LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Houtrook van de buren kankerverwekkend?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door moederslink »

Hoi Mucha, nee vind ik niet, " gezondheid " heeft hier wel een punt wb die walmende vuurkorven.
En vlg mij klaagt hij niet zozeer over zijn buren als wel over de schade ad longen van dit verbranden.
Niemand vraagt er m.i. om om " aangevallen " te worden , bovendien , we zijn niet allemaal hetzelfde, voor hem zijn dit serieuze issue.s .

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door gezondheid »

Aantijging:

Maar ja, als je je zo'n beetje aan alles stoort (zie al je vorige topics), dan hebben de buren het op een dag ook echt wel met je gehad.

Ik stoor mij niet overal aan. En je maakt de aanname dat ik overal waar ik mij aan stoor naar mijn buren ga. Dat is echter niet het geval. Het is u kennelijk totaal ontgaan dat ik heb gezegd dat excessief vuurkorf gebruiken, daar stoor ik mij aan. Maar kennelijk vind u het geen enkel probleem om uren lang in de rooklucht te zitten en last te hebben van benauwheid. Wellicht vind u dat goed. Ik zou misschien eens een vuurkorf voor uw huis zetten terwijl u uw huis wil gaan luchten van de hitte. Misschien dat u dan enige empathie kunt opbrengen? U praat wellicht over iets wat u zelf niet mee gemaakt heeft. Het longfonds is duidelijk, kankerverwekkende stoffen en fijnstof. Maar kennelijk vinden we het prima dat we de gezondheid schaden van anderen. In hoeverre keuren we zoiets goed? In mijn visie kiest de mens in de nature voor het slechte.

Je hebt dit artikel:

Titel 4. Bevoegdheden en verplichtingen van eigenaars van naburige erven
Artikel 37 De eigenaar van een erf mag niet in een mate of op een wijze die volgens artikel 162 van Boek 6 onrechtmatig is, aan eigenaars van andere erven hinder toebrengen zoals door het verspreiden van rumoer, trillingen, stank, rook of gassen, door het onthouden van licht of lucht of door het ontnemen van steun.

Dit artikel staat er in de wet. Echter je kunt niet bewijzen wat hinder is. Dus heeft dit artikel weinig toegevoegde waarde en dient het als een zoethoudertje?

Het gaat mij niet zo zeer om mijn buren maar over gezondheid in het algemeen. Trouwens Tros Radar heeft eens een item uitgezonden over dat kaarsen schadelijk zijn voor de gezondheid. Gaan jullie die mensen dan ook aanpakken met dat ze zeuren en hypochonder zijn? Er zou eens berekening moeten komen één aardbol met VVD en één aardbol met allemaal mensen van GroenLinks en kijken welke aarde het langst meegaat?

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door gezondheid »

Daarvan was ik heus niet de enige als je dat wilt aanhalen? 1/3 van het personeelsbestand werd ziek. Daarbij was een schip met rooklucht dat rechtstreeks in de ventilatie systemen ging. Daarover heeft de Leeuwarder Courant geschreven:

http://www.archiefleeuwardercourant.nl/ ... callcenter
Laatst gewijzigd door gezondheid op 06 jul 2015 07:53, 1 keer totaal gewijzigd.

16again
Berichten: 16167
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door 16again »

gezondheid schreef:Daarbij was een schip met rooklucht dat rechtstreeks in de ventilatie systemen ging. Daarover heeft de Leeuwarder Courant geschreven:

http://www.stopumts.nl/doc.php/Berichte ... ?printen=1
Schip met rooklucht?
In bovenstaand URL komt het woord schip niet voor.

Sigarettenlucht zal ongezond zijn, maar daar wordt echt niet 1/3 deel van het personeel ziek door.

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door gezondheid »

Het schip wordt niet genoemd in het artikel en werd later toegedaan als mogelijke oorzaak van de medische klachten die de werknemers daar hadden.

http://www.leefmilieu.nl/sites/www3.lee ... utrook.pdf
De  overheid beschermd de stoker door minimale regelgeving.
Burgers die hinder ondervinden door houtstook zijn werkelijk
machteloos. Praten met stokers en gemeenten helpt nauwelijks.

Mucha

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door gezondheid »

Zeer ernstige medische klachten door het krijgen van astma ten gevolge van houtrook:

http://houtrook.nl/de-gevaren-voor-de-g ... rint=print

Wat is waarheid?

Duizenden Londenaren sterven door vervuiling

http://www.elsevier.nl/Buitenland/nieuw ... -2657913W/
Laatst gewijzigd door gezondheid op 17 jul 2015 09:58, 1 keer totaal gewijzigd.

kuklos
Berichten: 9861
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door kuklos »

gezondheid schreef:Zeer ernstige medische klachten door het krijgen van astma ten gevolge van houtrook:

http://houtrook.nl/de-gevaren-voor-de-g ... rint=print

Wat is waarheid?
De waarheid is dat we niet weten wat astma veroorzaakt. Als deze site zo duidelijk stelt dat mensen astma krijgen van vuurkorven dan liegen ze. Tenzij vriendje gezondheid een paar wetenschappelijke links kan geven waaruit de claim van die site van hem blijkt.

16again
Berichten: 16167
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door 16again »

Op dit URL wordt houtrook niet als oorzaak van astma genoemd:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Astma

Mijn gezond verstand neigt overigens naar omgekeerde bewijslast:
Houtrook is ongezond, tenzij het tegendeel bewezen is.
Tel daarbij op dat menigeen gewoon geverfd of met wolmanzouten behandeld hout de vuurkorf in gooit. (wellicht een tip voor buurman van gezondheid..?)

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door gezondheid »

Nogmaals we waren met 4 mensen. Alle 4 mensen hinder van benauwdheid en irriterende ogen. Waarvan 1 mevrouw met COPD die niet meer buiten kon zitten vanwege de rookontwikkeling. Of wilt u een wetenschappelijk onderzoek zien waarin 1000 mensen in de rooklucht gaan zitten en vragen welke medische klachten ze krijgen?

Maar goed, we leven in een democratie en we vinden dit maatschappelijk gezien wel oké. Ik vind dat je een ander geen hinder mag geven. Gesprek ronde van familie levert op dat er meer mensen hiervan hinder hebben. Echter zij uiten deze klachten niet. Het is kennelijk niet een populair onderwerp in Nederland.

Voorbeeld: Iemand heeft de was buiten hangen, gaan de achterburen rookkorf aanzetten vervolgens stinkt je was hiernaar. En als de ene niet een vuurkorf aan heeft begint de andere wel weer. Je zadelt een ander op met de door jouw verspreidde geur. Het wordt verkocht in de winkels, zelfs soort pan waarop vuur gedaan kan worden. Misschien krijg ik straks als hobby om van een stinkdier parfum te maken. Maar als ik dat verder wil ontplooien dan keuren jullie dat waarschijnlijk af. Maar iets wat gewoon verkocht wordt in de winkels, dat is toch zo gezellig een vuurtje?

Ik heb gelezen dat iemand rechtszaak heeft aangespannen, hij wil dat zijn huis in waarde verminderd vanwege een veel stokende buurman.

Mucha

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]
Laatst gewijzigd door Mucha op 06 jul 2015 09:28, 1 keer totaal gewijzigd.

16again
Berichten: 16167
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door 16again »

gezondheid schreef:Ik heb gelezen dat iemand rechtszaak heeft aangespannen, hij wil dat zijn huis in waarde verminderd vanwege een veel stokende buurman.
Waarom wil hij dat? :D
Enige reden die ik kan bedenken is dat lagere WOZ waarde minder belasting kost

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door puma73 »

gezondheid schreef:
Maar goed, we leven in een democratie en we vinden dit maatschappelijk gezien wel oké. Ik vind dat je een ander geen hinder mag geven.
Hinder is pas hinder als je er hinder van wilt hebben. Jij hebt blijkbaar gauw "hinder" van iets. Gemakshalve verwijs ik nogmaals naar het rijtje met zaken waar jij "hinder" van hebt en topics over hebt geopend..

Moneyman
Berichten: 30336
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door Moneyman »

"geen hinder" is in dichtbevolkt Nederland een utopie. Dat betekent dat het hoogst haalbare bestaat uit geven en nemen. Je zult altijd enige hinder hebben - en ongetwijfeld ook wel eens enige hinder veroorzaken-, dat is inherent aan onze maatschappij. Alles draait om redelijkheid en communicatie, want rechten claimen werkt niet bij dit soort onderwerpen.

Zorg gewoon dat je in gesprek komt en blijft, in redelijkheid, dat lost meer op dan internetstudies.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door moederslink »

Dit onderschrijf ik volledig, maar het zijn niet alleen internetstudies , hij heeft in de stinkende walmen gezeten. Een gesprek voeren is niet voor iedereen even gemakkelijk.
Het punt is tevens ook dat ik zondermeer aanneem dat deze rook erg schadelijk is, zeker ook met het verbranden van geverfd hout en andere zooi . Mijn vraag aan " gezondheid " is dan ook : " wat is de oplossing?
Stel, stel dat er een wet gaat komen die dit gaat verbieden , hoe stel je je handhaving van deze wet dan voor?
Nederlanders zijn van oudsher notoire rebellen en hebben hun eigen " wetten en wetteloosheid ", zeker t.a.v. hun medelanders.
Vooralsnog , om een eind aan deze oeverloze discussie te willen maken , zie ik de oplossing in gedogen en het gesprek, hoe moeilijk dit ook is.
Op dit moment is er geen wet die dit verbiedt, maar ik vind het wel goed dat dit even onder de aandacht is gebracht. :D

Mucha

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

kuklos
Berichten: 9861
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door kuklos »

16again schreef:Op dit URL wordt houtrook niet als oorzaak van astma genoemd:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Astma

Dat is ook het punt waartegen in ageerde, de stelligheid die uit de artikelen die gezondheid aanhaalt blijkt. Van astma is de oorzaak nog onbekend. Er is een genetische aanleg nodig, maar zelfs dan krijgt niet iedereen astma. Let wel, de ziekte. Bij iemand met astma, die de ziekte al heeft dus, kunnen we vaak per persoon redelijk nauwkeurig aangeven wat ene specifieke aanval veroorzaakt.
En dan zou hootrook best wel eens een aanval bij een astmapatiënt kunnen veroorzaken. Maar de houtrook als oorzaak aanwijzen voor de ziekte gaat veel te ver.

Moneyman
Berichten: 30336
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dat klopt. Ik ben behoorlijk astmapatiënt, maar heb géén last van rook. Tenzij men er natuurlijk ook kunststoffen en/of chemicaliën in gaat verbranden, maar dat lijkt me evident.

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door gezondheid »

@ moneyman

Het is ook afhankelijk hoe de wind staat.

Interview d'66 met de Evangelische Omroep:

http://houtrook.com/2015/07/05/wethoude ... ingeademt/

Het is niet zo dat de medische klachten bij iedereen gelijk is. De ene heeft er hinder van de andere misschien wel niet.

16again
Berichten: 16167
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door 16again »

Om op de topic titel terug te komen..

Ik word niet vrolijk als ik zie hoe het oude laminaat de vuurkorf in gaat, dit moet wel kanker verwekkend zijn, en ben ik blij er niet naast te wonen.
http://houtrook.com/2015/07/06/keukenka ... wij-ermee/

Gesloten