Stop Lindorff schreef:Mijn dochter heeft een jaar geleden een Hi abonnement afgesloten. Door omstandigheden heeft ze bepaalde facturen niet kunnen betalen. KPN heeft de vordering over gedaan aan Lindorff. Deze heeft 8 november een 'aankondiging incassokosten' gestuurd, voor bedrag van bijna € 1.700,-. Na telefonisch contact gaven ze de mogelijkheid binnen twee weken bezwaar aan te tekenen als wij het niet met de vordering eens waren. Omdat we niet wisten hoe de hoogte van dit bedrag was samengesteld, hebben we in een brief hierom gevraagd, inclusief een kopie van betreffende facturen en een kopie van het contract tussen mijn dochter en KPN.
U raadt het al: Lindorff reageert niet inhoudelijk op ons verzoek, verhoogt het bedrag en blijft aanmaningen sturen. Op 15 januari 2015 ontvangen we eindelijk de onderbouwing van het oorspronkelijke bedrag. Aangezien dat terecht blijft te zijn betalen we dezelfde dag het bedrag.
Wellicht heb ik erover heen gelezen, maar TS vermeldt niet een termijn waarbinnen Lindorff gereageerd moest hebben op het bezwaar. Het is ook niet duidelijk wanneer de brief op de post is gedaan. Van het uiterst uitgaand zou de brief op zijn laatst op 22 november verzonden mogen worden. Via de post gaat natuurlijk een aantal dagen overheen, dus laten we zeggen dat de brief eind november in ontvangst is genomen. Anderhalve maand later krijgt TS een inhoudelijke reactie; dit vind ik niet onredelijk laat.
Het is gebruikelijk en raadzaam om eerst te betalen. Indien je het niet eens bent met de gang van zaken kun je daarna het een en ander aanvechten (er dient wel een wettelijke basis te zijn voor de claim, bij een claim zonder enige overeenkomst of wat dan ook, moet je mijns inziens nooit overgaan op betalen, maar dat is dit geval niet aan de orde). Het zou beter zijn geweest om op 8 november te betalen.
Nu kan ik me voorstellen dat de meeste consumenten hier huiverig voor zijn (straks ben je je geld kwijt en/of moet je vervelende procedures starten), maar als je ervoor kiest niet te betalen, dan draag je ook de consequenties (zoals) extra kosten daarvan.
Dit alles is uiteraard algemeen verwoord; per geval kan zich een bepaalde uitzondering zich voordoen, maar dat is hier gelet op de informatie van TS niet het geval.
- oude topic, maar het leek mij relevant te reageren.