LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tarieven tandartsen 2012

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door vroem »

Een loodgieter/timmerman of wat dan ook kan zijn dure of goedkope werkgereedschappen ook niet doorberekenen aan de klant.
jazeker wel, en dat doen zij ook. Er zijn ook tussen aannemers en alles in d ebouw forse prijsverschillen, die van diverse factoren afhangen.... misschien eerst eens beter nadenken voordat er onzin geplaatst wordt?? overigens waren de tarieven voorgaande jaren hetzelfde, echter waren er tussen tandartsen wel prijsverschillen. Alleen het verschil tussen een amalgaamvulling of een composietvulling was (en is..) al factor 2, ook in de door de overheid vastgestelde tarieven van voorgaande jaren.

Nogmaals (is niet de eerste keer): de situatie nu is niet 1 op 1 te vergelijken met vorig jaar, omdat heel veel behandelcodes geclusterd moeten worden. Bij de periodieke controle bv zit nu ook de anamnese afnemen in, daar stond vorige jaren een aparte code voor. en zo is er een waslijst vanz aken die samengevoegd zijn. en de prijsverschillen ontstaan doordat de ene tandarts wel met bepaalde instrumenten werkt en anderen niet, en die verschillen waren er om dezelfde reden vorige jaren ook al.... alleen toen bestede niemand er aandacht aan (mede omdat die verschillen gewoon vergeod werden door de zorgverzekeraars..)

VGZ zat er begin januari ook al naast, toen werd er een vergelijkbaar persbericht de wereld in gezonden wat recent ontkracht is door eigen onderzoek de NZA. Wat nu opvalt is dat het percentage wat genoemd wordt aanmerkelijk lager is dan eerst....oftewel VGZ geeft in ieder geval toe dat hun eerste onderzoek niet deugde...
Mensen dit is allemaal stemmingmakerij door verzekeraars, trap er niet in en blijf helder nadenken: de VGZ zelf is nog altijd een 16% omhoog gegaan in de premie....Daarnaast hebben verzekeraars teveel macht, zij kleden de zorg uit voor eigen gewin (vorig jaar hadden de verzekeraars een half miljard winst uit uw premie voor de AV voor tandarts alleen al...!!) denk toch even na waar de echte schoen wringt.. de verzekeraars proberen op deze manier alleen maar af te leiden van de echte oorzaak van kostenstijging voor de consument, namelijk zijzelf...en jullie trappen er op grote schaal nog in ook!!
Hoe meer macht zij krijgen, hoe erger het wordt.. en voor de naivelingen : denk nu niet dat als de tandartstarieven weer op oude niveau terugkomen de vergoedingen van de verzekeringen ook weer beter worden, dat denk je toch niet echt serieus? die doen echt geen stap meer terug, anders dan gedwongen door de raeacties van klanten volgend jaar middels overstap. Want er zijn gelukkig ook nog verzekeraars die hier niet aan meedoen!

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door vroem »

angel1978 schreef:
Chocomelk schreef:Elke tandarts in Nederland zou dezelfde prijzen moeten hanteren, mijn mening.
En of hun een in een duur gebouw willen zitten of dure werkgereedschappen gebruiken is hun probleem.
Wel moet het materiaal wat gebruikt word voor bijv. een vulling hetzelfde zijn bij iedere tandarts.

Een loodgieter/timmerman of wat dan ook kan zijn dure of goedkope werkgereedschappen ook niet doorberekenen aan de klant.
Natuurlijk wel.. Dat doet ook elke loodgieter / timmerman.. Daarom zijn ze ook niet allemaal even duur.

Niets mis met tandartsen die hun eigen tarieven bepalen..
Dan moet het echter ook net zo makkelijk zijn om je eigen tandarts uit te zoeken en een offerte op te vragen ( net zoals bij een loodgieter ) en de keuze zelf te kunnen maken..

Daar schort het nu aan.
Ik weet niet hoor, maar hoe gemakkelijk is het om bij een loodgieter een (gedegen) offerte op te vragen? die sturen ook eerst iemand langs om de situatie te bekijken. vervolgens krijg je een prijsopgave waar meestal ook nog eens allerlei stelposten in zitten. En dan moet je maar vergelijken waar met die ander nu precies het prijsverschil in zit...
Je kan niet per mail of door een prijslijstje naast een ander te houden prijs vergelijken , nergens . ja voor bv een TV, die is met merk en type 1 op 1 exact dezelfde.
Die goedkopere is niet per se de slechtere, andersom ook. een tandarts moet de persoon/mond gezien hebben en foto`s hebben om een goed plan en dus een goede begroting op te stellen, net als dus die loodgieter/aannemer etc. Ik zie het verschil niet. Daarnaast heeft als je belt ook niet iedere aannemer zomaar tijd voor elke klus/klant....

Een tandarts kan bv werken met preventieassistentes, die bij bv vullingen en andere grotere behandelingen 80% van het werk doen. Daardoor zijn de kosten van zijn vulling lager dan bij mij, ik doe namelijk alles 100% zelf. Maar de patient ligt bij hem wel en langer in de stoel, en heeft telkens andere mensen aan zijn mond werken. Het is maar wat je als patient liever hebt..

prijsverschillen bestonden voorgaande jaren ook al, net zo als nu , met dezelfde variatie zelfs denk ik. Hing er toen maar vanaf welke behandelcodes je er allemaal bij moets halen, wat voor patientenopbouw je had (er is nogal verschil in werkzaamheden asl je veel ouderen of juist veel jongeren hebt) . die verschillen worden nu alleen zichtbaar, terwijl ze er altijd al waren! En daar kan men blijkbaar niet mee omgaan...
Maar voor de patient die geen band met zijn zorgverlener heeft, die kan shoppen, kon vorige jaren ook al, niets veranderd. Praktijken zat die patienten aannemen, misschien 10 km verder maar dat is een eigen keuze!

Wilmamazone
Berichten: 378
Lid geworden op: 15 jan 2010 12:56

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door Wilmamazone »

Interessante uitzending over o.a. de tandartsverzekering:
http://gezond24.nl/video/bekijk/wat-kos ... gebit1.htm

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door Chocomelk »

vroem schreef:
Een loodgieter/timmerman of wat dan ook kan zijn dure of goedkope werkgereedschappen ook niet doorberekenen aan de klant.
jazeker wel, en dat doen zij ook. Er zijn ook tussen aannemers en alles in d ebouw forse prijsverschillen, die van diverse factoren afhangen.... misschien eerst eens beter nadenken voordat er onzin geplaatst wordt?? overigens waren de tarieven voorgaande jaren hetzelfde, echter waren er tussen tandartsen wel prijsverschillen. Alleen het verschil tussen een amalgaamvulling of een composietvulling was (en is..) al factor 2, ook in de door de overheid vastgestelde tarieven van voorgaande jaren.
Vroem ben aardig bekend in dat wereldje en nee dat hangt niet van het gereedschap af, dat hangt af van wat de persoon allemaal kan, kan die zelf alles of met er hulp van derde ingeschakeld worden.
Niet iedere loodgieter kan een nieuwe cv aansluiten, zo kan ook niet iedere timmerman kozijnen maken.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door sephora30 »

Bij onze tandarts kost controle 20 euro. Redelijk normaal dacht ik.
Andere prijzen weet ik niet.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door vroem »

Vroem ben aardig bekend in dat wereldje en nee dat hangt niet van het gereedschap af, dat hangt af van wat de persoon allemaal kan, kan die zelf alles of met er hulp van derde ingeschakeld worden.
Niet iedere loodgieter kan een nieuwe cv aansluiten, zo kan ook niet iedere timmerman kozijnen maken.
des te erger dat het niet van het gereedschap afhangt. ik ben ook aardig bekend (een 5 verbouw/aanbouwingen in de afgelopen 14 jaar, dus redelijk ervaringsdeskundige aan consumentenzijde) en niemand is in staat geweest die 30% prijsverschil die niet incidenteel maar herhaaldelijk tussen offertes zat voor exact dezelfde klus bij aannemers te verklaren.... als jullie hier dan de bouw met de zorg willen vergelijken wees dan wel eerlijk...

@chokomelk: als er voor bepaalde zaken hulp van een derde ingeroepen wordt hoeft de aannemer dus ook de specifieke gereedschappen en voorraden amteriaal niet te hebben...je denkt telkens net niet ver genoeg door lijkt mij. net dat laatste stapje toch ook maar doen.
(overigens zoals eerder al gecommuniceerd: jouw situatie met jouw tandarts wijkt heel ver af van het normale gemiddelde, ook ik ben van mening dat de tarieven daar veel te hoog gesteld zijn mede juist omdat blijkbaar veel werk niet door tandartsen zelf gedaan wordt.)

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door vroem »

ik heb even de 3 weken dat ik nu aan het werk ben teruggekeken, maar als er 2% een vraag gesteld heeft is het veel, en de meesten hadden voor het gesprek gelukkig al door dat de schoen juist bij de zorgverzekeraars wringt, en dat die nu met alle macht proberen de aandacht af te leiden van hun ruime 15% premiestijging (daar waar zij al een half miljard per jaar overhielden aan de TA verzekeringspremies...)
In tegenstelling tot hier (blijkbaar gezien de kortzichtige reacties) hebben mijn patiënten, tenminste degenen die ik erover spreeek, wel door dat wat de zorgverzekeraars aan het doen zijn, namelijk hun eigenlijk al veel te grote macht nog verder vergroten ten kosten van de zorg..."'achterbakse machtsmisbruikers"" was de vriendelijkste kwalificatie, de rest is niet voor publicatie geschikt.
Ik hoop dat de minister de rug recht houdt, en het experiment meer tijd gunt en de trucs van de zorgverzekeraars negeert die zichzelf vrij trachten te pleiten van hun onnodige 15% premieverhoging en vergoedingsverlaging door de aandacht daarvan af te leiden, en de discussie wil uitvechten/beslechten over de rug van jeugd en gehandicapten, dan gaan er per 01-2013 interessante dingen gebeuren bij de verzekeraars. Het zijn nl mn enkele grote jongens die zich zo gedragen. Niet elke verzekering doet dit of heeft deze mening (wat op zich ook al opvallend is,als het allemaal echt zo erg zou zijn!!)

angel1978
Berichten: 11250
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door angel1978 »

Ik weet niet hoor, maar hoe gemakkelijk is het om bij een loodgieter een (gedegen) offerte op te vragen? die sturen ook eerst iemand langs om de situatie te bekijken. vervolgens krijg je een prijsopgave waar meestal ook nog eens allerlei stelposten in zitten. En dan moet je maar vergelijken waar met die ander nu precies het prijsverschil in zit...
Je kan niet per mail of door een prijslijstje naast een ander te houden prijs vergelijken , nergens . ja voor bv een TV, die is met merk en type 1 op 1 exact dezelfde.
Die goedkopere is niet per se de slechtere, andersom ook. een tandarts moet de persoon/mond gezien hebben en foto`s hebben om een goed plan en dus een goede begroting op te stellen, net als dus die loodgieter/aannemer etc. Ik zie het verschil niet. Daarnaast heeft als je belt ook niet iedere aannemer zomaar tijd voor elke klus/klant....
Het verschil is dat ik als ik een offerte opvraag bij een paar loodgieters, ik binnen een week allerlei aanbiedingen in de bus heb en/of verzoeken om even langs te komen. Aan de hand van die gesprekken en offertes kan ik een gedegen keus maken en de opdracht gunnen..

Kan ik daar bij tandartsen ook mee aankomen ? Of gaan ze me dan allemaal rekeningen sturen v.w.b. intakes, foto's en onderzoeken ?

Sterker nog.. als ik aangeef bij de loodgieter dat een deel van de leidingen er al ligt en dat hij daarop aan moet sluiten, dan zal hij dat niet betwisten.. Niet roepen dat hij alles overnieuw moet doen en niet allerlei kosten inrekening brengen om dat allemaal te onderzoeken.. Hij gaat aan de slag en fixed de boel..

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door Chocomelk »

angel1978 schreef:
Het verschil is dat ik als ik een offerte opvraag bij een paar loodgieters, ik binnen een week allerlei aanbiedingen in de bus heb en/of verzoeken om even langs te komen. Aan de hand van die gesprekken en offertes kan ik een gedegen keus maken en de opdracht gunnen..

Kan ik daar bij tandartsen ook mee aankomen ? Of gaan ze me dan allemaal rekeningen sturen v.w.b. intakes, foto's en onderzoeken ?

Sterker nog.. als ik aangeef bij de loodgieter dat een deel van de leidingen er al ligt en dat hij daarop aan moet sluiten, dan zal hij dat niet betwisten.. Niet roepen dat hij alles overnieuw moet doen en niet allerlei kosten inrekening brengen om dat allemaal te onderzoeken.. Hij gaat aan de slag en fixed de boel..

Dat klopt Angel.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door vroem »

Sterker nog.. als ik aangeef bij de loodgieter dat een deel van de leidingen er al ligt en dat hij daarop aan moet sluiten, dan zal hij dat niet betwisten.. Niet roepen dat hij alles overnieuw moet doen en niet allerlei kosten inrekening brengen om dat allemaal te onderzoeken.. Hij gaat aan de slag en fixed de boel..
en als die info niet blijkt te kloppen of het leidingwerk is ongeschikt voor de nieuwe/extra taak (te kleine diameter bv) krijg je gewoon wel een een leuke rekening voor meerwerk. Of de loodgieter staakt de klus tot duidelijkheid en accoord is over de extra kostenpost. Want ook de loodgieter heeft geen zin in een discussie achteraf over problemen met oud leidingwerk wat hij heeft alten zitten en vervolgens wel de problemen op moeten lossen (voor niets want is toch garantie? )
Daarnaast: het maken van offertes zit bij de bouwwereld gewoon verwerkt in de eindprijs, dus de klant die werk laat doen betaalt mee aan de offertes voor al diegenen die het niet laten doen. Want iedereen roept altijd "'de offerte is gratis"" , nee dat is niet zo, de offerte wordt niet apart berekend, dat is een verschil. Want reken maar dat de man/vrouw die daar wellicht zelfs een dagtaak aan heeft wanneer het een groter bedrijf is gewoon salaris krijgt. en dat salaris telt wel mee in de eindprijs.
Bij de tandartsen is dat een ander verhaal , gegroeid in het verleden, en niet door de tandartsen zelf bedacht overigens. Maar aangezien er nogal wat tijd in gaat zitten , moet die tijd gewoon betaald worden. en dan dus bij de geen die het verzoek doet. Even voor de duidelijkheid: een goed plan opstellen/begroting maken, diagnose stellen, foto`s beoordelen, zorgvraag in kaart brengen, behandelplan maken eventuele afdrukken voor studiemodellen en begroting kost zomaar een uur minimaal. En een tandarts moet dat dus wel ZELF doen, kan niet uitbesteed worden aan assistentes, behalve uitprinten/versturen van de begroting...Foto`s: zelf recente foto`s meebrengen, geen probleem, bespaart kosten. Maar wat niet goed is is niet goed, en heb je het vertrouwen dat het wel goed is waarom dan naar een ander??
daarnaast: een lichaam is geen huis, speelt meer mee dan een wel of niet aanwezig leidinkje... iedereen die met zijn lijf om wil gaan alsof het een ding is, zelf weten....maar verwacht niet van een serieuze zorgverlener daar in mee te gaan, zeker niet wanneer de zorgverlener vervolgens verantwoordelijk is voor eventuele problemen, want dat is hij zodra hij een behandeling uitvoert.
"'shoppen"" in de zorg?? niet goed doordacht van NZA en minister vind ik zelf hoor...

angel1978
Berichten: 11250
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door angel1978 »

Daarnaast: het maken van offertes zit bij de bouwwereld gewoon verwerkt in de eindprijs, dus de klant die werk laat doen betaalt mee aan de offertes voor al diegenen die het niet laten doen.
Natuurlijk is dat zo.. dus ?
Blijft overeind dat ik betaal voor de offerte die is aangelegd en dat ik ook bij anderen kan gaan kijken wat het daar moet kosten.
Maar wat niet goed is is niet goed, en heb je het vertrouwen dat het wel goed is waarom dan naar een ander??
Dus het is gewoon niet mogelijk.. dat zeg ik.. maar dan ook geen vrij te kiezen prijzen.. niet wel de lusten maar niet de lasten.
daarnaast: een lichaam is geen huis, speelt meer mee dan een wel of niet aanwezig leidinkje... iedereen die met zijn lijf om wil gaan alsof het een ding is, zelf weten....maar verwacht niet van een serieuze zorgverlener daar in mee te gaan, zeker niet wanneer de zorgverlener vervolgens verantwoordelijk is voor eventuele problemen, want dat is hij zodra hij een behandeling uitvoert.
"'shoppen"" in de zorg?? niet goed doordacht van NZA en minister vind ik zelf hoor...
Dus nogmaals.. het is in de zorg NIET mogelijk om zomaar naar een ander te stappen.. Dan moet het ook NIET mogelijk zijn voor tandartsen om zelf hun tarieven te bepalen.. Het een is gekoppeld aan het ander..

Maar dat vind je dus zelf ook ?

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door vroem »

het is zeker mbt tandartsen prima mogelijk naar een ander te gaan. Er zijn een aantal zwarte plekken in NL waar de dichtheid te weinig is, dan is de consequentie dat er een iets grotere afstand afgelegd kan worden. Ik zit in Gelderland, en rond een straal van 5 km om mij heen zijn zeker 10 praktijken die patiënten aannemen, waar een aantal zelfs mee adverteert. neem een iets grotere straal dan verdubbelt dat aantal heel snel. Er zijn zelfs zonder dat patiënten op straat zijn komen te staan een paar praktijken gestopt zonder overname. Een vriend van mij heeft praktijk in Brabant, kleinere plaats, alle tandartsen nemen patiënten aan. Er is (zoals ook niet alleen door de NZA maar ook uit ander onderzoek gebleken is) geen tekort in de mondzorg.
Mijn persoonlijke mening over de vrije prijzen doet niet er zake. De oude situatie was uit oogpunt van kwaliteitsverbetering slechter dan dit.
Nog een reden voor mij niet met zorgverzekeraars in zee te gaan: zij selecteren slechts op prijs, kwaliteit komt nergens voor in de overeenkomsten, anders dan een paar dooddoeners die ik niet meer dan normaal vind en die eigenlijk niets met echte kwaliteit te maken hebben.

Er worden een aantal zaken nu heel erg uitvergroot, die altijd al konden, en altijd al aan de orde waren maar waar nooit iemand een probleem mee had. vraag jezelf eens af waarom je er nu ineens over na gaat denken? niet omdat het een echt probleem is, maar alleen omdat het als probleem gepresenteerd wordt en onder het vergrootglas komt te liggen, en dan ook nog door partijen met een dubbele agenda...(NPCF, verzekeraars.).

Als patiënten van mij weg willen , prima, , ze kunnen ook. (alleen willen ze niet). Als je om prijs gaat selecteren wie je wat laat doen, in relatie met je gezondheid, ben je m.i. verkeerd bezig. De vrije prijsvorming heeft tijd nodig om op bepaalde punten duidelijkheid te gaan geven, mn over kwaliteit. Daar wordt aan gewerkt, en ik ben zelf van mening dat bepaalde meetpunten daarvan klaar hadden moeten zijn voordat het inging. ik ben alleen ook van mening dat het feit dat het er nog niet is geen reden is het nu al stop te zetten, want dat de kwaliteitsindicatoren nog niet klaar zouden zijn was NZA en Minister al bekend, om die reden kan het dus niet gestopt.
overigens: als de vrije prijzen niet ingevoerd zouden zijn, dan zou er met het alternatief wat dan zou zijn doorgevoerd gewoon echt een tekort aan mondzorg gaan ontstaan....

de mogelijkheid te shoppen was niet de enige reden tot invoeren ervan, en al helemaal niet de belangrijkste, in ieder geval niet vanuit het oogpunt van de zorgverleners. Kwaliteit, kwaliteit kwaliteit en het verbeteren ervan. En dan krijg je vanzelf verschuivingen, zodra dat zichtbaar gaat worden.
In vergelijking met de rest van europa is het nog steeds veel en veel te gereguleerd, en dat komt door de overmaat aan macht van de zorgverzekeraars, een onderwerp wat iedereen hier om een of ander reden maar liever vermijdt....Terwijl dat juist degenen zijn die de meeste invloed op het zorgstelsel hebben, en hoofdverantwoordelijke voor het uit de pan rijzen van de kosten voor de consument.
Waarom wil niemand daar op ingaan?? gebrek een feitenkennis? toe moeten geven het verkeerd gezien te hebben? waarom ??

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Shoppen kan niet Vroem, want de tandarts zegt je gedag als je bij een ander een kroon laat zetten die bijvoorbeeld 100 euro goedkoper is.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Ben het met je eens dat de zorgverzekeraars macht hebben en helaas ook nog heel en heel veel, gewoon teveel.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door vroem »

Chocomelk schreef:Shoppen kan niet Vroem, want de tandarts zegt je gedag als je bij een ander een kroon laat zetten die bijvoorbeeld 100 euro goedkoper is.
niet elke tandarts doet dat, afgezien daarvan is de trend in berichtgeving die ik kan volgen dat het in de toekomst wel eens zo zou zijn/worden dat, mede door de invoer van vrije prijzen, uitschrijving om een dergelijke reden niet mag. Uiteraard zijn er de fatsoensnormen, en de vraag waarom die ander 100,- goedkoper is...en vraag eens of de eigen tandarts het misschien ook wel voor 100,- minder kan/wil doen?
Wij hadden de fatsoensregel dat je als tandarts geen patiënten inschrijft die je in de spoedgevallendienst ziet, want dat is heel makkelijk scoren namelijk (als het goed is help je iemand in het weekend van pijn af, maak je altijd een goede beurt mee..). Die regel mag niet meer van de NMA, zou kunnen zijn dat uitschrijven wegens shoppen ook niet (meer) kan, omdat dat marktverstorend werkt. Gaat overigens dan de NMA over, niet de NZA.
maar goed, wil je voor 10.- per jaar kosten (want dat is die 100,- verschil namelijk uitgesmeerd over de levensduur van de kroon)echt shoppen, zonder te weten of die kroon bij die ander ook wel die 10 jaar die ervoor staat minimaal meegaat? legio mensen die zonder nadenken per week veel meer dan die 10,- in de parkeermeter gooien of uitgeven aan onzinzaken als roken en zo...

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door vroem »

http://vergelijkmondzorg.nl/blog/s/3/VG ... urder.html waarom denk je dat VGZ zo tegen tandartstarieven zit te schoppen? denk na...

zie ook de andere weblogs op dezelfde site...

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door vroem »

http://www.famed.nl/nieuws-media/

stijging beetje regio afhankelijk, maar gem. 3-4%, met de opmerking dat in de oude situatie de tarieven door de NZA met 3,31% verhoogd zouden zijn geweest...

Dit is gemeten aan de hand wat werkelijk gedeclareerd is, en niet door lijstjes te vergelijken en verkeerde omrekensytemen te gebruiken (cq misbruiken) .

Grappige is dat ook de zorgverzekeraars die zo lopen te roepen dat we eerst 10 en later ""maar"" 7 % duurder geworden zouden zijn dit zelf ook weten aan de hand van declaraties, maar desalnietemin liever leugens (want dat zijn het dus gewoon geweest) de wereld in sturen....

sorry zeggen zou nu het minste zijn.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door bprosman »

Grappige is dat ook de zorgverzekeraars die zo lopen te roepen dat we eerst 10 en later ""maar"" 7 % duurder geworden zouden zijn dit zelf ook weten aan de hand van declaraties, maar desalnietemin liever leugens (want dat zijn het dus gewoon geweest) de wereld in sturen....
En vervolgens wel zelf de tarieven met meer dan 3..4% verhogen :wink:

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door vroem »

3-4%?? de meeste zorgverzekeraars zijn met een 15% omhoog gegaan...I bepaalde gevallen is door inperking vergoeding en premiestijging zelfs 40% slechter af..(bij VGZ voorheen bv een 100% vergoeding, nu 80%, met ook nog eens extra een lage maximumvergoeding die niet op realistische tarieven gebaseerd is, niet eens op tarieven van 2011..)

Ben wel benieuwd hoe de media die als een aapje achter de zorgverzekeraars aanliepen hier nu mee omgaan, en bv ook de NPCF, min of meer gelieerd met de verzekeraars vanwege eigenbelang (zichzelf in stand houden..)

gwen21
Berichten: 66
Lid geworden op: 29 mar 2011 01:13

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door gwen21 »

Ik keek raar op toen ik vandaag de post openmaakte. Bijna 8 euro bijbetalen voor twee röntgenfoto's, periodieke controle en gebitsreiniging (tandsteen weghalen e.d.). En ja, ik ben bij CZ verzekerd. Opzich ben ik heel tevreden over hun dienstverlening, facturen worden snel vergoed, ze zijn goed bereikbaar en ik betaal een schappelijke premie voor mijn pakket. Ik ben ooit van CZ overgestapt naar VGZ, nou dat nooit meer, ben na twee jaar weer mooi teruggegaan. Maar nu moet ik wel bijbetalen voor de tandarts. Zou me niets verbazen als hij aan de hoge kant zit met zijn tarieven, maar het is wel een fijne praktijk.

Tja, het is maar waarvoor je kiest... Ben er niet uit of de voordelen tegen de nadelen opwegen. En ja, waar hebben we het over, 8 euro is omgerekend per maand nog geen euro extra aan premie.

Gesloten