LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kattenoverlast bestrijden met ultrasoon geluid?

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Kattenoverlast bestrijden met ultrasoon geluid?

Ongelezen bericht door angel1978 »

moederslink schreef:Het zijn niet de volwassenen die last hiervan hebben ( uitzonderingen daargelaten ) , maar kleine kinderen en baby.s en de dieren , alle 3 vd categorie ----" zich niet kunnen verdedigen ".
Hoe hoger de toon, hoe sneller de toon uitdooft en verstrooid raakt.
Zelfs met een klein tuintje zal het geluid dus amper de buren bereiken. Dat samen met het gegeven dat het maar heel kort duurt en alleen zal klinken als er katten zijn, valt het dus met de overlast zeer mee.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Kattenoverlast bestrijden met ultrasoon geluid?

Ongelezen bericht door tenormin »

moederslink schreef:Dat kan ik beamen, Puma, dat jongelui aantoonbaar gehoorschade oplopen van die Ipods loeihard aan.
En wat ik het verschil vind tussen jou en TS is, dat jij eerst alternatieven geprobeerd hebt + geen klagende buren hebt blijkbaar....de situatie is niet vergelijkbaar denk ik.
Gehoorschade word ook niet direct duidelijk, waar dan ook door. Decibellen bij muziekparty's en ultrasoon geluid overlast krijgt men pas later problemen van, bij de jongelui van 18 plus. Kinderen (kleintjes) krijgen er wel sneller last van. Ook al is het niet verboden, vind het zelf geen slimme oplossing van tree. Maar goed, daar hebben we het al pagina's lang over en dwingen om dit of dat te doen kan niet.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Kattenoverlast bestrijden met ultrasoon geluid?

Ongelezen bericht door moederslink »

@ angel, ik denk het niet omdat de buren er ( nu al ) politie bij hebben gehaald.
En hoe gaat het straks in de zomer? Katten lopen rond, buren in de tuin, baby.s in de box in de tuin, kleine spelende kinderen etc etc, dan gaat ieder ogenblik dat ding 7 seconden dat geluid produceren
Laatst gewijzigd door Radar op 23 mar 2015 09:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: irrelevante opmerkingen verwijderd

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Kattenoverlast bestrijden met ultrasoon geluid?

Ongelezen bericht door puma73 »

tenormin schreef:
moederslink schreef:Dat kan ik beamen, Puma, dat jongelui aantoonbaar gehoorschade oplopen van die Ipods loeihard aan.
En wat ik het verschil vind tussen jou en TS is, dat jij eerst alternatieven geprobeerd hebt + geen klagende buren hebt blijkbaar....de situatie is niet vergelijkbaar denk ik.
Gehoorschade word ook niet direct duidelijk, waar dan ook door. Decibellen bij muziekparty's en ultrasoon geluid overlast krijgt men pas later problemen van, bij de jongelui van 18 plus. Kinderen (kleintjes) krijgen er wel sneller last van. Ook al is het niet verboden, vind het zelf geen slimme oplossing van tree. Maar goed, daar hebben we het al pagina's lang over en dwingen om dit of dat te doen kan niet.
Om van ultrasoon geluid last te krijgen moet je uren lang aan het geluid worden blootgesteld. En dan niet een keer, maar dagen en dagen aan een stuk uren lang worden blootgesteld. Die apparaten geven een ultrasoon geluid af van een paar seconden, lang genoeg om de kat te verschrikken.

Mensen die zeggen dat de kinderen hun oren openkrabben, met de handen op de oren door de tuin lopen overdrijven dit schromelijk. Het zijn geen mosquito's die een continue signaal afgeven.

En nogmaals, jongeren lopen 99% meer kans op een gehoorbeschadiging door al die lawaaidingen die muziek met een loeihard geluid (soms wel op een aantal meters verder duidelijk hoorbaar) in hun oren pompen dan van een paar seconden blootstelling aan een kattenverjager met ultrasoon geluid.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Kattenoverlast bestrijden met ultrasoon geluid?

Ongelezen bericht door puma73 »

tenormin schreef:
moederslink schreef:Dat kan ik beamen, Puma, dat jongelui aantoonbaar gehoorschade oplopen van die Ipods loeihard aan.
En wat ik het verschil vind tussen jou en TS is, dat jij eerst alternatieven geprobeerd hebt + geen klagende buren hebt blijkbaar....de situatie is niet vergelijkbaar denk ik.
Gehoorschade word ook niet direct duidelijk, waar dan ook door. Decibellen bij muziekparty's en ultrasoon geluid overlast krijgt men pas later problemen van, bij de jongelui van 18 plus. Kinderen (kleintjes) krijgen er wel sneller last van. Ook al is het niet verboden, vind het zelf geen slimme oplossing van tree. Maar goed, daar hebben we het al pagina's lang over en dwingen om dit of dat te doen kan niet.
Om van ultrasoon geluid last te krijgen moet je uren lang aan het geluid worden blootgesteld. En dan niet een keer, maar dagen en dagen aan een stuk uren lang worden blootgesteld. Die apparaten geven een ultrasoon geluid af van een paar seconden, lang genoeg om de kat te verschrikken.

Mensen die zeggen dat de kinderen hun oren openkrabben, met de handen op de oren door de tuin lopen overdrijven dit schromelijk. Het zijn geen mosquito's die een continue signaal afgeven.

En nogmaals, jongeren lopen 99% meer kans op een gehoorbeschadiging door al die lawaaidingen die muziek met een loeihard geluid (soms wel op een aantal meters verder duidelijk hoorbaar) in hun oren pompen dan van een paar seconden blootstelling aan een kattenverjager met ultrasoon geluid.

Lucyl
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 nov 2014 17:11

Re: Kattenoverlast bestrijden met ultrasoon geluid?

Ongelezen bericht door Lucyl »

Ik heb al van alles gedaan, apparaat dat irritant geluid geeft voor katten maar dat hielp niet en vreet batterijen,plantjes kattenschrik maar daar gaan ze gewoon naast poepen,korrels gestrooid die zijn na een regenbui ook weg ,cacaudoppen die verschimmelen,stuk gaas op de schutting dat gaat plat zitten door erop te springen,ik heb er al zoveel geld aan uitgegeven maar 2 jaar geleden heb ik op advies van een kennis schrikdraad gedaan is heel zwakke stroom je kunt het gewoon zelf aanraken en heb het maar een paar dagen de stroom op gezet zodat ze ook echt schrikken als ze erop springen en daarna heb ik er geen stroom meer opgehad en nooit geen katten meer in mijn tuin ook de draad alleen al is een obstakel dat ze niet op je schutting springen,ik heb het bij cranenbroek gekocht en was iets van €35.00 ,ik hoop dat je hier iets aan hebt, succes

tree3
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 mar 2015 13:55

Re: Kattenoverlast bestrijden met ultrasoon geluid?

Ongelezen bericht door tree3 »

In de Weitech moeten dikke batterijen in. In de hanleiding staat wel dat je het uit de buurt van baby's en kinderen dient te houden. Trouwens over de vergelijking met de mosquito, kan ik me wel iets bij voorstellen. Ik zag dat de hoogte van de tonen vrijwel hetzelfde zijn. We hebben meerdere mensen vandaag op visite gehad. Iemand van 43 kan het geluid ook nog goed horen trouwens. Hij gaf aan dat het geluid op zijn oren drukt. Ik heb gehoord dat geluid wat je niet hoort veilig is?

Dat van die schrikdraad is wel een goeie! Alleen in de voortuin is dat niet te realiseren.

Trouwens niet alle katten reageren op het geluid?!

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Kattenoverlast bestrijden met ultrasoon geluid?

Ongelezen bericht door puma73 »

tree3 schreef:In de Weitech moeten dikke batterijen in. In de hanleiding staat wel dat je het uit de buurt van baby's en kinderen dient te houden. Trouwens over de vergelijking met de mosquito, kan ik me wel iets bij voorstellen. Ik zag dat de hoogte van de tonen vrijwel hetzelfde zijn. We hebben meerdere mensen vandaag op visite gehad. Iemand van 43 kan het geluid ook nog goed horen trouwens. Hij gaf aan dat het geluid wat drukt op zijn oren. Ik heb gehoord dat geluid wat je niet hoort veilig is?

Dat van die schrikdraad is wel een goeie! Alleen in de voortuin is dat niet te realiseren.

Trouwens niet alle katten reageren op het geluid?!
De vergelijking die men hier maakt met de mosquito slaat helemaal nergens op. De mosquito zendt zolang hij aangeschakeld is een continue ultrasoon geluid uit.

Jouw apparaat en ook die van mij geeft een zeer kort signaal van hooguit een paar seconden. Nog iets waarom het niet met de mosquito te vergelijken is, de mosquito is vergunningsplichtig. De kattenverjagers niet, ze zijn legaal, vrij te kopen en zonder vergunning te gebruiken.

Dus elke vergelijking met de mosquito gaat mank.Uiteraard behalve de hoogte van het ultrasoon geluid. En die toonhoogte kan ik in elk geval aanpassen.

tree3
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 mar 2015 13:55

Re: Kattenoverlast bestrijden met ultrasoon geluid?

Ongelezen bericht door tree3 »

Nou, dat klopt niet helemaal, zag ook een kattenverschrikker dat continuerend en varierend een signaal afgeeft in de brochure staan. Die werkt op stroom en geeft een signaal af vanaf een toon van 16 tot en met 23. En de mosquito werkt toch vanaf 17 tot en met 20 puma?

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Kattenoverlast bestrijden met ultrasoon geluid?

Ongelezen bericht door puma73 »

tree3 schreef:Nou, dat klopt niet helemaal, zag ook een kattenverschrikker dat continuerend en varierend een signaal afgeeft in de brochure staan. Die werkt op stroom en geeft een signaal af vanaf een toon van 16 tot en met 23. En de mosquito werkt toch vanaf 17 tot en met 20 puma?
De mosquito werkt inderdaad met die frequenties, maar heeft een hele ander doel.

Die kattenverschrikker die jij bedoeld werkt niet goed, de katten raken gewend aan het geluid en juist omdat hij op stroom werkt is hij niet goed in te zetten. Ik heb er een op zonne-energie en dat werkt veel beter, je kunt hem neerzetten om maximaal effect te behalen met een zo min mogelijk overlast.

tree3
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 mar 2015 13:55

Re: Kattenoverlast bestrijden met ultrasoon geluid?

Ongelezen bericht door tree3 »

Wel een ander doel ja. Maar het effect kan dus hetzelfde zijn.

Ik kreeg ongevraagd een berichtje over een onderzoek. Ik weet niet wat ik er mee moet maar plaats het maar hier:

http://www.icben.org/2014/papers/Team4/ ... Ueda_1.pdf

Thirty-one subjects (89%) answered that the sound could be heard clearly, and four
(11%) answered that the sound can be heard. Figure 5 shows the evaluation results
of the impression of the sound generated (the scores were averaged among 35
responders for each adjective). The discomfort score was 4.0, indicating that many
responders felt the sound generated was uncomfortable. The score of “noisy” was
also high. For physiological influences, the scores of “pain in the ear” and
“restlessness” were high, while the scores of “nausea and dizziness” were relatively
low.
For the degree of the sound source awareness, 43% of the subjects answered that
they “know (the device).” However, when asked about the kind of sound, many of
them mistook it for a “mosquito sound.” In addition, some responded that “my head
may split” and “I will never come here again because of the pain in the ear.”

Gesloten