LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.

Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ja, de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten
14
22%
Ja, want iemand zal die kosten moeten betalen
3
5%
Ja, want (andere reden)
3
5%
Nee, het hele concept van efficientie door concurrentie tussen verzekeraars wordt nu kapotgemaakt
7
11%
Nee, er zijn al zoveel zaken inkomensafhankelijk, niks mis met veel verdienen
10
16%
Nee, want iedereen krijgt al dezelfde verzekering, dit is discriminatie
9
14%
Nee, want (andere reden)
2
3%
Maak er gewoon een belasting van, want dat is het feitelijk
6
10%
Verzekeren is een vrije keus, daar moet de overheid zich buiten houden
9
14%
Geen mening
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 63

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door sjohie »

vroem schreef:Gewoon in Griekenland gaan wonen...
Mwoa, Griekse vrienden van me leverden in 1 jaar tijd 50% koopkracht in, zo erg is het in Nederland ook allemaal weer niet als je kijkt naar andere landen..

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door sjohie »

Miepje1 schreef:Ja hoor, nu komt de aap uit de mouw. Wellicht wel meer apen:
1. het gaat niet om bezuinigen. Het gaat om nivelleren. Oftewel: werken wordt bestraft. Het geld wordt bij hardwerkende mensen weggehaald - en bij mensen die hard gewerkt hebben en dus een 'goed' pensioen hebben - en níet doorgesluisd naar mensen die wegens ziekte o.e.d. echt niet kunnen werken, maar naar mensen die niet willen werken.
2. Alle andere vuige plannen, zoals halvering van de AOW in 2017, absurde huurverhogingen, afschaffing van de AWBZ en noem nog maar een paar zijstraten, worden door al dat rumoer over dat éne plan zo'n beetje over het hoofd gezien. Al die plannen echter zijn bij elkaar nog desastreuzer dan dat ene plan voor de zorgverzekeringen.

De economie gaat in 2013 nog erger op slot, want niemand durft meer iets uit te geven. Huizen worden niet meer verkocht vanwege de hypotheekregels. Huurders komen in financiële problemen, alsmede gepensioneerden (valt vaak samen). Werk is niet meer te krijgen.

Ik ga dit soort topics denk ik maar ergens opslaan en bewaren. Mark my words: over 5 jaar is Nederland echt afgezakt tot een armoeland, waar je, als je boven de 60 bent en geen werk kunt krijgen, tewerk gesteld gaat worden voor een minimale uitkering. Waar nog steeds gelukzoekers net zoveel krijgen, zo niet meer, als mensen die er 40 jaar voor gewerkt hebben. Waar nóg meer ouderen vereenzamen en vervuilen omdat hulp niet voorhanden is. Waar nog meer chronisch zieken pijn lijden omdat behandelingen en medicijnen niet meer te betalen zijn. Waar studeren alleen nog weggelegd is voor de supperrijken - hoewel studeren weinig zin heeft want als je dan een goede baan krijgt is het toch inleveren geblazen.

Ben een beetje misselijk, geloof ik...
Tsja, ook de babyboom generatie zal nu moeten leren leven met de gevolgen van hun keuzes uit het verleden. Stukje bij beetje beginnen ze te beseffen dat ze zich niet echt goede rentmeesters hebben getoont. Immers, veel van deze problemen, werden <25 jaar geleden al benoemd door plan-economen etc etc.

witte angora
Berichten: 30996
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door witte angora »

Waarom moet het wanbeleid van die babyboomgeneratie eigenlijk op de jongere generatie en de minima/kleine inkomens worden afgewenteld? Dan gaan ze maar een keertje minder naar Mexico of de Seychellen op vakantie.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Miepje1 schreef:Ja hoor, nu komt de aap uit de mouw. Wellicht wel meer apen:
1. het gaat niet om bezuinigen. Het gaat om nivelleren.
volgens mij werd dit op pagina 2 van deze discussie al gezegd, dus da's geen aap die nu pas uit de mouw komt.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door sjohie »

witte angora schreef:Waarom moet het wanbeleid van die babyboomgeneratie eigenlijk op de jongere generatie en de minima/kleine inkomens worden afgewenteld? Dan gaan ze maar een keertje minder naar Mexico of de Seychellen op vakantie.
Daar zijn er nou ook weer niet zóveel van hoor. Plenty babyboomers komen ook in de problemen door tegenvallende pensioenen, te laat ontdekte woeker/beleg-hypotheken die ~10 jaar geleden werden afgesloten omdat men wel gek was om niet wat met die overwaarde te doen, en zo verder.

Wat dat betreft was die opmerking van de directeur van het CPB een jaar geleden, over dat oudere mensen hun overwaarde van het huis misschien konden aanwendden om hun zorg deels mede te financieren, nog niet zo'n gek idee. Die werd uiteraard door de ANBO en 50+ partij afgeserveerd. Maar met dat kop in het zand steken komen ook zij straks niet meer weg..

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

witte angora schreef:Waarom moet het wanbeleid van die babyboomgeneratie eigenlijk op de jongere generatie en de minima/kleine inkomens worden afgewenteld? Dan gaan ze maar een keertje minder naar Mexico of de Seychellen op vakantie.
Iemand zal ooit de rekening moeten betalen daarvoor. Dat kunnen we niet blijven uitstellen, ooit zal een jongere generatie die rekening moeten betalen. Bovendien heeft sjohie een punt met dat dit allang geleden voorspeld is. Maarja paars bleef zoveel jaren terug maar met de ene belastingmeevaller na de andere strooien ipv een pot aan te leggen voor deze problemen die men allang zag aankomen. Maarnee da's diezelfde generatie redenerend met "wie dan leeft, wie dan zorgt". Het ergste is nog dat een aantal van die meevallers niet echt meevallers waren, maar opbrengsten uit verkoop van staatsbedrijven. Sja daar zijn ze nu ook wel klaar mee, want er valt niets meer te verkopen.

Ik zeg overigens nog steeds niet dat dit op de minima afgewenteld moet worden.

Maarja het probleem is dat dit niet bezuinigd maar nivilleert en het probleem met deze plannen is dat de rekening niet bij de rijksten komt, want die gaan er juist op vooruit.

witte angora
Berichten: 30996
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door witte angora »

Maak je borst dan maar nat. Over een jaar of 12 is onze gasvoorraad op. Dus de opbrengsten daarvan gaan tegen die tijd ook weg vallen.
Ik zeg overigens nog steeds niet dat dit op de minima afgewenteld moet worden.
Ik weet dat je dit niet gezegd hebt, en ik denk dat er best wel een grote groep is die snapt dat de minima dit niet meer kunnen trekken. Wat ik bedoel te zeggen is: de minima, en vooral degenen met hogere (zorg)kosten hebben de afgelopen jaren al zoveel moeten inleveren.

Ja ok, de hogere inkomens konden hun dure brillen ook niet meer van de belasting aftrekken, en kwamen daardoor ook niet meer in aanmerking voor de aftrek wegens chronische ziekte. Maar of ik daar nou medelijden moeten hebben? Gaan ze ook maar eens naar Pearle, die komt (blijkens een marktonderzoek dat op het ogenblik gehouden wordt) binnenkort met een actie 1e bril halen, 2e gratis, en een kadobon voor een derde bril.
Laatst gewijzigd door witte angora op 09 nov 2012 12:37, 1 keer totaal gewijzigd.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door ciske »

witte angora schreef:Maak je borst dan maar nat. Over een jaar of 12 is onze gasvoorraad op. Dus de opbrengsten daarvan gaan tegen die tijd ook weg vallen.
:lol: pffft een beetje minder doemdenken.

witte angora
Berichten: 30996
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door witte angora »

ciske schreef:
witte angora schreef:Maak je borst dan maar nat. Over een jaar of 12 is onze gasvoorraad op. Dus de opbrengsten daarvan gaan tegen die tijd ook weg vallen.
:lol: pffft een beetje minder doemdenken.
Is geen doemdenken, is een feit.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door ciske »

witte angora schreef:
ciske schreef:
witte angora schreef:Maak je borst dan maar nat. Over een jaar of 12 is onze gasvoorraad op. Dus de opbrengsten daarvan gaan tegen die tijd ook weg vallen.
:lol: pffft een beetje minder doemdenken.
Is geen doemdenken, is een feit.

Sorry hoor , om je nu al druk te maken ,op wat er nog gaat komen over een aantal jaren, gewoon afwachten.
Je weet nog steeds niet niemand trouwens, hoe het allemaal loopt.

witte angora
Berichten: 30996
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door witte angora »

Even Gegoogled. Dit bericht komt uit 2007, Dus 5 jaar geleden. Aanvankelijk werd dus gedacht dat er tot 2022 gas was (dus nog 10 jaar), dat is nu dus tot 2027 tot 2032, dus 15 tot 20 jaar.

En ook al zal het 25 jaar worden: Op zeker moment is het gas op, simpel zat, en vallen daarmee de gasinkomsten weg. En ook dat zal gecompenseerd moeten worden op een of andere manier. Kun je doemdenken noemen, ik denk dat het verstandiger is daar reeds nu op in te spelen.

oktober64
Berichten: 40
Lid geworden op: 24 aug 2010 16:33

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door oktober64 »

af en toe lees ik eens mee op dit forum en vooral de discussie minima en boven modaal.

modaal en boven modaal hebben in het totaal bijna nergens recht op, wij 4 kids krijgen geen zorgtoeslag/huurtoeslag en wat nog meer niet( en nee we verdienen geen tonnen per jaar

hier een link waar minima en beneden modaal een beetje overal recht op hebben

http://plazilla.com/minima-vergoedingen ... -vertellen

en ja ik ken een alleenstaande ouder die vertikt om te werken omdat die alles van de gemeente ontvangt, kids voorgezet onderwijs allee een nieuwe fiets laptopje erbij schooltas incl rekenmachine schriften pennen en alles wat nog meer .provincie groningen gaf dacht voor 3 jaar terug de minima een nieuwe tv en die mocht niet onder de 300 euro zitten want dat was niks

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door ciske »

hier een link waar minima en beneden modaal een beetje overal recht op hebben
De link is van 2009 , zover ik mensen heb gesproken met een bijstands uitkering, klopt er niet echt veel van.
Dat je 4 kinderen hebt, wil nog niet zeggen dat je ook voor die 4 zorgkosten kwijt bent, tot 18 jaar zijn kinderen meeverzekerd.

Klinkt allemaal alsof mensen in de bijstand het zo goed hebben.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door sjohie »

ciske schreef:
witte angora schreef:Maak je borst dan maar nat. Over een jaar of 12 is onze gasvoorraad op. Dus de opbrengsten daarvan gaan tegen die tijd ook weg vallen.
:lol: pffft een beetje minder doemdenken.
Gelukkig valt het nog wel wat mee, er zat in 2009 nog ~40% van het initiële volume aan gas in, en de verwachting toen was dat we er nog ~50 jaar mee konden doen. (aldus wikipedia) Overigens bezit Nederland ~24% van de totale aardgasvoorraad van heel noord-Europa, en wordt bij een stijgende olieprijs, de hoeveelheid winbaar aardgas ook weer hoger. :wink:

Maar het is wel goed om te bedenken wáár we die inkomsten aan uit (blijven) geven. Vervelende is alleen dat onze zorg, met een faxctor 3 tov OCW (~60 tegen ~20 miljard) de grootste kostenpost is, en ook de hardst stijgende van allemaal. En daar veranderd deze nivellering niks aan. Dat is overigens wat mij als VVD-stemmer tegen de borst stuit, naast het feit dat de nivellering wel heel fors is.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door Jolijn »

'k Heb het idee dat nivellering betekent: de onderlaag groter maken, dmv de laag die daar net boven zit, er bovenop te douwen. Worden daar de schouders sterker van? Of komen er alleen maar meer zwakke schouders? Als de bodem van de taart te nat is, dondert de taart in elkaar, inclusief het kersje op de slagroom.

witte angora
Berichten: 30996
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door witte angora »

Een heel verhaal, maar niet altijd waar, deels achterhaald, en lang niet op iedereen van toepassing. Met 113% van het minimum voor een alleenstaande hoor ik toch echt tot de minima, maar ik kom nergens voor in aanmerking. Behalve dan de zorgtoeslag en de huurtoeslag, maar de huurtoeslag krijg ik dus ook niet voor de volle 100%.

Leuk als je geld van de belasting terug krijgt, maar tegenwoordig wordt dat gezien als inkomen, met als gevolg dat je dan geen kwijtschelding krijgt van de gemeentelijke heffingen.

Een auto mag je hebben - maar waag het niet het ding tussen 1 januari en de datum van aanvraag van kwijtschelding van gemeentelijke heffingen te kopen, want dan wordt er doodleuk gezegd dat je van dat geld de gemeentelijke heffingen kon betalen - dág kwijtschelding.

Dat mensen die in de bijstand zitten het beter hebben dan de meesten die er iets boven zitten, en misschien zelfs tot modaal aan toe, dat ben ik met je eens.

witte angora
Berichten: 30996
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door witte angora »

Jolijn schreef:'k Heb het idee dat nivellering betekent: de onderlaag groter maken, dmv de laag die daar net boven zit, er bovenop te douwen. Worden daar de schouders sterker van? Of komen er alleen maar meer zwakke schouders? Als de bodem van de taart te nat is, dondert de taart in elkaar, inclusief het kersje op de slagroom.
Dat zou je wel bijna denken ja. Zoals de plannen zijn (waren) zouden de hogere inkomens er, vanwege de lagere belastingtarieven, flink op vooruit gaan. Akkoord, ze krijgen dan ook minder hypotheekrenteaftrek. Maar slechter zullen ze er heus niet van worden.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door Jolijn »

witte angora schreef:Dat mensen die in de bijstand zitten het beter hebben dan de meesten die er iets boven zitten, en misschien zelfs tot modaal aan toe, dat ben ik met je eens.
Het zou prettig zijn als alle Nederlandse gemeentes voor kwijtscheldingen, langdurigheidstoeslagen, bijzondere bijstand, witgoedregeling enz. hetzelfde beleid zouden voeren, met name met de inkomensvoorwaarden, bijv. minimum + 10 of 15% daarboven.

witte angora
Berichten: 30996
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door witte angora »

Jolijn schreef:
witte angora schreef:Dat mensen die in de bijstand zitten het beter hebben dan de meesten die er iets boven zitten, en misschien zelfs tot modaal aan toe, dat ben ik met je eens.
Het zou prettig zijn als alle Nederlandse gemeentes voor kwijtscheldingen, langdurigheidstoeslagen, bijzondere bijstand, witgoedregeling enz. hetzelfde beleid zouden voeren, met name met de inkomensvoorwaarden, bijv. minimum + 10 of 15% daarboven.
Het zou wel duidelijker worden ja. Hier in het dorp is de grens 110% van het minimum, in Leiden, dezelfde regio wat woonruimteverdeling betreft, en waar ik dus ook had kunnen wonen, blijkt de grens op 120% te liggen. Ik zou daar per maand (uitgegaan van 2011) 90 euro beter af zijn dan waar ik nu zit.

Het is dat de woningmarkt hier ook muurvast zit, anders was ik al lang vertrokken.

oktober64
Berichten: 40
Lid geworden op: 24 aug 2010 16:33

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door oktober64 »

ciske schreef:
hier een link waar minima en beneden modaal een beetje overal recht op hebben
De link is van 2009 , zover ik mensen heb gesproken met een bijstands uitkering, klopt er niet echt veel van.
Dat je 4 kinderen hebt, wil nog niet zeggen dat je ook voor die 4 zorgkosten kwijt bent, tot 18 jaar zijn kinderen meeverzekerd.

Klinkt allemaal alsof mensen in de bijstand het zo goed hebben.
ik zeg ook niet dat ik voor mijn 4 kids zorgpremie betaal. ik heb deze kids wel en ik betaal alles voor ze, gaan ze naar voortgezet onderwijs krijgen ze een goede fiets en de rest wat nodig is.

en zoals artikel al aangaf verschilt het per gemeente natuurlijk ook maar het is gewoon een feit dat minima veel vergoed krijgt

Gesloten