rambelje schreef:Ik ben zelf bezorger van een ochtenkrant, als het onweert mag ik niet eens lopen, omdat het te gevaarlijk is.
En over sneeuw en ijzel weten jullie wel hoe glad het dan is.
Ik maak mij niet druk als de krant om 7.15 uur word bezorgd, het gaat hier om mijn eigen veiligheid.
Hier sluit ik mij bij aan, want dit beslis je toch zelf.
Een krantenwijk, waar je dagelijks de krant op tijd bezorgd, maar om de redenen van onweer , dan verstek laat gaan, wordt je niet ontnomen, en ook krijg je geen gez..k met je meerdere.
De rest is bla,bla!
Hoofdregel is dat de krant gewoon bezorgd moet worden zoals contractueel afgsproken tenzij dit gevaar oplevert voor de eigen veiligheid. Dus bij onweer schuilen tot de bui over is en dan alsnog bezorgen. Als ik met de fiets naar mijn werk ga dan pas ik precies dezelfde regel toe. Gewoon je gezonde boerenverstand gebruiken, ik zie niet waarom die discussie daarvoor nodig is.
Net zoals jij werk ik bij de Persgroep. Ik ben distributeur (degene die alles op het depot regelt). Mocht een bezorger bang zijn voor onweer of het onveilig vinden, dan zal ik deze zonder twijfel gewoon even laten wachten. Een onweersbui is meestal zo weer over. Zolang de vertragingen netjes doorgegeven worden zal er geen probleem van gemaakt worden denk ik (hoewel er een redelijke kans is dat je een bonus verliest (mocht je toevallig in een bonusperiode zitten)).
Voorzover ik weet heeft de Persgroep geen regels wat dit betreft. Als je een vraag aan ze stelt krijg je inderdaad een reactie zoals jij kreeg. Zonder enige overweging zeggen ze wat hun het best uitkomt. In het algemeen kan je ze het best negeren en zelf oordelen.
De arbeidsinspectie kan je inderdaad niet helpen. Je werkt onder een overeenkomst van opdracht. Dat betekent onder andere dat je bijna geen arbeidsrechten hebt. En regels die er niet zijn kunnen ook niet gehandhaafd worden.
Ongelooflijk hoeveel zogenaamde helden hier hun heil proberen weg te schrijven. Zelf ben ik bezorger van de Persgroep en in tegenstelling tot vele luitjes hier, sta ik wel elke morgen 4 uur op om mijn ronde te doen (dat al 8 jaar). Het klopt dat wij bezorgers vrijwel geen rechten hebben omtrent de ArboWet vanwege de opdracht die wij aannemen. Maar dat neemt niet weg dat een krant/folderbezorger wel die rechten zou moeten hebben, net als een bouwvakker dat heeft. Veelal gaat het om jonge kinderen die snel geïmponeerd raken door de bedrijfsregelgeving en geen weerwoord heeft naar de hoge baas toe. Zal het om je eigen kinderen gaan, dan heb je ineens een hele andere mening.
Abonnees willen het krantje wel voor zeven uur op de mat hebben en 10 minuten te laat en de klacht kun je meteen aflezen op de looplijst de volgende morgen. Diezelfde Abonnees klagen steen en been over geluidsoverlast van klepperende brievenbussen, luidruchtige vervoer of het gebruik maken van een trottoir. Ik heb het allemaal gezien en meegemaakt, overigens haal ik mijn schouders op, wetende hoe blij de agentschap is dat ik dit zwaar onderbetaalde ondankbaar werk voor ze doe. Dagelijks hoor ik de agentschap klagen hoe ze maar geen enkel nieuwe collega naast mij meer kunnen vinden.
Dus je kunt klagen tot je een ons weegt, realiteit is dat deze bezorgers broodnodig zijn en de persgroep of agentschap zal wel gek moeten zijn de goede bezorger te ontslaan. (tenzij je geen enkel krant bezorgd uiteraard)
mark211175 schreef:Ongelooflijk hoeveel zogenaamde helden hier hun heil proberen weg te schrijven. Zelf ben ik bezorger van de Persgroep en in tegenstelling tot vele luitjes hier, sta ik wel elke morgen 4 uur op om mijn ronde te doen (dat al 8 jaar). Het klopt dat wij bezorgers vrijwel geen rechten hebben omtrent de ArboWet vanwege de opdracht die wij aannemen. Maar dat neemt niet weg dat een krant/folderbezorger wel die rechten zou moeten hebben, net als een bouwvakker dat heeft. Veelal gaat het om jonge kinderen die snel geïmponeerd raken door de bedrijfsregelgeving en geen weerwoord heeft naar de hoge baas toe. Zal het om je eigen kinderen gaan, dan heb je ineens een hele andere mening.
Abonnees willen het krantje wel voor zeven uur op de mat hebben en 10 minuten te laat en de klacht kun je meteen aflezen op de looplijst de volgende morgen. Diezelfde Abonnees klagen steen en been over geluidsoverlast van klepperende brievenbussen, luidruchtige vervoer of het gebruik maken van een trottoir. Ik heb het allemaal gezien en meegemaakt, overigens haal ik mijn schouders op, wetende hoe blij de agentschap is dat ik dit zwaar onderbetaalde ondankbaar werk voor ze doe. Dagelijks hoor ik de agentschap klagen hoe ze maar geen enkel nieuwe collega naast mij meer kunnen vinden.
Dus je kunt klagen tot je een ons weegt, realiteit is dat deze bezorgers broodnodig zijn en de persgroep of agentschap zal wel gek moeten zijn de goede bezorger te ontslaan. (tenzij je geen enkel krant bezorgd uiteraard)
Ach over een paar jaar download iedereen zijn krantje, tijdschriftje of andere pulp op zijn tablet en worden mensen zoals jij overbodig. Waarom zou je op de bezorging wachten als je je krantje ook zelf op een door jouw gewenst tijdstip kan downloaden. Overigens is niemand onvervangbaar, knoop dat goed in je oren.
Ach over een paar jaar download iedereen zijn krantje, tijdschriftje of andere pulp op zijn tablet en worden mensen zoals jij overbodig. Waarom zou je op de bezorging wachten als je je krantje ook zelf op een door jouw gewenst tijdstip kan downloaden. Overigens is niemand onvervangbaar, knoop dat goed in je oren.
Laat ik dan hopen dit niet meer mee te maken. Want ik kan de papieren versie van mijn krant echt niet missen hoor. Boterhammetje, koffie, krantje. Kan 'um ook on line lezen: daar vind ik dan geen worst aan.
Laat ik dan hopen dit niet meer mee te maken. Want ik kan de papieren versie van mijn krant echt niet missen hoor. Boterhammetje, koffie, krantje. Kan 'um ook on line lezen: daar vind ik dan geen worst aan.
Uitprinten? Neem je alleen de artikelen die je interessant vindt.
Wat is er mis met boterhammejte, koffie, tablet? Online krant is anders dan een kranten app waarvoor je een abbonnement op die krant moet hebben. In feite is dat precies hetzelfde als de papieren krant maar dan op je tablet. Het is veel goedkoper voor de krant en trouwens ook beter voor het milieu
Off Topic: komt goed uit: hou niet van appels. Wel van bezorgers die op tijd de krant bezorgen en die mogen ook later komen als het dondert en bliksemt.
tenormin schreef:Want ik kan de papieren versie van mijn krant echt niet missen hoor.
Ja hoor, dat overleef je best wel. Er zijn (veel) ergere dingen in het leven.
Natuurlijk, GJvdZ, toen ik mijn echtgenoot verloor "kon" ik ook zonder hem verder, maar mocht ik kiezen, dan niet. Natuurlijk op geen enkele wijze te vergelijken met een krant, maar ik vind het een heerlijke ontspanning in de ochtend. Dat mag toch? Gewoon met een pen iedere dag ook het cryptogram doen i.p.v. alweer voor de p.c. kruipen (wat ik ook al veel te veel doe); dus laat mij m'n krantje en u uw nieuws on line. Iedereen tevreden.
tenormin schreef:Want ik kan de papieren versie van mijn krant echt niet missen hoor.
Ja hoor, dat overleef je best wel. Er zijn (veel) ergere dingen in het leven.
Natuurlijk, GJvdZ, toen ik mijn echtgenoot verloor "kon" ik ook zonder hem verder, maar mocht ik kiezen, dan niet. Natuurlijk op geen enkele wijze te vergelijken met een krant, maar ik vind het een heerlijke ontspanning in de ochtend. Dat mag toch? Gewoon met een pen iedere dag ook het cryptogram doen i.p.v. alweer voor de p.c. kruipen (wat ik ook al veel te veel doe); dus laat mij m'n krantje en u uw nieuws on line. Iedereen tevreden.
Nounou, dat is wel een heul pittige opmerking.. :-S
Ik moet zeggen dat ik best wel veel met de computer doe. Sneller en goedkoper. En toch zou ik het papier niet willen missen. Lekker ontspannen op de bank hangen, boek in de handen, kop koffie er bij, dat is met een scherm toch wel anders. Wil ik wat dingen studeren, dat ik meerdere boeken nodig heb: ik leg de hele stapel op tafel, en pak steeds wat ik nodig heb. Maar ik kan het ook naast elkaar leggen om dingen te vergelijken. Met een scherm is dat toch ietsje lastiger.
Bovendien, papier is rustiger voor de ogen. In ieder geval voor mijn ogen. Dus mijn voorkeur gaat eigenlijk toch wel naar papier uit. Kan me het punt van Tenormin dan ook heel goed indenken.
@annikaatje, ja, dat is het natuurlijk (voor vreemden) mijn opmerking: maar geloof me: het was een zegen voor hem en...ik moet door, net als iedereen.
@Witte Angora, inderdaad, heb ook vaak woordenboeken e.d. nodig (ja, alles is op te zoeken op de p.c.) maar ook mijn ogen worden meer moe van het scherm dan van boeken en kranten. Maar de tijd dat boeken, kranten en tijdschriften echt zijn verdwenen, tegen die tijd ben ik ook al lang op weg naar....
Ik ben bezorger van De Grootste Krant van Nederland.
Maar ik kijk altijd voordat ik de deur uitga (rond half vier 'S morgens) op Buienradar, en dan houdt ik rekening met regen, wind en onweer.
Bij regen betekend het dat ik de kranten droog moet houden, dus veel regen werende krantentassen.
Bij onweer gewoon kijken waar de flitsen vandaan komen (richting) en wanneer de klappen vallen. Even tellen en als het dichterbij komt, even schuilen op mijn vaste adres, een flatgebouw.
Of een lege fabriek in mijn andere wijk.
Mijn eerste dag dat ik kranten liep, regende, stormde en onweerde het vreselijk. Het is gewoon een kwestie van weerbericht in de gaten houden, en tijdens het lopen de lucht in de gaten houden. En als je ochtendbezorger word, weet je dat je ook in noodweer moet lopen. Ik vind het niet erg. Als de krant maar op tijd en heelhuids bij de mensen komt.
@wolferl, yes, thats the spirit. Ook ik heb de Televaag en (op 1 keer na) altijd bezorgd gekregen. Bij weer en wind, regen, sneeuw, storm, noem het allemaal maar op: hij ligt altijd in de bus. Toppie en chapeau voor U.
Laatst gewijzigd door tenormin op 08 sep 2013 01:02, 1 keer totaal gewijzigd.