LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Betalen voor het toiletgebruik?

Wat jij zoal doet in jouw vrije tijd kan je hier ventileren. Zowel jouw slechte als goede ervaringen.
bodejosm43

Re: Betalen voor het toiletgebruik?

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Heel vaak is het zo dat de toiletten in warenhuizen en evenementen niet onder de verantwoordelijkheid van de organisatie of het warenhuis vallen, maar dat deze gepacht worden door de beheerders. Die betalen een afgesproken bedrag vooraf, en moeten maar zien of ze dat geld ook weer terugverdienen.

Los daarvan: wanneer je betaalt voor toiletgebruik, mag je er weldegelijk vanuit gaan dat dat toilet regelmatig wordt schoongehouden en voorzien van toiletpapier en emmertjes of vergelijkbare voorzieningen, waar je materiaal in kwijt kunt dat niet mag worden doorgespoeld.

Is dat er allemaal niet, of laat de dienstverlening omtrent dat schoonhouden te wensen over, dan betaal je terecht niet voor deze (niet) geleverde dienst. Je betaalt anders het gevraagd tarief, en loopt er ook nog eens een enge ziekte op.

Kortom: wanneer je ziet dat er voor het toiletgebruik betaald moet worden, dan mag je ervan uitgaan dat je ook schone toiletten aantreft. Wanneer je niet hoeft te betalen, horen die overigens OOK schoon te zijn, en kun je de verantwoordelijke voor die toiletten rustig erop aanspreken als dat niet het geval is. Het is echter erg moeilijk om te bewijzen dat jij een ziekte hebt opgelopen als gevolg van het bezoeken van een toilet dat niet brandschoon is. Dat lukt je alleen maar als er meer mensen zijn die ziek geworden zijn.

bert34

Ongelezen bericht door bert34 »

nou nou wat een gedoe om die toiletten
is een kleine vergoeding nou zo erg ,want vergis je niet de ruimte
waar u naar het toilet gaat word gehuurd door de beheerder en
die heeft ook zijn kosten
moeilijk doen om 0.25 euro ct kan toch niet mits de toiletten schoon zijn
maar mensen vergis je niet want je bent wettelijk verplicht dat je betaald
de toilet juf geeft altijd aan wat de kosten zijn voor het gebruik van de toiletten
dus ze heeft een aanbod zodra u naar binnen gaat bent u op het aanbod ingegaan
en bent u verplicht om te betalen volgens de wet
maar mij maakt het niet uit een kwartje voor te plassen zolang het maar schoon
is ,want stel je eens voor dat ze er niet waren wat zou het een bende zijn bij de toilets
wij zelf heb er goede ervaring mee altijd schoon en fris mvg fam verhulst :lol:

Quisquid

Ongelezen bericht door Quisquid »

Ja, wat een gedoe, toch?
Het gaat echter niet alleen om die paar eurocent voor een toiletbezoek.

Het staat een horeca-ondernemer vrij geld te vragen voor toiletgebruik, maar het is de vraag of hij dat zou moeten willen. Horeca is een stukje gastvrijheid en bij goed gastheerschap past eigenlijk niet de krenterigheid iemand die bijvoorbeeld 60 euro uitgeeft voor een maaltijd, vervolgens een kwartje te vragen voor het toilet. Of iemand die je eerst vol hebt laten lopen met cola of bier, voor het onvermijdelijke toiletgebruik daarna geld te vragen. Dat wekt ergernis op en de betere zaak doet dat niet. Een klant houd je te vriend.
Je brengt toch ook geen huur in rekening voor het tafeltje of het bestek, of luistergeld voor de ongevraagde muzak op de achtergrond?

Het wordt anders als een horecazaak vaak wordt bezocht door mensen die geen gast zijn, maar alléén maar komen om de blaas te ledigen. Dán is het vragen van geld voor het toiletgebruik een stuk redelijker.

Sommige wegrestaurants in Nederland en in Duitsland laten tegenwoordig de mensen wél betalen voor het toiletgebruik, maar de toiletgast krijgt dan een waardebon terug. Hij kan daarmee het toiletgeld terugkrijgen bij een consumptie (door verrekening met de prijs van de consumpties), hetzij meteen, hetzij bij een volgende bezoek (binnen een bepaalde periode, bijvoorbeeld een jaar). Veel mensen gaan immers pas naar het toilet nádat zij hebben gegeten en gedronken en niet ervoor.
In dat geval jammer als je op doorreis bent en ook een andere keer niet meer terugkomt, maar in veel gevallen komt dit toch tegemoet aan deze kleine ergernis.

Quisquid

Ongelezen bericht door Quisquid »

bert34 schreef:nou nou wat een gedoe om die toiletten
is een kleine vergoeding nou zo erg ,want vergis je niet de ruimte
waar u naar het toilet gaat word gehuurd door de beheerder en
die heeft ook zijn kosten
moeilijk doen om 0.25 euro ct kan toch niet mits de toiletten schoon zijn
maar mensen vergis je niet want je bent wettelijk verplicht dat je betaald
de toilet juf geeft altijd aan wat de kosten zijn voor het gebruik van de toiletten
dus ze heeft een aanbod zodra u naar binnen gaat bent u op het aanbod ingegaan
en bent u verplicht om te betalen volgens de wet
maar mij maakt het niet uit een kwartje voor te plassen zolang het maar schoon
is ,want stel je eens voor dat ze er niet waren wat zou het een bende zijn bij de toilets
wij zelf heb er goede ervaring mee altijd schoon en fris mvg fam verhulst :lol:
Als er ergens een toiletjuf zit, wil dat lang niet altijd zeggen dat het toilet niet gratis is. Tenzij anders aangegeven, is een eventuele betaling een fooi op basis van vrijwilligheid.

Een aardig - nou ja - voorval maakte ik in Oostenrijk mee de afgelopen zomer. Daar las ik een waarschuwing in de krant. Toiletten bij tankstations aan de autosnelwegen zijn daar altijd gratis. Maar er zijn georganiseerde groepen (vaak Oost-Europese) mensen die de exploitanten van de tankstations geld géven (!) om de toiletten schoon te mogen houden. Dat is niet uit menslievendheid. De toiletbezoeker wordt door deze schoonmaakgroepen vervolgens tamelijk hinderlijk gepusht geld achter te laten. En dat zou dagelijks om interessante geldsommen gaan die zo "verdiend" worden.
Ik heb het vermoeden dat hier en daar in Kroatië langs de autosnelweg hetzelfde gebeurt.

J. Degrelle

Ongelezen bericht door J. Degrelle »

de boswachter

Lieske heeft alweer een beurt nodig..........

29 okt 2003 00:06
Een dergelijke opmerking gaat te ver. Ik overweeg dan ook om deze sexueel getinte opmerking te melden bij de moderator

Frans75

Ongelezen bericht door Frans75 »

J. Degrelle schreef:
de boswachter

Lieske heeft alweer een beurt nodig..........

29 okt 2003 00:06
Een dergelijke opmerking gaat te ver. Ik overweeg dan ook om deze sexueel getinte opmerking te melden bij de moderator

En wederom een archeologische vondst van groots kaliber :idea:

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Dat is snel, een reactie uit 2003 en nu pas melden?

Dan doe ik gezien de vraag het nog liever in mijn broek....

van het lachen dus!

eaglesflame2002

Ongelezen bericht door eaglesflame2002 »

C. Koerting schreef:Beste radarkijkers en redactie,

Vorig jaar was ik bij het Topconcours voor muziekverenigingen (Nederl. kampioenschap) in de Veluwehal in Barneveld. Dit concours wordt ieder jaar georganiseerd door de Kon.Nederl.Federatie van Muziekverenigingen (de KNVB van de muziekverenigingen eigenlijk). De entree bedroeg 7 euro voor het ochtend- en 9 euro voor het middagprogramma.
Toen ik naar het toilet moest meldde een bordje mij: "toilet, 0,50 euro". Omdat ik vond dat ik meer dan genoeg entreegeld betaald had, besloot ik gewoon door te lopen. Mij is immers altijd verteld dat je, als je entreegeld moet betalen om ergens binnen te komen, de eigenaar/organisator ervoor dient te zorgen dat er voldoende toiletten aanwezig zijn. Hier heb je immers al voor betaald!
De toiletdame hield mij op een zeer agressieve wijze tegen omdat ik eerst moest betalen en daarna pas van het toilet gebruik mocht maken. Ik meldde haar dat dit niet noodzakelijk was omdat ik mijn entreekaarten al had moeten kopen. De dame was echter onvermurwbaar, eerst betalen dan pas naar het toilet.
Om stampij te voorkomen EN om op tijd de concourszaal in te kunnen heb ik uiteindelijk maar betaald (de toiletten bleken ook niet schoon te zijn!!)

Mijn vraag is dus eigenlijk simpel:
Zijn er meer mensen die dit hebben meegemaakt en weet iemand de exacte regelgeving op dit gebied??

Alvast bedankt!

Hallo,

Ja ook ik heb dat meerdere malen meegemaakt, heb van de toiletjuf toen ook te horen gekregen waarom en uiteraard heb ik dit ook gecheckt bij eigenaar van het pand.
De uitleg van de toiletjuf: wij worden niet betaald om hier te zitten en schoon te houden dat gebeurt op vrijwillige basis en het toiletgeld is ons loon. U wilt wel graag naar een schoon toilet, daar zorg ik voor, u betaald een klein stukkie loon "die 50 cent" . Vaak zijn dit dames die geen ander werk kunnen vinden.
Ook dit vind ik dus misbruik maken van.............
Het zou beter zijn als toiletgeld al in prijs is inbegrepen of op zijn minst al bekend is voordat mensen entree betalen, dan kan men kiezen of men nog wel naar binnen wil. Stel je voor dat je met je gezin gaat met kleine kinderen, kost je nog eens een paar euro!!!
Persoonlijk vind ik dat toiletgeld niet nodig is, er wordt genoeg verdient op entree, de drankjes en hapjes die genutigd worden.

kniertje

Ongelezen bericht door kniertje »

dus omdat de eigenaar geen zin heeft om het schoon te houden
gaat er dus iemand met een schoteltje zitten om af en toe te kijken
in welke vieze staat de toiletten zich bevinden
geef de toiletjuffrouw dit ook op aan de belastingdienst ??
als men ergens entreegeld rekent horen de toiletten en de garderobe
bij het gebouw maar niemand die daarop let ook de belastingdienst niet
in elk theater in nederland en stadion waar entree wordt geheven horen
het toilet en garderobe inclucief te zijn

Erwin uit Oosterhout

Ongelezen bericht door Erwin uit Oosterhout »

Het is inderdaad vaak een gezeur.
Waarom verhogen ze de prijs van een toegangskaartje niet met een euro (er vanuit gaande dat iedereen 2x gebruik maakt van de wc). Toiletjuffrouw blij en klanten blij want ze denken gratis te kunnen.

Zelf vind ik het belachelijk als ik hier ergens naar toe ga en dan apart moet afrekenen voor garderobe of toilet.

Bij een tankstation geld vragen voor de wc.
Als ik net voor een dikke 50 euro getankt hebt, vind ik het a-sociaal dat ze nog extra geld durven te vragen voor een grote of kleine boodschap. Ik loop gewoon door en groet ze vriendelijk.

Goliathangelus

Ongelezen bericht door Goliathangelus »

Even een reactie op;

ronald
toiletmisbruik
je hebt groot gelijk, het is gewoon niet meer normaal wat je moet betalen bij een toilet. Niet alleen daar maar ook bij benzinestations. 50 eurocent vind ik veel. Ik weiger meestal te betalen. Ze mogen me eerst uitleggen waarom ik zoveel moet betalen. Een paar jaar geleden was het normaal om 25 cent (geen eurocent!!) te betalen.
principe is principe!!

Bij de meeste tank stations in Nederland zijn de toiletten gratis.
Sommige toiletten zijn en worden angstvallig op slot gehouden maar als je het vriendelijk vraagt en zegt bereid te zijn te betalen doen ze niet moelijk en kan je zelfs gratis je behoefte doen.
Misschien een tip voor de volgende keer.

Toiletten in Duitsland zijn erg goed (niet alle overgens)
Die van tank station Arial springt er boven uit.
Je moet wel 50ct betalen voor dat je door kan lopen maar je krijgt het weer terug als je bv een rol snoep koopt of koffie haald.
Ik verzamelde die bonnetjes op voor de volgende keer dat kan je immers ook doen maar het word wel eens vergeten ze in te leveren.
Geen punt het was een plezier om even te gaan zo schoon als een ziekenhuis.
Je kon er zelfs douchen voor die prijs als je wil.

Als je hier midden in de stad of dorp je behoefte wil doen gaat het moeilijk.
Of je zoekt een Hema of V&D op om daar naar de w.c te gaan of een andere optie een cafe maar dan wel een koffie bestellen.
Vraag het eens aan het winkel personeel van bv een kleding zaak,Kruitvat etc dan krijg je als antwoord ""NEE,we hebben geen toilet""!!
Dit is natuurlijk klingklare onzin.
Winkels zijn tegenwoordig verplicht een toilet te hebben .
Zelfs in de bouw is dat een regel.
Bij elke bouw staat een chemisch toilet.
Weer een tip als je echt nodig moet.

kniertje

als u een toegangsbewijs heeft gekocht voor een evenement, dierentuin,pretpark
of wat voor concert dan ook mogen er geen toiletkosten gerekend worden
als de toiletten zich binnen de controlepoortjes begeven dat is de wet en niet anders .
een toiletjuffrouw staat nooit op de loonlijst vandaar
dus niet betalen

kniertje

volgens de wet is het volgende van kracht
als voor het bezoek van evenementen,pretparken,speeltuinen,sportwedstrijden
de toiletten zich binnen het plaatscontrole systeem bevinden is het gebruik
van de toiletten bij de entreeprijs inbegrepen
laat u zich niets wijsmaken

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

@kniertje,

Ik neem aan dat je die wet ( link er naar toe ) zo wel even op kan lepelen ?
Kan iedereen zien dat jij niet iemand bent die anderen iets zomaar wijsmaakt.

Pindakaaspotje

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

idd.. laat die wet maar eens zien dan, vikgens mij heb je gewoon een hele grote duim. Meestal moet er bij concerten gewoon betaald worden voor de wc.. zelfde als ze soms geld vragen bij discotheken.

Gesloten