Als elke rechter hier in NL de letter van de wet zwart/wit zou zien zouden de gevangenissen uitpuilen.
Het is niet zwart/wit een rechter gaat echt geen verkoper veroordelen omdat de KOPER voor een mindere prijs een auto wil kopen omdat ie liever geen aankoopkeuring wil laten doen en ook compleet afziet van zijn garantie.
Koper had gewoon moeten onderhandelen over de prijs met behoud van garantie, maar ja die prijs dat is belangrijker dan de rest.
Zo lieg je wel in die context.Dat is net zo iets als beweren dat een klap geen pijn doet op het moment dat je daarnaast ook kon kiezen voor een kus.
Maar nu draaien we het even om jij mag kiezen voor een klap of een kus ( ik beweer dus niet dat dit geen pijn gaat doen ) dan kan jij niet klagen dat het zeer deed dat had jezelf ook wel kunnen snappen.
Als ik wel zou zeggen dat het geen pijn doet en je jankt van de pijn heb ik gelogen.
In het geval van de auto is er verder niks beloofd er is enkel en alleen geleverd volgens overeenkomst aan klant, en daar staat duidelijk op afgezien van garantie met wederzijds goedvinden i.c.m. geldelijke korting.
Je kan alles overeenkomen heel simpel de wet is een richtlijn en die richtlijn verbied niemand om andere regels te hanteren.
De verkoper mag zelf niet zeggen jij hebt geen garantie want dat heeft de koper wel, maar nu komt de CRUX in het verhaal KOPER + VERKOPER mogen samen wel een overeenkomst overeenkomen waarin de verkoper afziet van garanties.
Let op dit is dus niet de verkoper of koper alleen die dit beslist.
Een rechter kijkt niet zo zwart/wit naar een wetboek zoals jij en Olaf, die kijkt wel degelijk naar afspraken gemaakt tussen koper en verkoper met daarbij behorend de wet.
De wet verbied ook niet mijn auto aan jou te verhuren, maar de verzekering daarentegen wel.
Je moet niet alles te letterlijk lezen elke rechter kijkt niet louter en alleen naar de letter van wet maar ook naar alle afspraken die er gemaakt zijn.
En ja ik heb zelf een paar van dit soort zaken meegemaakt dus weet onderhand wel hoe een rechter hier over oordelen gaat.
Gelukkig was ik niet de koper maar de toeschouwer.