LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 5 jaar Whirlpool garantie is wassen neus!

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
wiseger
Berichten: 509
Lid geworden op: 10 nov 2010 16:29

Re: 5 jaar Whirlpool garantie is wassen neus!

Ongelezen bericht door wiseger »

TS kan aantonen dat hij vier apparaten tergerlijkertijd heeft gekocht. Dat zou voldoende moeten zijn voor een gerenomeerd merk als Whirlpool om gewoon de garantie te verlenen, desnoods onder coulance met een kleine boete voor TS wegens het niet tijdig insturen van het formulier.

Constantinus
Berichten: 40
Lid geworden op: 10 okt 2011 12:05

Re: 5 jaar Whirlpool garantie is wassen neus!

Ongelezen bericht door Constantinus »

Brainless schreef: Die zit in de doos van het product, in het "zakje" met de gebruiksaanwijzing. Deze moet je bewaren samen met je bon.
Ik heb alle papieren bewaard die de keukenmonteur heeft achtergelaten, hele stapel, geen gebruiksaanwijzing van de vaatwasser aangetroffen, geen (los) inschrijfformulier gevonden.

Wel een boekje met garantievoorwaarden, heel erg veel kleine lettertjes in heel veel verschillende talen. Waarom is het verplicht die te bewaren?

alfatrion
Berichten: 22037
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: 5 jaar Whirlpool garantie is wassen neus!

Ongelezen bericht door alfatrion »

adSolvendum schreef:
alfatrion schreef:Zou je dit willen toelichten? Ik kom de term titel niet tegen in art. 6:712 BW.
Ik kom artikel 712 niet tegen in boek 6 BW.
Titel = rechtsverhouding.
Ik bedoel 6:217 BW.
adSolvendum schreef:
alfatrion schreef:Wat is het nadeel om meteen alle mogelijke gronden te vermelden?
In het verleden werd dit nog wel eens gedaan, het kruit droog houden. De officiele versie was dan om alle mogelijke wendingen en mogelijkheden open te houden, ofwel de conclusies aan te kunnen passen aan de conclusies van de tegenpartij zonder hierbij mogelijk gehinderd te worden door reeds ingenomen standpunten.
Officieus leverde dit meer rechtshandelingen op. Maar dit mag u niet verder vertellen.
O ja, nu je het zo zegt. Dezelfde reden waarom politici als dan vragen niet willen beantwoorden, slechts vragen.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 13 okt 2011 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: 5 jaar Whirlpool garantie is wassen neus!

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

Wel een boekje met garantievoorwaarden, heel erg veel kleine lettertjes in heel veel verschillende talen. Waarom is het verplicht die te bewaren?
U bent ze niet verplicht te bewaren, de fabrikant is wel verplicht deze "ter hand" te stellen. Kortom; U heeft de voorwaarden verkregen, vervolgens daar niets mee gedaan doch wilt u aanspraak maken op de voorwaarden zonder zelf aan de definitie daarvan te hebben meegewerkt.

Onnozel........is het juiste woord :)

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: 5 jaar Whirlpool garantie is wassen neus!

Ongelezen bericht door BBCS »

wiseger schreef:TS kan aantonen dat hij vier apparaten tergerlijkertijd heeft gekocht. Dat zou voldoende moeten zijn voor een gerenomeerd merk als Whirlpool om gewoon de garantie te verlenen, desnoods onder coulance met een kleine boete voor TS wegens het niet tijdig insturen van het formulier.
Zeker niet.

Aan de voorwaarden om die extra garantie van 3 jaar is niet aan voldaan.

De voorwaarden is: 4 apparaten + binnen 30 dagen bij Whirlpool registeren.

Dus niet:
4 apparaten.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: 5 jaar Whirlpool garantie is wassen neus!

Ongelezen bericht door BBCS »

Wat ik echt niet begrijp:

Waarom lezen de mensen de papieren niet die ze gekregen hebben?

Net als de gebruiksaanwijzingen!
Veel mensen lezen die dingen nooit! :twisted: Grrrrr!

In het Engels kent men de uitdrukking:

Read the (censuur) manual!
And Use the (censuur) manual!

Zo is het ook met de papieren die men bij de producten krijgt.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: 5 jaar Whirlpool garantie is wassen neus!

Ongelezen bericht door Jolijn »

En de voorwaarde die helemaal vergeten wordt is dat het alleen geldt voor linksdraaiende koelkastdeuren bij klanten die een oneven huisnummer tussen de 2 en 4 hebben.

16again
Berichten: 16393
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: 5 jaar Whirlpool garantie is wassen neus!

Ongelezen bericht door 16again »

U bent ze niet verplicht te bewaren, de fabrikant is wel verplicht deze "ter hand" te stellen. Kortom; U heeft de voorwaarden verkregen......
Dit ter hand stellen dient voor het sluiten van de koop te gebeuren.
Tevens ligt bewijslast dat dit daadwerkelijk gebeurd is bij gebruiker van de voorwaarden, de fabrikant dus.

Bij het verstoppen van de kleine lettertjes in de doos ontvangt de consument deze te laat, en van ontvangst is geen bewijs. Inhoud van kleine lettertjes is dus niet van toepassing.....

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: 5 jaar Whirlpool garantie is wassen neus!

Ongelezen bericht door BBCS »

16again schreef:
U bent ze niet verplicht te bewaren, de fabrikant is wel verplicht deze "ter hand" te stellen. Kortom; U heeft de voorwaarden verkregen......
Dit ter hand stellen dient voor het sluiten van de koop te gebeuren.
Tevens ligt bewijslast dat dit daadwerkelijk gebeurd is bij gebruiker van de voorwaarden, de fabrikant dus.

Bij het verstoppen van de kleine lettertjes in de doos ontvangt de consument deze te laat, en van ontvangst is geen bewijs. Inhoud van kleine lettertjes is dus niet van toepassing.....
Wat ik al eerder aangaf is dat die extra garantie van 3 jaar geen deel uitmaakt van de koopovereenkomst.

Zou dat wel het geval zijn, dan heb je gelijk.

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: 5 jaar Whirlpool garantie is wassen neus!

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

Bij het verstoppen van de kleine lettertjes in de doos ontvangt de consument deze te laat, en van ontvangst is geen bewijs. Inhoud van kleine lettertjes is dus niet van toepassing.....
Ze "verstoppen" de voorwaarden in tenminste 4 dozen!!!!!! (anders kan er geen aanspraak op de garantie gemaakt worden) Bovendien geven ze een registratietermijn van 30 dagen NA factuurdatum.........

Ik blijf bij m'n typering van een "onnozelaar" ...... 8)

Inderdaad RTFM..........zoals BBCS stelt. Bijna dagelijks! krijg ik "servicemeldingen" die eenvoudig voorkomen hadden kunnen worden als de mensen zich eens in de meegeleverde documentatie verdiept zouden hebben of eens aandachtig geluisterd zouden hebben bij het doornemen van de orderbevestiging (Vaak vinden consumenten het belangrijker om ellenlange discussies aan te gaan over een kleurnuance, dan te luisteren naar een onderhoudsadvies. Het is beide van belang!!!!!)

Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat een SieMatic verkoper verzuimd heeft de registratieplicht van de whirlpool-garantie te melden.

Umad
Berichten: 336
Lid geworden op: 03 aug 2010 16:09

Re: 5 jaar Whirlpool garantie is wassen neus!

Ongelezen bericht door Umad »

BBCS schreef:Wat ik echt niet begrijp:

Waarom lezen de mensen de papieren niet die ze gekregen hebben?

Net als de gebruiksaanwijzingen!
Veel mensen lezen die dingen nooit! :twisted: Grrrrr!

In het Engels kent men de uitdrukking:

Read the (censuur) manual!
And Use the (censuur) manual!

Zo is het ook met de papieren die men bij de producten krijgt.
Wat ik echt niet begrijp, waarom reageer je uberhaupt nog?

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: 5 jaar Whirlpool garantie is wassen neus!

Ongelezen bericht door Jolijn »

BBCS schreef:Wat ik echt niet begrijp:
Waarom lezen de mensen de papieren niet die ze gekregen hebben?
Net als de gebruiksaanwijzingen!
Veel mensen lezen die dingen nooit! :twisted: Grrrrr!
Als je weet hoe de apparaten werken (of het wordt voor je ingesteld) en er niks met die dingen aan de hand, is het niet nodig de gebruiksaanwijzing te lezen.
Als je niet weet dat er ergens tussen de papieren een garantie bewijs ligt (met bepaalde voorwaarden) en er mankeert niks aan de apparaten, ga je niet van voor tot achter de garantie doornemen. Dat doe je wanneer er iets kapot is. Soms/vaak nooit dus.
Maar misschien is het idd handig om met koeieletters in winkel bekend te maken:
De naam van onze verkoper is HAAS.
Hebt u voor u hier kwam internet uitgeplozen? Weet u precies wat u wilt en hoe het werkt? Lees alles en alles voor u hier wat uit de winkel meeneemt, want onze verkopers weten niks, lullen uit hun nek, gaan er van uit dat u alles al weet, geven u verkeerde voorlichting enz.
Onze verkopers zijn er niet voor gedegen advies aan onwetende klanten.

Umad
Berichten: 336
Lid geworden op: 03 aug 2010 16:09

Re: 5 jaar Whirlpool garantie is wassen neus!

Ongelezen bericht door Umad »

zelfstandigste schreef:
Bij het verstoppen van de kleine lettertjes in de doos ontvangt de consument deze te laat, en van ontvangst is geen bewijs. Inhoud van kleine lettertjes is dus niet van toepassing.....
Ze "verstoppen" de voorwaarden in tenminste 4 dozen!!!!!! (anders kan er geen aanspraak op de garantie gemaakt worden) Bovendien geven ze een registratietermijn van 30 dagen NA factuurdatum.........

Ik blijf bij m'n typering van een "onnozelaar" ...... 8)

Inderdaad RTFM..........zoals BBCS stelt. Bijna dagelijks! krijg ik "servicemeldingen" die eenvoudig voorkomen hadden kunnen worden als de mensen zich eens in de meegeleverde documentatie verdiept zouden hebben of eens aandachtig geluisterd zouden hebben bij het doornemen van de orderbevestiging (Vaak vinden consumenten het belangrijker om ellenlange discussies aan te gaan over een kleurnuance, dan te luisteren naar een onderhoudsadvies. Het is beide van belang!!!!!)

Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat een SieMatic verkoper verzuimd heeft de registratieplicht van de whirlpool-garantie te melden.
Ja want in de manual staan de "extra verlengde" garantievoorwaarden? Daar ging het toch om? Onnozelaars zijn imho mensen die zomaar hun mening van zich af lopen te schreeuwen omdat ze denken gelijk te hebben. Zo ook in bovenstaand geval.

Ik durf er ook mijn hand voor in het vuur te steken dat ZELFS een siematic verkoper (blijkbaar een zeer hooggeplaatste nobele keukenverkoper als ik de context hierboven mag geloven) fouten maakt en dingen vergeet.

alfatrion
Berichten: 22037
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: 5 jaar Whirlpool garantie is wassen neus!

Ongelezen bericht door alfatrion »

zelfstandigste schreef:U bent ze niet verplicht te bewaren, de fabrikant is wel verplicht deze "ter hand" te stellen. Kortom; U heeft de voorwaarden verkregen, vervolgens daar niets mee gedaan doch wilt u aanspraak maken op de voorwaarden zonder zelf aan de definitie daarvan te hebben meegewerkt.
zelfstandigste schreef:Ze "verstoppen" de voorwaarden in tenminste 4 dozen!!!!!! (anders kan er geen aanspraak op de garantie gemaakt worden) Bovendien geven ze een registratietermijn van 30 dagen NA factuurdatum.........
Algemene voorwaarden moeten "ter hand" verstrek worden voordat de overeenkomst gesloten worden. Zie art. 6:234 lid 1 aanhef en onder a BW

Wanneer de fabrikant voor de koopovereenkomst tussen winkelier en consument aangeeft dat zijn producten met vijf jaar fabrieksgarantie komen, dan maakt deze uitspraak deel uit van de overeenkomst tussen winkelier en consument. Zie art. 7:18 lid 1 BW. In dit scenario zijn de algemene voorwaarden te laat gegeven indien dat via de doos gebeurt.

Wanneer de winkelier zelf aangeeft dat de producten van de fabrikant met vijf jaar fabrieksgarantie komen, dan maakt deze uitspraak natuurlijk ook deel uit van de overeenkomst tussen de winkelier en consument. Dus ook in dit scenario zijn de algemene voorwaarden eveneens te laat verstrekt, maar dan is dat zaak tussen de winkelier en de consument.

Slechts wanneer de consument door de garantie wordt verrast is dat juridisch houdbaar. Echter, de consument wordt er doorgaans niet door verrast omdat hetzij de fabrikant hetzij de verkoper de garantie voor de koop gebruiken als onderscheidend eigenschap.

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: 5 jaar Whirlpool garantie is wassen neus!

Ongelezen bericht door Brainless »

@alfatrion
Maar de verkoper (winkelier) is in gebreken gebleven door de juiste informatie te verstrekken(bon insturen).
Dat is niet de schuld van de fabrikant.
Vandaar dat TS bij de verkoper moet zijn.

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: 5 jaar Whirlpool garantie is wassen neus!

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

BLA BLA BLA BLA

de serienummers van de apparaten dienen ingevuld te worden..........

hoe kan dat in godsnaam voortijdig gedaan worden. :shock:

Gewoon lezen en reageren wanneer het nodig is, dan is al dit geneuzel niet nodig...........onnozelen...

Wij vullen zo'n formulier gezamelijk met de consument in bij de oplevering, dat voorkomt problemen als deze; dus ja ik heb wel de indruk dat ik het goed doe en ervaringskundig ook nog wel eens gelijk kan hebben 8)
Laatst gewijzigd door zelfstandigste op 13 okt 2011 18:58, 1 keer totaal gewijzigd.

alfatrion
Berichten: 22037
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: 5 jaar Whirlpool garantie is wassen neus!

Ongelezen bericht door alfatrion »

Brainless schreef:@alfatrion
Maar de verkoper (winkelier) is in gebreken gebleven door de juiste informatie te verstrekken(bon insturen).
Dat is niet de schuld van de fabrikant.
Vandaar dat TS bij de verkoper moet zijn.
Voor de duidelijkheid: wanneer ik hier verkoper schrijft dan bedoel ik fabrikant, winkelier of een ander soort verkoper.

Wanneer de consument bij een winkelier een product aanschaft staat het hem m.i. vrij om bij een derde een garantieovereenkomst af te sluiten. Een overeenkomst komt tot stand door dat de koper het aanvaard van de verkoper. (art. 6:217 BW) Wanneer de fabrikant dus een garantie aanbod doet en de consument dit aanvaard komt er buiten de eerste overeenkomst met de winkelier nog een overeenkomst tot stand tussen de fabrikant en de consument. Daarvan is hier m.i. sprake.

Ik zie de tekst op de website (de link staat een of twee pagina's terug) van de fabrikant als een aanbod. En in het gedrag van de koper zie ik een aanbod. (art. 3:33 jo 3:35 BW) In dat aanbod lees ik geen binnen dertig registeren voorwaarde, noch dat er ondubbelzinnig duidelijk wordt gemakt dat er actievoorwaarden van toepassing zijn.

@zelfstandigste: Het gaat er om dat er voor de koop moet worden aangegeven dat de koper na de koop het product moet registeren om aanspraak te maken op de verlengde garantie. Dat na de koop pas melden is .... oneerlijk

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: 5 jaar Whirlpool garantie is wassen neus!

Ongelezen bericht door BBCS »

alfatrion schreef: Algemene voorwaarden moeten "ter hand" verstrek worden voordat de overeenkomst gesloten worden. Zie art. 6:234 lid 1 aanhef en onder a BW
Maar van die extra garantie is dat dus niet het geval.


alfatrion schreef:Wanneer de fabrikant voor de koopovereenkomst tussen winkelier en consument aangeeft dat zijn producten met vijf jaar fabrieksgarantie komen, dan maakt deze uitspraak deel uit van de overeenkomst tussen winkelier en consument. Zie art. 7:18 lid 1 BW.
Je hebt het mis.

De fabrikant heeft aangegeven dat om voor de 3 jaar extra garantie in aanmerking te komen, dient de koper 4 producten tegelijk te kopen én dient de koper bij de fabrikant binnen 30 dagen te registeren.

Dat is zoals het is.

Als de verkoper aangeeft dat de fabrikant 5 jaar garantie geeft als de koper 4 producten tegelijk van die fabrikant koopt, klopt die informatie die de verkoper geeft NIET!!!
In dat geval wordt niet aan de voorwaarden van de fabrikant voldaan, en is dus die extra garantie van de fabrikant niet van toepassing.
De verkoper heeft 5 jaar garantie beloofd (via verkeerde informatie) en de verkoper dient dan die 5 jaar garantie zelf te verstrekken.

alfatrion schreef:In dit scenario zijn de algemene voorwaarden te laat gegeven indien dat via de doos gebeurt.

Wanneer de winkelier zelf aangeeft dat de producten van de fabrikant met vijf jaar fabrieksgarantie komen, dan maakt deze uitspraak natuurlijk ook deel uit van de overeenkomst tussen de winkelier en consument. Dus ook in dit scenario zijn de algemene voorwaarden eveneens te laat verstrekt, maar dan is dat zaak tussen de winkelier en de consument.
Daar staat de fabrikant totaal buiten.
alfatrion schreef: Slechts wanneer de consument door de garantie wordt verrast is dat juridisch houdbaar. Echter, de consument wordt er doorgaans niet door verrast omdat hetzij de fabrikant hetzij de verkoper de garantie voor de koop gebruiken als onderscheidend eigenschap.
Dat doet de verkoper toch!
Die geeft aan de koper verkeerde informatie.

De fabrikant geeft geen 5 jaar garantie als men 4 producten tegelijk van de dezelfde fabrikant koopt. Dan is nog altijd 2 jaar garantie standaard.
Om voor die 5 jaar garantie in aanmerking te komen, dient de koper 4 producten van de dezelfde fabrikant aan te schaffen, ook geeft de fabrikant aan welke producten daarvoor in aanmerking komen, en dient de koper binnen 30 dagen na aankoop dat bij de fabrikant te registeren.

Dus heeft de koper 2 overeenkomsten:
- de koopovereenkomst tussen de verkoper en koper met 2 jaar garantie
- de overeenkomst tussen de koper en fabrikant van de extra garantie

Dus die extra overeenkomst maakt geen deel uit van de koopovereenkomst.

In het geval van de TS heeft de verkoper een fout gemaakt (waaraan ik persoonlijk twijfel), en dan als die 4 producten en 5 jaar garantie deel uitmaken van de koopovereenkomst, is dat tussen de koper en verkoper en is de fabrikant totaal geen partij in deze.

In dit geval kan die extra garantie niet bij de fabrikant geclaimd worden, maar dient bij de verkoper geclaimd te worden.

Nu duidelijk? :?

Umad
Berichten: 336
Lid geworden op: 03 aug 2010 16:09

Re: 5 jaar Whirlpool garantie is wassen neus!

Ongelezen bericht door Umad »

zelfstandigste schreef:BLA BLA BLA BLA

de serienummers van de apparaten dienen ingevuld te worden..........

hoe kan dat in godsnaam voortijdig gedaan worden. :shock:

Gewoon lezen en reageren wanneer het nodig is, dan is al dit geneuzel niet nodig...........onnozelen...

Wij vullen zo'n formulier gezamelijk met de consument in bij de oplevering, dat voorkomt problemen als deze; dus ja ik heb wel de indruk dat ik het goed doe en ervaringskundig ook nog wel eens gelijk kan hebben 8)
Onnozele,

Waarschijnlijk heb je het al begrepen. Het gaat er niet om of de serienummers voortijdig worden ingevuld. Het gaat erom dat de klant op de hoogte is van de voorwaarden, voor in dit geval de extra garantie, voor hij overgaat tot aankoop.
Of je het formulier nou bij levering invult (wat ik helemaal niet verkeerd vind) is in dit geval niet van toepassing. Heb je de voorwaarden met dek lant doorgenomen voor deze tot aanschaf overging? Dan ben je het mannetje.

Constantinus
Berichten: 40
Lid geworden op: 10 okt 2011 12:05

Re: 5 jaar Whirlpool garantie is wassen neus!

Ongelezen bericht door Constantinus »

Ik vermoed dat in deze discussie de weerstand tegen het consumentenrecht afkomstig is van reageerders die in het dagelijks leven actief zijn als witgoed- en/of keukenverkopers (hun gebruikersnaam geeft ook een indicatie). Ze zijn verdacht goed op de hoogte van de kleine lettertjes en het overige papierwerk van de leveranciers en hebben een hardnekkige en stelselmatige ontkenning van het consumentenrecht. Overdag moeten ze beleefd zijn tegen de klant en komen het 's avonds hier afreageren.

Ik heb nog wat rondgevraagd in mijn kennissenkring, ik ben niet de enige keukenkoper die zijn extra garantie is misgelopen. En onder de juristen in mijn omgeving hoor ik dezelfde wijze mening als van de juristen in deze discussie.

Gesloten