LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Teken de petitie tegen de verhoging van het eigen risico

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
vroem

Re: Teken de petitie tegen de verhoging van het eigen risico

Ongelezen bericht door vroem »

grootste probleem momenteel is wel dat er naast de basisregels allerlei gaten in regelingen gedicht zijn, zorgtoeslagen fiscaal, tegemoetkomingen, eigen bijdrages die onduidelijk berekend worden etc. Opschonen die handel. Al was het alleen maar omdat er volgens mij een heleboel mensen zijn die door de bomen het bos niet meer zijn maar wel bijdrages/tegemoetkomingen missen waar wel recht op si vanuit de wet/regelgeving.
Mn al die regeltjes moeten makkelijker/minder, nemen vanzelf de kosten af want minder administratie. Er zijn teveel mensen bezig hun eigen (overbodige) werkplekje veilig te stellen ten koste van het zorgbudget.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

denk dat jij niet helemaal in de tijd van nu leeft
Misschien moet jij eens wat minder denken.. Je zit er namelijk nogal eens behoorlijk naast..
heb je geen oud omaatje?
Ja, die heb ik.. en een oud opaatje die nu al een paar jaar wekelijks in het ziekenhuis loopt voor bestralingen en alle heisa daar omheen.. Geloof dat daarvoor alle ziekenhuizen in het land inmiddels wel bezocht zijn.
nee denk het niet...
Nogmaals, houd toch eens op met dat zielige gedenk van je.. Je maakt jezelf alleen maar belachelijk ermee..
en ik hoop voor je,dat het je zo goed zal gaan als nu,want geloof me...het tij kan heeeeen snel keren...is niet rot bedoeld maar wel de werkelijkheid
Volgens mij ben jij diegene die volledig naast de werkelijkheid leeft.. Je neemt maar een hoop aan en gaat er vanuit dat datgene dat jij ziet als de werkelijkheid dan ook voor anderen moet gelden..

Dit is nu precies het zielige gedoe waar ik 't over had.. je krijgt de dingen in het leven niet cadeau.. Bijna alles moet je keihard voor werken en zelfs dan nog gaat er flink wat mis.. dan kan je 2 dingen doen.. maar het is mij duidelijk welke keuzes jij maakt daarbij !

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

@ Angel, wist je ook dat heel veel zieke mensen niet kunnen/mogen
werken en dat voor hun 400 euro eigen risico heel veel geld is omdat ze vaak
ook niet meer het inkomen hadden van toen ze nog werkten.

angel1978

Chocomelk schreef:@ Angel, wist je ook dat heel veel zieke mensen niet kunnen/mogen
werken en dat voor hun 400 euro eigen risico heel veel geld is omdat ze vaak
Ja chocomelk, dat weet ik.. Naast dat ik weet dat je de term 'werken' op allerlei manieren kan gebruiken en je dus 'keihard kan werken, je hele leven lang' zonder daar een cent voor betaald te krijgen.
Dat heeft dus niets met een 'baan' te maken en met salaris, maar gewoon een instelling van een persoon..

Dus nogmaals: je zult voor alles in het leven keihard moeten werken.. Je geld, je relatie(s), je gezondheid, je vrijheid en je geluk.... Je krijgt niets cadeau.. en dat hoeft ook niet wat mij betreft.
en dat voor hun 400 euro eigen risico heel veel geld is omdat ze vaak
Ja, zoals je al gelezen had kunnen hebben besef ik dat heel goed.. Ik besef ook dat het geld ergens vandaan moet komen, het komt uit de lengte of uit de breedte.. Als iemand die briljante oplossing heeft om die miljarden die nu bezuinigd moeten worden op te hoesten zonder dat hierdoor groepen geraakt kunnen worden, laat die dan nu roepen ( en kom niet met schijnvertoningen aan als ontwikkelingssamenwerking of andere schijntjes die een druppel op de gloeiende plaat zijn omdat die maar een paar miljoen opleveren )..

Ik was niet gelukkig met de keuzes van ons nu afgetreden kabinet.. Ik ben ook niet gelukkig met deze keuzes, maar ik besef heel goed dat het geld ergens vandaan moet komen en dat dit wellicht wel de snelste en eerlijkste klap is ( iedereen wordt qua bedrag even hard getroffen )..

Dat je dit moet compenseren voor de mensen die het toch al zwaar hadden en dit gewoon niet op kunnen brengen is volgens mij helder, maar dat had ik al gezegd.. Daar zijn ze nu ook mee bezig.. Dat wacht ik dus even af..
Als dat niet goed geregeld wordt, dan vind ik 't dan tijd om daar iets van te roepen..

sephora30

Ongelezen bericht door sephora30 »

angel1978 schreef:
Het is helemaal niet de bedoeling hier dat je kan rekenen. Je moet mensen gewoon zielig vinden en verder nergens naar kijken.. Vooral roepen dat Den Haag zo slecht is en verder niets narekenen.. Je zou eens gelijk kunnen hebben :wink:

Ik respecteer je mening laat ik dat voorop stellen, en dat er bezuinigd moet worden, oke, daar zijn we het denk ik ook over eens. Maar je moet ook begrijpen dat de rek er een keer uit is bij de laagste inkomens.
Tot nu toe heb ik het redelijk kunnen redden met mn wwb en toeslagen met 2 kinderen, maar voel wel dat ik zo langzamerhand richting afgrond ga.

Dus over zielig vinden gaat het hier niet, je moet realistisch blijven. Iedereen moet de broekriem aanhalen, ook de minima, maar je kunt nou eenmaal niet 5 knikkers van me winnen als ik er maar 4 heb.

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

@angel

wat sapohra zegt dat bedoel ik noou!
en ik ben niet zielig,totaal niet voor mezelf,dat begrijp je verkeerd en dat schrijf ik dus ook heel vaak,dat het niet om mij gaat ,maar om andere!!!

en van je oma dat vind ik heel erg,
maar vind jij het dan niet erg dat jou oma?of ze moet een heel goed pensioentje hebben,maar heel veel hebben dat er niet,niet kunnen rondkomen ,als hun kinderen hen niet helpen?

of mensen die hun leven keihard gewerkt hebben,ontslag krijgen of ziek worden,
in de bijstand komen en gewoon niet rond kunnen komen?

is dat nou,nederland?

vind je dit zielig?nee dat is de werkelijkheid,waarom lopen er zoveel mensen bij de voedselbank??

snap je misschien wat ik probeer te zeggen?

angel1978

sephora30 schreef:
angel1978 schreef:
Het is helemaal niet de bedoeling hier dat je kan rekenen. Je moet mensen gewoon zielig vinden en verder nergens naar kijken.. Vooral roepen dat Den Haag zo slecht is en verder niets narekenen.. Je zou eens gelijk kunnen hebben :wink:

Ik respecteer je mening laat ik dat voorop stellen, en dat er bezuinigd moet worden, oke, daar zijn we het denk ik ook over eens. Maar je moet ook begrijpen dat de rek er een keer uit is bij de laagste inkomens.
Tot nu toe heb ik het redelijk kunnen redden met mn wwb en toeslagen met 2 kinderen, maar voel wel dat ik zo langzamerhand richting afgrond ga.

Dus over zielig vinden gaat het hier niet, je moet realistisch blijven. Iedereen moet de broekriem aanhalen, ook de minima, maar je kunt nou eenmaal niet 5 knikkers van me winnen als ik er maar 4 heb.

Helemaal mee eens..

Maar nu haal ik even je eigen quote aan:

'Gaat er niet om of we het leuk of niet leuk vinden, ik kan het van mijn uitkering gewoon niet betalen. Tenzij ze de uitkering een honderdje of 2 per maand omhoog gooien.'

Het eigen risico gaat van 220 naar 400 euro per JAAR omhoog..
Om dit te kunnen betalen vind jij dat de uitkering 200 euro per MAAND omhoog moet..

Dus je roept zomaar eventjes dat jij een compensatie van 2400 euro per jaar nodig hebt om een lastenverzwaring van 180 euro per jaar te kunnen betalen..

Als jij het niet kan betalen, dan dien je gecompenseerd te worden..

Maar probeer dat eens iets minder populistisch te verwoorden en wellicht heb je dan heel wat minder tegengas ?

angel1978

rozemarijntje schreef:@angel

wat sapohra zegt dat bedoel ik noou!
en ik ben niet zielig,totaal niet voor mezelf,dat begrijp je verkeerd en dat schrijf ik dus ook heel vaak,dat het niet om mij gaat ,maar om andere!!!

en van je oma dat vind ik heel erg,
maar vind jij het dan niet erg dat jou oma?of ze moet een heel goed pensioentje hebben,maar heel veel hebben dat er niet,niet kunnen rondkomen ,als hun kinderen hen niet helpen?

of mensen die hun leven keihard gewerkt hebben,ontslag krijgen of ziek worden,
in de bijstand komen en gewoon niet rond kunnen komen?

is dat nou,nederland?

vind je dit zielig?nee dat is de werkelijkheid,waarom lopen er zoveel mensen bij de voedselbank??

snap je misschien wat ik probeer te zeggen?
Rozemarijntje.. Wanneer snap je het nu eens.. Mensen zijn niet geholpen met medelijden.. Niemand is daarmee geholpen.. Er is er niet een die er beter van wordt dat jij die zielig vindt..

Ook mijn oma ( en opa ) zijn niet zielig.. En nee ik vind het heel normaal dat familie bijspringt als dat nodig is.. Overigen hebben oudere mensen helemaal niet zoveel meer nodig, het gros weet niet eens meer wat ze met hun geld moeten doen... Zoveel maken ze niet eens meer op.. Zo luxe heeft die van ons het niet, maar daar is de familie dan weer voor..

sephora30

Ongelezen bericht door sephora30 »

Ik kan wel tegen een beetje tegengas hoor :lol:

angel1978

sephora30 schreef:Ik kan wel tegen een beetje tegengas hoor :lol:

Daar ben ik bij jou ook niet zo bang voor ;)

Maar probleem van je opmerking is wel dat dit soort dingen vaak weer een eigen leven gaan leiden..

rozemarijntje

:lol: ja ik ook! een discussie wil niet zeggen ruzie :wink:

maar ik bedoel,er zijn ook oudere die hebben geen mensen om hun te helpen.
ik ken een omaatje die houd niks over?niks..moet geld bij..
huur,gas en licht,waterschap,zorgverz,verzekeringen,wat heb je nog meer?
nou dan de bijkomende kosten die ze maakt omdat sommige medicijnen niet vergoed worden...ze heeft iets van 886 euro?? :oops: houd niks over..
dus is afhangkelijk van haar kinderen...ja sorry maar dat vind ik erg??
nee heb niet met iedereen medelijden die op straat loopt,weet dat er zat mensen zijn die het er zelf naar maken..

maar wat ik zei over die steunkousen :evil: sorry,en dat te bedenken,dat ze dat krijgt,omdat ze vocht vasthoud,nee verder niks geen hoge bloeddruk of ??
en ze werkt :twisted: :twisted: 5 dg pw zwart als schoonmaakster dus vangt ook nog belastinggeld,...en dan gewoon lachend zeggen,ja ik pak het allemaal wel aan hoor..(als je niet werkt,krijg je iets van 180 euro pmnd)
daar kan ik boos om worden,dat sommige dingen oneerlijk verdeeld zijn....
nogmaals niet voor mezelf maar voor anderen...ja misschien moet ik het me minder aantrekken,maar zo ben ik nu eenmaal....naar andere kijken of het wel goed gaat met ze...sorry :oops:

Wilmamazone

Ongelezen bericht door Wilmamazone »

ik ken een omaatje die houd niks over?niks..moet geld bij..
huur,gas en licht,waterschap,zorgverz,verzekeringen,wat heb je nog meer?
nou dan de bijkomende kosten die ze maakt omdat sommige medicijnen niet vergoed worden...ze heeft iets van 886 euro?? houd niks over..
dus is afhangkelijk van haar kinderen...ja sorry maar dat vind ik erg??
Oma krijgt normaal gesproken -zonder aanvullend pensioen- netto zo'n 1000 euro AOW en heeft daarnaast recht op max. zorg, -en huurtoeslag. Verder kan ze mogelijk nog in aanmerking komen voor jaarlijkse belastingteruggave.

http://www.svb.nl/int/nl/aow/hoogte_aow ... /index.jsp

Oma heeft dan weliswaar geen dikke vetpot, maar zielig/meelijwekkend hoeft ze niet te zijn.

rozemarijntje

deze niet...

geen pensioentje,helaas

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Tig mensen, tig meningen en dat is ook maar goed ook.

Dat er bezuinigd moet gaan worden weet iedereen maar denk dat er genoeg
andere dingen zijn als een eigen risico van 400 euro te gaan vragen (wat de bedoeling is).

Niemand wil hier zielig gevonden worden, dat idee heb ik helemaal niet maar oa mensen zoals Sephora etc ik vind het gewoon te triest voor woorden en ja de minima word tegenmoet gekomen Vogels maar je gelooft toch zelf niet dat ze zelf niets hoeven te betalen aan dat eigen risico.

Maar goed ik hou het voor gezien op dit topic omdat er nog altijd teveel mensen zijn die het niet begrijpen dat er duizenden mensen hier in Nederland afhankelijk zijn van de voedselbank, dan zou je ook nog maar (chronisch) ziek worden nou dan heb je een groot financieel probleem hier en dat in Nederland.

vroem

Maar goed ik hou het voor gezien op dit topic omdat er nog altijd teveel mensen zijn die het niet begrijpen dat er duizenden mensen hier in Nederland afhankelijk zijn van de voedselbank, dan zou je ook nog maar (chronisch) ziek worden nou dan heb je een groot financieel probleem hier en dat in Nederland.
klopt, is ook triest. anderzijds is er tenminste een voedselbank, dus voedsel..
geldt ook voor andere dingen.
Niet erger maken dan het is.

Grootste probleem is dat we met z`n allen lekker ingeteerd hebben toen het goed ging, de vette jaren volop (mis) bruikt, the sky was the limit, en zodra het minder ging is er en t elaat en veel te slap gereageerd als uberhaupt.

Nog weer een periode van slaphannes ""maatregelen"" gaat gewoon niet helpen, botte bijl erin dus, en maatregelen die ook op lange termijn effect hebben. Een eigen bijdrage van 400,- heeft dat dus niet...welke aanpassing zorgpolis dan ook heeft dat niet, het probleem ligt namelijk elders...Het geld moet gewoon weer naar waar het hoort, namelijk naar de zorg zelf, niet naar management, ziekenhuizen met grote raad van bestuur, idem zorgverzekeraars...

rozemarijntje

het probleem ligt namelijk elders...Het geld moet gewoon weer naar waar het hoort, namelijk naar de zorg zelf, niet naar management, ziekenhuizen met grote raad van bestuur, idem zorgverzekeraars...
idd!!
dan zouden we al een heel eind zijn.
ik heb niet mee geproffiteerd hoor van the sky is the limit,ja de hoge heren...
de banken etc...

verder sluit ik me bij chocomelk aan.
er zijn mensen die willen het niet zien of willen het niet begrijpen...maakt niet uit ieder zijn mening.

en @vroem idd er is voedsel,als het zo doorgaat niet voor lang,aangezien den haag ook de voedselbank niet wil steunen!
nee maar pindarepen voor??welk land....

dus hoelang zal de vbank nog bestaan?niet lang want de leveranciers die geven ook minder door de crisis....goh?........

ik nok ermee :wink:

angel1978

ik heb niet mee geproffiteerd hoor van the sky is the limit,ja de hoge heren...
de banken etc...
Jij hebt er net zo van meegeprofiteerd rozemarijntje, ook al heb je dit niet zo gemerkt.. Dat er heel wat mensen zijn die meer geld hebben dan gemiddeld zegt dan niet zoveel.. Nederland heeft jarenlang economisch prima gedraaid en daar heeft iedereen volop van meegeprofiteerd.. Ook de armere ( die het nu lastig heeft ).. deze was namelijk al veel eerder in de problemen gekomen.. Sterker nog: in het gros van de landen was deze persoon al lang omgekomen.. Juist door onze welvaart heeft deze nog een kans..
vroem schreef:Het geld moet gewoon weer naar waar het hoort, namelijk naar de zorg zelf, niet naar management, ziekenhuizen met grote raad van bestuur, idem zorgverzekeraars...
@vroem, je agitatie richting zorgverzekeraars heeft een heel duidelijke oorzaak, die volgens mij niet echt onafhankelijk is te noemen.. Ik denk dat iedereen te porren is voor minder overheadkosten in de zorg.. Echter je ziet al snel ook een kantelpunt verschijnen.. Overal het management er tussenuit halen is ook niet alles.. Een goede manager verdient zichzelf terug.. Alleen die rotte appels.. jah, kom daar maar eens vanaf.

rozemarijntje

@angel

idd dan wel ongemerkt? :wink:

vroem

Een goede manager verdient zichzelf terug
die wel ja...

en sinds wanneer moet ik onafhankelijk zijn om een mening te hebben? verschraling van de zorg heb ik zelf ook prive mee te maken, net als de rest. Ook mijn kosten gaan omhoog namelijk, meer premie, (fors) meer fiscaal aandeel, minder vergoedingen, afgewezen machtigingsaanvragen. ik heb er zelf ook allemaal mee te maken....Ben misschien alleen iets beter in staat te herkennen waar de echte problemen zitten, alleen willen om een of andere reden slechts weinigen dat horen heb ik wel eens de indruk als ik reacties hier lees op zaken die gewoon ook nog eens met harde cijfers worden aangetoond...

Onafhankelijk misschien niet nee... Maar als de wel onafhankelijken nu eens wat meer hun best deden proberen te begrijpen waar de echte oorzaken zitten (dus luisteren naar anderen in plaats van hun vaste riedeltje klaagzang af te spelen) en daar dan ook wat mee doen... want ondanks alle info daarover is het enige wat ze meestal doen hier klagen... nu ja dan verandert er ook niets...

Mathilde D.

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Werkt het eigen risico of werkt het niet?

Ik denk van wel. Dat meet ik af aan de hoeveelheid reacties over onverwacht hoge prijzen, waardoor het eigen risico meer dan verwacht wordt aangesproken. Ook zijn er al veel mensen die rekening houden met hun eigen risico bij de planning van een artsenconsult. Bijvoorbeeld aan het begin van een kalenderjaar is handiger, omdat dan niet het eigen risico van twee opvolgende jaren wordt berekend.

Het eigen risico remt niet alle zorggebruikers af. Diegenen, die veel zorg gebruiken omdat ze chronisch ziek zijn, kunnen niet bezuinigen.
Een eigen bijdrage per doktersbezoek, boven een grens gecompenseerd voor de lagere inkomens, lijkt me veel beter dan het eigen risico. Ik hoop dat die er komt. Ik verwacht echt een remmend effect op de zorgkosten. Hierdoor krijgen de artsen en paramedici ( dit speelt al bij dietisten en psychologen) minder klandizie en verlagen de tarieven, om klanten te behouden. Dit mechanisme werkt bij alle beroepsgroepen met vrije prijzen. Dus ook bij de tandartsen. Als er minder mensen naar de tandarts gaan, dalen de tarieven hopelijk.

Gesloten