Re: Marge op zweefdeurgarderobe kasten ?
Geplaatst: 25 jul 2014 10:44
Zoals ik het zie lopen hier 2 discussies door elkaar heen.
Het is ieders recht (en vaak ook slim en lucratief) om in een winkel te onderhandelen om zodoende een scherpe prijs te krijgen.
Veel mensen vinden onderhandelen niet prettig en zien het niet als spel. Prima, zij betalen de aangegeven winkelprijs (en wellicht teveel). Ook zijn er winkeliers die niet gaan onderhandelen. Prima, zij missen wellicht wat omzet.
Als 00sten ervoor kiest om tijdens de onderhandeling de winkelier een worst voor de neus te houden dan is het aan de winkelier om hier een keuze in te maken. Ook de winkelier weet dat een belofte niets betekent. Hij moet hier rekening mee houden bij zijn prijsbepaling. Het is en blijft een spel.
Uiteindelijk moeten beide partijen tevreden zijn na een koop.
Maar de tweede discussie is anders. 00sten wil namelijk weten of de scherpe prijs die hij aangeboden krijgt wellicht nog scherper kan en hij wil dit bepalen door inzicht te hebben in de marge. En daarmee begeeft hij zich wat mij betreft op glad ijs omdat hij niet kan bepalen voor een winkelier wat een voldoende marge is op een product om een duurzame, gezonde business te runnen.
De marge op een T-shirt bij de HEMA is lager dan op een T-shirt bij een boetiek. Dat betekent niet dat de boetiek dan maar genoegen moet nemen met dezelfde marge als de HEMA. Het businessmodel van een boetiek is anders dan van de HEMA en een simpele rekensom volstaat hier niet. Zelfs bedrijven die zeer sterk op elkaar lijken kunnen toch andere marges berekenen. Als de marge te hoog is dan merkt de winkelier dit vanzelf aan zijn (dalende) verkopen.
Het is ieders recht (en vaak ook slim en lucratief) om in een winkel te onderhandelen om zodoende een scherpe prijs te krijgen.
Veel mensen vinden onderhandelen niet prettig en zien het niet als spel. Prima, zij betalen de aangegeven winkelprijs (en wellicht teveel). Ook zijn er winkeliers die niet gaan onderhandelen. Prima, zij missen wellicht wat omzet.
Als 00sten ervoor kiest om tijdens de onderhandeling de winkelier een worst voor de neus te houden dan is het aan de winkelier om hier een keuze in te maken. Ook de winkelier weet dat een belofte niets betekent. Hij moet hier rekening mee houden bij zijn prijsbepaling. Het is en blijft een spel.
Uiteindelijk moeten beide partijen tevreden zijn na een koop.
Maar de tweede discussie is anders. 00sten wil namelijk weten of de scherpe prijs die hij aangeboden krijgt wellicht nog scherper kan en hij wil dit bepalen door inzicht te hebben in de marge. En daarmee begeeft hij zich wat mij betreft op glad ijs omdat hij niet kan bepalen voor een winkelier wat een voldoende marge is op een product om een duurzame, gezonde business te runnen.
De marge op een T-shirt bij de HEMA is lager dan op een T-shirt bij een boetiek. Dat betekent niet dat de boetiek dan maar genoegen moet nemen met dezelfde marge als de HEMA. Het businessmodel van een boetiek is anders dan van de HEMA en een simpele rekensom volstaat hier niet. Zelfs bedrijven die zeer sterk op elkaar lijken kunnen toch andere marges berekenen. Als de marge te hoog is dan merkt de winkelier dit vanzelf aan zijn (dalende) verkopen.