veroorloven dan zal ik daar op letten.

Groeten en dank

J&L
Berichten: 34
Lid geworden op: 13 apr 2010 16:09

Re: Alimentatieverplichting/zorgverplichting

Ongelezen bericht door J&L »

Beste Hoekanhet,

Je ex kan jou niet verplichten om, naast de kinderbijdrage, andere kosten voor de kinderen te voldoen zoals kleding en sport etc. Die kosten vallen duidelijk onder de dagelijkse kosten. T.a.v. de ziektekostenpremie zou ik haar schriftelijk voorstellen om hetgeen je ten onrechte betaalde te verrekenen met de kinderbijdrage, eventueel in termijnen. Je kunt dan afwachten hoe zij reageert. Dat je hier een vordering op je ex hebt is wel duidelijk, maar zonder uitspraak van een rechter kun je die vordering niet zomaar te gelde maken (je ex wel, zij heeft een uitspraak!).

En dan de vakantie, tja... Je ex heeft nog niet de helft van jouw inkomen en weet daarvan op vakantie te gaan met de kinderen, naast alle kosten die zij van dit inkomen dagelijks voor de kinderen betaalt. Ik kan je niet helemaal volgen als je dan stelt geen geld te hebben voor een vakantie met de kinderen. Misschien wordt het dan geen all inclusive in een luxe ressort, maar voor wat minder zou het toch moeten lukken?

Gelet op het vermogen dat je reeds aan advocaten en proceskosten uitgaf, gelet op de adviezen die je al hebt gekregen en gelet op de hoogte van je inkomen zou ik zeggen, bespaar je nog meer kosten en leg je erbij neer of laat nog eenmaal door een advocaat de berekeningen opnieuw uitvoeren. Waarschijnlijk zijn er ook wel wat rekenmethodes op internet te vinden, waarmee je zelf al grofweg e.e.a. kunt berekenen.

Nb:
vergeet ook niet de indexering. Ieder jaar, per 1 januari, worden de alimentatiebedragen van rechtswege verhoogd (geïndexeerd) met het wettelijk indexeringspercentage. De percentages zijn te vinden op de site van het lbio (www.lbio.nl). Je zou niet de eerste zijn die door het achterwege laten van indexeringen onbedoeld een flinke achterstand opbouwt...

Hoekanhet?
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 apr 2010 13:11

Re: Alimentatieverplichting/zorgverplichting

Ongelezen bericht door Hoekanhet? »

Dank je wel J&L .

Mijn ex gaat gewoon op vakantie van de kinderalimentatie. Dat is veel meer dan kinderen kosten. Zeker als je niks betaald op de momenten dat de kinderen bij je ex zijn.

Het lijkt allemaal een scheve rekensom maar het is echt gewoon zo dat als je alles rekent wat zij binnenkrijgt: ali, kinderali, haar eigen loon , kinderbijslag en de ontheffingen dat het plaatje netto heel anders ligt als het bruto doet vermoeden. Van netto 1400 per maand lukt het mij niet genoeg over te houden voor vakantie met de kinderen. Haar nettosituatie met kinderen is dus tenminste 2400. 850 (kinder) 350 (partner maar zal wel meer zijn omdat ze ander tariefgroep valt), 1000 (eigen inkomen), 120 kinderbijslag en dan nog wat inkomen uit een vermogen van 100.000 euro (stel 250). Ik heb dat inderdaad al paar keer na laten rekenen maar klopt gewoon. Zit echt in die heel hoge kinderalimentatie waar ze dus de gehele kinderbehoeft van zou moeten betalen maar niet doet. Dus ook die vakanties. Dat zie je ook aan het uitgavepatroon in de huwelijkse situatie waar de vakanties ca. 1/4 van de kinderbehoefte was.

Voor wat betreft die advocaten ben ik er dus al mee gestopt omdat ik die gewoon ook niet kan betalen en op basis van je brutoloon nooit advocaat krijgt toegewezen.

J&L
Berichten: 34
Lid geworden op: 13 apr 2010 16:09

Re: Alimentatieverplichting/zorgverplichting

Ongelezen bericht door J&L »

Beste Hoekanhet,

Persoonlijk vind ik de alimentatiebedragen, uitsluitend op basis van de inkomens, niet extreem hoog.

Je zou de over en weer gewisselde draagkrachtberekeningen en de motivering van de uitspraak nog eens onder de loop kunnen nemen. Is daarin van onjuiste gegevens uitgegaan, bijvoorbeeld in de berekening van de behoefte? Of zijn de omstandigheden sedertdien gewijzigd? Zo ja, dan zouden de bedragen mogelijk herzien kunnen worden maar dan zal ofwel je ex hier medewerking aan moeten willen verlenen, dan wel is een gang naar de rechter onontkoombaar. Recht op een toevoeging heb je niet, dus dat betekent toch zelf een advocaat betalen. Als je nu al weet dat dit laatste geen optie is vanwege de kosten, en je ex wil ook geen medewerking verlenen, dat zit er vrees ik toch echt niets anders op dan te berusten in het gegeven...

Op de site www.rechtspraak.nl heb je een button "zoeken in uitspraken". Type de term "kinderalimentatie" in en je kunt vele uitspraken, en motiveringen van die uitspraken, vergelijken. Dit helpt je wellicht om in grove lijnen te kunnen bepalen of de bijdrage al dan niet conform de richtlijnen is vastgesteld.

Hoekanhet?
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 apr 2010 13:11

Re: Alimentatieverplichting/zorgverplichting

Ongelezen bericht door Hoekanhet? »

Dank je wel J & L,

ik vind de alimentatiebedragen op basis van inkomen en uitgangspunten/denkwijze van de rechter en daardoor de toewijzing van de kinderen aan de vrouw verklaarbaar. Daar zitten wel wat nuancezaken in die worden veroorzaakt door onvoldoende bewijslast etc. maar dat is 'in de marge' en veroorzaakt door 'foute' advocaat.

De uitspraak zelf vind ik onbevredigend omdat ik de kinderen voor de helft van de tijd zorg had willen bieden en daar alles op heb afgestemd en dit bovendien dus al bijna 3 jaar doe en ook tijdens het huwelijk die zorg uitvoerde.

Maar het grootste probleem wordt gewoon veroorzaakt door het niet naleven van de uitspraak door de vrouw. Hierdoor kom ik in financiële problemen waardoor je geen rechtsgang meer kan uitvoeren om e.e.a. te herstellen. Hier zit m.i. echt groot manco in de rechtspraak en hulpverlening. Op de door jouw aangegeven pagina ( http://www.lbio.nl/ ) heb ik inmiddels hier ook wat vragen over gesteld maar nog geen antwoord gekregen. Om alimentatie verkrijgen af te dwingen zijn er tal van mogelijkheden maar zorg afdwingen is heel moeilijk.

Inmiddels is 'gelukkigerwijs' bureau Jeugdzorg actief geworden. Ik heb goede hoop dat hierdoor e.e.a. 'terecht' gaat komen. En dat het belang van de vader voor de kinderen wordt erkend en misschien e.e.a. gewijzigd wordt.

Voor wat betreft de partneralimentatie vind ik overigens een periode van betalen logisch (je kan niet verwachten dat iemand gelijk op eigen benen kan staan) maar zoals dit nu geregeld is helemaal niet goed. Dit stimuleert een expartner echt niet om voor zichzelf te zorgen. De eigenwaarde en zelfstandigheid komt dit totaal niet ten goede en de 'veroordeling' van de meestverdienende staat niet in verhouding met de 'misdaad' (???) . Ik wil dan ook graag iedereen die dit leest verwijzen naar www.referendumalimentatie.nl om daar een wijziging van de wet af te dwingen.

Groeten en dank

Hoekanhet?
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 apr 2010 13:11

Re: Alimentatieverplichting/zorgverplichting

Ongelezen bericht door Hoekanhet? »

Aanvullend: heb even gezocht in de uitspraken maar bij geen enkele uitspraak een dusdanig hoge alimentatie gevonden. Ook dichtsbijzijnde 720 kinderalimentatie heeft vergelijkbaar salaris. Helaas ontbreekt vaak het gezininkomen wat de basis vormt.

J&L
Berichten: 34
Lid geworden op: 13 apr 2010 16:09

Re: Alimentatieverplichting/zorgverplichting

Ongelezen bericht door J&L »

Beste Hoekanhet,

Type de zoekterm "maximale behoefte + kinderalimentatie" maar even in, dan vind je zeker wel hogere bedragen.

Over het gegeven partneralimentatie kan een eindeloze discussie worden gevoerd waarover betaler en ontvanger het vrijwel nooit eens zullen worden omdat de belangen nu eenmaal lijnrecht tegenover elkaar staan ;-)

Sterke en succes.

Hoekanhet?
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 apr 2010 13:11

Re: Alimentatieverplichting/zorgverplichting

Ongelezen bericht door Hoekanhet? »

J&L ,

ik ga je zoekterm even invulllen en de resultaten bekijken.

Ik denk dat de korte termijn belangen bij partneralimentatie, kortzichtig benaderd, inderdaad lijnrecht tegenover elkaar staan.

Kijk je wat verder dan lijkt het hoger liggend belang, op eigen benen kunnen staan en echt gescheiden, toch wel een gemeenschappelijk belang.

In mijn geval wordt de vrouw coöuderschap aangeboden waardoor ze de helft van de tijd de mogelijkheid heeft zich te ontwikkelen om uiteindelijk op eigen benen te kunnen staan. Het verbaasd me dan dat zijzelf en bovendien daaran de rechter er voor kiest, ondanks vast te stellen dat beide partijen geschikt zijn om voor de kinderen te zorgen, de kinderen aan de vrouw toe te wijzen omdat ' ...zij flexibeler is en bovendien minder werkt...'

(Dan heb ik het daarnaast nog niet eens over eergevoel, wanneer je je man en kinderen in de steek laat, of verdeling van taken tijdens het huwelijk die daarna dus niet meer worden uitgevoerd, etc.etc. )

De ideeën van www.referendumalimentatie.nl kan ik dus volledig begrijpen. Maatwerk is belangrijk.

groeten en dank weer

Gesloten