Dit is niet specifiek aan iemand alleen gericht en heeft ook geen negatieve intentie.
Ik ga zeker veel plezier beleven aan het maken van het model.
Nu ik ook weet dat een gebouwd model 1000 euro duurder kost
dan het bouwpakket geeft me dat een extra stimulans en vind ik
de prijs zelfs redelijk. Zoals we nu weten is die ook verspreid over zo'n
2,5 jaar. Ook mooi. 1950 euro is voor de fanatieke liefhebber van Kuifje
en zo fanatiek ben ik nu ook weer niet.
De tijdsduur is ook prettig, hoewel ik nog even wacht tot ik het hele
spantwerk heb. Kan ik dat in één keer in elkaar zetten. Ik ga er niet
eens van uit dat het allemaal perfect past. Kan ik me ook niet ergeren als
iets niet past. Pas je het gewoon aan tot het wel past.
Zo lastig is dat niet hoor. Althans voor mij niet. De ervaring heb ik nog wel.
Mijn bouwfases zullen met grotere tijdsperiodes geschieden dan elke week.
Ik schat zo eens in de twee maanden een weekeindje.
Er schijnt wat onregelmatigheden te zijn met de levering in het begin.
Geen probleem. Ik heb een afspraak met de winkel dat zij de afleveringen
die er zijn reserveren. Het is een postagentschap en ik kom er toch al
één keer in de maand om een postpakket te brengen dat naar de andere
kant van de wereld moet.
Neem ik gelijk de afleveringen van De Eenhoorn mee die zijn binnengekomen.
Van een abonnement houd ik niet. Ik heb nergens een abonnement op.
En zo kom je ook eens in de winkel. Het jonge echtpaar die het runt zijn
aardige mensen en een praatje zit er altijd in. Dat maakt het ophalen van de
afleveringen ook prettig relaxed.
Het gaat me niet om de waarde (later) maar om het plezier (nu en later).
Ja, dit wordt plezier de komende tijd.
Ook met de boekjes, ze zijn erg leuk om te lezen, geven sfeer en goede
documentatie. Ik ben benieuwd wat er allemaal in staat in de volgende 1968
pagina's (minus de voor- en achterpagina's van elk boekje).
Maar ik kan begrijpen dat, als je niets hebt met Kuifje, het model je veel
minder aanspreekt. Wil je een mooi authentiek schip als model, dan kan je
inderdaad beter een bouwpakket nemen uit de winkel. Maar zoals eerder
gezegd zijn die veel moeilijker om te bouwen. Deze discussie begon met een
waarschuwing. Mijn waarschuwing is dat de winkel-bouwdozen zo moeilijk
zijn dat men halverwege kan afhaken. Ik heb dat wel gezien bij anderen in het verleden,
toen ik me intensief met modelbouw bezig hield. Dan is een dergelijk bouwpakket,
ondanks dat het goedkoper kan zijn dan De Eenhoorn, ook weggegooid geld.
Bovendien is de investering voor gereedschap en zo veel hoger.
Wil men zich met die bouwpakketten inlaten, start met een klein schip, zoals
De Halve Maan. Meteen aan een groot zeilschip beginnen is bijna onbegonnen
werk, zonder ervaring. Alleen voor ervaren modelbouwers.
Daar zal De Eenhoorn toch meer succes garanderen. Maar dat is geen authentiek
schip, zoals bijvoorbeeld de Wasa (3900 euro, pfffff, daar heb ik die van mij 20 jaar
geleden niet voor verkocht. 1500 gulden kreeg ik er voor toen en dat vond ik heel wat.
Overigens is hij toen naar een klein maritiem privé museum gegaan. In Duitsland.
Wie weet doe ik nog wel eens verslagje over de voortgang van De Eenhoorn.
Uiteindelijk zal hij bij mij op een dressoir pronken.
Vriendelijke groet
René